Tähtäväidea - COTVT Saattue

Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Tähtäväidea - COTVT Saattue

Post by Bummeri »

Kuvaus tehtävästä:
Teemana on saattueiden suojaus ja niiden väijyttäminen. Tehtävässä AI hoitaa sen tylsimmän homman elikkä ohjaa, sekä miehittää niitä saattueita, ja miehittää tarvittavia checkpointteja yms. Saattueita voisi olla useita ja ne voisivat olla erinlaisia. Niiden aikataulut, reitit ja kokoonpanot voisivat olla melko tarkkaan väijyttäjillä tiedossa, jolloin he voivat hieman valita mihin tahtovat iskeä. Alueella olevat AI checkpointit olisi myös suotava olla väijyttäjillä tiedossa, jolloin tehtäväntekijä voi halutessaan rajata todennäköisten väijytyspaikkojen määriä.

Puolustajalle tulisi välittömästi välittyä tieto jos joku saattue joutuu iskun uhriksi.

Varmaan myös jonkinlainen siviilikomponentti olisi sovelias tehtävään. Tosin se voi sitten sekoittaa saattueiden kulkua.

Saattueiden tekemiseen apuja:
https://community.bistudio.com/wiki/setConvoySeparation
https://community.bistudio.com/wiki/forceFollowRoad
https://community.bistudio.com/wiki/limitSpeed
https://community.bistudio.com/wiki/setDriveOnPath
Ohje setDriveOnPath käyttöön

Siviileille:
Arma 3 siviili moduuli ja sen käyttö
Tälle kaveriksi mahdollisesti jonnekkin sivuteille kulkemaan myös siviiliautoja AOlle?

Osapuolet ja varusteet:
Osapuolet ja varusteet riippuu taas mistä tehtäväntekijä tykkää. Sama juonihan sopii moniin eri konflikteihin kautta aikain. Idea on kuitenkin lähtöisin neukkujen afghanistani seikkailuista.
Kirjallisuutta aiheesta:
Bear went over the mountain
The other side of the mountain
Näistä kirjoista löytyy inspiraatiota molemmalle puolelle, että kuinka niitä saattueita suojattiin ja väijytettiin.


Väijyttäjät:

Räjähteitä
Sinkoja
Staattisia
Kuorma-autoja
Tekuja yms.

Puolustajat/QRF:

Helikoptereita
Massamaista epäsuoraa?
Mitä tahansa nopeasti liikkuvia, kevyesti varustettuja joukkoja


Osapuolien tehtävät:
Väijyttäjien tehtävänä voisi olla iskeä/tuhota/ryövätä saattueita sekä mahdollisesti myös pyrkiä väijyttämään QRF. Saattueiden ollessa erinlaisia, voisi väijyttäjä valita haluamansa kohteen. Tehtävää voisi myös hieman randomisoida vaihtelemalla aina millaista varustusta väijyttäjille annetaan tehtävän hoitamista varten. Tosin se sitten hankaloittaa tehtävän ennalta suunnittelua, ellei asiaa hoideta parametrillä? Väijyttäjän aloituspaikan vaihtaminen skritpillä halutun kohteen mukaan voisi myös tulla kyseeseen?

Puolustajan tehtävänä olisi:
1. Partioida reittejä ja laukoa todennäköisiä väijyjä ennenkuin ne tapahtuvat
2. Toimia QRF jos joku saattue väijytetään.

Puolustajan tulisi olla siis todella mobiili jotta molemmat tehtävät on realistista suorittaa.


Kartta ja tehtävä alue:
Altiksella ainakin olisi paljon risteileviä teitä ja mahdollisia kohteita saattueille. Miksei myös Chernarus, tanoa tai ehkä jopa VT7? Riippuu aivan siitä millaista konfliktia tehtäväntekijä haluaa mallintaa. Tärkeää olisi kuitenkin että vaihtoehtoja olisi paljon ja tehtäväalueen tulisi olla laaja ja tehtävää varten valmisteltu sotilaskohtein ja AI checkpointein. Ehkä joku hieman huonompi sää jolloin näkyvyys hieman rajoittuu ja viewdistancea voidaan laskea FPS takia?
Last edited by Bummeri on 21 Jan 2018, 11:28, edited 1 time in total.
Reason: 1
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
User avatar
Anssi
Posts: 597
Joined: 21 Feb 2014, 19:43
Location: Vantaa

Re: Tähtäväidea - COTVT Saattue

Post by Anssi »

Teen tämän.
Image[url=steam://friends/add/'.76561197962033881.']Image[/url]
http://www.twitch.tv/berillis
https://www.youtube.com/user/TheBerillis
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: Tähtäväidea - COTVT Saattue

Post by JoneKone »

Tähän sopis tempan aavikkokartta oikein mainiosti. Aluetta olisi tarpeeksi jotta ilmakuljetettu yksikkö ei heti ole niskan päälle ja kunhan aluella olisi siviilejäkin pieni määrä niin isoon aavikkoon olisi mahdollista kadota hyvälläkin viewdistancella.
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: Tähtäväidea - COTVT Saattue

Post by JoneKone »

Yleensäkkin niin näissä cotvt ideoista huomaa, että heti löytyy lisää pelattavaa ja uusia tilanteita täydentämään perusTVT pelaamista.
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
User avatar
Anssi
Posts: 597
Joined: 21 Feb 2014, 19:43
Location: Vantaa

Re: Tähtäväidea - COTVT Saattue

Post by Anssi »

Kartta on tällä hetkellä Takistan sen koon ja tehtävään soveltuvuuden takia (vuoristossa helpompi tehdä väijytyksiä). Teema on jenkit vs. paikalliset ja tehtävän koko todennäköisesti 60, ratio on vielä kysymysmerkki. Se on pelattavissa myös ~45 pelaajalla. Saattueissa ajattelin käyttää tätä skriptiä: http://www.armaholic.com/page.php?id=31926 , mutta siitä pitää tiesti testata servun kestävyys ja mahdolliset supermies AIt.

Toteutan ensin saattueet ja sen jälkeen mietin muita asioita, ehdotuksia saa laittaa tänne.
Image[url=steam://friends/add/'.76561197962033881.']Image[/url]
http://www.twitch.tv/berillis
https://www.youtube.com/user/TheBerillis
User avatar
Ryge
Posts: 83
Joined: 28 Aug 2015, 18:22
Contact:

Re: Tähtäväidea - COTVT Saattue

Post by Ryge »

Anssi wrote:Kartta on tällä hetkellä Takistan sen koon ja tehtävään soveltuvuuden takia (vuoristossa helpompi tehdä väijytyksiä). Teema on jenkit vs. paikalliset ja tehtävän koko todennäköisesti 60, ratio on vielä kysymysmerkki. Se on pelattavissa myös ~45 pelaajalla. Saattueissa ajattelin käyttää tätä skriptiä: http://www.armaholic.com/page.php?id=31926 , mutta siitä pitää tiesti testata servun kestävyys ja mahdolliset supermies AIt.

Toteutan ensin saattueet ja sen jälkeen mietin muita asioita, ehdotuksia saa laittaa tänne.
Mulla on Convoy Raid coopissa käytössä tuo sama scripti muokkaamattomalla AI:lla. 2 kertaa on pelattu ja turpaan on tullut, kannattaa katsoa AAR että mitä temppuja se AI tekee jos kiinnostaa.
User avatar
Anssi
Posts: 597
Joined: 21 Feb 2014, 19:43
Location: Vantaa

Re: Tähtäväidea - COTVT Saattue

Post by Anssi »

Skripti toimii editorilla testailemalla hyvin. Saattueita tulee olemaan 3 tai 4, riippuen serverin kestosta. Saattueissa on tällä hetkellä 2 M2 HMMWV ja kaksi rekkaa.

Nyt mietinnässä on saattueiden matkan kesto, testissä olleilla saattueilla matka-aika oli 40-50minuuttia ilman kontakteja. Lisäksi mietin osapuolien tehtäviä:

1. Onko väijyttäjillä tarkoitus iskeä nopeasti ja pyrkiä pakenemaan (pienet saattueet), jolloin QRF:n saama hyökkäystieto on enemmänkin väijyttäjien olinpaikan ilmaisu eikä pelastettava kohde

2. Onko väijyttäjien tarkoitus aloittaa pidempikestoinen tulitaistelu saattueen kanssa, joka todennäköisesti aiheuttaa enemmän tappioita, joka taas tarkoittaa ration siirtämistä väijyttäjille ja QRF:n tehtäväksi tulee pelastaa saattueita eikä niinkään etsiä väijyttäjiä.

Lisäksi mietin onko Metis liikaa väijyttäjille, riittääkö pelkkä SPG-9.
Image[url=steam://friends/add/'.76561197962033881.']Image[/url]
http://www.twitch.tv/berillis
https://www.youtube.com/user/TheBerillis
Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Re: Tähtäväidea - COTVT Saattue

Post by Bummeri »

Ehkä näkisin sen 2 vaihtoehdon tuovan mielenkiintoisempia tehtäviä, mutta miksei voisi tehtävässä olla eri kokoisia saattueita joista voi sitten valita?

Millaista kokoonpanoa mietit osapuolille?
Last edited by Bummeri on 03 Feb 2018, 17:19, edited 1 time in total.
Reason: 1
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
User avatar
Anssi
Posts: 597
Joined: 21 Feb 2014, 19:43
Location: Vantaa

Re: Tähtäväidea - COTVT Saattue

Post by Anssi »

Tuli hieman mutkia matkaan, näytönohjain sanoi itsensä irti ja uusi on tulossa jossain 12.-23.2. viimeisimpien arvioiden mukaan.

Kokoonpano on suurinpiirtein näin:

OPFOR, 30+10 pelaajaa:
Taleban/Hizbollah/Mujahideen/mitänäitänyton
- johtopartio 2-3 pelaajaa
- metis/spg-9 partio 3-4 pelaajaa
- 3x8 ryhmää, joissa jokaisessa räjähdemies ja rpgmies
+
- yksi "extra" 8 pelaajan ryhmä
- 2 extra pelaajaa johonkin
Ajoneuvoina tekuja ja muita nopeita välineitä

BLUFOR, 15+5 pelaajaa:
US Marine Raiders
- jj yksin
- 2x6 ryhmää
- 2x lentäjää
+
- yksi "extra" 5 pelaajan ryhmä
Ajoneuvoina MH-60M, HMMWV ja muita nopeita välineitä

BLUFORilla tietysti teknologiaetu, mutta tehtävää on todella vaikea tasapainottaa AIn arvaamattomuuden takia.
Image[url=steam://friends/add/'.76561197962033881.']Image[/url]
http://www.twitch.tv/berillis
https://www.youtube.com/user/TheBerillis
User avatar
Anssi
Posts: 597
Joined: 21 Feb 2014, 19:43
Location: Vantaa

Re: Tähtäväidea - COTVT Saattue

Post by Anssi »

Verkkokauppa yllätti nopeudellaan (arvio saapumisajasta oli yllämainittu) ja uusi näytönohjain saapui tänään. Se on nyt asennettu koneeseen, tehtävän työstö alkaa taas lähiaikoina. Uusi näytönohjain kiinnostuneille: https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... ytonohjain

Hinta näköjään noussut 80€ viikossa.
Image[url=steam://friends/add/'.76561197962033881.']Image[/url]
http://www.twitch.tv/berillis
https://www.youtube.com/user/TheBerillis
Post Reply