Pelit La 8.11

Bummeri
Posts: 2956
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Re: Pelit La 8.11

Postby Bummeri » 10 Nov 2014, 15:38

JoneKone wrote:Riippuu tosiaan miltä kantilta asian katsoo. Tykistön vaikutus on sellainen asia mihin ei juurikaan voi itse vaikuttaa millään tavalla ja yleensähän paras pelikokemus tulee siitä, että pystyy vaikuttamaan pelin tapahtumiin ja omaan kohtaloonsa edes jotenkin. Pelien käynnistyminen on yleensä äärimmäisen hidasta ja helpostin vierähtää 1 h ennen kuin edes peli on käynnissä, jos siitä vielä palkinnoksi tulee kranua päähän heti alkuun ilman ennakkovaroitusta niin ei oikein puhuta optimaalisesta pelikokemuksesta.

Lauantai kyllä toisaalta opetti sen, että dynaamista puolustustakin voisi yrittää ehkä enemmänkin? Ja ite kuolin ihan omaan virheeseen, siitä oppia ja jatkossa sitten taas fiksumpi.


Epäsuoraa vastaan on olemassa hyviä keinoja.

1. Vältä kasaantumasta suuriksi maaleiksi.
2. Vältä sellaisia paikkoja johon sinut on helppo maalittaa, kuten kukkulat ja rakennukset. Vältä siis sellaisia paikkoja jotka on helppo paikantaa kartalle ja välittää siten epäsuoralle.
3. Aina kun sinut on havaittu tai olet avannut tule, käynnistä pääsi sisällä sisäinen kello joka laskee 2 minuuttiin. Kun tämä kello on täynnä, sinun pitäisi olla jo vähintään 200 metriä jossain aivan toisessa suunnassa.
4. Mene niin iholle viholliselle ettei se kehtaa tai kerkeä ampua epäsuoraa.

Epäsuoran tulen välttäminen vaatii aktiivisia toimia pelaajalta.

Esimerkki 1. 2. 3. liittyen.

Sunnuntain peleissä partio oli ryhmittynyt kumpareelle tähystämään vihollista. Kukkula oli melko laaja ja peitteinen mutta kuitenkin helppo maalittaa.
Sanoin partiolle että levittäkää isolle alueelle kumpareella ja ottaakaa vain pieni kaista mitä tähystetään ja muihin alueisiin peittoa.
Sanoin myös että heti jos ammutte tai teidät huomataan, parin minuutin sisällä reilu aseman vaihto.
Tässä vaiheessa discosin pelistä, mutta juoksin takaisin alueelle ja sain ilmoituksen partiolta että ovat avanneet tulen joitain minuutteja sitten. Sanoin partiolle että välitön aseman vaihto. Noin 1 minuuttin sen jälkeen Grad ampui vajaat 5 rakettia mäelle. Partio vältti juuri ja juuri joutumasta tulen alle.

Siispä on jokaisen rivimiehestä asti pidettävä mielessä oma näkyvyys, asemointi ja liike epäsuoraa välttääkseen.
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
User avatar
Makela
Posts: 899
Joined: 29 Sep 2013, 11:37

Re: Pelit La 8.11

Postby Makela » 10 Nov 2014, 15:43

SpottedBill wrote:
Bummeri wrote:A1 B2 C3... merkinnät ovat minun mielestäni huono tapa maaston nimeämiseen.

Minä olen ollut vastuussa näistä merkinnöistä. Tavoitteena ollut nimenomaan kokeilla erilaisia metodeja ja katsoa mikä toimii. A, B ja C yhdistettynä tarkentavaan numerointiin on ollu joko joku tasa tai esim. A-kohteen ympäristöön merkitty maaston kohta.

Ihan mielenkiinnolla kuulisin jonkun ehdotuksen siitä miten se pitäisi tehdä. Ryhmän toiminnassa käytettävät "lato mäellä" tai muut vastaavat maastoon sitovat menetelmät ei komentotasolla toimi, koska ohjeistetaan myös ilmaelementtejä jne.

Merkeille tuntuu kuitenkin suurimman osan mielestä olevan käyttöä. Jos ei haluta markkereita karttaan, täytyy tehdä joku yhteisön kattava linjaus aiheesta tai sitten pelaajien jotka eivät halua merkkejä karttaan pitää ottaa joukkueenjohtopaikkoja ja toteuttaa suunnitelma, sen koordinointi ja merkinnät omalla tavallaan.

Itse olen kyllä suorastaan rakastanut sitä, että vihdonkin tulee sellaisia maaston nimeämisiä, että oman sijainnin ilmoittaminen on helppoa ja nopeaa. Vanhat kunnon "mäki crapfenwalden" tain "kylä calsperg" on ihan hauskoja, mutta vain huumorimielessä. Eilisessä suur-TvTssä ei ollut juuri mitään pelkoa vihollisen radiokuuntelun tehokkuudesta, kun suurin osa tärkeistä viesteistä oli juurikin "1 ... A2 - 10 sai - 1 (eli loppu, modernin radio protokollan mukaan)" -tyylisiä. Lisää samaa Pili!
Tiedän, siinä viestissä on kirjoitusvirheitä! Mitäs sitten!?
User avatar
Nouty
Posts: 212
Joined: 30 Jul 2013, 14:35

Re: Pelit La 8.11

Postby Nouty » 10 Nov 2014, 15:51

Musta tuo on kanssa paras tapa tehdä tuo. Ainoo vaan, että noita laitetaan yleensä se 5-10x liikaa ja koko kartta on täynnä ihan turhia merkkejä, joita ei suurinta osaa ole edes sidottu mihinkään maastoon tai ihmisen tekemään, eli näitä ei edes pysty yleensä käyttämään, ainakaan ilman GPS:ää.

Tarkoitus on kuitenkin merkata tärkeitä ja selkeitä maastonkohtia, esim. risteyksiä, mäkiä, yms. mistä on helppo kuvailla havaintoja tai omia liikkeittä, esim. "vihollisen vaunu Bravo 01, NW, 300m".
Coop tehtävissä tehtäväntekijä voi myös merkata karttapeitteistön toiminta-alueelle valmiiksi, mikä nopeuttaa tehtävän suunnittelua.
Joku standardi tuolle menettelylle ois hyvä olla ja tuo "A 01" tyyli on ehkä paras ja selkein tapa merkitä.
User avatar
Makela
Posts: 899
Joined: 29 Sep 2013, 11:37

Re: Pelit La 8.11

Postby Makela » 10 Nov 2014, 20:33

Nouty wrote:Musta tuo on kanssa paras tapa tehdä tuo. Ainoo vaan, että noita laitetaan yleensä se 5-10x liikaa ja koko kartta on täynnä ihan turhia merkkejä, joita ei suurinta osaa ole edes sidottu mihinkään maastoon tai ihmisen tekemään, eli näitä ei edes pysty yleensä käyttämään, ainakaan ilman GPS:ää.

Tarkoitus on kuitenkin merkata tärkeitä ja selkeitä maastonkohtia, esim. risteyksiä, mäkiä, yms. mistä on helppo kuvailla havaintoja tai omia liikkeittä, esim. "vihollisen vaunu Bravo 01, NW, 300m".
Coop tehtävissä tehtäväntekijä voi myös merkata karttapeitteistön toiminta-alueelle valmiiksi, mikä nopeuttaa tehtävän suunnittelua.
Joku standardi tuolle menettelylle ois hyvä olla ja tuo "A 01" tyyli on ehkä paras ja selkein tapa merkitä.

+1. Jos ei tykkää Aakkonen + numero -järjestelmästä, ottakaa huomioon, että se on kuitenkin aika hiton näppärää verrattuna vanhaan "merkataan millä nimellä nyt sattuu päähän tulemaan" -malliin. Vanhassa mallissa ne maaston nimeämiset ei kovinkaan helposti viittaa suoraan mihinkään alueeseenkaan, kun taas Aakkonen + numero -järjestelmässä voidaan esim. Bravo kohteen läheisyydessä olevat kohdat nimetä B1..B2...jne. jolloin radiossa tuleva viesti antaa suoraan viedon mistä paikasta alunalkujaan on edes kyse.
Tiedän, siinä viestissä on kirjoitusvirheitä! Mitäs sitten!?
User avatar
Aspirant
Posts: 1029
Joined: 28 Sep 2013, 10:20

Re: Pelit La 8.11

Postby Aspirant » 10 Nov 2014, 20:41

Mikään ei kuitenkaan voita olut brändejä
User avatar
ilee
Posts: 268
Joined: 31 Aug 2013, 19:20

Re: Pelit La 8.11

Postby ilee » 11 Nov 2014, 13:45

Eläimet on toinen kesto suosikki.
Image Image
User avatar
Nummi
Posts: 1589
Joined: 26 Nov 2013, 01:52
Location: Stadi

Re: Pelit La 8.11

Postby Nummi » 11 Nov 2014, 14:57

Pitäisikö kokeilla uutta tuulahdusta: asentoja?
Furean wrote:Pitää muistaa, että ruotsalaisethan pani melkein koko Suomen kansaa.
ruoste wrote:Dataa on saatava.
User avatar
JoneKone
Posts: 2472
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: Pelit La 8.11

Postby JoneKone » 11 Nov 2014, 15:03

tai yhdys sanoja. :)
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
User avatar
Annddy
Posts: 382
Joined: 07 Feb 2014, 15:51

Re: Pelit La 8.11

Postby Annddy » 11 Nov 2014, 21:43

JoneKone wrote:Mun puolesta tykkistökeskitykset voisi myös jättää pois/vähemmälle TVT peleissä. Joo, ehkä osa oikeata sodankäyntiä, mutta ei ole kivaa ensin hakea puolustusasemia tunnin ja sit saada sattumanvaraisesti kranaatista päähän.

"Asemiin käydään sitä varten, että ne joko pidetään.. Tai niihin kuollaan!". Sitä varten on hyvä pitää kokoajan poistumisreitti alueelta jos teatteri käy liian kuumaksi, sekä suojaiset paikat just tän varalta. Epäsuoraa tulta on liian vähän muutenkin peleissä, loppus ainakin se sumpussa istuminen aukealla.

Return to “Menneet tapahtumat”



Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest