Tehtäväidea - Ilmaassettien käyttö tehtävissä, huomoitavaa

Post Reply
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Tehtäväidea - Ilmaassettien käyttö tehtävissä, huomoitavaa

Post by JoneKone »

Yleisön pyynnöstä aloitan tälläisen threadin. Tarkoituksena toimia tehtäväntekijöille auttavana lankana jos haluaa lisätä lentoassetteja tehtäviin. Ei mitään absoluuttisia totuuksia, eli kannattaa tottakai myös omaa harkintaa käyttää. Modien päivitykset ja AFI:n omat puukotukset myös muuttavat assettien tehokkuutta paljon. Joten tänne kirjoitetut jutut saattavat vanheta nopeasti.
Last edited by JoneKone on 28 Jan 2018, 16:49, edited 1 time in total.
Reason: ..
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: Tehtäväidea - Lentoassettien käyttö tehtävissä, huomoitavaa

Post by JoneKone »

Lentoassettien käyttö tulitukena:

TST-Hekot:

Yleisesti kaikki TST-hekot (Apachet/Hindit), muuttavat voimasuhteita nopeasti. Jos niitä käytetään TVT:ssä, niin puolustajalla pitää joko olla mahdollisuus liikkua ja taistella suojasta tai olla counterassetti (Shilka/Iglat). Murheena tässä on monesti se, että se osapuoli jonka counterassetti tuhotaan on se jälkeen hampaaton ja balanssi muuttuu jyrkästi. Jos kuitenkin halutaan TST -hekoja käyttää, niin oma suositus on, että ajateltu ammusmäärä jaetaan kahden hekon välille. Asekuormana molemmissa pieni määrä raketteja sekä konetykkiä. Hellfire -ohjukset on sub tvt120 tehtävissä lähtökohtaisesti aina OP.

TST-heko tehtävässä voi mielestäni laittaa kunnolla ilmatorjuntaa. Esim. 1 TST-hekoa vasten niin esim. Shilka ja sergeirekka/sergeiasemia. Tämä siis puhtaassa TVT -eventissä. Huomioitavaa kuitenkin, että monessa venäläisessä helikopterista puuttuu värikamera täysin jolloin yhdistettynä lyhyeen viewdistanceen muuttuvat melko tehottomiksi. Eli myös viewdistancen säädöllä voi vaikuttaa assettien tehokkuuteen. Igla-partioita voi toki myös olla, mutta kannattaa huomioda, että silloin lentoassetin voi menettää yhdstä laukauksesta. Ohjuksien torjuminen RHS lentoasseteissa vaatii jo kokenutta pilottia joka tietää miten käytettävissä assetti käyttäytyy (onko esim. ohjusvaroitin vai ei jne.).

COTVT:ssä mahdollisuuksia on paljon enemmän. AI pystyy hoitamaan IT-tehtävät melko luotettavasti ja silloin IT -assetteja voi viljellä reilusti ja antaa pelaajien käytössä oleville helikoptereille täyden asekuorman.


Lekot:

Hyviä "AFI-lekoja" tällä hetkellä (01/2018):

RHS:
A-10
ALCA
SU-25

Vanilla:
Black Wasp ("Hornetti").
A-149 Gryphon (Gripen).


A-10 mavericit toimivat, mutta TGP:n käyttö vaatii tutustumista RHS:n ohjeisiin. Esim. lämpökamera on vain mahdollinen käytää jos koneessa on maveric kuormassa mukana. Ei tutkaa.

SU-25:sen Kh- malliset ohjukset eivät tällä hetkellä kaikki ihan toimi. Mutta raketteja, tyhmäpommeja ja konetykkejä voi käyttää Su-25:sen kanssa. Ei tutkaa.

ALCA on melko hyvin tasapainotettu kevyt CAS-kone jonka asekuormaa voi muokata TVT -tehtäviin sopivaksi. Jo pelkällä rocketpodeilla ja konetykeillä pystyy toimimaan "epäsuorana" ja toimia vaihtoehtona KRH:lle sekä tunnelmaluojana tehtävässä. Koneessa monitoimitutka ja TV-kamera kapealla keilalla. Tutkalla ja kameralla on mahdollista löytää ajoneuvoja maastosta, mutta jos maasto on peitteinen ja tehtävään on lisätty "hylättyjä" ajoneuvoja niin on jo todella haastavaa pilotille löytää kohteita itsenäisesti maastosta. MK82 pommeilla ainoa vaihtoehto on pystysuora "syöksypommitus", joten niiden käyttö tehtävissä voi olla haastavaa kokemattomalle pilotille.


Vanilla-koneet:

Voidaan käyttää tiedusteluun ja pommituksiin. Black Wasp kykenee lentotukialustomintaan joka antaa lisää vaihtoehtoja tehtäväsuunnittelun kannalta. Sanoisin, että koneet on kuitenkin parhaimmillaan COOP ja COTVT tehtävissä joissa on TGP:llä pommitettavia kohteita. TGP:t yhdistettynä pommeihin tekee koneista helposti liian OP:t TVT tehtäviin. Ilmataisteluihin soveltuvia karttoja on käytännössä vain Altis. Tempan aavikkokartta mahdollistaisi myös kevyet ilmataistelut jonkun JV/Mekkipainotteisen tehtävän rinnalla.


Aseistetut kuljetushekot:

Aseistetut kuljetushekot mahdollistaa esim. joukkueen kuljetuksen AO:lle ja sen jälkeen JV:n tukeminen. Asekuorma kannattaa näissäkin jakaa esim. kahden helikopterin välille niin yksittäisen assettin menettäminen ei muuta balanssia liikaa.

Toimivia tehtäväkonseptejä on ollut ne jossa ilmakuljetettu osasto saa liikkua kuljetushelikoptereilla safestartin aikana ja sen jälkeen pilotit vaihtavat aseistetuihin helikoptereihin. Myös tehtävät jossa vain esim. hyökkääjän 1 joukkue on ilmakuljetettava voi toimia (tarvii vähemmän hekoja, mutta mahdollistaa ilmakuljetukset).


Ammustäydennykset:

Ilmaassettien ammustäydennykset ja huolto voi toteuttaa eri tavoin. ACE rekkojen kanssa kannattaa kuitenkin huomoida, että ilman erillistä scriptaamista niin rekoista voi täydentää sellaisia aseita mitä ei ole alunperin suunniteltu tehtävässä käytettäväksi. Oma suositus on, että tehtävään lisätään ylimääräisiä assetteja joissa asekuorma on säädetty oikeaksi. Pilotti sitten vaan vaihtaa toiseen koneeseen kun ammukset/polttoaine loppuu ensimmäisestä.
Last edited by JoneKone on 28 Jan 2018, 14:35, edited 2 times in total.
Reason: ..
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: Tehtäväidea - Ilmaassettien käyttö tehtävissä, huomoitavaa

Post by JoneKone »

Tuntematon löysi hyvän scriptipätkän millä saa pois sensoreita asseteista.

https://community.bistudio.com/wiki/enableVehicleSensor

AFI:n tehtäviä ajatellen on yleisesti suositeltavaa, että ilmaasseteista ottaa ainakin IR, Visual ja Nv sensorit pois. Sensoreiden poisto nerffaa assetit sopivasti jolloin ei voi vaan lentää alueen yli ja pelkästä tutkanäkymästä tuhota maaleja muutamalla pikaisella napinpainalluksella.

Assetin init kenttään esim:

this enableVehicleSensor["IRSensorComponent",false];

this enableVehicleSensor["VisualSensorComponent",false];


Sensorien poistosta huolimatta kaikki aseet toimivat normaalisti käyttäen aseiden omia sisäiä sensoreita. Eli GBU:t ja Mavericit toimivat, mutta vaatii että ne lukitaan T näppäimellä joko HUD:ista tai TGP:stä.


Täältä lisää configeja:

https://community.bistudio.com/wiki/Arm ... _reference
Last edited by JoneKone on 05 Feb 2019, 13:11, edited 1 time in total.
Reason: ..
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
User avatar
Attila
Posts: 110
Joined: 19 Nov 2016, 19:13
Location: PKS

Re: Tehtäväidea - Ilmaassettien käyttö tehtävissä, huomoitavaa

Post by Attila »

Taannoin olin väsännyt olemattomalla tehtävänteko taidollani nopeasti missionin joka vaikutti silloin kovin hauskalta näin viikkopeli aiheisena.
Tehtävä oli summarum Venäjä/YK vs. kirgiisit, YKn tehtävä oli etsiä ja tuhota kirgiisien tukikohta alueelta X. Vihollisen suunta oli suurinpiirtein Bluforilla tiedossa muttei täsmälleen.
Alue X oli hyvin metsäistä eikä Blufor tiennyt missä Indut olivat. YKlla käytössä muistaakseni 2 hind (tai mi-8?) yhden porukan kuljetukseen, sekä maajoukkoja ajoneuvoilla, ns. "tiedusteleva osasto".

Elikäs, Bluforilla oli 1-2 hyökkäys hekoa tai edes aseistettu mi-8 + hind combo, ja induilla oli metsäisessä maastossa 1 igla partio ja shilka suorittamassa ilmatorjuntaa, jalkaväkeä ja pari staattista suorittamassa muuta toimintaa.
Tämä vaikutti ainakin omasta mielestä aika tasa väkiseltä koska Blufor ei ainakaan ihan heti voinut pommittaa kirgiisejä neitsyiden luo, ja indujen IT joutui paljastamaan itsensä edes jossain määrin metsän laidasta jos halusivat vaikuttaa kohteisiin.
Summarum ajatuksena oli: indujen IT oli suht helppo pitää piilossa, mutta vähäinen määrä patruunaa/puikkoa kun taas bluforilla semi-raskas ilmavoima mutta heikon puoleiset mahdollisuudet vaikuttaa näkyvyyden sekä jatkuvan väijy mahdollisuuden vuoksi.
Tässä myös oli ajatuksena että ilmakuljetettavat (ehkä jopa laskuvarjo) joukot eivät ole se ainoa osasto bluforilla jos hekot lentää suoraan igla ohjukseen.

Oliko tämä näin peliteknisesti edes jotenkin sinnepäin toteutettavissa?
(jos haluatte nähdä/tehdä/kommentoida kyseistä tehtävää, laittakaa vaikka yv)
"Attila eksä oo värisokee, miten sä voit käyttää väri koodeja :D" -Taltsi
"no siis, aina voi onnettomuuksia tapahtua... kaikille..." -Ramadan Pete
"ois hienoo olla taas 18v ja tsiigailla mimmei oulun tivolis" -Jiizee
Post Reply