TVT175 Arma Finland & Tushino| Su 18.10 klo 19.00

DarkSim
Posts: 66
Joined: 28 Mar 2015, 21:01

Re: TVT175 Arma Finland & Tushino| Su 18.10 klo 19.00

Post by DarkSim »

Oli hyvät pelit. Meillä taisi olla jopa miehistö ylivoima noin 45-60 minuutin kohdalla kunnes tushino sai KKn ja tarkka-ampujat asemiin.
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: TVT175 Arma Finland & Tushino| Su 18.10 klo 19.00

Post by JoneKone »

Omat pikakommentit vielä kun ovat tuoreessa muistissa:

Olin itse Ilma1 gunnerina ja taidettiin kuolla ekana joten ei kyllä jäänyt paljon käteen eventistä. Mutta tässä huomiot spektasta.

- Järkyttävä Desync alussa. Johti mm. siihen että Ilma1 otti huonon aseman desync katastrofin pelossa.
- Radioyhteydet alussa katki 10 ja 15:een. Lisäsi entisestään alkusäätöä. (oliko edes oikeat radiot...?) (Ilma2 sai vissiin lopulta toimimaan).
- K15 muuvit?
- ComSig jo komppaniabrieffiin tai jossain muodossa valmiiksi ennen eventtiä?
- Johtajien ensijainen velvollisuus on pysyä hengissä? Afi:ssa hommat osuu tuulettimeen kun johtajat tippuu ekana.
- Vanun paikka ei ole mäen kukkulan päällä? (kuten kopterinkaan ei ole paikallaan montussa)
- TFAR radioosaaminen, oikeasti se additionalin osaaminen ja pitkän hanskaaminen ei ole mahdoton juttu?

Edit: Ainiin, eventeihin mielellään kuvat vihollisesta jos on edes pieniki riski sekaannuksesta? Jos ei saa briifiin helpolla niin vaikka jonkun järkkääjän screenshot foorumien eventtipostaukseen?

Yleisesti oli kuitenkin nähtävissä, että komppania reagoi vihollisen liikkeisiin ja ilmaiskut saatiin opastettua jotenkin maalien kimppun onnistuneesti. Eli tietoa liikkui vaikkei aina niin tehokkaasti. Sellaisesta totaallisesta ylijuoksusta kuitenkin vältyttiin joten sanoisin, että AFI:lta ihan hyvä perussuoritus. Perussuoritus ei vaan riitä tushinoa vasten. :)
Last edited by JoneKone on 19 Oct 2015, 09:49, edited 1 time in total.
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
Jaska
Posts: 8
Joined: 13 Dec 2014, 23:57

Re: TVT175 Arma Finland & Tushino| Su 18.10 klo 19.00

Post by Jaska »

Ite olin kisakatsomossa joten tulee ehkä enemmän viestinnällisestä näkökulmasta.

Streamivalikoima oli hyvä ja musta Jonssonin slotti oli tolle pääkanavalle sopivaa äksönii vaikka ehkä vähän linjojen takana seikkailtiinkin. Streamissa oli myös jonkin verran kysymyksiä joihin ainakin Spottedbill ja pari muuta ansiokkaasti vastaili. Ihan hyvä kanava näyttää arma-touhua jengille joka siitä ei muuten välttämättä hirveästi tiedä. Tästä tosin jäi mieleen että jos kysytään että "mikä on Sergei"-in game radiokeskustelun pohjalta niin lienee hyvä kertoa "Ilmatorjuntatykki" kuin että "ZU-23-2" . Eli mahdollisimman kansantajuista viestintää.

Itse olin autuaasti unohtanut koko homman mut sieltähän se sit /r/suomesta löytyi. /r/armassa oli vähän jotain lannanheittelyä johon ei varmaankaan jatkossa kannata lähteä. Jatkossa sitten voisi miettiä jonkin sortin commentary/spectator-näkökulmaa ja Stream-linkin jakamista laajemmallekin.

Ite matsissa oli ainakin Streamin välityksellä ja AAR:sta katseltuna kelpo meno jos alun Desync ja kamasekoiluja ei lasketa.
Johnson
Posts: 374
Joined: 07 Dec 2013, 18:02
Location: Espoo

Re: TVT175 Arma Finland & Tushino| Su 18.10 klo 19.00

Post by Johnson »

JoneKone wrote:Omat pikakommentit vielä kun ovat tuoreessa muistissa:
- K15 muuvit?
Minulla ei ollut mitään mahdollisuutta ottaa tilannetta haltuun koska olin vihollisten ympyröimänä ja minua jahtasi vihollisten ryhmä alusta asti. Olisin kuollut jos olisin heti yrittänyt liittyä pääjoukkomme puolustukseen. Vaikka menikin aika DayZ meiningiksi onnistuin silti antamaan helikopterille tulitukipyynnön jolla saatiin tuhottua vihollisten vaunu ja teku. Lopussa kun vihdoin pääsin omien luokse niin homma olikin jo lähes loppu. Siinä kun onnistuin lahtaamaan muutaman vihollisen taistelian olin jopa aikeissa antautua ettei menisi aivan DayZ meiningiksi mutta kielimuurin takia en tässä onnistunut.
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: TVT175 Arma Finland & Tushino| Su 18.10 klo 19.00

Post by JoneKone »

Johnson wrote:
JoneKone wrote:Omat pikakommentit vielä kun ovat tuoreessa muistissa:
- K15 muuvit?
Minulla ei ollut mitään mahdollisuutta ottaa tilannetta haltuun koska olin vihollisten ympyröimänä ja minua jahtasi vihollisten ryhmä alusta asti. Olisin kuollut jos olisin heti yrittänyt liittyä pääjoukkomme puolustukseen. Vaikka menikin aika DayZ meiningiksi onnistuin silti antamaan helikopterille tulitukipyynnön jolla saatiin tuhottua vihollisten vaunu ja teku. Lopussa kun vihdoin pääsin omien luokse niin homma olikin jo lähes loppu. Siinä kun onnistuin lahtaamaan muutaman vihollisen taistelian olin jopa aikeissa antautua ettei menisi aivan DayZ meiningiksi mutta kielimuurin takia en tässä onnistunut.
Joo, turha kommentti, sitä käsiteltiin jo eilen tessussa tarpeeksi. Pahoittelut.
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
User avatar
Tuntematon
Posts: 2291
Joined: 19 May 2015, 15:29
Location: Valkeakoski
Contact:

Re: TVT175 Arma Finland & Tushino| Su 18.10 klo 19.00

Post by Tuntematon »

Oli kyllä hyvä eventti. Vaikka ite kattelinkin suuren osan ajasta kiikareilla kun vihollinen eteni niin silti jäi ihan hyvä fiilis.

Hyvin me pärjättiin niitä vastaan ja meille tää tulos oli jo pieni voitto.

Ja kyllä vaan tushinon kanssa näyttää nää eventit onnistuvan ilman mitään suurempia ongelmia tai vaivaa verrattuna moneen muuhun eventtiin. Et kyl ite toivon näitä lisää.

Kiitos nyt viä järjestäjille jotka tän eteen raatoi.
User avatar
puretus
Posts: 114
Joined: 30 Mar 2015, 10:42

Re: TVT175 Arma Finland & Tushino| Su 18.10 klo 19.00

Post by puretus »

B3 partionjohtajan mietteet:

Eka puolikas matsia meni palavien ajoneuvojen tiirailuksi B3 asemissa northissa. Seuraavassa olikin jo hyvää reagointia vihollisen liikkeeseen ja etenimme eastiin lähemmäksi öljykenttiä. Sitten tuli tieto vihollisen rynnäköinnistä öljykentille ja meidän rynnäköinti kentän north-east päätyyn. Tässä vaiheessa ryhmänjohtaja kaatui ja minä otin kommennon.

Otimme onnistuneesti north-east kulman (ulkopuolelta) kentästä ja pidimme asemamme viimeiseen mieheen, valitetavasti. Tietoa tuli kohtalaisen hyvin, esimerkiksi Alpha-ryhmän liikkeestä east puolelle. Ja saimme keskittyä north-east mäen kurkkivaan viholliseen (sniperi + spotteri + pitkä piiska?). AlluZ rohkea pistohyökkäys viholliseen oli likimain onnistunut; pienestä kiinni? (AAR) että olisi vielä saanut tuon B3-ryhmän kohtaloksi koituneen sniperinkin.

Noh, sniperiryhmä onnistui kiertämään meidän pohjoispuolelle kun samaan aikaan itäkumparetta nousee mustapukuista ninjaa johon allekirjoittanut laskee lippaallisen osumatta; miten voi kahden metrin niskalaukaus mennä kolme metriä ohi?!! Onneksi Lepolan kädet eivät tärisseet. Tämän jälkeen alkoi ukkoa kaatua yksitellen. Olimme istuvia ankkoja.

Selkeä parannus aikasempiin peleihin, matsi 8/10, oma toiminta 7/10. Maasto ihan perseestä, eipä tarjonnut oikein mitään suojaa ja varusvarastolle noottia: ensi kerralla partionjohtajallekin kiikarit ja savu tai kaksi.

Kiitos järjestäjille.
User avatar
Aspirant
Posts: 1029
Joined: 28 Sep 2013, 10:20

Re: TVT175 Arma Finland & Tushino| Su 18.10 klo 19.00

Post by Aspirant »

Pahoittelut toverit, koska minulla ei ole paljon aikaa, niin tästä tulee pitkä ja kielioppivirheitä sisältävä postaus.

Helvetin hienoa oli saada paikalle varsinaisen rosterin verran porukka, kiitos myös teille jotka olitte peruneet ilmoittautumisenne, tämä helpotti minun elämääni. Oli myös erittäin mukavaa, että kaikki johtajat saavuitte paikalle, eikä tullut viime hetken peruutksia / no-show tilanteita.

Myönnettäköön, että oli kunnianhimoinen tavoite saada 75 pelaajaa paikalle, vaikka oli 10GB ladattavaa. (ja Tushino eventeille löytyy suuri vasta kaiku)
Pääsimme kuitenkin tavoitteeseen hyvillä luvuilla ja yksittäis tapauksia lukuunottamatta, kaikki oli saaneet modit etukäteen toimintakuntoon.

Kiitos tästä kaikille! Teille on ilo järjestää pelejä myös jatkossa.



Tässä eventissä oli minusta paljon hyvää, tässä asioita mistä pidin erityisen paljon:

+1. tehtävä ja ei respawnia
Minusta oli erittäin mielenkiintoista pelata eventti missä henkikulta oli arvokas. Todella paljon mielenkiintoisempaa kuin respawnilliset tehtävät.
Näitä toivoisin enemmän jatkossa. Omasta mielestäni 1.tehtävä oli just sopiva, en jäänyt kaipaamaan 2.tehtävää.

+Ei draamaa voimasuhteiden kanssa
En tiedä näkyikö tämä muille, mutta voimasuhteiden kanssa ei ollut yhtään dramaa AFI:n ja Tushinon järjestäjien välillä.
Osaltaan tähän varmasti vaikutti se, että olin itse järjestämässä + ylin johtajata ja olin päättänyt etten ajo itkea yhtään voimasuhteista.

Etukäteen olitiin täällä foorumilla + tessussa hahmoteltu, että minkälainen osasto olisi mielenkiintoinen pelata 75 pelaajalla.
Kun orbat oli selvä, niin ilmoitin sen Tushinolle ja he ottivat sen ilman yhtään krittiikkiä vastaan ja lupasivat tehdä tehtävän näille joukoille.

Vaikka assettime olivat vahvoja, niin minusta tehtäväntekijä ei kuitenkaan ollut pedannut tätä meidän voitoksi vaan heilläkin oli erittäin kova osasto. Uskallan väittää, että jos Tushino pelaa tätä tehtävää sisäisesti, niin hyökkääjät usein voittavat.

+ Hekoille ja epäsuoralle ei ollut ammo täydennystä
Itse pidin siitä, että meidän isoimmille force multiplier ei ollut älyttömästi tuliannoksia saatavissa. Tämä mahdollisti sen että taistelu oli voitettava maastakäsin ja epäsuoralla tulella tuetaan näitä joukkoja eikä toisinpäin.

+ AAR
Vaikka Tushinon AAR systeemi, ei ole yhtä hyvä kun meidän. Pääsimme vihdoin kuitenkin katsomaan isoa kuvaa miten taistelu meni ja moni voi varmasti allekirjoittaa, että ei se heidän hyökkäyksensä loppujen lopuksi kovin kummollinen ollut ja Dayz toiminnasta ei ollut tietoakaan.
Ehkä se pahin Dayz toiminta tuli AFIn sunnalta (Johnson... oli kuulemma ottanut jopa viholliselta huivin ja sulattautunut joukkoon)

+ Slottaus
Tämä varmasti on jakanut mielipiteitä, mutta pidin itse tätä slottaus tapaa parempana kuin AWATS.
En avaa asiaa sen enempää, mutta slottauksesta toivoisin teiltä muilta palautetta.



ja koska aina pitää pyrkiä kehittämään seuraavaa kertaa varten:

- Eventin järjestäjä + tärkeä johtaja
Valitettavasti olen tullut nyt siihen tulokseen, että näissä isoissa peleissä en pysty toimimaan järjestäjänä (ainakaan nykymallilla) ja johtajana samaan aikaan. Ei vain sunnuntaina riittänyt aika + kädet (ja jalat) toimia molemmissa tehtävissä.
Jatkossa en tule ottamaan molempia rooleja samanaikaisesti. Mikä on hieman sääli, koska olen tykänyt näitä järjestää ja erityisesti suunnitella.
Toivottavasti löytyy myös muita innokkaita järjestäjiä jatkossa, jotta voin joskus taaas johtaa.

- 7min safe start
Safe start ei ollut riittävän pitkä, johtuen 15min desyncistä. Jatkossa minusta olisi järkevä, että safe start on 15min. En usko että tuo aika on kohtuuttoman pitkä vaikka alussa ei olisikaan yhtään desynciä, vaan siinä on sitten joukkueella aikaa saada itsensä varmasti lähtövalmiiksi.

- Radiot
Unohdin täysin käydä läpi kellä on radioita ja kellä ei, oletin että kaikilla joukkue tason kavereilla oli radiot.
Mutta tushino oli ymmärtänyt, että meidän FSS:ät toimivat radisteina ja täten 10 ja 15 ei tarvitse pitkänmatkan radiota.
Onneksi Tushinolta löyty joustoa ja heidän tehtäväntekijä teki hotfixin 5min ennen tehtävän alkua.
Tämä kannattaa muistaa jatkossa.

AFI:n toiminta
Meillä oli eilen mielestäni riittävä komppanian tason debrif sessio tessussa, enkä koe järkeväksi sitä enään toistaa täällä foorumeilla.
Yhden asian haluaisin kuitenkin toistaa vielä eilisestä. Oman joukon suunnitelma on tehtävä etukäteen, ei riitä että annatte omille joukoillenne komppanian suunnitelman. Vaan teidän on mietittävä tämän pohjalta oma suunnitelma.

Toivottavasti teillä oli myös antoisat keskustelut oman joukkueenne sisällä.

Toivon, että tämän eventin johdosta meillä olisi jatkossa vieläkin parempi suhtautuminen näitä Tushinon kanssa pelattavia eventtejä kohtaan.
Omasta mielestäni nämä ovat niitä parhaimpia kun vastustaja on meitä parempi ja meidän täytyy oikeasti tehdä töitä. + onhan aina kiva pelata isoja pelejä missä on paljon kaikkea ;)

Kiitos!
User avatar
Ryge
Posts: 83
Joined: 28 Aug 2015, 18:22
Contact:

Re: TVT175 Arma Finland & Tushino| Su 18.10 klo 19.00

Post by Ryge »

B3 MG apu-ukko:

puretus tuossa kertoikin B3:n vaiheet, itse olin ryhmänjohtajan partiossa ja eka puolikas kuluikin rattoisasti tyhjää aavikkoa kiikaroidessa. Tämä ei itseä haitannut yhtään, reservin reservistä kumminkin pääsin pelaamaan niin asenne oli kohdillaan ja jos sieltä NW olisi alkanut mustia hattivatteja tulemaan, niin ei siinä ketään muita olisi ollut välissä.

Kun olimme ottaneet tuon öljynjalostamon NE kulman haltuun, niin tulitimme sitten NE-kukkulalla ja kylässä olevia vihollisia kunnes se kohtalokas svd-partio pääsi pohjoisen kivien takaa ampumaan suoraan kylkeen. Tässä huomasi, että joku kuva brieffiin vihollisen uniformuista olisi ollut aika bueno: tulenavaus sinne north-eastiin myöhästyi aika paljon kun ei kiikareillakaan saanut selville, että onko tuo nyt oma vai vihollinen. Vasta kun siellä näkyi selvästi mustakaapu, niin uskalsi ruveta ampumaan.

Ryhmän toiminta oli asiallista. Itselle miinusta tuosta lopusta kun keskityin liikaa NE kukkulaan ja kylään, olisi pitänyt kiikaroida välillä myös suoraan pohjoiseen, koska sinne oli maaston puolesta kylässä olevilla vihollisilla vapaa pääsy.

Kiitokset järjestäjille. Mukavata oli.
faf
Posts: 196
Joined: 17 Mar 2015, 22:10

Re: TVT175 Arma Finland & Tushino| Su 18.10 klo 19.00

Post by faf »

Tässä B/tulenjohtajan mietteitä:

Mielestäni kokonaisuutena erittäin hyvin onnistunut tehtävä. Tällä kertaa Tushinoa vastaan ei tullut ylijuoksufiilinki, vaan päinvastoin laitoimme pystyyn todella hyvän puolustuksen ja onnistuimme hyödyntämään AFIn vahvuuksia (kommunikointi, koordinointi, johtaminen). Mikäli kommunikaatiolinkit olisivat toimineet tehtävän loppuun saakka, olisimme hyvinkin saattaneet voittaa.

Itse kiikaroin koko matsin C5-kukkulalla pari kilsaa tehtäväalueelta southwestiin ja pyrin johtamaan tulta sekä informoimaan joukkueenjohtajaa tilanteesta. Tämä toimikin pääosin hyvin, ja asseteista ilma2 pystyi erittäin hyvin vaikuttamaan viholliseen sekä valitettavasti meikäläisen ohjeiden mukaisesti myös omiin. Sori B2, tilannetaju katosi kun vihollinen oli rynnäköinyt jo aiemmin teidän suunnastanne oilfieldille...

Ensi kerralla ilma ja tango ehdottomasti omiin verkkoihinsa, radiokaaos oli jotain käsittämätöntä. Sama pätee myös comseciin yleisemminkin, esimerkiksi lyhyissä ei tainnut kaikilla ihmisillä olla samat kanavat? Ainakaan itse en päässyt pelkällä lyhyen kanavanvaihdolla millekään B-joukkueen ryhmien lyhytkanaville. Niinpä lopulta sitten ohjeistin pitkässä vain B15:ttä vihollisen tulosuunnista alueelle.

Harmittamaan jäi myös se, että jostain syystä tangon rakettisalvot osuivat kautta linjan muutama sata metriä kohdealueen ohi. My bad, olisi pitänyt aiemmin jo vähän scouttailla että miten gradien tulta johdetaan. Tässä huomaa sen, että edistyneempiä assetteja käyttäessä pienet yhteistoimintaharjoitukset ennen tehtävää olisivat paikallaan niin tulenjohtajakin saisi idean että millä tavalla mikäkin tuliyksikkö käyttäytyy :)

Joka tapauksessa tehtävässä oli erittäin autenttinen fiilis ja intissäkin tulenjohtajana pyörinyt allekirjoittanut tykkäsi kuin hullu puurosta. Lisää tällaista, kiitos kaikille järjestäjille, johtajille ja osallistujille!
Post Reply