ARMA 3 modikeskustelu

Tikka
Posts: 993
Joined: 26 Jul 2013, 18:14

Re: ARMA 3 modikeskustelu

Post by Tikka »

Pjetu wrote:Voitaisko ihan vaikka kokeilumielessä yrittää ilman mitään äänimodia edes yhdessä viikkopelissä?
Alkaa tuntua, että joko enhanced soundscape tai dynasound 2 aiheuttaa äänien kuulumista täysin eri suunnasta.
Enhanced Soundscape

Description:
Enhanced Soundscape is a sound enhancement modification for ArmA3. It adds additional, weapon-sound related features to the game. Those are hill/mountain reverb and reflections, forest reflections as well as reflections from houses in urban areas.
The basic principle is: Firing a weapon creates a loud noise, noise is waves that swing through the air/make the air swing and those waves get reflected off objects and terrain. The volume levels were done with my soundmod "DynaSound 2" in mind, but ES works with every mod including the vanilla sounds since nothing "core" is changed.

Real-time calculated Hill/mountain reverb:
The feature simulates the reflection of the gunshot-noise when there are hills around you. The further the mountain/hill, the more diffuse the reflection will be. Close terrain will reflect a clear "popp", while mountains in the distance will send back a diffuse, "crumbly" echo. The feature is calculated in real-time and real-environment, meaning you will actually be able to see the mountain the shot got reflected from.

Forest reverb:
So many trees and plants around you create some kind of "half-enclosed space". You will hear a thick layer all around you when firing inside a forest!

Urban reverb:
The many hard surfaces of houses in urban areas give a very direct and harsh reflection when firing a gun. The mod simulates this by playing slapback sounds from the actual walls when firing next to houses in urban areas. The result is a "thickened" feeling when firing your gun.

Features:
• Play reverb based on terrain (No reverb e.g. when directly (from a close distance) shooting against a mountain/hill)
• Play echo "popp" sounds if there's terrain that can reflect the gun sound in the shooting direction
• Reflect the gunsounds from nearby buildings when being in urban areas (So fighting in a city feels completely different than fighting in the open!)
• ES doesn't change any actual gunsounds, it just ADDS more elements and can therefore be used with any "real" soundmod such as JSRS, SoS...
• No effects when having a silencer or being inside a building (a bit hollywood-like but since most other sound related mods go the same way...)
• Completely local, no need to run it on the server, no network traffic
• Userconfig in which you can define the minimum fps at which ES calculations kick in (Default: 15fps)

Kyllä, se kuuluu asiaan.
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: ARMA 3 modikeskustelu

Post by JoneKone »

Tikka wrote:
Pjetu wrote:Voitaisko ihan vaikka kokeilumielessä yrittää ilman mitään äänimodia edes yhdessä viikkopelissä?
Alkaa tuntua, että joko enhanced soundscape tai dynasound 2 aiheuttaa äänien kuulumista täysin eri suunnasta.
Enhanced Soundscape

Kyllä, se kuuluu asiaan.
Hmmm... vähän samanlaista kommenttia kuulunut muualtakin ES:stä. Kieltämättä kyllä hienot kaiut tuottaa, mutta vähän tuntuu, että ehkä turhaan sotkee jengin kokemusta. 100 kpl pyssyä laulaa laaksossa ja pari cook-offia päälle, niin se ääni pyörii siinä aika nätisti ympyrää. :)

Edit:
Taitaa vissiin äänissä olla jotain muutakin häikkää nyt? Sain tän toistettua omalla koneella AFI repolla vanilla ja rhs.

https://www.youtube.com/watch?v=-b2BTKm ... e=youtu.be
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Re: ARMA 3 modikeskustelu

Post by Bummeri »

Olen ollut jo pitempään sitä mieltä, että jotain siellä äänimodissa on rikki.
Kyllä intissä aina metsässä tetsatessa tiesi noin 45 asteen tarkkuudella, että missäpäin ammutaan vaikka oli kuulonsuojaus päässä. Vieläparemmin metsästäessä kuulee jos kaveri ampuu kun ei välttämättä ole earejakaan. Ei se ääni poukkeile samallalailla kuin mitä tuon modin kanssa, että voit saada sen käsityksen että ammuskelu tulee 180 astetta erisuunnasta kuin mistä oikeasti. Se metsän kaiku on enemmän sellaista hieman suuntaa ja etäisyyttä hämärtävää, eikä totaalisen epäselvää. Ongelma tuntuu olevaan siinä, etteivät kaiut vaimene tarpeeksi voimakkaasti, vaan kuuluvat melkein yhtäkovina. Todellisuudessa se kaiku jää humisemaan sinne metsää, mutta volume ja se ensimmäisen kovan äänen perusteella osaa kyllä sanoa että tuoltapäin se kuuluu. Todennäköisesti tuo äänimodi ei voi pelien dynamiikkarajojen takia tehdä kaiulle kovin paljoa, vaan se toistetaan melkein yhtäsuurena.

Kuten jo aiemmin sanoin. Dynasoundin äänimaailma kusee, koska he eivät ole käsittäneet pelien äänentoiston asettamia dynamiikkarajoituksia. He eivät ole menneet gameplay edellä vaan ovat pyrkineet johonkin tosielämän imitointiin joka on sitten epäonnistunut pelin rajoitusten takia.

Tuohon on hieman jo tottunut, mutta kyllä se silti ajoittain aina häiritsee. Erityisesti cookoffit ja muut suuret äänimäärät.
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
Väyrynen
Posts: 141
Joined: 25 Oct 2015, 00:33

Re: ARMA 3 modikeskustelu

Post by Väyrynen »

JoneKone wrote:
Tikka wrote:Enhanced Soundscape

Kyllä, se kuuluu asiaan.
Hmmm... vähän samanlaista kommenttia kuulunut muualtakin ES:stä. Kieltämättä kyllä hienot kaiut tuottaa, mutta vähän tuntuu, että ehkä turhaan sotkee jengin kokemusta. 100 kpl pyssyä laulaa laaksossa ja pari cook-offia päälle, niin se ääni pyörii siinä aika nätisti ympyrää. :)

Edit:
Taitaa vissiin äänissä olla jotain muutakin häikkää nyt? Sain tän toistettua omalla koneella AFI repolla vanilla ja rhs.

https://www.youtube.com/watch?v=-b2BTKm ... e=youtu.be
Tuo johtuu uudesta Arma päivityksestä, eikä ääni modeista.

https://feedback.bistudio.com/T123789
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: ARMA 3 modikeskustelu

Post by JoneKone »

Väyrynen wrote:
JoneKone wrote:
Hmmm... vähän samanlaista kommenttia kuulunut muualtakin ES:stä. Kieltämättä kyllä hienot kaiut tuottaa, mutta vähän tuntuu, että ehkä turhaan sotkee jengin kokemusta. 100 kpl pyssyä laulaa laaksossa ja pari cook-offia päälle, niin se ääni pyörii siinä aika nätisti ympyrää. :)

Edit:
Taitaa vissiin äänissä olla jotain muutakin häikkää nyt? Sain tän toistettua omalla koneella AFI repolla vanilla ja rhs.

https://www.youtube.com/watch?v=-b2BTKm ... e=youtu.be
Tuo johtuu uudesta Arma päivityksestä, eikä ääni modeista.

https://feedback.bistudio.com/T123789

Enkä tainnut tuossa EDIT:issä mainittakaan, että vika olisi modissa vaan ihan yleinen ongelma? :) Hotfixi tulossa:

https://forums.bistudio.com/forums/topi ... nt=3169858

"Fixed: Weapons would sound muffled when out of direct line of sight (https://feedback.bistudio.com/T123789)"


EDIT: Selkeyden nimissä niin vielä kerran. Itellä ei henk.koht. mitään Dynasoundia vastaan. Hieman pohdin tota ES:n hyödyllisyyttä, mutta pelaan sillä mitä repossa on ja koitan sopeutua.
Last edited by JoneKone on 29 Mar 2017, 11:39, edited 1 time in total.
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
User avatar
Castor
Posts: 1448
Joined: 01 Aug 2013, 13:51
Location: Hämeenlinna

Re: ARMA 3 modikeskustelu

Post by Castor »

Bummeri wrote:Olen ollut jo pitempään sitä mieltä, että jotain siellä äänimodissa on rikki.
Kyllä intissä aina metsässä tetsatessa tiesi noin 45 asteen tarkkuudella, että missäpäin ammutaan vaikka oli kuulonsuojaus päässä. Vieläparemmin metsästäessä kuulee jos kaveri ampuu kun ei välttämättä ole earejakaan. Ei se ääni poukkeile samallalailla kuin mitä tuon modin kanssa, että voit saada sen käsityksen että ammuskelu tulee 180 astetta erisuunnasta kuin mistä oikeasti. Se metsän kaiku on enemmän sellaista hieman suuntaa ja etäisyyttä hämärtävää, eikä totaalisen epäselvää. Ongelma tuntuu olevaan siinä, etteivät kaiut vaimene tarpeeksi voimakkaasti, vaan kuuluvat melkein yhtäkovina. Todellisuudessa se kaiku jää humisemaan sinne metsää, mutta volume ja se ensimmäisen kovan äänen perusteella osaa kyllä sanoa että tuoltapäin se kuuluu. Todennäköisesti tuo äänimodi ei voi pelien dynamiikkarajojen takia tehdä kaiulle kovin paljoa, vaan se toistetaan melkein yhtäsuurena.

Kuten jo aiemmin sanoin. Dynasoundin äänimaailma kusee, koska he eivät ole käsittäneet pelien äänentoiston asettamia dynamiikkarajoituksia. He eivät ole menneet gameplay edellä vaan ovat pyrkineet johonkin tosielämän imitointiin joka on sitten epäonnistunut pelin rajoitusten takia.

Tuohon on hieman jo tottunut, mutta kyllä se silti ajoittain aina häiritsee. Erityisesti cookoffit ja muut suuret äänimäärät.
Agreed, pari kertaa vuodessa tulee kuunnneltua rynkkyä metsässä ja kyllä sen suunnan aina havaitsee.

Ensisijaisesti äänet pitäisi olla sillä tolalla että voit kuuntelemisen perusteella sijoittaa äänen lähteen, ei ole mitenkään mielekästä että ääni tunnustelu/tiedustelu pilataan täysin pelissä.

Todella tärkeä osa äänimaailmaa on toki myös tuo napsunta joka saisi ehkä olla vahvempi.

Seuraavana prioriteettinä olisi hyvä olla että äänet kuuluu uskottavien etäisyyksien päähän, jottei enään vihollisen vaunu "hiippaile" siihen ryhmän luo, Tämä on ollut ongelmana ARMAssa kolmoseen siirtymisestä asti (saattaa olla että nostalgia saa antaa taas hopea reunukset pilviin), toivottavasti joskus kuulemme kymmenien-sadan metrin päähän juoksemisen ja kaikki ampuma-aseet satojen-kilometrien päähän.
Last edited by Castor on 29 Mar 2017, 11:37, edited 1 time in total.
Reason: edit
Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Re: ARMA 3 modikeskustelu

Post by Bummeri »

Castor wrote: Todella tärkeä osa äänimaailmaa on toki myös tuo napsunta joka saisi ehkä olla vahvempi.

Seuraavana prioriteettinä olisi hyvä olla että äänet kuuluu uskottavien etäisyyksien päähän, jottei enään vihollisen vaunu "hiippaile" siihen ryhmän luo, Tämä on ollut ongelmana ARMAssa kolmoseen siirtymisestä asti (saattaa olla että nostalgia saa antaa taas hopea reunukset pilviin), toivottavasti joskus kuulemme kymmenien-sadan metrin päähän juoksemisen ja kaikki ampuma-aseet satojen-kilo-metrien päähän.
Näissäkin tulee se dynamiikan ongelma vastaa. Se on varmasti pirun hankala saada kutistettua sodan äänien kovuuden skaala tollaiseen kuulokkeista kuuluvana ei vahinkoa aiheuttavaan muotoon. Ei mahdoton, jos pystyy tekemään toimivia kompromisseja ja pitää ne rajotukset mielessä. Mutta pirun hankala.
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Re: ARMA 3 modikeskustelu

Post by Bummeri »

Tuntematon wrote:pitää muistaa että armaa on myös vähän skaalattu.
Mitä tarkoitat? Ääniä vai jotain muuta?
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
User avatar
Nummi
Posts: 1589
Joined: 26 Nov 2013, 01:52
Location: Stadi

Re: ARMA 3 modikeskustelu

Post by Nummi »

Vaunun ääni kuuluu (useimmissa tapauksissa) liikkeessä helvetin kauas, tämä on totta, eikä arma vastaa todellisuutta.
Meillä on toisaalta hyvin harvoin sellaisia tehtäväasetelmia, missä taistelija pystyisi ennen muutamaa sataa metriä erottamaan vaunun äänen. Taustamelua on jo intin "raha ei riitä" harjoituksissa niin paljon, että välillä vaunut ovat yllättäneet hämmentävän läheltä ilman että pystyi varmasti sanomaan että tuolta tulee kohta vaunu. Olisihan se parempi saada todellisuutta kuvastava mallinnus vaunujen äänistä kun nyt ne haihtuvat hyvin nopeasti, mutta taistelun tuoksinnassa niitä ääniä ei kuitenkaan kuulisi kovin kaukaa, joten onko asialla hirveästi väliä?

Oikeastaan ainoa vaihe, mitä osaan kuvitella, sodassa missä käytetään laajamittaisesti vaunuja, jossa jalkaväkitaistelija erotttaisi satojen metrien päähän lähestyvän vaunun ja pystyisi erittelemään sen etenemissuunnan, olisi kärkijoukkojen edetessä ennen tulivalmistelua syvyyteen. Tässäkin sitten se, että menanisoidun joukon hyökkäystä edeltävä tulivalmistelu varmistaa kyllä että puolustajalla ei ole aikaa kuulostella yksittäisiä vaunuja.
Furean wrote:Pitää muistaa, että ruotsalaisethan pani melkein koko Suomen kansaa.
ruoste wrote:Dataa on saatava.
Post Reply