Tehtäväidea: COOP - Dynaaminen viivytystaistelu
Posted: 07 Sep 2018, 08:41
Olen tehnyt tämän tyyppisen testitehtävän ja saanut AI:n toimimaan halutulla tavalla järkevästi samoin kuin tehtävän voitto/häviö triggerit. Lähinnä haluaisin palautetta idean sopivuudesta AFI:n repertuaariin ja mahdollisesti kokemuksia jos samantyyppisiä tehtäviä on jo tehty/kokeiltu. Mietityttävät erityispiirteet tehtävässä mulla on: 1. Tehtäväalue tulee olemaan suurehko vrt puolustajien määrä 2. Vihollista on tarkoituksella ihan liikaa 3. Tehtävän tavoite ei ole edes antaa viholliselle täysin pataan. 4. Tehtävästä suoriutuminen on paljon tiedustelun ja johdon käsissä eikä sitä voi voittaa vain "ottamalla rehtiä".
Kuvaus tehtävästä:
Tehtävän perusidea on toimia puolustavana osapuolena alueen läpi pyrkivää, muutamia pääuria pitkin ajoneuvosaattueissa liikkuvaa vihollista vastaan. AI vihollisen määrä ja laatu asetetaan niin vahvoiksi ettei perinteisellä "pidetään nämä asemat ja ammutaan ne tohjoksi"-puolustuksella pysty niitä lyömään. Tavoite ei ole siis tuhota vihollista täydellisesti vaan hidastaa sen liikettä ja aiheuttaa sille tappioita samalla välttäen pitkään taistelukosketukseen (tulen alle) jäämistä yhdessä paikassa. Tehtävän tarkoituksena korostaa dynaamista ja hajautetumpaa taistelutapaa jossa korostuu puolustavien joukkojen jatkuva liikuttelu uusiin asemiin ja jonka johtaminen perustuu paljolti myös tehtävän aikana saatavaan tietoon vihollisen liikkeistä.
Tehtävässä olisi aikaraja jonka ylityttyä tehtävä katsotaan voitetuksi mikäli vihollista on päässyt kulkemaan alueen läpi maksimissaan X määrä. Vihollisen eikä omien tappioilla ei ole merkitystä. Vastaavasti jos vihollista pääsee alueen läpi yli tuon määrän X, tehtävä on hävitty. Tämä on toteutettavissa automaattisilla win/lose -triggereillä. Lisäksi voittotriggerin aikarajan voi randomisoida tiettyyn rangeen siten ettei puolustajalle ole täsmällistä tietoa kauanko vielä pitää kestää.
Osapuolet ja varusteet:
Hyökkääjä (AI):
Vihollisella paljon sekä panssaroituja että panssaroimattomia ajoneuvoja. Jalkaväkeä näissä ajoneuvoissa kohtuullinen määrä, ei siis joka vaunu/kuorma-auto tupaten täynnä mutta paljon vrt puolustajien määrä. Vihollinen etenee muutaman ajoneuvon saattueissa käyttäen muutamia eri teitä/pääuria ja pääosin pyrkii alueen läpi puolustajan jahtaamisen sijaan. Saattueiden reittejä on randomisoitu jonkin verran ja niitä saapuu alueelle pikkuhiljaa "ripotellen". Tämä johtaa myös tehtävän haasteellisuuden kasvuun loppua kohden koska alueella olevan vihollisen määrä oletettavasti kasvaa. Saattueiden nopeus maltillinen jotta puolustajalla on aikaa omalle toiminnalle. Ei itsenäistä jalkaväkeä ryömimässä pitkin metsiä, vihollinen osaa jalkauttaa jos kokee sen tarpeelliseksi, mutta liikkuu silti lähinnä urien suuntaisesti. Puolustajalle annetaan ennakkotietona vihollisen tulosuunta ja käsitys todennäköisistä reiteistä.
Puolustaja:
Noin 25-30 jalkaväkitaistelijaa. Kelvollinen tulivoima, reilusti ammuksia, reilusti sinkoja, at-miinoja yms. Ryhmille ketterät, nopeat ja maastokelpoiset ajoneuvot jotta joukkojen liikuttelu onnistuu ripeästi.
-3 pienehköä, noin 6 hengen jv-ryhmää joilla kelvollinen tulivoima ja panssarintorjuntakyky (sinkoja/miinoja) joiden ansiosta pystyvät tarvittaessa suorittamaan pienen väijytyksen itsenäisestikin.
-Raskassinko-partio (SPG/vastaava) tai kaksi, joita voi käyttää ryhmien tukena.
-Pieni tiedustelupartio jolla vapaampi liikkuminen jo safestartin aikana. Ensisijaisesti tuottaa tietoa alueelle saapuvan vihollisen liikkumissuunnista. Kevyempi varustus joka mahdollistaa maksimissaan pienen kiusanteon viholliselle.
Kartta ja tehtäväalue:
Perusajatus että alue on kohtuu metsäinen mutta mahdollistaa hyvän liikkeen puolustajan jalkaväelle. Alueen poikki kulkee muutama pääura joita hyökkääjä etenee.
Tehtävän alussa alue on vapaa vihollisesta ja puolustajalle annetaan siitä suurin osa käyttöön safestartin aikana. Safestartti säädetään siten että puolustaja ehtii tehdä kevyitä valmisteluita. Aluerajaus asetetaan "liian suureksi" perinteistä aluepuolustusta silmälläpitäen, toki niissä rajoissa että liikkuminen tukemaan muita omia onnistuu kohtuullisesti. Isompaa aluerajausta kompensoi se ettei aluetta ole varsinaisesti tarkoituskaan puolustaa, ja että puolustaja (oletettavasti) saa varsin hyvää tiedustelutietoa vihollisen liikkeistä. Ja koska tehtävään ei ole laitettu random puskavihuja, puolustajat pystyvät liikkumaan selustassa ja metsissä jouhevasti.
Osapuolien tehtävät:
Puolustajan tehtävä hidastaa vihollisen liikettä ja tuottaa sille tappioita siten että alueen läpi pääsee maksimissaan kohtuullinen määrä vihollista. Käytännössä kannattavaa suorittaa lyhyitä yllättäviä väijytyksiä joilla saadaan pysäytettyä kulloisen kohdevihollisen liike joksikin aikaa. Tämän jälkeen liikkuminen uusiin asemiin. Johtotasolla olennaista on tiedustelutiedon hyödyntäminen, tilannekuvan ylläpito ja omien joukkojen dynaaminen liikuttelu.
Esimerkkikuvassa vihollinen tulee pohjoisesta ja pyrkii etelään. Punaiset viivat ovat hyökkääjän mahdollisia reittejä. Sininen raja on pääjoukon safestart-liikkumiselle, markkeri pohjoisessa oman tiedustelun kuviteltu asema ja etelässä bluefor start. Eri sävyiset tasat on kuviteltuja väijypaikkoja/puolustustasoja. Mun puolesta alue voisi mahdollisesti olla isompikin, perusidea kuitenkin se että puolustajia per alue on vähänlaisesti ja on pakko hyödyntää tiedustelutietoa joukkojen sijoittelussa tehtävän edetessä.
Kuvaus tehtävästä:
Tehtävän perusidea on toimia puolustavana osapuolena alueen läpi pyrkivää, muutamia pääuria pitkin ajoneuvosaattueissa liikkuvaa vihollista vastaan. AI vihollisen määrä ja laatu asetetaan niin vahvoiksi ettei perinteisellä "pidetään nämä asemat ja ammutaan ne tohjoksi"-puolustuksella pysty niitä lyömään. Tavoite ei ole siis tuhota vihollista täydellisesti vaan hidastaa sen liikettä ja aiheuttaa sille tappioita samalla välttäen pitkään taistelukosketukseen (tulen alle) jäämistä yhdessä paikassa. Tehtävän tarkoituksena korostaa dynaamista ja hajautetumpaa taistelutapaa jossa korostuu puolustavien joukkojen jatkuva liikuttelu uusiin asemiin ja jonka johtaminen perustuu paljolti myös tehtävän aikana saatavaan tietoon vihollisen liikkeistä.
Tehtävässä olisi aikaraja jonka ylityttyä tehtävä katsotaan voitetuksi mikäli vihollista on päässyt kulkemaan alueen läpi maksimissaan X määrä. Vihollisen eikä omien tappioilla ei ole merkitystä. Vastaavasti jos vihollista pääsee alueen läpi yli tuon määrän X, tehtävä on hävitty. Tämä on toteutettavissa automaattisilla win/lose -triggereillä. Lisäksi voittotriggerin aikarajan voi randomisoida tiettyyn rangeen siten ettei puolustajalle ole täsmällistä tietoa kauanko vielä pitää kestää.
Osapuolet ja varusteet:
Hyökkääjä (AI):
Vihollisella paljon sekä panssaroituja että panssaroimattomia ajoneuvoja. Jalkaväkeä näissä ajoneuvoissa kohtuullinen määrä, ei siis joka vaunu/kuorma-auto tupaten täynnä mutta paljon vrt puolustajien määrä. Vihollinen etenee muutaman ajoneuvon saattueissa käyttäen muutamia eri teitä/pääuria ja pääosin pyrkii alueen läpi puolustajan jahtaamisen sijaan. Saattueiden reittejä on randomisoitu jonkin verran ja niitä saapuu alueelle pikkuhiljaa "ripotellen". Tämä johtaa myös tehtävän haasteellisuuden kasvuun loppua kohden koska alueella olevan vihollisen määrä oletettavasti kasvaa. Saattueiden nopeus maltillinen jotta puolustajalla on aikaa omalle toiminnalle. Ei itsenäistä jalkaväkeä ryömimässä pitkin metsiä, vihollinen osaa jalkauttaa jos kokee sen tarpeelliseksi, mutta liikkuu silti lähinnä urien suuntaisesti. Puolustajalle annetaan ennakkotietona vihollisen tulosuunta ja käsitys todennäköisistä reiteistä.
Puolustaja:
Noin 25-30 jalkaväkitaistelijaa. Kelvollinen tulivoima, reilusti ammuksia, reilusti sinkoja, at-miinoja yms. Ryhmille ketterät, nopeat ja maastokelpoiset ajoneuvot jotta joukkojen liikuttelu onnistuu ripeästi.
-3 pienehköä, noin 6 hengen jv-ryhmää joilla kelvollinen tulivoima ja panssarintorjuntakyky (sinkoja/miinoja) joiden ansiosta pystyvät tarvittaessa suorittamaan pienen väijytyksen itsenäisestikin.
-Raskassinko-partio (SPG/vastaava) tai kaksi, joita voi käyttää ryhmien tukena.
-Pieni tiedustelupartio jolla vapaampi liikkuminen jo safestartin aikana. Ensisijaisesti tuottaa tietoa alueelle saapuvan vihollisen liikkumissuunnista. Kevyempi varustus joka mahdollistaa maksimissaan pienen kiusanteon viholliselle.
Kartta ja tehtäväalue:
Perusajatus että alue on kohtuu metsäinen mutta mahdollistaa hyvän liikkeen puolustajan jalkaväelle. Alueen poikki kulkee muutama pääura joita hyökkääjä etenee.
Tehtävän alussa alue on vapaa vihollisesta ja puolustajalle annetaan siitä suurin osa käyttöön safestartin aikana. Safestartti säädetään siten että puolustaja ehtii tehdä kevyitä valmisteluita. Aluerajaus asetetaan "liian suureksi" perinteistä aluepuolustusta silmälläpitäen, toki niissä rajoissa että liikkuminen tukemaan muita omia onnistuu kohtuullisesti. Isompaa aluerajausta kompensoi se ettei aluetta ole varsinaisesti tarkoituskaan puolustaa, ja että puolustaja (oletettavasti) saa varsin hyvää tiedustelutietoa vihollisen liikkeistä. Ja koska tehtävään ei ole laitettu random puskavihuja, puolustajat pystyvät liikkumaan selustassa ja metsissä jouhevasti.
Osapuolien tehtävät:
Puolustajan tehtävä hidastaa vihollisen liikettä ja tuottaa sille tappioita siten että alueen läpi pääsee maksimissaan kohtuullinen määrä vihollista. Käytännössä kannattavaa suorittaa lyhyitä yllättäviä väijytyksiä joilla saadaan pysäytettyä kulloisen kohdevihollisen liike joksikin aikaa. Tämän jälkeen liikkuminen uusiin asemiin. Johtotasolla olennaista on tiedustelutiedon hyödyntäminen, tilannekuvan ylläpito ja omien joukkojen dynaaminen liikuttelu.
Esimerkkikuvassa vihollinen tulee pohjoisesta ja pyrkii etelään. Punaiset viivat ovat hyökkääjän mahdollisia reittejä. Sininen raja on pääjoukon safestart-liikkumiselle, markkeri pohjoisessa oman tiedustelun kuviteltu asema ja etelässä bluefor start. Eri sävyiset tasat on kuviteltuja väijypaikkoja/puolustustasoja. Mun puolesta alue voisi mahdollisesti olla isompikin, perusidea kuitenkin se että puolustajia per alue on vähänlaisesti ja on pakko hyödyntää tiedustelutietoa joukkojen sijoittelussa tehtävän edetessä.