YK:n saattueen kaappaus

Joonas [kLj]
Posts: 58
Joined: 01 Apr 2016, 18:38

YK:n saattueen kaappaus

Postby Joonas [kLj] » 21 May 2018, 16:52

Tehtävä on jo minulla työnalla, mutta ennen awatsiin laittamista haluan palautetta ja mahdollisia kehitysehdotuksia. Myös tieto siitä, voiko tehtävää ylipäätään pelata normaalina TVT-tehtävänä.

Kuvaus tehtävästä:

Tehtävässä ideana on, että YK, pyrkii suorittamaan avustuskuljetuksia pitkin Tanoan pääsaarta. Saarella on aktiivinen Boko Haramin solu, jonka tehtävänä on kaapata tämä YK:n avustuskuljetus.
Alueella toimii myös Yhdysvaltain QRF, joka on juuri palannut harjoituksesta, eikä välittömästi ole lähtövalmis, tehtävän alkaessa.

Osapuolet ja varusteet:


YK: Serbialaisia YK-sotilaita. Varustus mallia Serbia (venäläiset liivit YK-väreissä). 23 sotilasta
Ajoneuvot: DShK-UAZ:ja 2kpl
URAL-kuorma-autoja tavaroiden kuljetukseen.
Plankit: Erillaisia puukasoja/roskakasoja ainoastaan RJ ja PL tasolle, joilla tehdään mahdolliset esteet teille.

Boko Haram: Huonosti varusteltuja taistelijoita (AK, RPG, PKM). 42 taistelijaa
2kpl M2-Offroad ajoneuvoja
Liikkumiseen nopeita ajoneuvoja.

Yhdysvallat: Hyvin varusteltu QRF. 17 sotilasta
1kpl aseistamaton UH-60M
2kpl vanilla A10 (thermal pois, lastina pelkästään raketteja ja "tyhmiä"pommeja)

Osapuolien tehtävät:

YK: Toimita kolmen kylän avustus tarvikkeet, jonka jälkeen koko kolona suuntaa Oumérén kylään.
Boko Haram: Kaappaa mahdollisimman paljon YK:n avustus kuormista. (URAL-kuorma-autoja ei saa tuhota)
US: Pelasta väijytykseen joutunut YK:n kolona.


Kartta ja tehtävä alue:


Image
User avatar
=FU= J0ntt1_F1N
Posts: 281
Joined: 27 Jul 2013, 18:43

Re: YK:n saattueen kaappaus

Postby =FU= J0ntt1_F1N » 21 May 2018, 17:25

Muutamia ajatuksia näin pelaajana/mahdollisena johtajana:

- Jos RPG:eitä on yli 3, niin voisin helposti nähdä tilanteen, missä RPG:t tuhoaa onnistuneessa väijytyksessä todennäköisesti vikana ja ensimmäisenä ajavat KK-ajoneuvot ja sen jälkeen niittää ylivoimaisena loput Uraleista jalkautuvat taistelijat. Se oli hyvä, ettet ollut antanut väijyttäjille räjähdepanoksia/telamiinoja. Ne tekisivät hommasta vielä helpompaa suunnitellussa väijytyksessä.

- Kuinka monta URALia oli tarkoitus olla? Ja pääseekö niiden kyytiin kuinka moni. Toisinsanoen, kuinka moni joutuu matkustamaan niissä KK-ajoneuvoissa, jotka on top 1 maaleja ja todennäköisesti tuhoutuu ensisekunneilla?

- Vaikka RPG olisi vähän, on avonaisesta autosta helppo aina napsia ihmiset KK:lla pois. Auton vaihtaminen panssaroituun konekiväärillä varustettuun ajoneuvoon? M113 M2 tms. tyyppiseen?

- Viestivälineiden määrä Opfor ja Indfor? Tähän ei tarvitse vastata, jääköön määrä "salaisuudeksi", mutta mieti seuraavia asioita: Pystyykö indfor kommunikoimaan ajoneuvojen välillä. Opforilla radioiden määrä vaikuttaa miten väijyttävä osapuoli voi jakautua tai miten se johtaa väijytyksen toteutuksen.

- Oikeaoppinen väijytys kestää 1-5min. AFIssa ja tässä tehtävässä ehkä tietty hieman pidempään, mutta jos aika osoittautuu nyt liian nopeaksi QRF:lle toimia, niin kaappaus pitäisi muutta jotenkin pidempikestoiseksi esim. lastaa URALien kuorma omaan ajoneuvoon, jolloin OPFOR joutuukin suojaamaan omaa toimintaa ja antaa enemmän aikaa BLUFORille reagoida.

- Mitkä ovat saattueosapuolen säännöt? Saako osapuoli kulkea jalkautuneena silloinkun haluaa vai pitääkö olla ensin havainto vihollisesta ennen jalkautumista? Oikeassa maailmassa väijytykset perustuvat esimerkiksi siihen, että vihollinen puudutetaan fyysisesti (vaikeaa armassa) ja ajallisesti (mahdollista armassa) siihen, että missä tahansa on potenttiaalinen paikka väijyttää eikä sen takia voida kulkea jatkuvasti jalkautuneena. Tietty jalkasaattoa on väijyttäjän mahdollista kiertää muillakin tavoin, mutta kiinnostaa nyt tietää miten olet asian ajatellut.

Tehtävän maastoa en käynyt katsomassa, että kuinka peitteistä/avonaista se on.
Tällaisissä Väijytys-QRF -tehtävissä on aina vaikeinta se, miten saada peli mielekkääksi myös väijytettävälle osapuolelle sekä toisaalta niin pitkäkestoiseksi, että QRF saadaan peliin mukaan. Kyllä se on mahdollista, mutta vaatii optimointia.
Bummeri
Posts: 2955
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Re: YK:n saattueen kaappaus

Postby Bummeri » 21 May 2018, 17:57

Hyvä kun haet palautetta. Se on todella järkevää ja toivon muiden tekevän samoin tulevaisuudessa.


Tällaisessa tehtävässä on nuo saattueisiin liittyvät mekaniikat haastavia. Saattueen jäsenillä ei ole mitään järkeä vain ajella saattueena ympäriinsä, koska he tietävät todellisuudesta poiketen, että joutuvat tehtävän aikana väijytykseen. Jos he vain ajelevat saattueena, on kuolema varma ja nopea. Tämä johtaa siihen, että kulkeminen on varovaista sekä hidasta kun koko reitti pyritään varmistamaan edeltä. Tämä taas johtaa siihen, että väijyttäjät ja QRF joutuvat odottamaan pitkään kunnes väijytys koittaa. Vajaalle 50 pelaajalle tehtävä on useimpina pelikertoina pitkään merkityksetöntä odottelua tai vaihtoehtoisesti vajaalle 23 pelaajalle tehtävä loppuu pikaiseen kuolemaan johon itse ei voi vaikuttaa.

Ongelmaa voi hillitä varmasti monilla keinoin. Minulle tulee mieleen, että tehtävä aloitettaisiin in situ tilanteesta jossa väijytys alkaa. Vaikkapa, että väijytys on juuri alkanut räjähteillä. Kaikkiin ajoneuvoihin on tullut jotain vikaa. Renkaita rikki, mottori rikki, polttoaineet vuotaneet pois. Ensimmäiset ja viimeset ajoneuvot on liekeissä ja niissä olleet komppanian johto- ja muut elementit on pääasiassa kuolleet tai haavoittunut. Mutta väijytys oli hätäinen. Suurinosa boko haramista on vasta matkalla alueelle. Väijyttäjistä saattueen etu- ja taka-päässä on vain muutama AI mies, jotka käyttivät räjäyttimiä. Nämä miehet eivät näe pelaajien sijaintiin, vain muutaman palavan ajoneuvoon. Lyhyen safestartin aikana pelaajat saisi laittaa rensselit ja ryhmänsä kuntoon ajoneuvoissa ja boko haram odotusalueellaan. Sitten safestartin loputtua YK porukka alkaa suojaamaan omaa toimintaa ja korjailla ajoneuvoja mitä voi, samalla taistellen mahdollisesti niitä pari AI osastoa vastaan jotka lähellä ovat. Boko harmin pääosat taas liikkuvat alueelle ja pyrkivät tuhoamaan YK joukot ja varastamaan rensselit. Lopulta sitten QRF sopivalla hetkellä paikalle.

Toisaalta voi myös laittaa niin hyvät rensselit ja panssarit saattueelle, että he voivat puskea läpii väijyistä. Varsinkin nyt tanks dlc myötä selviydyttävyys on huomattavasti parempi laitteiden sisällä. Tässäkin on tosin omat ongelmansa.
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
Joonas [kLj]
Posts: 58
Joined: 01 Apr 2016, 18:38

Re: YK:n saattueen kaappaus

Postby Joonas [kLj] » 21 May 2018, 20:04

=FU= J0ntt1_F1N wrote:Muutamia ajatuksia näin pelaajana/mahdollisena johtajana:

- Jos RPG:eitä on yli 3, niin voisin helposti nähdä tilanteen, missä RPG:t tuhoaa onnistuneessa väijytyksessä todennäköisesti vikana ja ensimmäisenä ajavat KK-ajoneuvot ja sen jälkeen niittää ylivoimaisena loput Uraleista jalkautuvat taistelijat. Se oli hyvä, ettet ollut antanut väijyttäjille räjähdepanoksia/telamiinoja. Ne tekisivät hommasta vielä helpompaa suunnitellussa väijytyksessä.


Tänään TeamSpeak keskusteluiden pohjalta olisin itseasiassa kallistumassa IED-virityksiin johtuen siitä, että kaikki panssaroidut ajoneuvot tuppaavat räjähtämään ensimmäisestä osumasta RPG-7:stä tai RPG-28:sta. Mietin, että väijyttävälle osapuolelle antaisi yhden räjähde miehe, jolla on maksimissaan 2 räjähdettä, jotka riittävät lähinä BTR-70:n disabloimiseen, muttei räjäyttämiseen.

=FU= J0ntt1_F1N wrote:- Kuinka monta URALia oli tarkoitus olla? Ja pääseekö niiden kyytiin kuinka moni. Toisinsanoen, kuinka moni joutuu matkustamaan niissä KK-ajoneuvoissa, jotka on top 1 maaleja ja todennäköisesti tuhoutuu ensisekunneilla?

Olin suunnitellut laittavani 5 URALia, jolloin KK-ajoineuvoissa ei tarvitsisi matkustaa kuin ajaja ja ampuja. [/quote]

=FU= J0ntt1_F1N wrote:- Vaikka RPG olisi vähän, on avonaisesta autosta helppo aina napsia ihmiset KK:lla pois. Auton vaihtaminen panssaroituun konekiväärillä varustettuun ajoneuvoon? M113 M2 tms. tyyppiseen?


Bummeri wrote:Toisaalta voi myös laittaa niin hyvät rensselit ja panssarit saattueelle, että he voivat puskea läpii väijyistä. Varsinkin nyt tanks dlc myötä selviydyttävyys on huomattavasti parempi laitteiden sisällä. Tässäkin on tosin omat ongelmansa.



Harkitsin nimenomaan BTR-70, BTR-60, M1117 ASV tai jotakin MRAP varianttia.

=FU= J0ntt1_F1N wrote:- Viestivälineiden määrä Opfor ja Indfor? Tähän ei tarvitse vastata, jääköön määrä "salaisuudeksi", mutta mieti seuraavia asioita: Pystyykö indfor kommunikoimaan ajoneuvojen välillä. Opforilla radioiden määrä vaikuttaa miten väijyttävä osapuoli voi jakautua tai miten se johtaa väijytyksen toteutuksen.


Opforilla pyrin radioiden määrän pitämään minimissä. Ryhmänjohtajalla, "joukkueenjohtajalla" sekä ehkä partionjohtajalla. Indofilla on radioyhteys autojen välillä, ja lisäksi radisti jolla on ns. paniikkipuhelin Bluforin suuntaan.

=FU= J0ntt1_F1N wrote:- Oikeaoppinen väijytys kestää 1-5min. AFIssa ja tässä tehtävässä ehkä tietty hieman pidempään, mutta jos aika osoittautuu nyt liian nopeaksi QRF:lle toimia, niin kaappaus pitäisi muutta jotenkin pidempikestoiseksi esim. lastaa URALien kuorma omaan ajoneuvoon, jolloin OPFOR joutuukin suojaamaan omaa toimintaa ja antaa enemmän aikaa BLUFORille reagoida.


Olin puntaroinut ideaa, jossa ajoneuvot olisivat joko lukossa safestart+10min, jonka jälkeen Blufor pääsee lähtemään liikkeelle. Mietin myös vaihtoehtoa, missä Blufor saa lähteä liikkeelle ainoastaan, kun Indforin radisti ilmoittaa heidän olevan kontaktissa.

=FU= J0ntt1_F1N wrote: - Mitkä ovat saattueosapuolen säännöt? Saako osapuoli kulkea jalkautuneena silloinkun haluaa vai pitääkö olla ensin havainto vihollisesta ennen jalkautumista? Oikeassa maailmassa väijytykset perustuvat esimerkiksi siihen, että vihollinen puudutetaan fyysisesti (vaikeaa armassa) ja ajallisesti (mahdollista armassa) siihen, että missä tahansa on potenttiaalinen paikka väijyttää eikä sen takia voida kulkea jatkuvasti jalkautuneena. Tietty jalkasaattoa on väijyttäjän mahdollista kiertää muillakin tavoin, mutta kiinnostaa nyt tietää miten olet asian ajatellut.


Olin miettinyt skenaariota, jossa saattue on ajanut samaa reittiä jo useamman kuukauden, joten varautuminen mahdolliseen väijytykseen olisi sen johdosta melko pieni. Koska kuitenkin toimitaan kriisialueella valmius on olemassa, mutta uhkaa ei koeta välittömäksi. Näin ollen saattue ajaisi letkassa, normaaleilla (arma) turvaväleillä. Tarkoitus olisi myös rajoittaa saattueen ns. offroad ominaisuuksia mahdollisilla miinauhilla tms.

Bummeri wrote:Ongelmaa voi hillitä varmasti monilla keinoin. Minulle tulee mieleen, että tehtävä aloitettaisiin in situ tilanteesta jossa väijytys alkaa. Vaikkapa, että väijytys on juuri alkanut räjähteillä. Kaikkiin ajoneuvoihin on tullut jotain vikaa. Renkaita rikki, mottori rikki, polttoaineet vuotaneet pois. Ensimmäiset ja viimeset ajoneuvot on liekeissä ja niissä olleet komppanian johto- ja muut elementit on pääasiassa kuolleet tai haavoittunut. Mutta väijytys oli hätäinen. Suurinosa boko haramista on vasta matkalla alueelle. Väijyttäjistä saattueen etu- ja taka-päässä on vain muutama AI mies, jotka käyttivät räjäyttimiä. Nämä miehet eivät näe pelaajien sijaintiin, vain muutaman palavan ajoneuvoon. Lyhyen safestartin aikana pelaajat saisi laittaa rensselit ja ryhmänsä kuntoon ajoneuvoissa ja boko haram odotusalueellaan. Sitten safestartin loputtua YK porukka alkaa suojaamaan omaa toimintaa ja korjailla ajoneuvoja mitä voi, samalla taistellen mahdollisesti niitä pari AI osastoa vastaan jotka lähellä ovat. Boko harmin pääosat taas liikkuvat alueelle ja pyrkivät tuhoamaan YK joukot ja varastamaan rensselit. Lopulta sitten QRF sopivalla hetkellä paikalle.


Tällaisia tehtäväideoita nimenomaan olisi hyvä saada. Kun itse lähtee ideoimaan, juuttuu yleensä ainoastaan yhteen ideaan.

Tässä tapauksessa haluan kuitenkin luoda "yllätyksellisen" tilanteen, jossa Indfor ei voi 100%:sti valmistautua tähän. Kuitenkin tuohon ideaasi liittyen voisi toisenkin tehtävän väsätä.
Joonas [kLj]
Posts: 58
Joined: 01 Apr 2016, 18:38

Re: YK:n saattueen kaappaus

Postby Joonas [kLj] » 01 Sep 2018, 15:28

Tehtävästä on nyt lisätty AWATSiin ensimmäinen versio.
Muutoksia alkuperäiseen ideaan tuli sen verran, että pudotin pelaaja määrää huomattavasti, muuttamalla Indforin kokonaan AI-toimiseksi. AI:n ohjaukseen käytetään "convoyDefend"-scriptiä.

Toivon tehtävästä palautetta pelikertojen ja pelaajien omien testien pohjalta.
Etenkin minua kiinnostaa tehtävän mielekkyys pelaajille, botin toiminta, balanssi sekä tehtävän toimivuus.

Linkki tehtävään: https://armafinland.fi/awats/index.php?page=MO&mid=1095
User avatar
Castor
Posts: 1447
Joined: 01 Aug 2013, 13:51
Location: Hämeenlinna

Re: YK:n saattueen kaappaus

Postby Castor » 03 Sep 2018, 11:32

Joonas [kLj] wrote:Kommentteja bummerille

yllätyksellisyyden saat tekemällä kuin bummeri ehdotti mutta kartat pois brieffissä YKlta ja musta näkymä pelaajille kunnes safestart alkaa, uudelleen pelattavuutta saa randomoimalla paikan.

Return to “Tehtäväideat”



Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest