Page 2 of 3

Re: Battle of hakamäki, toinen otos

Posted: 28 Jan 2019, 08:02
by Härö
Pitkästä aikaa hyvää WWII-rähinää. Suursodan fiilistä löyty jo alusta lähtien ja jatku loppuun saakka. Jatkuva tulikosketus viholliseen, radioiden puute, sekava taistelutilanne ja vaativat lähitaistelut toivat eventtiin fiilistä jota jopa meidänkään peleistä ei hirveästi löydy.

Re: Hakamäen taistelun toisinto - WW2 - Su 27.01.2019 Klo 1930

Posted: 28 Jan 2019, 13:23
by Konzig
Erinomainen eventti ainakin omalta kannaltani. Muutama huomio nyt kun asiat on vielä tuoreessa muistissa:

- Tehtävän ensimmäinen versio oli mielestäni epäbalanssissa ja oli toisaalta ihan hyvä, että se kerta jäi pelaamatta teknisten ongelmien vuoksi. Puolustajan vaunujen tuhoaminen vaikutti olevan vaikeampaa kuin aluksi kuviteltiin ja näen mahdollisena, että tehtävä olisi ollut erittäin turhauttava pelata ainakin hyökkääjälle. Myös radioiden puuttuminen kokonaan hyökkääjältä oli ehkä turhan kunnianhimoinen ajatus.

-Tämä toinen versio tehtävästä olikin sitten mielestäni erinomaisessa balanssissa. Mielestäni hyökkääjää ei päästetty ollenkaan liian helpolla, mutta homma oli kuitenkin hoidettavissa. Toki, jos pari pientä juttua olisi mennyt alussa eri tavalla, meidät olisi mahdollisesti pysäytetty alkuunsa ja homma mennyt kaoottiseksi säätämiseksi. Suunnitelmani oli hyvin haavoittuvainen, koska hyökkäysurat olivat kapeita. Uskon, että jatkoyhteistyön kannalta toisten yhteisöjen kanssa on kuitenkin tärkeää, että kaikki kokevat tehtävät mahdollisiksi suorittaa, ja pelaaminen on turhauttavaa korkeintaan hyvällä tavalla, kun haasteet ovat vaikeita.

Koin tosi hyvänä sen, että tehtävän lopullisia parametrejä sai vähän hioa yhdessä tehtävän tekijän kanssa ja miettiä nimenomaan pelattavuutta. Tuntematon oli tosi tarkka sen suhteen, että homma olisi mielekästä kummallakin puolella. Yhdessä mietittiin esim. raketinheittimen ammusmäärää ja muuta toiminnallisuutta, rekkojen määrää, sekä respapisteen sijaintia. Sain myös reilusti savukranaatteja käyttöön, vaikka ne eivät kai ole kovin uskollisia historialle. Pelattavuus kuitenkin voitti, koska isoja aukeita oli ylitettävänä useampia.

Puolustajaa oli tehtävässä aika paljon, mutta radioiden puute heillä antoi kuitenkin mahdollisuuksia hyökkääjälle saavuttaa läpimurtoja, koska reagoiminen muuttuviin tilanteisiin on hitaampaa. Hyökkääminen ilman radioita tuon kokoisella porukalla ei tuo mielestäni mitään hyvää, hidastaa vain kaikkea tosi paljon.

-Komppanian päällikön näkökulmasta suurin työ tapahtuu mielestäni suunnitteluvaiheessa. Sen vuoksi oli kiva, että suunnitteluversio tehtävästä oli käytössä jo hyvissä ajoin. Ehti rauhassa miettiä erilaisia vaihtoehtoja. Ehkä vähän myöhäiseksi meni sellaisen version saaminen tehtävästä, jossa on lopullisesti tiedossa kuinka monta ajoneuvoa, radiota ja assetin ammusta on käytössä. Se on kaikki tosi oleellista tietoa, kun yrittää suunnitella toimivaa komento- ja huoltoketjua. Eli tuollaiset muuttujat jatkossa hyvissä ajoin käyttöön. Ymmärrän, että niiden hiominen on toki haastavaa, kun ei ole täysin selvää paljon väkeä lopulta peliin tulee.

-En olisi varmaan itse saanut ujona suomalaisena aikaiseksi sopia esi-briiffejä ruotsalaisjoukkueen tyyppien kanssa, kiitos kun siihen erikseen kehotettiin. Uskon, että esi-briiffi joukkueenjohtajien kanssa auttoi paljon sekavuuden vähentämisessä. Oikeiden ihmisten tavoittaminen tehtiin myös tosi helpoksi, kun miltei kädestä pidettiin ja neuvottiin discordin kanssa. Se ruotsalaisten johtaja kenen kanssa itse olin yhteydessä (Alekandero?) suhtautui tosi motivoituneesti tehtäväänsä ja nauhoitti esi-briiffimme youtubeen, jotta voisi näyttää sen ryhmänjohtajilleenkin. Vaikutti erittäin hyvältä idealta meillekin.

- Omien havaintojeni mukaan kaikki suhtautuivat ystävällisesti ja iloisesti vieraisiin pelikavereihin, se oli kiva nähdä. Hirveästi en törmännyt mihinkään kovin holhoavaan kommentointiinkaan ruotsalaisten pelitaidoista. Varmasti AFIssa osataan tosi hyvin TvT:tä, mutta tosi hyvin näytti kyllä BRAVO-joukkuekin pelaavaan tällä kertaa. Toki heillä kestää kaiken aloittaminen yhä turhan pitkään, kun käskyjä annetaan pitkään ja huolellisesti, mutta mieluummin niin, kuin sokkona kuolemaan. Tuon toiminnan hitauden kun ottaa huomioon suunnittelussa, niin ei mielestäni mikään ongelma.

- Ehdottomasti lisää tällaisia tapahtumia!

Re: Hakamäen taistelun toisinto - WW2 - Su 27.01.2019 Klo 1930

Posted: 28 Jan 2019, 15:02
by Attila
Harvoin tulen kommentoimaan pelejä foorumeille mutta nyt pitää tehdä poikkeus sääntöön.

Suurkiitos järjestäjille ja osallistujille, nyt oli taas sitä sodan menoa ja meininkiä suurella sydämellä! Etenkin nuo rankat lopputaistelut purppura ja vihreälinjoilla olivat kovaa tykitystä, respat tuntuivat jotenkin todella hyvin tehdyiltä ja sujuvilta (koska tarpeeksi ajoneuvoja?) ja adminin haukansilmältä ei välttynyt edes paatunein sääntöjenrikkoja (esim se venakko joka lipasti henkilökohtaisen ajoneuvon respasta)

Joten vielä kerran, suuret kiitokset järjestäjille ja pelaajille tästä hienosta eventistä.


Milloin Hakamäen taistelu V3? :D

Re: Hakamäen taistelun toisinto - WW2 - Su 27.01.2019 Klo 1930

Posted: 28 Jan 2019, 17:32
by Anssi
Konzig wrote:Koin tosi hyvänä sen, että tehtävän lopullisia parametrejä sai vähän hioa yhdessä tehtävän tekijän kanssa ja miettiä nimenomaan pelattavuutta. Tuntematon oli tosi tarkka sen suhteen, että homma olisi mielekästä kummallakin puolella. Yhdessä mietittiin esim. raketinheittimen ammusmäärää ja muuta toiminnallisuutta, rekkojen määrää, sekä respapisteen sijaintia. Sain myös reilusti savukranaatteja käyttöön, vaikka ne eivät kai ole kovin uskollisia historialle. Pelattavuus kuitenkin voitti, koska isoja aukeita oli ylitettävänä useampia.
Tätä on harmillisen vaikea toteuttaa. Jostain syystä ihmisiä ei kiinnosta tulla paikalle kun suunnitellaan ja tehdään tehtäviä.

Re: Hakamäen taistelun toisinto - WW2 - Su 27.01.2019 Klo 1930

Posted: 29 Jan 2019, 18:01
by S.M.F.
HIenoa eventti. Suuret kiitokset järjestäjille kun jaksoitte väsätä uusinta yrityksen.
- Tehtävän balanssi tuntui olevan kohdallaan. Lisäksi pelialue oli mielestäni hyvin mietitty. Kuulosti erittäin järkevältä toiminnalta, että osapuolien johtajat saivat olla mukana tehtävän suunnittelussa. Kun on useampi miettimässä eri osa-alueita voisin uskoa että tehtävästä saadaan balanssiltaan parempi etenkin kun kyseessä koko illan mittainen tehtävä.
-Vihollisen epäsuoraa en muistaakseni kuullut alun pommitusten jälkeen. Sitä olisin kaivannut lisää myös seuraaviin asemiin. Itsellä tuli mieleen, että toimisko tuossa epäsuoran määrässä jokin sellainen, että kun hyökkääjä saa yhden tasan vallattua, se saisi ammustäydennyksen epäsuoraan ja miksei myös assetteihinkin.
- Respa toimi tosi hyvin. Ei tullut turhaa odottelua ja tekemistä riitti koko illan ajalle. Ei ollut mitään tarvetta toiselle tehtävälle kun yksi oli näin onnistunut.
- Oli hauskaa pelata muiden yhteisöjen kanssa ja näiden kanssa yhteistoiminta ilmeisesti toimi hyvin. Olimme melkolailla tilanteesta tiedottamana kun minä, Spongen ja mies4 eturintamasta ja löysimme tiemme seuraaviin puolustus asemiin josta löytyikin jo omia ukkoja valmiina. Kysellä vastaantulijoilta tietoa mistä löytyy johtajia jne. Kiitokset Spongelle että sai mut paikattua kuntoon ku otin aika pahasti osumaa vetäytyessä suoraan vihollisen syliin ensimmäisistä asemista.

Re: Hakamäen taistelun toisinto - WW2 - Su 27.01.2019 Klo 1930

Posted: 29 Jan 2019, 21:14
by Pjetu
Radioiden puute (onneksi edes jeepit oli amerikkalaisilta saatu lahjana) aiheutti rikkinäisen puhelimen koko tehtävän ajaksi.
Aluksi Konzigin harhautus toimi oikein hyvin, ja etelästä tulleen hyökkäyksen kokoa oli vaikea käsittää ennen kuin oli täysin liian myöhäistä.
Vihreällä linjalla useasti ryhmät eivät olleet ollenkaan missä luulin tai tekemässä mitä halusin.

Tähän myös vaikutti, että käytännössä meitä oli kolme johtamassa samaan aikaan, mutta se oli myös täysin tarpeellista.
Minulla ei ollut mitään mahdollisuuttakaan johtaa koko joukkuetta komentoaseman kautta, kuten olin joskus toisessa Rautaristi-tapahtumassa tehnyt.
Tehtäväalue oli aika pieni sinällään, mutta Ihantalan metsät ja maastot ovat täysin eri luokkaa kuin muulla kartoilla.

Suurimman osan tehtästä olin täysin sidottu pysymään yhdessä paikassa odottaen lähettien, A15 sekä komissaarin paluuta.
Minulla tai muilla johtajilla ei ollut edes kiikareita, mikä saattoi olla tarkoitus. Tosin gearskriptissä minulle oli annettu "kiikarit", kun taas skriptistä löytyy vain "kiikari".
No, mitäpä en ollut itse tarkistanut kunnolla ensimmäisellä kerralla.

Kuitenkin, tässä versiossa oli hyvä veto poistaa panssarivaunut puolustajilta ja tilalle antaa pst-tykki sekä kiväärit.
Niiden tankkien tuhoaminen on jo aika vaikeaa muutenkin, vielä vaikeampaa kun niiden ei tarvitse edes hyökätä.

Re: Hakamäen taistelun toisinto - WW2 - Su 27.01.2019 Klo 1930

Posted: 29 Jan 2019, 22:41
by Konzig
S.M.F. wrote:-Vihollisen epäsuoraa en muistaakseni kuullut alun pommitusten jälkeen. Sitä olisin kaivannut lisää myös seuraaviin asemiin. Itsellä tuli mieleen, että toimisko tuossa epäsuoran määrässä jokin sellainen, että kun hyökkääjä saa yhden tasan vallattua, se saisi ammustäydennyksen epäsuoraan ja miksei myös assetteihinkin.
Raketteja olisi ollut Tangon mukaan vielä joku 300, mutta minä en halunnut istuttaa yhtä miestä Arty Computerin screenissä kolmea tuntia (se ei vain ole hauskaa). Mielestäni raketit tekivät tehtävänsä alussa tunnelman luojana ja harhauttajana, sen jälkeen niiden käyttäminen olisi ollut vaikeaa senkin vuoksi, että niiden hajonta oli tosi suuri. Halusin myös Tangon radion huolto/tiedusteluelementtini käyttöön.

Jos epäsuoraa halutaan jatkossa pidempikestoisesti, ehdotan mortaria, koska sen käyttäminen on käyttäjilleen mielenkiintoisempaa. Ja sen siirtämisestä saa omaa mielenkiintoaan. Tarkkuus on sillä taas sitten ollut kai turhankin hyvä.

Re: Hakamäen taistelun toisinto - WW2 - Su 27.01.2019 Klo 1930

Posted: 29 Jan 2019, 23:28
by TheTaltsi
Konzig wrote:en halunnut istuttaa yhtä miestä Arty Computerin screenissä kolmea tuntia (se ei vain ole hauskaa)
Tätä yritin sanoa. Mutta oli kyllä tosiaan vastaanottavassa päässä tunnelmaa kun tuli rakettia tonttiin :D

Re: Hakamäen taistelun toisinto - WW2 - Su 27.01.2019 Klo 1930

Posted: 30 Jan 2019, 00:24
by Ruotsalaine
Olisin mielelläni voinut ampua niitä raketteja vaikka koko illan, kun se loi kunnollista tunnelmaa. Ilmeisesti hirveästi ei kuitenkaan tappioita aiheuttanut?

Re: Hakamäen taistelun toisinto - WW2 - Su 27.01.2019 Klo 1930

Posted: 30 Jan 2019, 11:35
by Konzig
No oli siinä sekin, että minulle sanottiin, että tehtävässä on käytössä kymmenen kuuden raketin salvoa. Suurempi ammusmäärä tuli tietoon vasta pelissä ja olin jo sitoutunut suunnitelmaani. Tangon miehistöäkään ei tuntunut oikein löytyvän kuin vasta viime hetkillä slottiin, niin oletin, että kyseinen tehtävä ei ole erityisen mieluinen.