Tehtäväideoita (Vanhentunut)

Locked
User avatar
Anatooli
Posts: 164
Joined: 26 Jul 2013, 18:15

Tehtäväideoita (Vanhentunut)

Post by Anatooli »

Tänne nyt joka jamppa latoo omia näkemyksiään ja mielipiteitään siitä millaisia tehtäviä haluaisi eventeissä ja viikkopeleissä jatkossa nähtävän. Kirjoita vaikka täydellinen kuvaus koko tehtävästä tai listaa vain joitain osa-alueita, joita itse tehtävissä arvostat. Cooppi tai TvT, i don't give a shit.

Edit: Näistä asioista tulee turhan paljon jauhettua tessussa ja olisi hyvä jos kaikkien mielipiteet saataisiin vangittua jäsenneltyyn tekstimuotoon. Tällöin palaute saadaan varmasti kulkeutumaan tehtäväntekijöille, jotka näinollen pystyvät tuottamaan kaikille parempia ja mieluisampia tehtäviä.
Last edited by Tuntematon on 05 Nov 2017, 15:30, edited 4 times in total.
Reason: dd
Semper ubi sub ubi
TugeX
Posts: 293
Joined: 26 Jul 2013, 18:49

Re: Näkemyksiä täydellisestä tehtävästä

Post by TugeX »

COOP:
Suurissa tehtävissä riittänee 1-2 päätavoitetta, koska suuren joukon organisointi ja liikuttelu vie oman aikansa.
Pitkät tehtävät voisi ehkä jakaa osiin minikampanjaksi, jolloin myös kaatuneet taistelijat pääsevät uudelleen mukaan nopeammin. Myös serverin kuormitus pysyy järkevänä ja AI:ta voi olla tarvittaessa reilusti jokaisessa vaiheessa.

TVT:
Eri osapuolilla omat tavoitteet, jotka on mahdollista suorittaa toisistaan riippumattomasti, eli kaikki voittaa. Mahdotontako?
Esimerkki: Bluefor - edetkää alueelle X (tie, risteys, metsä, kylä, satama, lentokenttä, ...) ja ottakaa se hallintaan, Opfor - aiheuttakaa viholliselle yli 50% tappiot, 2:1/3:1.
User avatar
Anatooli
Posts: 164
Joined: 26 Jul 2013, 18:15

Re: Tehtäväideoita

Post by Anatooli »

COOP:
Johonkin isompaan eventtiin haluaisin toteuttaa nykyisiä COOP-tehtäviä pidemmän ja monivaiheisemman tehtävän, joka mahdollisesti voisi olla vaikka koko eventin ainoana tehtävänä.

Tehtävässä annettaisiin esim. komppanian kokoiselle joukolle 2-3 laajempaa tehtävää (kuten kohteen tiedustelu / hyökkääminen / vastahyökkäyksen torjuminen tms.), joista jokainen olisi skaalaltaan ja kestoltaan nykyisten normi-cooppien luokkaa. Ideana on järkeyttää nykyistä respawn/JIP -logiikkaa siten, että tehtävän aikana kuolleet (tai jippaajat) siirtyvät suoraan spectator-modeen, josta heidät spawnataan takaisin tehtävään täydennyksinä muun joukon suoritettua senhetkisen tehtävänsä.

Esimerkki:
Tehtävän vaihe 1: Komppania valtaa vihollisen asemat kylästä. Hyökkäyksessä kaatuu Tikka, Raimo ja Tugex. Loput komppaniasta saavat kylän vallattua ja siirrytään vaiheeseen 2.
-- Aika hyppää eteenpäin pari tuntia ja näytetään mahdollisesti hieno välianimaatio --
Tehtävän vaihe 2: Komppanialle annetaan tehtäväksi linnouttautua kylään sekä varautua vihollisen vastahyökkäykseen. Samalla kuolleet spectaajat Tikka, Raimo ja Tugex sekä tehtävään JIPannut Nouty spawnataan esim. rekkaan kilometrin päähän kylästä ja heille annetaan erilliseksi tehtäväksi ilmoittautua komppanian päällikölle täydennysjoukkoina. Samalla kaavalla jatketaan kunnes tehtävän kaikki vaiheet on suoritettu ja tehtävä päättyy.

Näin respawnaaminen ja jippaaminen järkevöityisi sekä saataisiin tehtävään suuremman skaalan ja jatkumon tuntua. Pyydän kaikkia tämän lukeneita ilmaisemaan alle mielipiteensä kyseisestä konseptista.
Semper ubi sub ubi
User avatar
JP-9000
Posts: 464
Joined: 08 Aug 2013, 10:51

Re: Tehtäväideoita

Post by JP-9000 »

Kuulostaa kyllä siistiltä. Noin kategorisesti respaaminen on vähän pyllystä, mutta just tuollaisissa isommissa tehtävissä voisin hyvinkin sallia tuollaisen aalloissa tapahtuvan respaamisen esimerkiksi juuri kun joku isompi tavoite on saatu suoritettua. Mielelläni näkisin myös tuollaisen isomman tehtävän missä olisi usean eri aselajin yhteistoimintaa, huoltoa ja logistiikkaa unohtamatta, eli joukoille pitäisi välillä saada A-tarviketäydennyksiä, ajoneuvojen korjaamista varten olisi oma noheva huoltoryhmänsä jne.
User avatar
Nouty
Posts: 212
Joined: 30 Jul 2013, 14:35

Re: Tehtäväideoita

Post by Nouty »

Kokeellinen "taistelu" TVT-pelimuoto:

Hyökkäävän osaston tavoitteena on vallata jokin alue, esim. kylä ja sen ympäristö. Puolustaja puolustaa aluetta (n.2km) koko syvyydellä oman mielensä mukaan, alueella missä pystyy vaikuttamaan hyökkääjään matkalla kohteeseen tai itse kohteella ja sen ympäristössä, luoden dynaamisen taistelukentän. Hyökkääjän tavoitteena ei siis vain päästä kylään vaan myös lyödä vastarinta sen ympäristössä. Tehtävä voidaan katsoa suoritetuksi kun tavoitteen alueella ei merkittävää vastarintaa enää esiinny.

Tehtävässä rajoitettu respawn, joka kuvaa suurempaa hyökkäävää joukkoa, sekä myös puolustuksen saamia vahvistuksia. Molemmat puolet respaavat varsinaisen taistelualueen ulkopuolelle turvaan. Hyökkääjällä voi olla käytössä ns. MHQ (mobile headquarters), johon hyökkääjät voivat siirtyä suoraan tukikohdasta mihin spawnaavat. Puolustaja voi toki etsiä ja tuhota MHQ:n.
Ryhmien täydennykset voisivat toimia esim. seuraavalla tavalla:

Hyökkäjä: Uudelleensyntynyt pelaaja siirtyy tukikohdasta teleportilla MHQ:lle (joukkueen/komppanian kokoontumisalue) ja sieltä edelleen oman ryhmänjohtajansa määrittämälle ryhmän kokoontumispisteelle, mielellään vähintään 2-3 pelaajan porukassa, ettei kukaan juoksentele yksin pitkin pelialuetta. Ryhmänjohtaja merkkaa ryhmän kokoontumispisteen kartalle, mielellään lyhyen radion kantamalle. Pelaajat odottavat kokoontumispisteellä lupaa siirtyä ryhmänsä luo, tai että kovia kokenut ryhmä irtaantuu kokoontumispisteelle hakemaan vahvistuksia.

Puolustaja: Muuten sama mutta puolustajan respa luultavasti toimisi jo valmiiksi joukkueen/komppanian kokoontumisalueena, josta pelaajat siirtyisivät pienissä porukoissa ryhmänsä kokoontumispisteelle.

Air assault tehtävissä hyökkääjän vahvistukset toimitettaisiin joukkueen kokoontumisalueelle helikoptereilla.

Tehtävät combined arms tyyppisiä ja käytössä olisi kevyiden ajoneuvojen lisäksi myös esim. taistelupanssarivaunuja. Respawnilla myös varmistetaan ettei nämä elementit poistu taistelusta lyhyen yhteenoton jälkeen. Ajoneuvot siis respaavat myös, mutta viive esim. taistelupanssarivaunun respassa olisi suurempi kuin kevyemmillä ajoneuvoilla. Myös MHQ on niin tärkeä, että sen tuhoutuminen saattaisi maksaa hyökkääjälle koko tehtävän, joten respan viive olisi sen mukainen.

Esimerkki eri yksiköiden respoista:
Pelaajat - 2-3 minuuttia aikaa "elvyttää" pelaaja käyttäen ace lääkintäjärjestelmää. Mikäli kukaan ei ehdi elvyttämään pelaajaa, tämä spawnaa minuutin viiveellä tukikohtaan.
Kuljetusajoneuvot (autot ja APC:t) - Respaavat viiden minuutin viiveellä tukikohtaan.
Taisteluvaunut (Taistelu- ja rynnäkköpanssarivaunut) - 10-15min
MHQ - 20min
Kuljetuskopterit - 10min
Taistelukopterit ja lentokoneet - 15-20min

Pelaajat ja ajoneuvot voisivat syntyä uudelleen 2-3 kertaa tehtävässä. Puolustajalla voisi esim. olla yksi respawn vähemmän, kuvaten suurempaa hyökkäävää osastoa. Pelaajamääriltään osastot voisivat näin olla tasavahvuiset. Kalustoetu hienoisesti hyökkääjälle. Pelaajamäärät tehtävissä 70-80 luokkaa, vs. 150-200 ilman respawnia.
sommar
Posts: 2
Joined: 31 Aug 2013, 19:19

Re: Tehtäväideoita

Post by sommar »

Tämmönen pikku lämmittely missioni aina ennen tapahtumia
http://www.youtube.com/watch?v=vi56u8Hk6Z0
User avatar
YIT_Bandit
Posts: 52
Joined: 28 Aug 2013, 20:02

Re: Tehtäväideoita

Post by YIT_Bandit »

"Gehenna" TVT, Talibanit vs. "länsimaat"

Pohjana löyhä kuvaus Helmandista http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... 1c4g#t=716 ja http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... 1c4g#t=845

- Piiritetyt länkkärit pitävät kahta erillään olevaa tukikohtaa - joiden ilma- ja maahuolto on katkaistu - huomattavasti alivoimaisina (n. 15 + 15 per tukikohta), erittäin rajoitetuilla (randomisoiduilla) raskaiden ja kevyiden aseiden ammuksilla, lääkintätarvikkeilla, polttoaineella ja tuella. Ideana että kaikki - siis kaikki - olisivat oikeasti vähissä ellei loppu, ammusten jakoa ryhmänjäsenten, ryhmien ja raskaiden aseiden välillä olisi tehtävä (tukikohdan yhteen bunkkeriin viimeiset "ylimääräiset" jaettavat ammukset - ota toisesta raskaasta aseesta ammukset, rahtaa ne toiselle, tähän ihan oma roolinsa oleva pelaaja).

- Talibaanit aloittavat "piiritettyjen" tukikohtien ympäriltä randomisoidusti joltain ennaltamääritetyiltä alueilta 20...25+20...25 tai primäärisen ympäriltä n.30 ja sekundäärisen n.15 miehen voimaisina (hyökkääjän etu), lukuunottamatta kahta pientä väijyryhmää (n. 6+6), jotka pitävät tukikohdille johtavia teitä "silmällä". Talibaneille kevyitä ajoneuvoja (pääasiassa teknikaaleja), sekä mahd. BTR/BRDM tms. raskaampana sekä paljon aseita, ammuksia, räjähteitä ja muuta tarpeellista (materiaalinen "ylivoima" määrällisesti, hyökkääjän etu). Väijyryhmille komentaja+RPG+KK+IED-miehitys ainakin, ei miinoja sillä "passiivisten" aseiden käyttö ei oikein sovellu tähän väijyluonteeseen.

- Talibaanien päätehtävä on valloittaa primäärinen tukikohta (esim. kukkulan päällä, aukeata ympärillä joka suuntaan, piikkilankaa, esteitä, miinoja, raskaita konekivääreitä pari ja/tai muutama KKK, mahdollisesti yksi tai pari kevyttä panssaroitua ajoneuvoa), sekundäärinen on toinen vahvempi tukikohta (panssaroituja ajoneuvoja, tosin hyvin rajallinen määrä polttoainetta ja ammuksia eli materiaalinen "ylivoima" laadullisesti, puolustavan etu) ja upseeriston ottaminen jihadistien sotavangeiksi olisi aina kova propagandaetu. Tai sitten vaan "Captain American" tappaminen ja ruumiinryöstö. (Ilkeätä, tiedän).

- Puolustavalle pelattavissa oleva tykistömodi (2 henkilöä - http://www.youtube.com/watch?v=IEvZfNtXNNw) ja tulenjohto primääriselle tukikohdalle (puolustajan etu)

- Länkkäreiden päätehtävä on lähettää maateitse KoHu-saattue (n. 15-20 miestä, pari IFV:tä - toinen parempi, toinen huonompi, huoltosaattue sisältäen polttoainetta, ammuksia, yms. huollon kevyitä ajoneuvoja), jonka pitää vahvistaa & huoltaa tukikohta/tukikohdat ainoita "turvallisia" teitä pitkin, ennen kuin tukikohta on menetty sekä varoa/taistella väijyryhmiä vastaan, jotka pitävät tietä hallussaan joltain osin. Huoltoajoneuvoja ei ehdottomasti saa menettää (esim. kaksi kutakin, väh yhden per laatua pitää päästä perille). Teiden varrella siviilipopulaatioita jos mahdollista, erittäin tiukka ROE. Sekundäärinen tavoite - jos tukikohta saatu haltuun - etsiä ja tuhota Talibaanien komentokeskus. (Peli ei lopu suoraan tukikohdan menettämiseen vaan n minuuttia aikaa koordinoida ja suorittaa vastahyökkäys ennen tehtävän häviämistä).

- Komentajan päätöksenä länkkäreillä normaalien toimien lisäksi: johtaa taistelutoimia tilanteen epätoivoisuuden mukaan, määrittää/priorisoida KoHu:n huoltosuunnitelma ja koordinoida tuki, tarvittaessa evakuoida tukikohta jos apu ei ehdi ajoissa. Ryhmän- ja joukkueenjohtajien priorisoitava ammustenkäyttöä, raskaiden puolustusaseiden käyttöä. Talibaneilla hyökkäyssuunnitelman, väijyryhmän toiminnan ja huoltoreitin katkaisu vaatii päätöksiä, joissa taktiikat saa lentää roskakoriin tilanteen muuttuessa (esim. väijyryhmä tukikohtaan 2 vievälle tielle tuhoutuu välittömästi, tukikohta 2 täydennetään ensin ja entistä isompi joukko lähtee kohti tukikohta ykköstä).

- Mappina vaikkapa FATA (http://www.youtube.com/watch?v=WomKuVW4bYs)

- Tehtävä loppuu kun: a.) primäärinen tukikohta on menetetty ja sitä ei ole saatu takaisin esim. 10 min kuluessa, b.) talibanien/länkkäreiden joukot ovat kärsineet yli 80% tappiot, c.) molemmat tukikohdat on huollettu TAI kaikki huoltoajoneuvot on tuhottu tai d.) primäärinen tukikohta on huollettu ja Talibaanien HQ tuhottu.

Pari muutakin "hieman" erilaista tehtävämuotoa ollut mielessä, alkukaavan voin kyllä piirtää mutta skriptaushelvettiin en rupea. Kysyttävää/kommentoitavaa/kiinnostusta/kauhua/käytännön kiinnostusta kauheaan koodaamishommaan/kurinpidollisia toimia? Vastaan mielelläni..
People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people
Audi, vide, tace, si vis vivere in pace
In Soviet Russia, Government Criticizes You!
User avatar
Nouty
Posts: 212
Joined: 30 Jul 2013, 14:35

Re: Tehtäväideoita

Post by Nouty »

Mielenkiintoinen idea. Antoi itsellenikin idean vähän samantyyliseen tehtävään... täytyypä kehitellä jotain :P

* Kehittelyn tulos:
Ei ihan sitä mitä aluksi ajattelin, mutta sinnepäin... US Army puolustaa FOB:ta Clafghanin vuorilla - Vahvuus: 2 ryhmää + komento (+mahd. KRH, yht. 22-24 taistelijaa).
Taliban aloittaa suurhyökkäyksen läheisiltä vuorilta, tavoitteenaan vallata jenkkien FOB. Talibanilla käytössään KRH, raskaita konekiväärejä ja sinkoja, ehkä pari teknikaalia myös. Talibanin vahvuus olisi noin 40 taistelijaa.
Jenkeillä käytössään myös ilmatukea läheisestä lentotukikohdasta. Ainakin AH-6 Littlebirdejä ja UH-60 Blackhawk ammustäydennyksiä varten. Lentotukikohdassa voisi olla tarjolla esim. ammuksia, parempia aseita, KRH kranaatteja, lääkintätarvikkeita yms. hyödyllistä, mikäli näitä saadaan koskaan perille FOB:lle. ;)
Tehtävässä voisi olla taas pari respaa/puoli, jolloin KRH:t ja ilmatuki eivät olisi niin vittumaisia. Ilmatukena voisi tällöin olla myös Harrier tyhmillä pommeilla varustettuna, lisäämässä fiilistä. Respaajia jouduttaisiin myös lentämään takaisin FOB:lle, mikä on erittäin vaarallista. :)
Voisi toki pelata ilmankin respaa, mutta joitain tukielementtejä tarvisi luultavasti karsia. Jenkit voisi myös korvata Briteillä. :)

Tämä siis jälleen TvT-tehtävä. Pelaajia tarvittaisiin 70-80 (kaikki "ylimääräiset" slotit menisi tietysti Talibanille). *
troska
Posts: 36
Joined: 16 Oct 2013, 21:59

Re: Tehtäväideoita

Post by troska »

Tämmöinen idea tuli mieleen vaikka noita tvt kammoksutaan niin miksi ei noihin
isompiin mättöihin lisätä niin sanottua maaliosastoa.

Eli tuommoinen max 4 hengen porukka jolla on joku oma tehtävänsä esim 50+ coop tehtävät

Ei mitään suurta vaikutusta tehtävään, mutta hankaloittava tekijä
esim monikohteisessa tehtävässä valvoa tai puolustaa jotain kohdetta,
tiesulkua, väijytykset, hyökkäävän osapuolen tietyn osan eliminointi (komento,vaunu,kopteri)

Tämä nyt ihan semmoisena piristeenä ettei sitä ai:ta päin vain juosta kun siellä voi olla
ehkä vähän fiksumpikin vastustaja.

Tässä tosin se, että joko luotetaan niihin pelaajiin että tekevät mitä tämä heidän mini miso heille
määrää tai sitten rajoitettaan liikkuminen johonkin alueeseen. Myöskin on otettava vähän roolipelimäistä
luonnetta käytetyihin taktiikoihin/ymmärrettävä se oma rooli osana tehtävää ei koko tehtävänä.

Tehtävän monipuolisuutta lisäisi, että maaliosasto voisi valita esim 3 tehtävän joukosta minkä tehtävän
suoritettavat.


Aiemmin pelaamissani arma kampanjoista oli admineilla omia pieniä sivutehtäviä 2 armeijan sotiessa vastatusten.
Tutka aseman tuhoamista, siiviilien evakuiointi ym. toisten osapuolien siitä tietämättä keitä he ovat ja mitä tekevät siellä taistelukentällä.


Idea pureskeltavaksi, on tämmöistä varmaan ennen jo ehdoteltukin.


Pitää pistää itsekin tänne noita muutamia tehtävä ideoita kun ei itse oikein ne sinne editorin puolelle niin helposti muodostu.

troska
...
User avatar
Karko
Posts: 11
Joined: 14 Aug 2013, 20:45

Re: Tehtäväideoita

Post by Karko »

Ehdottomasti itse tuen ja tykkään myös jos on noita niinsanottuja COTVT tehtäviä. Tosiaankin, vaatii myös sitten roolipelaavat vastustajat.
Locked