Kiitos taas kaikille pelaajille, zeuksille ja muille järjestämisessä mukana olleille! Tapahtuma vaikutti onnistuneen hyvin. Tässä joitain näkemyksiä ja kehitysajatuksia zeus-osapuolen näkökulmasta.
Tekniset havainnot ja kehitysehdotukset yms puolestaan koostan dokkariin tänne:
https://docs.google.com/document/d/1I6Y ... sp=sharing
Kokonaisuutena Zeus-toiminta onnistui hyvin, vaikka joitain haasteita mm. AI:n käskyttämisessä olikin. Paikoitellen olisin varmaan voinut käskyttää zeusten työnjakoa tarkemminkin tehtävän loppupuolella, mutta zeukset olivat myös sopivan oma-alotteisia ottamaan itselleen omia vastuualueita tilanteen mukaan.
Työnjaollinen kehitysehdotus: Kannattaa jakaa johtavan Zeuksen ja adminin hommat eri tyypeille. Nyt hoidin molempia. Ongelma on se että kun pitää selvittää adminille kuuluvia ongelmia, esim pelaajilla joku bugittaa tms, niin siinä on äkkiä pitkäänkin poissa päätehtävästään eli Zeus-puolen kokonaisuuden hallinnasta, ja ehtii tippua siitä jo kärryiltä.
Lentotoimintaa etenkin koptereilla olisi voitu suorittaa enemmän. IT-porukalla tuli varmasti pitkiä tyhjiä hetkiä. Lentotoiminnan vähyyteen vaikuttaneita tekijöitä oli: 1. Ihan minun unohdus pelillisen sisällön tuottamisesta myös IT:lle, eli olisi pitänyt käskeä lento-operointia useammin. 2. Vaati Zeus-pilotin aina, koska AI lentää typerästi. 3. Stinger-porukka tuhoutui epäonnisesti yhdessä kohtaa johon olimme just suunnitelleet vähän enemmänkin lentotoimintaa. Päätettiin sitten vetää koput pois ihan pelillisistä syistä, olisi ehkä voitu kyllä jatkaakin näin retrospektiivisesti 4. Lento-operointimme noudatti kerta toisensa jälkeen samaa kaavaa, jossa ensin Hind iskee ja vaikutus oli monesti ärhäkkä. Sitten kopteri ottaa Stingeristä ja tuhoutuu, ja immersion vuoksi joudutaan kuvaamaan muiden kopterien pelokkuutta Stinger-vaaran alla, eli rajaamaan ilmatoimintaa. Jatkon kannalta siis, Stinger vs Hind ei ehkä ole optimaalinen asetelma coopissakaan, jos halutaan pitää kiinni myös immersiosta, eikä vain syöttää Hindejä helpoiksi maaleiksi.
Zeus-taistelusuunnitelmaa me pystyttiin toteuttamaan hyvin. Alkuvaiheen (n. 1 tuntiin saakka) taistelu tosin pitkittyi sen vuoksi että pidimme kiinni omasta suunnitelmasta, jonka perusajatus oli että jatkamme hyökkäystä kunnes joko menetämme keskeisen suoja-osien maaston (bluforilla alueet NOGO2 ja NOGO3, jossa meillä oli 1 hieman vajaalukuinen jv-joukkue) tai jos meidän hyökkäävä osa on ottanut liikaa tappiota. Tarkoitus oli kuvata 1-2 komppanian kokoista hyökkäystä. Jälkikäteen ajateltuna olisi voitu aloittaa vetäytyminen vähän aiemmin. Nyt oli otettu ehkä hitusen vajaan komppanian tappiot siinä kohtaa.
Tätä seurasi em. osien vetäytyminen. Pienenkin AI määrän ohjaamisessa oli tässä kohtaa ongelmia, niin ei saatu isoa porukkaa siihen ja siten ei välttämättä saatu luotua bluforille riittävän selkeää kuvaa että "hei nyt opfor ottaa irti". Tämän jälkeen käytiin lyhyitä puolustustaisteluja suunnitelman mukaisesti, ennen kuin vedettiin joukot Kirkonkylään päin.
Tässä kohtaa pohdittiin hetki jatkosuunnitelmaa pohjautuen kuluneeseen aikaan ja tehtävän kulkuun tähän mennessä. Päädyttiin ratkaisuun että puolustetaan Kirkonkylää kunnolla, ja tehtävä päätetään kun Blufor saa sen vallattua. Eli hylättiin optionaaliset bluforille annettavat jatkotehtävät. Kylän valtauksen jälkeen tuli kuitenkin vielä ehdotus Blahhilta että voitaisi lyhyt vastahyökkäys vielä tehdä. Toteutettiin lennosta. Härön ohjastama jv-porukka pääsikin (minulle vähän yllättäen) etenemään hyvin kylän sisälle saakka ja vaikutti että saatiin hyvä paine kohdistettua bluforiin. Viimeisenä sitten joukot irti ja tehtävä poikki.