Page 2 of 3

Re: ARMA 3 JOINT-OP - Operation Ragnarök - su 14.12.2014 klo

Posted: 14 Dec 2014, 13:41
by Paavo
Furean wrote:AFAIK, hyökätään ruotsalaisten kanssa samaa tavoitetta. Tulen keskustelemaan ruotsalaisten kanssa tuosta komentohierarkiasta päivän aikana.
Jees. Itse suosittelen ehdottomasti että olisi joku Komppanian komentoelementti. Jos siellä on ruottalaiset johdossa, sillä ei ole mitään merkitystä. Se vaan ehdottomasti selkeyttää ja helpottaa kahden joukkueen yhteistoimintaa.

Re: ARMA 3 JOINT-OP - Operation Ragnarök - su 14.12.2014 klo

Posted: 14 Dec 2014, 14:44
by SpottedBill
Tapahtumassa käytetään ACRE 2 -radiomodia.

Tässä tärkeimmät näppäimet:

Radio PTT: Capslock
Alternate PTT 1: Shift-Capslock
Alternate PTT 2: Ctrl-Capslock
Alternate PTT 3: Alt-Capslock
Open/Close Radio: Alt-Ctrl-Capslock
Cycle Radio: Alt-Shift-Capslock
Cycle Babel Language: Left Windows Key
Set Radio Left Ear: Ctrl-Shift Left Arrow Key
Set Radio Right Ear: Ctrl-Shift Right Arrow Key
Set Radio Both Ears: Ctrl-Shift Up Arrow Key

Re: ARMA 3 JOINT-OP - Operation Ragnarök - su 14.12.2014 klo

Posted: 14 Dec 2014, 15:00
by Furean
OK, roster on tehty. Olen ainoastaan slottannut RJ:t ja vara RJ:t ryhmissä. Katsotaan sitten itse slottauksessa rivimiesten paikat, jne.

Bravo Sierra - 10

BS1 - 10 - Joukkueenjohtaja / Furean
BS2 - 15 - Joukkueen varajohtaja / Mäkelä
BS3 - Viestimies / SpottedBill

Echo Bravo - 1

Ryhmänjohtaja / Nummi
Ryhmän varajohtaja / aekki

Foxtrot Bravo - 2

Ryhmänjohtaja / Bummeri
Ryhmän varajohtaja / Keneraali

Golf Bravo - 3

Ryhmänjohtaja / Dawkeb
Ryhmän varajohtaja / Taltsi

Tiedustelu - 6

Partionjohtaja / LoranM
Lennokki-operaattori / Jarppa
Tarkka-ampuja / Anssi

Victor Lima - Ilma

Pilotti (A-10) / Ocelot
Pilotti (Eskorttikopteri) / Chipmunk

Re: ARMA 3 JOINT-OP - Operation Ragnarök - su 14.12.2014 klo

Posted: 14 Dec 2014, 18:14
by PeNaX
tuli semmonen ongelma että en pääse kun joskus puoli kasin maissa että kerkeekö silloon vielä??

Re: ARMA 3 JOINT-OP - Operation Ragnarök - su 14.12.2014 klo

Posted: 14 Dec 2014, 18:16
by PeNaX
Tai ehkä ennemmin

Re: ARMA 3 JOINT-OP - Operation Ragnarök - su 14.12.2014 klo

Posted: 15 Dec 2014, 00:23
by Bummeri
Aloitetaan.

ACRE 2

- Aivan täysi Beta versio.
- Aktiivinen radio muuttui sitämukaa kun käytti push to talk ja sen additional näppäimiä. Todella ärsyttävää.
- Volumen säätö ei antanut mitään feedbackia kun niitä paineli 148ssa.
- 148 kanavan säätö ei toiminut kuten odotti.
- Välillä kuului taajuuksilla aivan mitä sattui ja keneltä sattui.
- Ei ollut lähetyksen jatkumisesta mitään viestiä ja joku taisi noin 10 minuuttia hotmikata.
- Radion kantama ei riittänyt siihen lentokoneiden ohjastamiseen.

Zeukset

- Keskityttiin aivan epäolennaiseen. Vihollinen seiso paikallaan eikä reagoinut realistisesti ja samaan aikaan ajeltiin jollain AAF IFVllä läpi FIAn linjojen. Tai jahdattiin ihmispelaajia ottamalla haltuun jotain soolosankareita ja sitten koukkailtiin ihmisten selkään YKSINÄÄN!...
- Tästä en voi olla varma kun ei ole AAR, mutta tuntui että AIta spawnattiin sellaisiin paikkoihin jotka oli vasta tarkastettu. Aivan tyhjästä vihollinen sai vahvistuksia kun pelaajat saapui alueelle. Eikö niitä vihollisia voi laittaa sen verta kauas että ne on mahdollista nähdä enenkuin ne ovat taistelu etäisyydellä? Niihin voisi jopa reagoida joukkueena...
- Korostan vielä tätä. Joukkueellinen vihollista seisoi paikallaan ja samalla Zeukset ottaa yksittäisiä ukkoja haltuun.??

Tehtävä

- FIA jolla oli aseita CSATilta ja AAFltä taisteli AAFää ja Natoa vastaan. Todella sekavaa. AAF pyöri sekasin vihollisen kanssa.
- Miksi pitää spawnata kartta täyteen turhakkeita joita ei käytetä? Ajoneuvot, hescot ja yms.
- Ei ole oikein että Furelle pikkuhiljaa syötetään tietoa, että otetaan NLAWit, mennään kuorma-autoilla, menkää te AFI noilla kuorma-autoilla ja kaiken huippuna että Furelle kerrotaan suunnitelma ja karttaan tulee merkit sitten kun peli on alkanut. Miksei sitä voi tehdä siinä Brieffi ruudussa joka soveltuu siihen parhaiten ?
- Miksi pitää tehdä gearit siten, että pitää ottaa tavaraa laatikoista pelin alettua?
- Miten ihmeessä tässä tehtävässä olisi muka Respaamisen pitänyt toimia ?
- Brieffi oli todella huonosti kirjoitettu ja siellä ei oltu ollenkaan ajateltu sitä että mikä on oleellista tietoa pelaajille. Kaikkea kivaa oli kirjoteltu, mutta aivan liikaa ja epäoleellista. Jos haluaa kirjailla, voi sen situation kohdan täyttää liirum laarumilla, mutta enemy ja friendly forces ei voi olla mikään romaani. Ja tärkeimpänä mission kohta, joka pitää olla niin ytimekäs että aasikin osaa sen lukea.

Johtaminen

- Tämä kokoluokan tehtävä vaatii Komppanian päällikön. Varsinkin kun pelaamassa on 2 yhteisöä jotka vetää aivan erillailla.
- Nyt huomasi sen että ruotsalaisten johtaja antoi sieltä, kun omilta hommiltaan kerkesi, tiedonjyviä Furelle. Näiden tiedonjyvien jaossa kulutettiin noin 40 minuuttia. Ryhmien tilannetieto oli todella surkealla tasolla liikkeelle lähdön jälkeen. Minä tiesin että siellä on jotain sissejä isolla aluella ja että kartalla oli reitti jota myöten mennään. Ei mitään mistään mahdollisista AAF taistelijoista tai muustakaan.
- Ilmatuen kayttö oli surkeaa. En tiedä mistä se johtu, mutta meillä oli valmiit maalitetut kohteet 30 minuuttia ja me vain jouduttiin istumaan ja ihmettelemään kun mitään ei tapahtunut. Lopulta lähdettiin sitten jalan putsaamaan vihollista.


Järjestely

- Ihmiset myöhässä.
- Brieffi ruutua ei hyödynnetty.
- Repoa muokkailtiin taas aika myöhään.
- Millon tuli viimeinen versio tehtävästä ?
- Acre 2 olisi kaivannut opastus tuokioita.
- Voitaisiinko tulevaisuudessa varmistaa ennakkoon, että edes joukkueenjohtaja tietää ennen pelinalkua että mitä tulee tapahtumaa ja komppanian tehtävä on suurinpiirtein selvä?

Serveri

- Miksi tuli taas noita Steam kikkejä noin paljon ?
- Loppua kohden alkoi menemään performanssi ainakin minulla huonoksi.

Loppua kohden oli ihan nautittavia hetkiä, kiitos kanssapelaajieni.
Fure laitettiin kyllä niin pahaan paikkaan johtajaksi että saat papukaija merkkejä kilon, sillä minulla olisi mennyt pinna ensi alkuun tuohon ruotsalaisten varsin epäselvän pillin mukaan juoksemiseen.

Re: ARMA 3 JOINT-OP - Operation Ragnarök - su 14.12.2014 klo

Posted: 15 Dec 2014, 00:30
by Anatooli
Bummeri wrote:Aloitetaan.
...
Allekirjoitan tämän täysin. Lisäksi tuo ruotsalaisten callsign käytäntö oli kyllä höyryävä kasa paskaa.

Re: ARMA 3 JOINT-OP - Operation Ragnarök - su 14.12.2014 klo

Posted: 15 Dec 2014, 00:33
by Bummeri
Anatooli wrote:
Bummeri wrote:Aloitetaan.
...
Allekirjoitan tämän täysin. Lisäksi tuo ruotsalaisten callsign käytäntö oli kyllä höyryävä kasa paskaa.
JOO...

Miksi ei ollut:

Alfa10
Alfa1
Alfa2
Alfa3

Bravo10
Bravo1
Bravo2
Bravo3

Re: ARMA 3 JOINT-OP - Operation Ragnarök - su 14.12.2014 klo

Posted: 15 Dec 2014, 07:35
by Paavo
Bummerilta tulikin sitten kokonainen liuta korjattavia asioita. Vaikka tämä eventti ei ollutkaan 5/5 niin nyt meillä on ainakin tietoa siitä, minkälaisia asioita on otettava huomioon seuraavaa vastaavanlaista eventtiä ajatellen. Kiitos eventin järjestäjille!

Tärkeimpänä asiana itse pidän tämän kokoluokan coop eventeissä: Etukäteen valmistautumista, ja kaikkien kanssa yhdessä sovittua selkeää komentohierarkiaa komppanian komento-elementteineen!

Ihan näillä parilla seikalla voitaisiin jatkossa poistaa helposti 30 min turhaa alkuhärväämistä, ja pitää homma muutenkin ruodussa pelin aikana.

Re: ARMA 3 JOINT-OP - Operation Ragnarök - su 14.12.2014 klo

Posted: 15 Dec 2014, 11:53
by Anssi
Tiedustelupartion tarkka-ampujan näkökulma:

Alkuun järjetön härväys, esim. tarkka-ampujan tavarat olivat UAV ukolla ja toisinpäin. Ei minkään näköistä etäisyystaulukkoa tai muutakaan tarkkuuskivääriin, ei lyhyitä radioita. Ei karttamerkkejä, onneksi partionjohtajalla oli. Lähdön jälkeen (tunti meni ennen kuin päästiin lähtemään) tulee ilmoitus että ruotsalaiset tulevatkin meidän mukana. Ensimmäisen 15min tehtävän alusta ei mitään hajua mitä tapahtuu, kun ei ollut karttamerkkejä. Onneksi oli cTab että sai edes jonkin näköisen käsityksen missä omat ovat.

Sitten alkoikin olla jo ihan tekemisen maku. Alkoi näkymään enemmänkin vihollista ja cTabin ilmoitusmarkkereilla saimme oikein hyvän kuvan lännen/etelän vihollisesta. AH-6 tuli tuhoamaan yhden APC checkpointin, jonka laserilla osoitimme. Aluksi luulin, että kaikki alueella olevat joukot ovat vihollisia. Sitten tuli radiosta, että näin ei olekkaan. Silti kaikki joukot minkä kanssa jouduimme kosketuksiin, avasivat tulen meitä kohti.

Bonuksena vielä tälläistä hauskaa:

Image

Eli zeukset spawnasivat ensin joukot peliin ja vasta myöhemmin muuttivat niitä eri näköisiksi. Helpottaa tiedustelua mukavasti. Katsoin kuinka koko partio muutettiin, johon meni noin 2 minuuttia.

PS. Oli aivan perseestä, että kello oli 19:00 ja pelissä oli vasta 48 pelaajaa. Jos myöhästyy/ei pääse paikalle, voisi edes ilmoittaa asiasta.