48MI & AFI | 27.06.2015 klo 20 | KOKO ILLAN TVT | 60 vs. 60

Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Re: 48th & AFI 27.06.2015 klo 21 | KOKO ILLAN TVT-TAPAHTUMA | 60 vs. 60

Post by Bummeri »

Aspirant wrote:Eventti oli erittäin onnistunut ja hyviä asioita on nostettu esille.
Miksei tätä voinut kirjoittaa yleiseen palautteeseen? Jotain salaista?
Etukäteen slottaus:
Oli hyvä että slotattiin etukäteen, mutta se jäi jotenkin puolitiehen... Oli foorumeilla ilmoitus että Ruosteeseen ja Kuikkiin yhteyttä jos haluaa jonkun erikois roolin, mutta missään vaiheessa ei ilmoitettu mitkä slotit täytetty ja mitkä tärkeät roolit täyttämättä...
Omasta mielestäni tätä voi parantaa tulevissa peleissä.

PS. En henkilökohtaisesti pidä siitä, että assetit jaetaan naamakertoimen mukaan...
Olisi ehkä parempi sopia asia vähän laajemassa foorumissa, missä sovitaan yhteisest pelisäännöt eventtien assettien slottaamista varten.
Näin kenellekkään ei tule paha mieli, että ns. paremmat saavat ne tärkeät roolit kun tästä käytännöstä on yhdessä sovittu. Ennenkuin tämä on sopimatta, niin itse en pidä tästä käytännöstä.
Muutama lainaus tapahtuma threadista.
ruoste wrote:Eventissä komppanian johtorooleissa toimimme allekirjoittanut ja KuiK, vaunuja tulee näillä näkymin johtamaan Scottz.
Jalkaväkijoukkueen johtajana Bummeri.

Ryhmyreiksi vapaaehtoisia rosterissa on aika roima määrä, ja assetteja löytyy, ja niihin mieluusti slotataan kokeneita taistelijoita. Jos haluat johonkin erikoisrooliin, ota yhteyttä joko minuun tai KuiKiin ja ilmesty afi tssään 27.6. klo 19:00
Ja...
ruoste wrote:Ilma assetit slotattu. Keneraali + Tikka
Vaunusektion johtaja: Scottz
Millä perusteella voit sanoa että tässä on ketään suosittu? Jos aktiivisimmat halukkaat saivat paikat, niin mitä sitten? Jokaisella oli mahdollisuus hakea ne paikat sieltä puhumalla ruosteelle. Siinä mielessä tässä ei ole ketään muita sorsittu kuin niitä jotka eivät viitsi panostaa tapahtumaa ennen yhtään, mikä on mielestäni aivan hyväksyttävää varsinkin tilanteessa jossa suunnitelmat on luotu päiviä ennen. Se joka suunnitelmat laatii ennakkoon niin se myös suunnitelman toteuttajat saa ennakkoon valita innokkaimpien joukosta.

Ainoa slottaus mikä ihmetytti oli se recon partion luvaton täyttyminen Oluella. Siihen olisi pitänyt välittömästi puuttua. Mutta ymmärrän että tuollainen menee helposti ohi asian omaisilta.
Reserviläisten ohjeistus:
Reserviläiset olivat todella hukassa (ja valitettavasti en osannut heitä auttaa) mitä heidän tulisi tehdä.
Puuttu jokin kanava/paikka missä he voivat hengata ja odottaa että heitä tullaan pyytämään mukaan pelaamaan.
Reserviläisille merkatulla kanavalla on se hyvä puoli, että he tietävät että sieltä heidät löydetään ja tiedetään etttä tällä on innokkaita kavereita.

Nyt käytäntö taisi olla se, että kulmasohvasta sai lisäohjeita, mutta niitä ei saanut muilta kanavilta = aika moni reserviläinen kysyi minulta kun hengasin Slotting / AFI kanavalla ja minä en tiennyt miten heitä opastaa.

Ehdotan, että jatkossa koitetaan löytyää parempi tapa + siitä ohjeistetaan foorumeilla avaus postauksessa + postataan n. 1tunti ennen eventin alkua miten tulee toimia jos ei ole mukana varsinaisessa rosterissa.
Adminilla ja Isännällä on paljon homaa, niin ei voi kädestä pitää kaikkia, mutta tulevaisuudessa reserviläisillä voisi olla oma kanava jossa he omatoimisesti järjestävät itsensä oikeaan järjestykseen, josta sitten Isäntä tai admin voi tulla hakemaan sanomalla "x reserviläistä voi liittyä peliin". Tulevaisuudessa toivottavasti saataisiin se whitelistaus awatsin kautta, mutta sitä odotellessa voitaisiin toimia näin.
Objektien triggerit:
Tehtävässä piti vähintään pitää kaksi objektia ja ne oli vielä mahdollista vallata takaisin.
Itse olisin toivonut & Toivon tulevissa peleissä, että triggereillä tulisi joko pelin aikana tai pelin lopussa ilmoitus kenellä oli mitkäkin objetit hallussa.
Minun mielestäni ei ole toivottavaa se, että ilmoitetaan pelin lopussa, että voittaja selviää AAR:stä...
Toivottavasti tätä ei ikinä tule. AAR on paljon parempi arvioimaan sitä että kuka voitti ja mitä tapahtui. Se on todella tympeää että ruudulle tulee ilmoitus että bluforilla on hallussa joku ja muut on opforilla tai yms... En minä halua tietää asioita mitä minä en voi tietää. Sama kuin sillon kuin ne 48 ukot alko huutelemaan että GG. Mulla on aivan kovat mähinät vielä päällä ei tarvia kertoa mulle. Se että jos Blufor irtautuu alueelta, niin ok. Sen voi puolen johtaja ilmoittaa ja sen jälkeen admin voi laittaa vaikkapa 5 min ilmoituksen ja sitten lopetetaan peli.

Parasta adminin ja isännän puolesta olisi se, ettei edes puhuta voitto/häviöstä mitään kun lopetetaan peli. Kiittää vain kaikkia osallistuneita ja ohjaa linkin AARsstä. Jokainen saa sitten muodostaa oman mielipiteen.
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
User avatar
Aspirant
Posts: 1029
Joined: 28 Sep 2013, 10:20

Re: 48th & AFI 27.06.2015 klo 21 | KOKO ILLAN TVT-TAPAHTUMA | 60 vs. 60

Post by Aspirant »

Vastaan Bummerin viestiin lainaamatta, jottei viestistä tule liian pitkä

Etukäteen Slottaus

Omasta mielestäni tuota käytäntöä on mahdollista parantaa. Itse toivoisin, että nimetyllä kokoonpanolla olisi yhtä näykvä ja merkittävä rooli tapahtuma ilmoituksessa kuin ilmoittautuneilla. Lisäksi kun etukäteen slotataan, niin tyhjistä tärkeistä sloteista tulisi näkyvämminen mainostaa foorumilla/viikkopeleissä, jotta ne tulisi täytettyä.

Reserviläisten ohjeistus

Tuo TS kanava + ohjeistus reserviläisille foorumille on hyvä.

Tiedän henkilökohtaisesti että on erittäin perseestä käydä ilmoittautuneet listaa läpi ja tarkistella ketkä on tessussa paikalla...
AWATS pelastaajaa odotellessa

Objektien triggerit

Minusta olisi kuitenkin hyvä, että jotenkin tietäisi kenelle objekti/alue kuuluu.
Ehkä sen voisi toteuttaa siten että alueella on lippu (tai joku muu vaihtuva tunnus) mistä näkee kenelle alue tällä hetkellä kuuluu.

Nythän puolustajalla ei ole varmuutta että onko selustassa olevan alueen ehkä vihollisen koukkaus / tiedustelu osasto jossain vaiheessa vallannut ja vain häipyneet kohteelta pois.

Lisäys:

AIKA: tehtävälle allokoitu aika tulisi mielestäni paremmin näkyä ja sitä kautta kaikki tietävät paljonko tehtävälle on varattu aikaa.

Nyt tehtävän briefissä oli ajasta mainittu "recommended time one and half hour".
Itse sain käsityksen hyökkääjälle käytössä olevasta ajasta ensimmäisen kerran kun Bili kirjoitti chättiin ja kysyi, että sopiiko että jatketaan tehtävää vielä 30min

Ehkä myös harkittava että tulisi ilmoitus joka tunnin välein?
Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Re: 48th & AFI 27.06.2015 klo 21 | KOKO ILLAN TVT-TAPAHTUMA | 60 vs. 60

Post by Bummeri »

Aspirant wrote: Objektien triggerit

Minusta olisi kuitenkin hyvä, että jotenkin tietäisi kenelle objekti/alue kuuluu.
Ehkä sen voisi toteuttaa siten että alueella on lippu (tai joku muu vaihtuva tunnus) mistä näkee kenelle alue tällä hetkellä kuuluu.

Nythän puolustajalla ei ole varmuutta että onko selustassa olevan alueen ehkä vihollisen koukkaus / tiedustelu osasto jossain vaiheessa vallannut ja vain häipyneet kohteelta pois.
Mitä hyötyä siitä on että saa tietää että onko alue kenenkin hallussa, mihin sitä tietoa tarvitaan? Ja miksei se ole käypä tapa selvittää alueen omistussuhteita, että lähettää sinne joukkoja ja katsoo onko siellä ketään? En vain käsitä miksi pitää laittaa tuollainen Gamey systeemi jos on mahdollista tehdä sama asia immersiivisestikkin.

Ainiin, oliko tässä jotain uber salaista ettei saisi laittaa julkiselle puolelle?
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
User avatar
Aspirant
Posts: 1029
Joined: 28 Sep 2013, 10:20

Re: 48th & AFI 27.06.2015 klo 21 | KOKO ILLAN TVT-TAPAHTUMA | 60 vs. 60

Post by Aspirant »

Bummeri wrote:
Mitä hyötyä siitä on että saa tietää että onko alue kenenkin hallussa, mihin sitä tietoa tarvitaan? Ja miksei se ole käypä tapa selvittää alueen omistussuhteita, että lähettää sinne joukkoja ja katsoo onko siellä ketään? En vain käsitä miksi pitää laittaa tuollainen Gamey systeemi jos on mahdollista tehdä sama asia immersiivisestikkin.
Koska puolustajalla ei ole mitään tietoa onko alue hänen hallussaan vai ei, jos ei ole koko ajan päivystänyt siellä.
On mahdollista että hyökkävän recon on alueella piilossa ja odottaa, että puolustava joukko käy paikanpäällä mahdollisesti kääntymässä ja toteamassa, että alueella on hijljaista -> ja lähtevät takaisin etulinjalle / strateegisesti tärkeeän paikkaan, esim. lähellä olevalle mäelle.

Ei kai tässä mitään salaista ole, tulipahan postattua aamulla tälle puolelle, kun koin että asia koskee kehitystiimiläisä, eikä niinkään yleinen palaute itse peleistä.
Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Re: 48th & AFI 27.06.2015 klo 21 | KOKO ILLAN TVT-TAPAHTUMA | 60 vs. 60

Post by Bummeri »

Aspirant wrote: Koska puolustajalla ei ole mitään tietoa onko alue hänen hallussaan vai ei, jos ei ole koko ajan päivystänyt siellä.
On mahdollista että hyökkävän recon on alueella piilossa ja odottaa, että puolustava joukko käy paikanpäällä mahdollisesti kääntymässä ja toteamassa, että alueella on hijljaista -> ja lähtevät takaisin etulinjalle / strateegisesti tärkeeän paikkaan, esim. lähellä olevalle mäelle.
Taaskerran, mitä se haittaa?

Onko se sitten parempi että meidän rekkoni menee alueelle ja sitten vihollinen saa telepaattisesti tiedon että "hahaa, meidän selkään on päässyt joukkoja, lähetänpä ryhmän kaivelemaan talon nurkkia kunnes alue muuttuu takaisin meidän väriseksi". Kuullostaa todella epäimmersiiviseltä ja kauheantympeältä BF4 systeemiltä.
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
User avatar
Aspirant
Posts: 1029
Joined: 28 Sep 2013, 10:20

Re: 48th & AFI 27.06.2015 klo 21 | KOKO ILLAN TVT-TAPAHTUMA | 60 vs. 60

Post by Aspirant »

Bummeri wrote:
Aspirant wrote: Koska puolustajalla ei ole mitään tietoa onko alue hänen hallussaan vai ei, jos ei ole koko ajan päivystänyt siellä.
On mahdollista että hyökkävän recon on alueella piilossa ja odottaa, että puolustava joukko käy paikanpäällä mahdollisesti kääntymässä ja toteamassa, että alueella on hijljaista -> ja lähtevät takaisin etulinjalle / strateegisesti tärkeeän paikkaan, esim. lähellä olevalle mäelle.
Taaskerran, mitä se haittaa?

Onko se sitten parempi että meidän rekkoni menee alueelle ja sitten vihollinen saa telepaattisesti tiedon että "hahaa, meidän selkään on päässyt joukkoja, lähetänpä ryhmän kaivelemaan talon nurkkia kunnes alue muuttuu takaisin meidän väriseksi". Kuullostaa todella epäimmersiiviseltä ja kauheantympeältä BF4 systeemiltä.
Ymmärrän krittiiksi että tulee joku global ilmoitus, mutta en allekirjoita väittämääsi etteikö olisi hyvä että jokin fyysinen merkki löytyisi alueelta että se kuuluu tietylle faktionille, kun se on kerta vielä mahdollista vielä kaapata takaisin.
Fyysisellä merkillä tarkoitan jotain objektia mikä pitää paikanpäällä silmin todeta.
Tikka
Posts: 993
Joined: 26 Jul 2013, 18:14

Re: 48th & AFI 27.06.2015 klo 21 | KOKO ILLAN TVT-TAPAHTUMA | 60 vs. 60

Post by Tikka »

Mitä hyvää on että voit alueelle hyökättyäsi lipputankoon katsomalla todeta "ahaa, meidän lippu liehuu. Alueella ei ole enää vihollisia!"?

Edit: Miksi tämä keskustelu on sisäisellä?
User avatar
Aspirant
Posts: 1029
Joined: 28 Sep 2013, 10:20

Re: 48th & AFI 27.06.2015 klo 21 | KOKO ILLAN TVT-TAPAHTUMA | 60 vs. 60

Post by Aspirant »

Tikka wrote:Mitä hyvää on että voit alueelle hyökättyäsi lipputankoon katsomalla todeta "ahaa, meidän lippu liehuu. Alueella ei ole enää vihollisia!"?
Niin tässähän on tehtävä immersion kannalta kompromisseja.
Onko se parempi että hyökkääjä mielestään käänsi jokaisen kiven ja talon, mutta alueelle jääkin 1 puolustaja puskan alle piiloon.
Kun hyökkääjä siirtyy seuraavalle kohteelle, niin tulkitaanko että alue oli hyökkääjän halussa vaikka sinne jää yksi puolustaja?
Jos minä olisin puolustaja, niin tulkitsisin että puolstajat on vallanneet kohteen takaiisn kun hyökkääjät poistuvat.

Mikä tulee BF4 krittiikiin, niin ohan nämä aalto respawn + sector control jo aika lähellä muutenkin BF4 henkeä...

Edit: voisiko se lippu olla ns. action menussa, jolloin se joka käy lipun salkoon nostamassa = omistaa alueen
Tikka
Posts: 993
Joined: 26 Jul 2013, 18:14

Re: 48th & AFI 27.06.2015 klo 21 | KOKO ILLAN TVT-TAPAHTUMA | 60 vs. 60

Post by Tikka »

Aspirant wrote:
Tikka wrote:Mitä hyvää on että voit alueelle hyökättyäsi lipputankoon katsomalla todeta "ahaa, meidän lippu liehuu. Alueella ei ole enää vihollisia!"?
Niin tässähän on tehtävä immersion kannalta kompromisseja.
Onko se parempi että hyökkääjä mielestään käänsi jokaisen kiven ja talon, mutta alueelle jääkin 1 puolustaja puskan alle piiloon.
Kun hyökkääjä siirtyy seuraavalle kohteelle, niin tulkitaanko että alue oli hyökkääjän halussa vaikka sinne jää yksi puolustaja?
Jos minä olisin puolustaja, niin tulkitsisin että puolstajat on vallanneet kohteen takaiisn kun hyökkääjät poistuvat.

Mikä tulee BF4 krittiikiin, niin ohan nämä aalto respawn + sector control jo aika lähellä muutenkin BF4 henkeä...
Jos hyökkääjä totetaa että alue on hallussa se todennäköisesti on myös hallussa. Mikäli yhden talon peränurkkaan jää yksi jätkä ei voi mitenkään sanoa että alue on sen hallussa.

Olen myös ehdottomasti sitä mieltä että on paljon parempi antaa pelaajien tehdä päätelmät onko alue hallussa vai ei. En näe maagisten triggereiden tuovan peliin yhtään mitään lisää, päinvastoin.
User avatar
Thororin
Posts: 71
Joined: 10 Mar 2015, 17:34

Re: 48MI & AFI | 27.06.2015 klo 20 | KOKO ILLAN TVT | 60 vs. 60

Post by Thororin »

Mielenkiintoinen eventti kaiken kaikkiaan, onhan tuo combined arms rähinä juurikin Armaa parhaimmillaan, ainakin omasta mielestäni.
Hämmästyttävää kyllä, myös huollon näkökulmasta tehtävässä oli mielekästä tekemistä lähes riittämiin. Oli ilo ja kunnia toimia huollon osana tässä tehtävässä. Pieniä pointteja huoltoon liittyen ajattelin oksentaa kaikkien kauhuksi:

Huollon tehtävä

Huoltoryhmä, nimenomaan PSH/taisteluvälineH, toimi tässä eventissä ”Aja rekkoja ja korjaa rengasvaurioita” tyylisenä osastona. Kolmen hengen miehitys riitti annetun tehtävän suorittamiseen varsin mallikkaasti. Tämän mahdollisti tehtävän luonne, kartan rajaus ja käytetyt arman modifikaatiot.
Lääkinnästä huolehti ryhmän medicit, jotka allekirjoittaneen näkökulmasta lähtivät suorittamaan annettua tehtävään suunnitellusti lähemmäs etulinjaa, joten heidän toiminnastaan en osaa sanoa enempää.
Lisää monimutkaisuutta olisi lisännyt ampumatarvikkeiden, lääkintätarpeiden ja erikoisvarusteiden (KES,N-LAW) täydennykset taisteleville joukoille, tähän ei respawnista johtuen ollut ilmeisesti varsinaista tarvetta. Mielenkiintoinen osa-alue tuleviin eventteihin..?

Huollon organisointiin saa mukavasti haastetta jos maastossa tarvitaan ennakointia (scoutataan suojaisa PS-huolto piste yms.) ja vihollisen ilmatoiminta ja/tai epäsuora vaatii hajauttamista ja uusien huoltopisteiden perustamista kun vanhoihin on sitä murkulaa tullut taivaalta. Varmaankin vastapuoli sai tästä ankaraa kokemusta lauantaina…


Huollon välineet

Välineistö liikkui mukavasti pyörillä, eikä erityisesti korjauksiin tarvinnut kuluttaa suurta aikaa tai vaivaa valitun korjaussysteemin ansiosta. Tarpeen vaatiessa lyhyet siirtymät (telaremppa, TST-ajoneuvon renkaiden paikkaus) suoritettiin yhteysajoneuvoksi päätyneillä huntereilla.

Voisiko mönkijät toimia yhtenä ajoneuvona jos janttereiden ampumatarvikkeita pitää siirtää paikasta A->B ja ei haluta hunterin kokoista maalia tai sen tarjoamaa ylivertaista suojaa?

Suurin osa huoltotarpeesta keskittyi ammustäydennyksiin, ammusrekkojen rajallinen ampumatarvikemäärä oli tiedossa mutta jäi Kilo-2 johtajalta mainitsematta. Ehkä jokin metodi jolla rekat voidaan täyttää huollon toimesta, toisi lisää tekemistä ja kiireen tuntua huoltoportaaseen.
ACE huoltojärjestelmää käytettäessä, olisi esimerkiksi evakuointipanssarivaunusta suurta hyötyä jumittuneiden taisteluajoneuvojen pelastamisessa. Sikäli kuin muistan, toimii EvakPS myös ammus- ja polttoainetäydentäjänä.
ACE toisi palapeliin myös erilliset renkaat ja telat joita on liikuteltava ajoneuvoissa, tähän käyttöön soveltuva kalusto on TvTssä must have!




Yleisiä mietteitä

AMVn ammustäyttö on liian pieni, sen nyt tajuaa kuka tahansa joka vaunujen kanssa on räpeltänyt. BIS ilmeisesti päätti ettei ajoneuvoissa voi tapahtua ”lataamista”, ja nyt mennään yhdellä linjastolla monessa ajoneuvossa. Harmillista kerrassaan.

Paremmin, suunnitellummin ja nopeammin! Älköön kukaan sanoko etteikö huolto voi olla paikalla oikeaan aikaan!

Lisää mammuttitankkeja!
"AFI on syy alkoholismiini..."
- Scottz
Post Reply