Page 2 of 2

Re: FINSWE Zeus Event IV La 22.2 Klo 1900

Posted: 23 Feb 2020, 21:05
by haaris
Supply-systeemistä vielä sen verran että se koettiin toimivaksi ja jatkossakin kannattanee käyttää samantyylistä järjestelyä.

Supply-ukot:
-Komppaniassa logistiikkaupseeri, jolla päävastuu logistiikan kokonaisuudesta.
-Sen suorassa alaisuudessa kaksi kuorkkikuskia, joiden päätehtävä oli kuljettaa supply pointilta tavaraa ja respaajia etulinjaan. Ei kuitenkaan jakaa kaikkea "perille" saakka, vaan pudottavat tiettyihin sovittuihin paikkoihin.
-Molemmissa joukkueissa yksi huoltomies, jolla kuorma-auto. Näiden vastuulla joukkueensa huoltotarpeen ylläpito ja välittäminen komppanian logiupseerille, ja supplyn/respojen mikrokuljetus joukkueensa sisällä.

Supply laatikot oli jaettu teemoittain erilaisiin. Erikseen oli ajoneuvojen rearm-laatikot, joista sai aina yhden täyden täytön vaunulle.

Mahdollisena haasteena tässä systeemissä on pitkä tehtäväalue. Tällä kertaa huolto vielä pysyi mukana, mutta jos hyökkäys ois jatkunut pidemmälle olis tullut ongelmia. Nytkin huollon toimivuutta paransi, että kaikkea uutta tavaraa ei tarvinnut aina hakea supply pointilta asti, koska oli hoksattu siirtää riittävästi tavaraa aikaisemmille pudotuspisteille, joista edelleen kuljetettiin eteenpäin seuraavalle kun hyökkäys eteni.

Bravon huoltoukon tekassa tosiaan cargo space bugitti (tarkemmin tuolla edellisen viestin tekniset jutut -dokkarissa). Kuorma-autojen osalta ei ole tullut palautetta samasta bugista ainakaan vielä.

Re: FINSWE Zeus Event IV La 22.2 Klo 1900

Posted: 23 Feb 2020, 21:47
by Blahh
Ensinnäkin kiitos kaikille pelaajille ja Tekijöille.

K10 ajatuksia karkeassa järjestyksessä

Ennakkoon komppanian johto-osille jaettiin komppanian taistelusuunnitelma: https://docs.google.com/document/d/1ohA ... sp=sharing

Ajatuksena oli puskea MSR Nikke alueelle ilman suurempia pysähtymisiä. Kuitenkin Alpha sidottiin kontaktiin samalla kun puskin Bravon eteenpäin.

Bravo kykeni torjumaan melko ison vihollisen ja kun Alpha saatiin alueelle oli ensimmäinen kontakti päättynyt. Tämän jälkeen seurasi hetki blue-blue tulitusta mutta asiasta selvittiin ilman tappioita.
Joukkueet käskettiin torjuntaan ja isohko vihollisen hyökkäys suuntautui alueelle. Tappiot olivat raskaita ja kyky jatkaa tehtävää lamaantui pitkäksi aikaa. Myös IT lamaantui syistä, joita käsitellään irtoviiksiosastolla vielä pitkään.


Komppanian saatuaan itsensä jaloilleen jatkettiin puskua, mutta välittömästi törmättiin uudestaan viholliseen ja toiminta jämähti paikalleen. Asiaa hankaloitti joukkueiden iso etäisyys toisistaan, mikä aiheutti rivimies tasalla sekaannuksia.
Kun A15 hiljeni otin johdon Alpha-joukkueen kahdesta ryhmästä, pahennusta aiheuttaen, ja puskin kylää ympäröivän aukean laitaan. Olin vain itse lopen kyllästynyt jatkuvasti lamaantuneisiin joukkueisiin ja huollon tarpeeseen.

Kylään suoritettiin lyhyt tulivalmistelu koska omista joukoista ei ollut havaintoa. Suunnitelmaa muokattiin niin että molemmat joukkueet puskivat kylään. Kylässä kärsittiin kohtuulliset tappiot TRA-ympäristöön nähden.
Komppania ryhmittyi torjuntaan etelälaitaan ja torjui vihollisen vastahyökkäyksen. Myös Kilon vaunu tuhosi yhden vihollisen BMD4n, joka aiheutti suurta ylpeyttä vanhassa BMP-1ssä.

Komppanian päällikkö ei valitettavasti nähnyt torjunnan onnistumista, oman suomalaisen taistelijan ammuttua häntä selkään, K10 kaatui siis etulinjassa käsi RKn kahvaa edelleen tiukasti puristaen.

Yleisiä "lessons learned"
  • Joukkueet pääsivät jälleen karkaamaan liian kauaksi toisistaan, mikä hankaloitti tehokasta komppanian tulenkäyttöä

    Mekanisoidussa ympäristössä viestin saaminen K --> J voi olla erittäin työlästä kun Jojo johtaa joukkuetta, vaunua, juo kaljaa ja pitää vaimoa tyytyväisenä. Monta kertaa kun löi Jojolle taisteluajatuksen vastauksena oli vain odota ja konetykki lauloi.

    Ennakkoon olisi pitänyt tarkemmin briiffata komppanian perustaistelumenetelmät. ISKU, HAKA, TORJUNTA mitä näitä nyt on.

    Tulenjohtajat joukkueisiin ja TJPÄÄL kilotasalle.

    Minkä takia A1 oli ainakin kaksi kertaa joukkueen kärjessä kuolemassa? Muiden ollessa jopa satoja metrejä takana.
Yleisiä peliteknisiä asioita
  • Etenemistä hidasti suuresti MSR Nikke - Kirkonkylän välisen alueen taistelu. Pieni tauko olisi ollut paikallaan johtamisen kannalta. Nyt joka metristä maksettiin verellä.

    Ymmärrän että JV tuntee vähän maaliosastosyndroomaa. Ei ole varmasti 100% hauskaa tajuta millaista tykin ruokaa se jääkäri oikeasti on.

    Pitäisikö opforin spawni sijoittaa kauemmas ettei olisi view distancen sisällä? Vaikeuttaa Zeusta mutta...?

Re: FINSWE Zeus Event IV La 22.2 Klo 1900

Posted: 23 Feb 2020, 21:53
by JoneKone
Zeuksien puolesta iso kiitos Haarikselle. Ihan jäätävän määrän olit tehnyt duunia eventin ja tehtävän eteen!

Re: FINSWE Zeus Event IV La 22.2 Klo 1900

Posted: 23 Feb 2020, 21:57
by haaris
Blahh wrote:Pitäisikö opforin spawni sijoittaa kauemmas ettei olisi view distancen sisällä? Vaikeuttaa Zeusta mutta...? [/list]
Aiheuttiko tämä jotain ongelmia? Mielestäni pelaajat ei voineet sinne opfor spawniin nähdä missään vaiheessa. Päinvastoin Zeusten puolella tuntui että se spawni oli jo liian kaukana, varsinkin alkuvaiheen kannalta. Eli unittien siirtomatka AO:lle oli suht pitkä.

Re: FINSWE Zeus Event IV La 22.2 Klo 1900

Posted: 24 Feb 2020, 20:23
by Konzig
A15/A10 ajatuksia:

1. Tosi laadukas tehtävä kaikin puolin. Kaikki järjestely toimivat. Kiinnostava, monipuolinen maasto. Suunnitelma ja johtaminen realismileikkiä parhaimmillaan, huolto toimi moitteettomasti. Taistelu oli miltei jatkuvaa kontaktia alusta loppuun. Tosi kiva nähdä AAR:stä että zeusjoukot ottivat myös irti eivätkä vaan spawnanneet lisää jengiä kun edelliset oli juoksutettu kuolemaan.

2. Tulin itse tehtävään vähän takki auki, johtamaan lähinnä A01 vaunua ja välillä mahdollisesti paikkaamaan A10:ä. Komppanian briiffiin olin tutustunut, mutta livebriiffeissä en ollut mukana. Eipä tullut mieleen, että A10 poistuu kokonaan tehtävästä ensimmäisen 30 min sisään. Sen jälkeen yritin multitaskata vaununjohtajana (ja välillä kuskina) ja JJ:nä, ja järjestää edes jonkinlaista koheesiota joukkueen toimintaan. Mielestäni onnistuimme ihan hyvin, vaikka Kiloa varmaan turhauttikin etenemisen hitaus. Ei Bravonkaan hyökkäys näyttänyt etenevän kuin virtaava vesi.

3. En juurikaan tunne mekanisoidun joukkueen toimintaa ja taistelutapaa. Vähän ihmetyttää, että joukkueen johto-osa johtaa vaunua. Ainakin siinä vaiheessa, kun pitäisi johtaa vaunua ja koko joukon toimintaa, rupeaa vähän sormi menemään suuhun. Onneksi GunnerTaltsi otti vaunun johtamisen jossain vaiheessa itselleen. Myös jv-osaston pienuus tuntui tosi haavoittuvalta. Heti kun pari miestä kaatuu, alkaa osasto olemaan iskukyvyltään aika vaatimaton. Yksi motiivi minulla A15 rooliin olikin oppia Keneraalilta mekanisoidun osaston toimintaa, mutta se ei nyt sitten tällä kertaa onnistunutkaan teknisistä syistä.

4. Näin pitkässä tehtävässä tupaa alkamaan näkyä semmoinen taisteluväsymys, jossa koheesio alkaa huonontua ja mennään vaan eteenpäin, varsinkin, kun tietää, että respasta saa tarvittaessa vauhtia. Respa tuo myös semmoisen erikoisen puolen johtamiseen, että yllättävän iso osa joukon ajasta meneekin täydennyksiä odotellessa. Jos respaa ei olisi, joukko taistelisi vain sen minkä pystyy ja sitten toteaisi, että tätä pidemmälle emme pääse. Nyt sitä tietysti haluaa joukon tappioiden jälkeen takaisin kuntoon, ennen seuraavaa etappia, ja se hidastaa toimintaa, sekä aiheutta epätahtisuutta ryhmien välille etenemisessä. Huollon järjestely myös lisää johtajan taakkaa ja on pois itse taistelun johtamisesta ja tilanteen hahmottamisesta. Tottakai respa tällaisessa tehtävässä pitää olla, mietin vain, että se tuo oman epärealistisen puolen toimintaan ja kannattaa ottaa K-tasolla huomioon sekä suunnitellessa että tilanteen ollessa päällä.

5/5 oli kuitenkin tunnelma. Katsoin mielelläni oman taisteluvideoni miltei kokonaan, vaikka olin juuri sen itse kokenut 1st person.

Re: FINSWE Zeus Event IV La 22.2 Klo 1900

Posted: 24 Feb 2020, 21:35
by faf
Suuret kiitokset jälleen kaikille! Pääosin tehtävä sujui mielestäni hyvin, ja käsitykseni mukaan pelaajilla oli hauskaa? Sehän tässä on tärkeintä.

Tässä muutamia kehitysehdotuksia ja havaintoja Zeus-puolelta.

Aivan kuten haaris kommentoi, tekninen admin ja OPFORin johtaja olisi hyvä olla eri ihmiset. Nyt kaikki kasaantui haarikselle, joka kyllä hoiti asian hienosti. Mutta yksi mies ei voi riittää joka paikkaan. Olisi kaikille selkeämpi että admin olisi erikseen ja sitten OPFORin johtaja erikseen. Joka tapauksessa vielä erityiskiitos haarikselle järjestelyistä, hän on nähnyt aivan käsittämättömän paljon vaivaa tämän homman eteen.

haariksen suunnitelma komppania-/joukkuetasolla oli mainio. Näin jälkiviisaana olisi ehkä vielä ollut paikallaan suunnitella vielä tarkemmin ryhmien toiminta (tarkat aloituskohdat, tavoitetasat, puolustustasat jne). Tätä suunnitteluvastuuta voisi mielestäni hyvin jakaa muille Zeuksille, ja olisi pitänyt itsekin ottaa asiasta koppi jo suunnitteluvaiheessa. Tämä ei välttämättä juurikaan näkynyt bluforille, mutta itse huomasin tämän vaikeutena suhteessa aiempaan FINSWE-eventtiin.

Myös ilmatoimintaa pitää vielä kehittää Zeus-aspektista. Omaan piikkiini menee se, että tehtävän alkuvaiheessa AI:n lentämä Hind, jonka piti tehdä maahanlasku ja laskea täydennysjoukkoja, lähtikin rynnäköimään bluforia kohti raketeilla. Onneksi tässä ei kuitenkaan tullut bluforille tappioita, mutta aikamoinen fffuuuuuu-hetki Zeus-osapuolella. Myös myöhemmät ilmarynnäköt olisivat vielä kaivanneet meiltä lisäsuunnittelua ja ne olisi voinut jaksottaa jv-toimintaan paremmin. Nuo potentiaalisesti erittäin tappavat ilma-assetit ovat aika vaikeita käyttää niin, että aiheuttavat pelaajille sopivasti huolta mutteivät kuitenkaan liiallisesti tappioita.

Zeus-roolissa täytyy olla koko ajan niin skarppina, että huomasin keskittymisen herpaantuvan noin kahden tunnin kohdalla. Tuli siinä vähän kärttyiltyäkin, pyydän tätä anteeksi. Suuret kiitokset vielä lopuksi kaikille, sekä pahoittelut kaikista kämmäilyistä!

Re: FINSWE Zeus Event IV La 22.2 Klo 1900

Posted: 25 Feb 2020, 16:28
by Blahh
haaris wrote:
Aiheuttiko tämä jotain ongelmia? Mielestäni pelaajat ei voineet sinne opfor spawniin nähdä missään vaiheessa. Päinvastoin Zeusten puolella tuntui että se spawni oli jo liian kaukana, varsinkin alkuvaiheen kannalta. Eli unittien siirtomatka AO:lle oli suht pitkä.
Haen lähinnä performanssiasioita, lopussa oli jäätäviä piikkejä ja kaikessa viisaudessani funtsin voisiko olla kyseessä tämä. Varsinkin IT-miehillä oli kaikki edellytykset diashow.
Konzig wrote:A15/A10 ajatuksia:

1. Tosi laadukas tehtävä kaikin puolin. Kaikki järjestely toimivat. Kiinnostava, monipuolinen maasto. Suunnitelma ja johtaminen realismileikkiä parhaimmillaan, huolto toimi moitteettomasti. Taistelu oli miltei jatkuvaa kontaktia alusta loppuun. Tosi kiva nähdä AAR:stä että zeusjoukot ottivat myös irti eivätkä vaan spawnanneet lisää jengiä kun edelliset oli juoksutettu kuolemaan.

2. Tulin itse tehtävään vähän takki auki, johtamaan lähinnä A01 vaunua ja välillä mahdollisesti paikkaamaan A10:ä. Komppanian briiffiin olin tutustunut, mutta livebriiffeissä en ollut mukana. Eipä tullut mieleen, että A10 poistuu kokonaan tehtävästä ensimmäisen 30 min sisään. Sen jälkeen yritin multitaskata vaununjohtajana (ja välillä kuskina) ja JJ:nä, ja järjestää edes jonkinlaista koheesiota joukkueen toimintaan. Mielestäni onnistuimme ihan hyvin, vaikka Kiloa varmaan turhauttikin etenemisen hitaus. Ei Bravonkaan hyökkäys näyttänyt etenevän kuin virtaava vesi.

3. En juurikaan tunne mekanisoidun joukkueen toimintaa ja taistelutapaa. Vähän ihmetyttää, että joukkueen johto-osa johtaa vaunua. Ainakin siinä vaiheessa, kun pitäisi johtaa vaunua ja koko joukon toimintaa, rupeaa vähän sormi menemään suuhun. Onneksi GunnerTaltsi otti vaunun johtamisen jossain vaiheessa itselleen. Myös jv-osaston pienuus tuntui tosi haavoittuvalta. Heti kun pari miestä kaatuu, alkaa osasto olemaan iskukyvyltään aika vaatimaton. Yksi motiivi minulla A15 rooliin olikin oppia Keneraalilta mekanisoidun osaston toimintaa, mutta se ei nyt sitten tällä kertaa onnistunutkaan teknisistä syistä.

4. Näin pitkässä tehtävässä tupaa alkamaan näkyä semmoinen taisteluväsymys, jossa koheesio alkaa huonontua ja mennään vaan eteenpäin, varsinkin, kun tietää, että respasta saa tarvittaessa vauhtia. Respa tuo myös semmoisen erikoisen puolen johtamiseen, että yllättävän iso osa joukon ajasta meneekin täydennyksiä odotellessa. Jos respaa ei olisi, joukko taistelisi vain sen minkä pystyy ja sitten toteaisi, että tätä pidemmälle emme pääse. Nyt sitä tietysti haluaa joukon tappioiden jälkeen takaisin kuntoon, ennen seuraavaa etappia, ja se hidastaa toimintaa, sekä aiheutta epätahtisuutta ryhmien välille etenemisessä. Huollon järjestely myös lisää johtajan taakkaa ja on pois itse taistelun johtamisesta ja tilanteen hahmottamisesta. Tottakai respa tällaisessa tehtävässä pitää olla, mietin vain, että se tuo oman epärealistisen puolen toimintaan ja kannattaa ottaa K-tasolla huomioon sekä suunnitellessa että tilanteen ollessa päällä.

5/5 oli kuitenkin tunnelma. Katsoin mielelläni oman taisteluvideoni miltei kokonaan, vaikka olin juuri sen itse kokenut 1st person.
1. Kyllä

2/3. Ehkä vähän huolestuin jos A15 tuli takki auki mutta tiivistetäänpä asiaa. A15 tehtävä on johtaa joukkueen vaunuja taistelussa. A10 johtaa jalkaväkeä. Tämä on tehtävänä vaikea kuten olet itsekkin kokenut.
Homma oikeasti taidetaan tehdä vielä niin helposti, että kaikki komppanian vaunut ovat komppaniaverkossa. En ees halua tietää miten niitä siellä johdetaan. Käsimerkit ja esimerkki ovat se juttu.

Mekanisoidussa organisaatiossa toiminta perustuu vaunuihin, jalkaväkeä on vähän ja kuten sanoit, helposti poissa pelistä.

Se, että johto-osa on vaunussa ei todellakaan helpota asiaa. Kompromissi mitä Ruoste ehdotti on se, että laitetaan neljäs vaunu jossa nämä Mestarit sitten johtaa joukkuetta.

Kun videotasi katselin niin tuntui vähän johtosuhteet menneen sekaisin, siihen ryhmän toimintaan sinun ei pitäisi sinänsä ottaa mitään kantaa. A10 käskee JVn tehtävän ja A15 käyttää joukkueen vaunuja tämän tehtävän tukemiseen. Nythän vaunut olivat orjallisesti siellä ryhmiä tukemassa ja siinä 15 vaunussa se vaan on aivan liikaa.

4. Juurikin näin. Koko aikahan siis hyökkäämme Oikeasti täysin epärealistista joukkoa vastaan. Perusasia on edelleen että joukkue lyö ryhmän.

En mitenkään henkilökohtaisesti ollut kehenkään harmissani. Varsinkin ensimmäisen vaiheen jälkeen vaan tuntui, että respat tuli jo sisään ja ne tapattivat itsensä heti, joka vaikeutti uuteen vaiheeseen lähtöä. Bravossakaan asiat eivät menneet tässä kohtaa yhtään sen paremmin kuin alfassakaan. Tässä kaikessa korostuu tilanneilmoitukset. Eli tieto "ALPHA TÄYDENTÄÄ" tulee ennen kuin KILO alkaa latomaan "HYÖKKÄÄ URAN SUUNNASSA...."

Eli kun itse haistoin että vihollinen otti irti, luotin vaistooni ja otin tyhjän tilan pois käskemällä Alphan perääni. Bravokin oli kahvilla sillä hetkellä, muuten olisin luottanut heihin.

-> Esimerkillä johtaminen.

Re: FINSWE Zeus Event IV La 22.2 Klo 1900

Posted: 25 Feb 2020, 17:23
by Konzig
Blahh wrote:A10 käskee JVn tehtävän ja A15 käyttää joukkueen vaunuja tämän tehtävän tukemiseen.
No nyt opin tällaisenkin asian. Eli jatkossa joukkueen vaunuille oma verkko, joukkueen karttamerkkeihin jokaiselle tasalle yhteinen jalkautuspiste, johon vaunut jalkauttavat yhdessä, ja jos 10 häviää maisemista, niin 15 ulos vaunusta ja 02 commander siirtyy uudeksi 15.

Kuitti. Loppu.

Re: FINSWE Zeus Event IV La 22.2 Klo 1900

Posted: 25 Feb 2020, 20:37
by Keneraali
Vähän OT.
IRL. 15 ei automaattisesti käytä vaunuja itse. Riippuen maastosta, pääasiassa vaunut tukevat ryhmää. Puhutaan ryhmän tulivoimaisimmasta aseesta, joka on 30mm.

Tarvittaessa, mikäli Kilo 1 tai JJ tai 15 tai kenellä nyt auktoriteettiä sattuu olemaan päättää että vaunuja tarvitaan erikseen niin niitä voi 15 käskyttää "vaunujoukkueena". Usein tällaiset tilanteet on sellaisia, jossa jalkaväki etenee maastoon johon vaunuilla ei pääse eikä pystytä ryhmiä tukemaa, vaan kierretään joko uraa pitkin tai mistä ikinä. Tai jos joukkue etenee uran suuntaisesti niin että jv metsässä ja vaunut uralla, voi 15 erikseen ohjeistaa vaunujen keskenäisen toiminnan, mikäli kokee tarpeelliseksi. Erittäin tilannekohtaista, mutta mikäli vaunu pystyy ryhmää tukemaan niin se yleensä myös tukee.

Sama koskee joukkueenjohto vastuun periytymistä, mikäli 10 ei kykene hommaa hoitamaan, 15 ottaa johdon joukkueesta. Mutta. Koska haasteet niin joko 15 multitaskaa perkeleesti tai 1. RJ ottaa kympin roolia. Tässä on se ongelma että varsinkin taistelutilanteessa ryhmänjohtaja ei pysty tilannetta ottamaan haltuun, koska on todennäköisesti etenemässä enemmän tai vähemmän samalla alueella jossa 10 menetettiin. Tällöin 15 tekee minkä pystyy. Erittäin tilannekohtaista.


Jalkaväen vähyys on haaste, mutta ainakin harjoitusympäristössä hyökkäykset tehtiin usein niin agressiivisesti että kun tuli aika siirtyä seuraavalle tavoitteelle/tasalle niin ei välttämättä ollut vaunuja riittävästi. Useamman kerran tulenjohdon BMP-1:n ja Leopardin kannella istuneena. Nohh, laserleikit on leikkejä, mutta olettaen että harjoitellaan kuin käytetään niin on se raakapeli.

En itse ole kantanut muuta kuin sinkoa, radioista pyrin pysymään aikanaan kaukana. Kertauksissa pakon edestä. Mutta radioliikenne on vähintääkin haastavaa. Ei mitään hajua miten Kilo kommunikoi ylöspäin, yleensä juoksenteli ympäriinsä perusRJ radio varusteissa.
Kilossa on kyllä radio porukkaa omassa autossaan, mutta päällikön mukana kulkevaa radistia en muista. Kilo 01 on radiossa ainakin niin että pystyy kuuntelemaan ylemmäs, komppanian verkkoa, Kilon osia (K3, K5, K7, H10/H3?) ja tietysti tarvittaessa varmaan liikkuvat joukkueverkkoihin. Samanaikaisesti pääverkot on ylös ja komppania.

Joukueessa taas jalkautuvilla on vain perus RJ radiota (myös 10), poislukien joukkueenradisti jolla reppuradio, hän juoksee 10 perässä. Vaunut sitten yhteydessä ryhmään, joukkueeseen ja tarvittavat verkot varalla asetettuina (komppania, vaunu?). Tässä taas vaunu 01 on poikkeus, koska ovat ns. "10" vaunu ja joutuvat olemaan jatkuvasti komppania verkossa.

En tiedä onko muutoksia, oletan että ei, mutta joukkueessa on 4 vaunua. 02-04 on perusryhmien vaunut ja 01 on se 10 vaunu. 01:ssä kulkee 10, radisti, lämäri, Ta (SVD) ja sinkopartio 3xRKES. 15 johtaa 02.
Ei olla muistaakseni koskaan pelattu ns. oikealla joukkueella koska imee porukkaa sen 36, 6x4+3x4. Tuo 10 ryhmä kuitenkin voisi helpottaa osaltaan, koska siinä on radisti heti. Siinä on tarvittaessa johonkin puolustavaan porukkaa heittää myllyyn. Lisäksi se 01, kun 10 näkee jotain mitä voi olla vaikea äkkinäisessä tilanteessa ohjeistaa ryhmän vaunulle, vieläpä ensin RJ:n kautta, voi 10 käskyttää suoraan omaa vaunuaan tuliasemaan. Jää rikkinäinen puhelin taas pois.

Disclaimer. Perustuu täysin sivusta seurattuun toimintaan ja vieressä kuuntelemiseen. En ole ollut roolissa, jossa radiota olisi päässyt käyttämään vakituisesti. Löytyy varmasti kohtia jotka on väärin, mutta näin ne olen ymmärtänyt/muistanut.
Havainto paikkana K3, sinkoseikkailija ja armoton sivustan suojaaja. "Niin niitä maalivaunuja luvattiin, mutta ikinä niitä ei saatu" #useastineljättätuntiavaunussaväijyssäilmankontaktia


Pelillisesti
Aivan helvetin vaikeata, ilman minkäänlaista ymmärrystä pitäisi ajajienkin tajuta mitä asemaralli on.
Lauantain pelissä sen ajan mitä hengissä olin niin totean että vaunut toimi aika hyvin, poislukien toisessa asemassa taistelut aukean yli kun käsky oli että "irti taistelusta, jalkaväki kyytiin". Aina, ihan AINA. Vaunu peruuttaa, toivottavasti jo ennen asemaan ajoa tiedusteltuun, suojaisaan selustaan, jossa voi ottaa jalkaväen kyytiin. Koko aika kun otettiin porukkaa kyytiin ja odotettiin liikkeellelähtöä, olisi Zeus voinut joukkueen vaunut ampua ohjuksilla sieltä aukean takaa. Mielestäni vähintään irti talon taakse, jotta näköyhteys katkeaa.

Tästä tullaankin siihen miksi on vaikeata, kokemukset on vähäisiä ja tehokkaita hyväksi koettuja toimintatapoja on vaikea lyhyen pelin aikana oppia. Tilannetaju on usein avain tekijä, mitä muut tekee, mikä on suunnitelma, onko poikettu, mitä omat tekee. Eikä koske vain vaunun -ja ryhmänjohtajia vaan mielestäni korostuu entisestään alemmas. Mekanisoidussa ei ole vaunun haavoittuvuuden ja Jv vähyyden takia ole varaa nollattaulussa seikkailijoihin, näkyy tuloksessa. Tikka on sellainen, joka jäänyt mieleen tuosta tilannetajusta vaunujen suhteen. Muutamat videotkin löytyy ja kartta käy usein tiuhempaan kuin monella joukkueenjohtajalla, sitten vielä tulostakin usein syntyy. AFIn vaunuista löytyy välillä tilannetajua tai tulosta, mutta harvoin molempia.

Mutta silti äärimmäisen mukavaa ja mielenkiintoista pelata aina harvoin kun pääsee pelaamaa mekkiä. Varsinkin johtajajien näkökulmasta on tietynlainen ikuinen haaste, jota ei ilman harjoittelua voi kehittää, mutta hyvän johtajan kautta voi ehkä helpottaa. Ainakin kova usko tähän on, vaikkakin ei se nyt lauantaina toteutunutkaan.


Sellasta diipadaapaa. Summarum voisi olla että IRL joukkueessa lähes kaikki tietää muiden roolit ja ainakin teoriassa voi niissä toimia. Tämä taas helpottaa kaikkeen lennosta tehtäviin asioihin, mitkä pelillisesti on äärimmäisen haastavia.
Ensi kerralla paremmat briifaukset ja radioyhteyksien miettimistä.

Ps. Komppaniassa 16 vaunua, joista 1 BMP-1 (K07). Taitelevia osia 36x3 + ~25-30 = 133-138. Meikäläisen märkäuni CO138 PSJK 8-)

Re: FINSWE Zeus Event IV La 22.2 Klo 1900

Posted: 28 Feb 2020, 17:46
by Bummeri
Image