2.3 Suuri TvT #2
Re: 2.3 Suuri TvT #2
AAR Swati 5. solun KK-miehen näkökulmasta:
Pelin jännittävin kohta itselle oli varmaan se kun alussa lastattiin autollinen täyteen A-tarvikkeita ja minun tehtäväkseni jäi roudata ne HQ:lle. Sieltä palattuani menimme solumme kanssa puskaan kykkimään ja siitä eteenpäin ei olekaan sitten mitään hajua mitä tehtävässä tapahtui koska edes solun johtajalla ei ollut minkäänlaista radiota.
Siinä kun olimme jonkun kolmisen varttia kökkineet puskassa, lähti henki. Selkään oli päässyt hiippailemaan joku vihollisen taistelija. Tämän jälkeen ihmeteltiin spektassa sitä kuinka molempien osapuolien kuolleet pystyivät kommunikoimaan keskenään, sekä hankkimaan ekstrasensorista tiedusteludataa spektaamalla omia joukkoja. Samalla tuli todettua, että respasysteemi on itseasiassa täysin rikki.
Tämän jälkeen manuaalisen respatuuttauksen jälkeen pääsimme takaisin peliin ja hyppäsimme rekkaan. Respasysteemi ja etukäteen paljastettu respasijaintimme mahdollistivat vihollisen hävittäjälle varsin helpon m-m-m-multikillin. Lentohärpätin oli ilmeisesti valmiiksi odottelemassa respa-alueelta ainoan ulosvievän tien varrella, joten henkihän siinä meni taas, kaikki kaksi minuuttia respaamisen jälkeen. Tämän jälkeen spektaskripti hajosi vielä pahemmin ja huomasin fokuksen lukittuneen vihollisen ryhmään. Sitten huomasin, että pystyin kartalta seuraamaan kaikkien osapuolien kaikkien yksiköiden liikkeitä. Tässä vaiheessa päätin poistaa itseltäni ekstrasensorisen tiedustelutiedon antaman epäreilun etulyöntiaseman ja poistua pelistä.
Summa sumarum: En tykännyt. Respaaminen oli perseestä ja puskissa kykkiminen ilman minkäänlaista kommunikaatioita oli vaan vitun tylsää. Ens kerralla vähän vähemmän epäsymmetriset osapuolet, järkevämpiä tavoitteita ja parempi respa plox. Positiivista oli se, että peli saatiin aloitettua minimaalisella häsläyksellä ja respaskriptin paskoontumista lukuunottamatta servu tuntui pyörivän todella hyvin.
Pelin jännittävin kohta itselle oli varmaan se kun alussa lastattiin autollinen täyteen A-tarvikkeita ja minun tehtäväkseni jäi roudata ne HQ:lle. Sieltä palattuani menimme solumme kanssa puskaan kykkimään ja siitä eteenpäin ei olekaan sitten mitään hajua mitä tehtävässä tapahtui koska edes solun johtajalla ei ollut minkäänlaista radiota.
Siinä kun olimme jonkun kolmisen varttia kökkineet puskassa, lähti henki. Selkään oli päässyt hiippailemaan joku vihollisen taistelija. Tämän jälkeen ihmeteltiin spektassa sitä kuinka molempien osapuolien kuolleet pystyivät kommunikoimaan keskenään, sekä hankkimaan ekstrasensorista tiedusteludataa spektaamalla omia joukkoja. Samalla tuli todettua, että respasysteemi on itseasiassa täysin rikki.
Tämän jälkeen manuaalisen respatuuttauksen jälkeen pääsimme takaisin peliin ja hyppäsimme rekkaan. Respasysteemi ja etukäteen paljastettu respasijaintimme mahdollistivat vihollisen hävittäjälle varsin helpon m-m-m-multikillin. Lentohärpätin oli ilmeisesti valmiiksi odottelemassa respa-alueelta ainoan ulosvievän tien varrella, joten henkihän siinä meni taas, kaikki kaksi minuuttia respaamisen jälkeen. Tämän jälkeen spektaskripti hajosi vielä pahemmin ja huomasin fokuksen lukittuneen vihollisen ryhmään. Sitten huomasin, että pystyin kartalta seuraamaan kaikkien osapuolien kaikkien yksiköiden liikkeitä. Tässä vaiheessa päätin poistaa itseltäni ekstrasensorisen tiedustelutiedon antaman epäreilun etulyöntiaseman ja poistua pelistä.
Summa sumarum: En tykännyt. Respaaminen oli perseestä ja puskissa kykkiminen ilman minkäänlaista kommunikaatioita oli vaan vitun tylsää. Ens kerralla vähän vähemmän epäsymmetriset osapuolet, järkevämpiä tavoitteita ja parempi respa plox. Positiivista oli se, että peli saatiin aloitettua minimaalisella häsläyksellä ja respaskriptin paskoontumista lukuunottamatta servu tuntui pyörivän todella hyvin.
Re: 2.3 Suuri TvT #2
Miten respasysteemi oli rikki ja ideoita sen korjaamiseen?
Re: 2.3 Suuri TvT #2
Aaltopohjainen respaus on sinänsä ihan hyvä lähtökohta, mutta muuttaisin sitä siten, että spektaan joutumisen asemesta kuolleet respaisivat heti, mutta päätyisivät johonkin alueelle mistä eivät pääse pois kuin tietyin väliajoin. Tuo spektaaminen TvT:ssä mielestäni vaan pilaa homman ihan täysin. Toki pelkästään jo respaaminen itsessään antaa taistelukentälle uudestaan saapuville yksiköille tiedustelutietoa, jota heillä ei muuten olisi, mutta on se silti köykäistä siihen verrattuna, että voit vapaasti seurata kaikkien omien yksiköiden liikkeitä ja sisäistä kommunikaatioita. Toki se on myönnettävä, että ilman spektausta mustan ruudun tuijottelu 20 minuutin ajan ei olisi erityisen hauskaa sekään, joten siksipä siis se respakarsina, jossa voisi odotellessa sentään jauhaa localilla paskaa muiden kalmojen kanssa. Tällainen systeemi myös rajoittaisi osittain tuota respasta pelaajille kertyvää ylimääräistä tiedustelutietoa, sillä takaisin AO:lle saapuessa informaatio olisi jo +20 minuuttia vanhaa.Tikka wrote:Miten respasysteemi oli rikki ja ideoita sen korjaamiseen?
Niin ja olisi tosiaan ihan kiva, jos vihollinen ei tietäisi tasan tarkalleen mihin ja milloin vahvistukset aina saapuvat.
Re: 2.3 Suuri TvT #2
1. Vaikeampi toteuttaa - RaskaampiJP-9000 wrote: Tällainen systeemi myös rajoittaisi osittain tuota respasta pelaajille kertyvää ylimääräistä tiedustelutietoa, sillä takaisin AO:lle saapuessa informaatio olisi jo +20 minuuttia vanhaa.
2. Mitäs sitten jos joku päättää tappaa porukat tylsistyksissään?
3. Onko niin vakavaa jos spektaat omia ja näet jotain? Tai siis tarviiko aina katsella sillä silmällä?
4. Nyt voit spektatessa jauhaa muidenkin puolien kanssa. Minusta tärkeää että tutustutaan vähä noihin muihinkin tyyppeihin eikä vaan pelata niitä vastaan.
Mitä ongelmia tästä tuli?JP-9000 wrote: Niin ja olisi tosiaan ihan kiva, jos vihollinen ei tietäisi tasan tarkalleen mihin ja milloin vahvistukset aina saapuvat.
Jos tarkoitat jotain lentokoneen tuhoamia respakuljetuksia niin:
1. Älkää ajako kun ilmassa pörrää maataistelukone.
2. Onko ennemminkin se että lentokoneen pilotin pelisilmä on pettänyt ja se ei ole tiedostanut kuinka lähelle oli ampunut basea ?
Varmaan vaikuttaa aika paljon missä olitte milläkin hetkellä.JP-9000 wrote:puskissa kykkiminen ilman minkäänlaista kommunikaatioita oli vaan vitun tylsää
Muilta tuli palautetta, että oli mahtavaa kun joku heimopäällikkö tuli vastaan ja sitten annettiin uus tehtävä ja sai itse lähteä toteuttamaan. Jos selvis, niin eikun uutta rähinää etsimään. Oma-aloitteisuus oli päivän sana.
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
Re: 2.3 Suuri TvT #2
Mikä saa sinut päättelemään, että tuo olisi raskaampi? Itseasiassa toteutus olisi varsin simppeli:Bummeri wrote: 1. Vaikeampi toteuttaa - Raskaampi
1. Laita respa-aika nollaan, laita respa-alue johonkin kuuseen ja merkkaa sen rajat objekteilla
2. Kirjoita skripti joka 20 minuutin välein käy läpi kaikki alueella olevat yksiköt ja teleporttaa ne takaisin AO:lle
No sitten se joku varmaan bännitään ikuisiksi ajoiksi AFI:n peleistä. Vaihtoehtoisesti jos ei löydy luottoa kanssapelaajiin niin sitten kaikille respaaville yksiköille2. Mitäs sitten jos joku päättää tappaa porukat tylsistyksissään?
Code: Select all
this allowDamage false
On ja kyllä.3. Onko niin vakavaa jos spektaat omia ja näet jotain? Tai siis tarviiko aina katsella sillä silmällä?
Tai sitten vaihtoehtoisesti tämän jauhannan voi hoitaa sitten pelien jälkeen. Tai mikä vielä kreisimpää: tyypit voisivat osallistua myös muihin AFI:n peleihin(!) jos kiinnostusta sosialisointiin on.4. Nyt voit spektatessa jauhaa muidenkin puolien kanssa. Minusta tärkeää että tutustutaan vähä noihin muihinkin tyyppeihin eikä vaan pelata niitä vastaan.
Niin, kun tietää milloin respat tulevat ja mistä, eikä minkäänlaista uhkaa maajoukoilta ole olemassa, lentokone voi pörräillä vaikka koko tehtävän ajan siinä meidän respan ulosmenotiellä. Kts. aikaisempi kritikki osapuolten epäsymmetrisyydestä.Jos tarkoitat jotain lentokoneen tuhoamia respakuljetuksia niin:
1. Älkää ajako kun ilmassa pörrää maataistelukone.
2. Onko ennemminkin se että lentokoneen pilotin pelisilmä on pettänyt ja se ei ole tiedostanut kuinka lähelle oli ampunut basea ?
Joo, paitsi että tuo radioiden pihtaaminen johtaa melkein väistämättä siihen, että kaikki vaan härvää omiaan, eli luultavasti vaan makoilevat jossain puskassa.Varmaan vaikuttaa aika paljon missä olitte milläkin hetkellä.
Jos haluan oma-aloitteisuutta, voin pelata melkein mitä tahansa muuta peliä. ARMAa pelaan nimenomaisesti komentohierarkiaa noudattavan koordinoidun ja taktisen yhteispelin takia.Oma-aloitteisuus oli päivän sana.
Re: 2.3 Suuri TvT #2
JP-9000 wrote:... puskissa kykkiminen ilman minkäänlaista kommunikaatioita oli vaan vitun tylsää.
Swati 1. solun toimintaa. Ensimmäiseen 1.5 tuntiin meillä ei ollut mitään radiota. Tarkkailtiin mistä vihollinen tulee ja annoin ohjeet solulle että tehtävänä tuhota mahdollisimman monta neukkua. Siitä sitte lähdettiin pienenä soluna liikkuun ja toteuttaan tehtävää. Välillä törmättiin muihin omiin ja kuulin mitä heimopäällikkö oli käskeny ja vaihdettiin tehtäviä sen mukaan tai sovittiin sen toisen solun kanssa että ne hyökkää me koukataan. Ehkä teidänkin olisi pitänyt lähtä tulta päin tai etsiä joku yhteyshenkilö. Meillä ei ainakaan ollut tylsää tai jääty kykkimään mihinkään puskaan. Oltiin vieläpä suurinosa ajasta tulitaistelussa joka oli erittäin jees.JP-9000 wrote:Joo, paitsi että tuo radioiden pihtaaminen johtaa melkein väistämättä siihen, että kaikki vaan härvää omiaan, eli luultavasti vaan makoilevat jossain puskassa.
Re: 2.3 Suuri TvT #2
Aika paljon yleistät. Pitäisikö tuossa katsoa vähän enemmän omaa napaa?Joo, paitsi että tuo radioiden pihtaaminen johtaa melkein väistämättä siihen, että kaikki vaan härvää omiaan, eli luultavasti vaan makoilevat jossain puskassa.
Se oli juurikin tuota, mutta toteutus oli vain vapaa muotoisempaa. Johtaja joka käskytti ei aina ollut se oma johtaja vaan se oli joku jolla oli radio ja parempi tilannekuva. Se on kieltämättä harmi että sinulle on jäänyt sellainen tunne, että taistelua ei koordinoitu tai että osastot toimivat ilman suunnitelmia. Kunhan nuo heimopäälliköiden jälkiraportit valmistuu niin vilkaise että miltä se niiden näkökulömasta näytti.Jos haluan oma-aloitteisuutta, voin pelata melkein mitä tahansa muuta peliä. ARMAa pelaan nimenomaisesti komentohierarkiaa noudattavan koordinoidun ja taktisen yhteispelin takia.
Tulevaisuudessa haluan itse ainakin koulutuksissa korostaa tuota tehtävään pohjautuvaa komentamista, jota tässä eventissä oli varsin paljon. Sanottiin, että "Sinkopartio, tuhotkaa tuon harjanteen takana oleva vihollisen Btr". Sen sijaan että lähdetään henkilökohtaisesti viemään porukka siihen vaunun viereen ja käsketään tuhoamaan. Annetaan vastuuta ja mahollisuus omatoimisuuteen.
Ja olet tervetullut toteuttamaan tuon visiosi tuosta respasysteemistä. Itse en ainakaan juuri nyt keksi että miten tuo olisi hyvä toteuttaa. Minä kun spektasin niin lähinnä etsiskelin mielenkiintoista katsottavaa, muu oli toisarvoista.
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
Re: 2.3 Suuri TvT #2
Kun on 93 pelaajaa tapahtumassa tehtävässä, niin sinne mahtuu monenlaista kokemusta. Aika usein on tuurista kiinni että millaiset pelikokemukset sitä loppujen lopuksi saa.
Esim. Joskus sattuu slottaamaan juuri siihen onnekkaaseen ryhmään joka on oikeassa paikassa oikeaan aikaan, ja joskus taas on yksinkertaisesti huonoa onnea matkassa.
Esim. Joskus sattuu slottaamaan juuri siihen onnekkaaseen ryhmään joka on oikeassa paikassa oikeaan aikaan, ja joskus taas on yksinkertaisesti huonoa onnea matkassa.
Re: 2.3 Suuri TvT #2
Ja hylätä ylivoimaisesti tulivoimaisin elementtimme (DSHKM) ja jättää sektori puolustamatta? Kuulostaa kyllä aika taktiselta vedolta.ilee wrote: Ehkä teidänkin olisi pitänyt lähtä tulta päin tai etsiä joku yhteyshenkilö. Meillä ei ainakaan ollut tylsää tai jääty kykkimään mihinkään puskaan. Oltiin vieläpä suurinosa ajasta tulitaistelussa joka oli erittäin jees.
Kyllä, katson erittäin tiukasti omaa napaani siinä mielessä, että keskimäärin haluaisin mielenkiintoisia ja hauskoja pelikokemuksia. Omalta osaltani tätä edesauttaa suuresti jos kommunikaatio toimii edes jollakin tavalla järkevästi ja jos TvT-tilanteissa homma toimii KPS-periaatteella, eikä sillä tavoin että toisella osapuolella on kaikkea ja toisella ei oikein mitään.Bummeri wrote: Aika paljon yleistät. Pitäisikö tuossa katsoa vähän enemmän omaa napaa?
Itse en tuollaisesta yleiseen häröpalloiluun keskittyvästä pelityylistä välitä. Oma-aloitteisuudellekin on paikkansa, mutta jos koko monivaiheisen tehtävän suoritus perustuu pelkkään omatoimiseen näpräämiseen, menee hommasta ainakin omalta osaltani aika nopeasti mielenkiinto. Kukin toki tyylillään ja kaikkia ei voi miellyttää jne.Se oli juurikin tuota, mutta toteutus oli vain vapaa muotoisempaa. Johtaja joka käskytti ei aina ollut se oma johtaja vaan se oli joku jolla oli radio ja parempi tilannekuva. Se on kieltämättä harmi että sinulle on jäänyt sellainen tunne, että taistelua ei koordinoitu tai että osastot toimivat ilman suunnitelmia. Kunhan nuo heimopäälliköiden jälkiraportit valmistuu niin vilkaise että miltä se niiden näkökulömasta näytti.
Tulevaisuudessa haluan itse ainakin koulutuksissa korostaa tuota tehtävään pohjautuvaa komentamista, jota tässä eventissä oli varsin paljon. Sanottiin, että "Sinkopartio, tuhotkaa tuon harjanteen takana oleva vihollisen Btr". Sen sijaan että lähdetään henkilökohtaisesti viemään porukka siihen vaunun viereen ja käsketään tuhoamaan. Annetaan vastuuta ja mahollisuus omatoimisuuteen.
Toki on näinkin ja itselläni oli kieltämättä tuossa aimo annos huonoa tuuriakin messissä. Tehtäväsuunnittelulla kuitenkin voidaan kyllä vaikuttaa aika paljon siihen, että kaikilla ryhmillä on suuremmalla todennäköisyydellä mielekästä puuhaa. Esim. juurikin tuo radioiden pihtaaminen on yleensä täysin perusteetonta ja voi korkeintaan huonontaa tehtävää.Paavo wrote:Kun on 93 pelaajaa tapahtumassa tehtävässä, niin sinne mahtuu monenlaista kokemusta. Aika usein on tuurista kiinni että millaiset pelikokemukset sitä loppujen lopuksi saa.
Esim. Joskus sattuu slottaamaan juuri siihen onnekkaaseen ryhmään joka on oikeassa paikassa oikeaan aikaan, ja joskus taas on yksinkertaisesti huonoa onnea matkassa.
Re: 2.3 Suuri TvT #2
JP:eetä puolustaakseni, tiesin että 5.Solu jää paitsi kaikesta hauskasta mitä tapahtui Pakmeh vuorella.
Vihollinen toimi aika erikoisesti siinä tehtävän alussa, keskitti joukkoja länteen sekä itään, joten oli pakko pitää koko rintama puolustus.
5.Solu jäi nyt ilman actioniä siinä alussa koska vihollinen ei tullut keskeltä pelin alkuvaiheessa + Meidän puolusuts piti lännessä niin ei tarvitsenut 5 solun puolustaa lännestä murtautunutta vihollista vastaan.
Lähdin itse pois HQ alueelta siinä 40min -1 tunnin kohdalla; (vaikka tiesin että uudet respa joukot saattaisivat saapua sinne)
Tarkoitus oli viedä viesti 5.Solulle että käydään kovia taisteluja pakmeh vuoristolla, mutta näyttää siltä että vihollinen lopettaa joukkojen tuomisen sinne ja keskittää muualle hyökkäyksen joten pitäisivät silmät auki.
Mutta en löytänyt 5.solua asemistaan, vain yhden venäläisen ruumiin...
5.Solun johtajalta olisin toivonut seuraavaa oma aloitteisuutta:
-Lähettänyt uudestaan viestimiehen komennolle ja pyytä kommennolta uutta käskyä + tilannetiedon (olisi siitä huolimatta voinut olla sama käsky, mutta ainakin 5.solu olisi tiennyt tehtävänsä.)
Olen itse jyrkästi sitä mieltä että 5.Solu ei ilmoitamatta saa jättää heille annettua asemaansa, ja tästä + pisteet 5.solulle.
Vihollinen toimi aika erikoisesti siinä tehtävän alussa, keskitti joukkoja länteen sekä itään, joten oli pakko pitää koko rintama puolustus.
5.Solu jäi nyt ilman actioniä siinä alussa koska vihollinen ei tullut keskeltä pelin alkuvaiheessa + Meidän puolusuts piti lännessä niin ei tarvitsenut 5 solun puolustaa lännestä murtautunutta vihollista vastaan.
Lähdin itse pois HQ alueelta siinä 40min -1 tunnin kohdalla; (vaikka tiesin että uudet respa joukot saattaisivat saapua sinne)
Tarkoitus oli viedä viesti 5.Solulle että käydään kovia taisteluja pakmeh vuoristolla, mutta näyttää siltä että vihollinen lopettaa joukkojen tuomisen sinne ja keskittää muualle hyökkäyksen joten pitäisivät silmät auki.
Mutta en löytänyt 5.solua asemistaan, vain yhden venäläisen ruumiin...
5.Solun johtajalta olisin toivonut seuraavaa oma aloitteisuutta:
-Lähettänyt uudestaan viestimiehen komennolle ja pyytä kommennolta uutta käskyä + tilannetiedon (olisi siitä huolimatta voinut olla sama käsky, mutta ainakin 5.solu olisi tiennyt tehtävänsä.)
Olen itse jyrkästi sitä mieltä että 5.Solu ei ilmoitamatta saa jättää heille annettua asemaansa, ja tästä + pisteet 5.solulle.