Page 2 of 3

Re: INSURGENCY -RP TAPAHTUMA 13.5.18 (AFI, UO, SSG)

Posted: 11 May 2018, 20:12
by Furean
OSAPUOLET
US ARMY - ISAF[+] Spoiler
Image
SWEDISH ARMY - ISAF[+] Spoiler
Image
INTERNATIONAL DEVELOPMENT AND AID PROJECT[+] Spoiler
Image
CIVILIANS[+] Spoiler
Image
AFGHAN NATIONAL POLICE[+] Spoiler
Image
AFGHAN NATIONAL ARMY[+] Spoiler
Image

Re: INSURGENCY -RP TAPAHTUMA 13.5.18 (AFI, UO, SSG)

Posted: 12 May 2018, 16:47
by Paavo
Tapahtuman aloitusaikaa siirretty 30 minuutilla AFI pelaajille!

Eli kaikki AFI Pelaajat saapuvat klo 18:25 paikalle, ja 18:30 alkaa suomalaisille pelaajille tarkoitettu yleisbrief jossa kerrotaan pelimekaniikasta, säännöistä yms.

Tämä on pakollinen kaikille tapahtumaan ilmoittautuneille!

UO ja SSG saapuvat klo 19:00 paikkeilla tapahtumaan, ja tämän jälkeen suoritetaan nopea slottaus ja aloitetaan n. 15 min kestoinen briefing. Safestart kestää 15 min, eli in-gamessa on vielä aikaa tutustua aloitusympäristöön ja jatkaa in-game brieffejä.

Re: INSURGENCY -RP TAPAHTUMA 13.5.18 (AFI, UO, SSG)

Posted: 13 May 2018, 10:34
by Blahh
Sen lisäksi että alkaa 1830 niin muistakaa ladata Insurgency repo!

Re: INSURGENCY -RP TAPAHTUMA 13.5.18 (AFI, UO, SSG)

Posted: 14 May 2018, 00:40
by faf
Ensimmäinen eventti ja johtamiskokemus jossa miltei itkin :D

Suunnitelma

Meillä oli suunnitelmana että yksi ryhmä ottaa yhteyden Talibaniin, yksi ryhmä yhteyden ISAFiin ja yksi ryhmä kemistiin. Viimeinen ryhmä hankkii oopiumin pellosta, vie sen kemistille, vie jalostetun tuotteen Talibanille ja hankkii aseita.

Tässä vielä linkki briiffiin: http://tiny.cc/heimobrief

Tapahtumat

Suunnitelma toimi enemmän kuin hyvin aluksi. Saimme jopa kemistin houkuteltua töihin meille ja huumetehtaan käyntiin. ISAF saapui puhdistamaan kylämme pohjoispuolella olevaa miinakenttä.

Harmi että tässä vaiheessa homma alkoi pikkuhiljaa valumaan käsistä. Emme ikinä löytäneet ketään joka olisi ostanut meiltä huumeita ja/tai myynyt meille aseita. Yritimme kaupata huumeita jopa ISAF-joukoille mutta kukaan ei ostanut.

Samaan aikaan ryhmillä oli erilaisia ongelmia. Milloin autosta loppui polttoaine, milloin poliisi vangitsi ryhmänjohtajan. Välillä tuli joku epämääräinen kauppamies hieromaan kauppoja, joskus joku muu tarjoamaan jotain muuta. En ehtinyt heimopäällikkönä reagoida läheskään kaikkeen, totesin vaan että hoitakaa itse ja yritin delegoida vastuuta. No, ei siinä. Yritimme etsiä niitä huumeiden ostajia ja huumetehdas pyöri.

Sitten samaan aikaan sattui monta juttua: Jostain syystä joku sala-ampujatiimi ampui yhden johtoryhmästämme katolle. Olo oli epäuskoinen: joko se vihollisheimo hyökkää tukikohtaamme. IDAP ei vastannut puhelimeen jotta olisimme saaneet paikalle lääkäriä. Sen sijaan saimme radiossa tiedon että isaf-joukot ovat tulossa ratsaamaan kompoundia.

Samaan aikaan tuli tieto että vihollisheimon hampaisiin asti rynnäkkökivääreillä ja kranaatinheittimillä varustautuneet taistelijat ovat vallanneet jo sillan joka sijaitsi puolimatkassa meidän kyläämme. Emme olleet saaneet minkäänlaisia aseita joilla puolustautua. Tässä vaiheessa meinasin purskahtaa itkuun. Ärsytti ja harmitti ihan suunnattomasti! :D

Annoin ohjeen ampua ISAF-sotilaita meidän kahdella kiväärillä ja yhdellä pistoolilla kun löytävät huumekätkön. Onneksi kukaan ei kuitenkaan ampunut. ISAF löysi huumeet mutta jättivät ne paikoilleen ja lähtivät vain sanomatta mitään. Heh. Olo oli vähän epätodellinen.

Siirrettiin sitten huumeet turvaan. Huumeita oli iso kasa, muttei voitu tehdä niille mitään. Lopulta saatiin vielä joku pieni kähinä siellä sillalla aikaiseksi ja mahdollisesti vallattua se takaisin(?).

Lopuksi

Suuret kiitokset kaikille, niin järjestäjille kuin osallistujillekin! Harvoin saa näin immersiivistä ja realistista kokemusta - vaikka välillä aika paljon harmittikin. En ole esimerkiksi koskaan katsonut elokuvaa joka olisi saanu tämäntapaisia reaktioita minussa aikaan :D Helvetin kova juttu ylipäänsä että tällainen tunnereaktio lähtee noin pelkän videopelin perusteella. Arvostan ja toivon näitä eventtejä myös lisää!

Re: INSURGENCY -RP TAPAHTUMA 13.5.18 (AFI, UO, SSG)

Posted: 14 May 2018, 10:27
by Paavo
Lyhyt palaute:

Kiitos osanottajille! AFI, SSG ja UO saapuivat tapahtumaan mukavan runsaslukuisesti. Annoin muille yhteisöille lupauksen että AFI pelaajat osaavat toimia tapahtuman hengen mukaisesti, ja yllätyin erittäin positiivisesti siitä kuinka hyvin pelaajat noudattivat ohjeita ja sääntöjä tapahtuman aikana.

Ikävä kyllä tapahtuman valtava potentiaali lässähti ainakin kahteen merkittävään seikkaan: Yhteen pelimekaaniseen suunnitteluvirheeseen, ja erääseen epäonniseen sattumaan. Tämän kaltaisissa tapahtumissa pienikin virhe voi aiheuttaa ikävän domino-efektin, jonka seurauksena koko korttipakka kaatuu. Tässä tapauksessa seurauksena oli muutama tunti turhaa päämäärätöntä oleskelua - takaan että tämä oli viimeinen asia jota halusin tapahtuvan, ja siksi olenkin itse hyvin turhautunut lopputulemasta niin meidän kun ulkomaisten pelaajien pelikokemuksen kannalta.

1. Pelimekaaninen suunnitteluvirhe:

Pelimekaniikan tehtävä oli antaa heimolaisille päämärälähtöistä tekemistä. Mekaniikan kaava meni kutakuinkin näin: kerää oopiumia-muunnata tämä myyntikelpoiseksi-myy huumeet-rikastu-osta parempaa tavaraa ja kerää enemmän resursseja.

Virhe oli se että Taliban oli ainoa toimija tapahtumassa jolla oli antaa rahaa huumepalikoiden vastineeksi, ja koska eri toimijoilla oli vaikeuksia löytää toisiaan tapahtumassa yms. ainakaan toinen heimo ei koskaan päässyt rikastumaan. Huumeiden osto annettiin Talibanin tehtäväksi osittain siksi koska tapahtumassa oli jo mielestämme tarpeeksi erikoisrooleja, mutta kun osallistujamäärä nousi niin homma olisi pitänyt miettiä uusiksi ja tehtävään oltaisiin voitu luoda vaikka huumeiden salakuljetukseen erikoistunut ryhmittymä / pelaajapari.

Tälle perus pelimekaniikalle pistettiin ehkä liikaa painoarvoa briiffeissä, kun sen oli ainoastaan tarkoitus saada ns. talousmekanismi käyntiin, ja johdattaa kuitenkin hyvin varhaisessa vaiheessa heimot törmäyskurssille resursseista. Eli sen sijaan että heimot olisivat keskittyneet huumepalikoiden myyntiin (tai sen yritykseen), niin olisin tahtonut että heimojen välille olisi syntynyt kohtaamisia jotka olisivat johdattaneet koston-kierteeseen suht. varhaisessa vaiheessa. Näin ei tällä kertaa päässyt käymään, ja sen seurauksena myös ainoa "väkivaltainen toimija" alueella oli Taliban.

2. Kemistien saatavuus:

Tapahtumaan alunperin ilmoittautunut kemisti ei saapunut paikalle, ja hyppäsin Kossen kanssa lennosta näihin rooleihin. Tarkoitus oli briiffata Kosse safe-startin aikana -> no Kosse ei saanut TFR toimimaan, ja pääsi peliin vasta 20 min päästä takaisin -> Sillä aikaa logistiikkayrittäjän pelaaja n. 10 yhdistämisyrityksen jälkeen ei päässyt servulle, joten autoin Mäkelää (kauppiasta) saamaan asiat kondikseen -> Kun Kosse palasi, ehdin antaa n. 15 sekunnin briiffin -> Heimolaisia saapui kauppakylään kyselemään kemistin perään ja Kosse lähti tekemään keikkaa kylille -> Aikalailla tämän jälkeen menetin radioyhteyden Kosseen -> Menin itse tekemään toiseen kylään muutaman huumepalikan, mutta palasin kuitenkin kauppakylään -> Ei asiakkaita, ja en saa Kosseen yhteyttä (onkohan jotain tapahtunut toisessa kylässä?) -> Taxi toiseen kylään kyselemään Kossen perään. Vastattiin että ei ole täällä, vaikka ilm. oli? -> Taxi takaisin kauppakylään. Tässä vaiheessa oltiin jo vaiheessa kun huomattiin että pelimekaniikka kusee yms.

Tämä epäonnisten tapahtumien ketju siis johti siihen että kemistit eivät olleet saatavilla muuta kun toiselle heimolle koko tapahtuman ajan (?), ja siihen että Taliban ei löytänyt kemistejä koko tapahtuman aikana. Kemisti pystyi tuottamaan Talibanille materiaaleja pommin tekoa varten. Molemmat heimot siis kuitenkin saivat myyntikelpoista huumetta, mutta IED teko ei onnistunut Talibanilta. Jep jep.

------

Lopuksi iso kiitos Fureanille tehtävänteosta, ja Blahhille ISAF joukkojen komentamisesta + muusta avusta. Tapahtuma oli vaarassa peruuntua vielä perjantaina kun itsellä sattui tuolloin perhetragedia, mutta muiden kehitystiimiläisten ansiosta asiaan reagoitiin nopeasti ja tapahtuma saatiin pidettyä. Kiitos myös vastuu- ja erikoisrooleihin ilmoittautuneille pelaajille. Erityisesti heimopäälliköille Härölle ja faf:lle.

Tapahtuman järjestäjänä harmittaa kovasti että tapahtumassa lopulta kävi näin, varsinkin kun oltiin niin lähellä sitä että kaikki olisi mennyt kuten oltiin ajateltu. Pelaajat eivät kaipaa selittelyjä, vaan heille jää mieleen vain se tunne 3h turhautumisesta. Tapahtuman järjestäjinä otamme vastuun ja suhtaudumme asiaan hyvin vakavasti, ja jos näitä vastaavia tapahtumia vielä järjestetään niin kiinnitämme jatkossa vielä enemmän huomiota niihin pieniin yksityiskohtiin jotka voivat johtaa epäonnistuneeseen tapahtumaan. Tätä varten tarvitaan pelaajien palautetta, sekä suullista että kirjallista.

Re: INSURGENCY -RP TAPAHTUMA 13.5.18 (AFI, UO, SSG)

Posted: 14 May 2018, 15:18
by Fanttomi
Itellä näin perus Pradesh heimolaisen näkökulmasta eventtistä nousi näitä juuri aiemmin puhuttuja ongelmia.

Päälimmäisenä ehkä on tämä paljon puhuttu rahan puute, ilmeisesti melko alussa jo porukka lähti varastelemaan rahanpuutteessa IDAP:in pisteeltä morkkua sun muuta läänkintätarviketta. Niitä sitten vaihdettiin myöhemmin kauppiaalla johonkin muuhun.
Loppupuolella lähdettiin myös ilman käteistä hakemaan heimolle bensaa sillä aatteella, että maksetaan luotolla myöhemmin ja jos kaveri ei anna petroolia niin mehän mukiloidaan se ja otetaan bensat.

Alussa meilläkin oli ongelmia löytää tämä kemisti, (ilmeisesti juuri näitten alun ongelmien takia?) joka löytyi lopulta marketilta, josta sitten saatiin hänet taksilla meidän päällikön puheille.

Meidän "ryhmässä" ei ollut minun käsittääkseni mitään ongelmia kommunikaation suhteen, vaikkei radioita ollutkaan, kiitokset Armyguylle selkeistä ohjeista. Itse myös kuuntelin heimon "johtajiston" keskusteluita aina kun ehdin ja siten ymmärsin miksi me mennään tekemään sitä ja tätä. Jollakin muulla saattoi kuitenkin tekojen motiivit ja heimon tilanne jäädä hieman hämärän peittoon.

Lisäksi olisi kiva jos eri heimot voisi erottaa esim. pukeutumisesta, sillä kyllähän pienessä kylässä koko ikänsä asunut erottaa heti naapurinsa jonkun toisen kylän jantterista, meidän heimolla oli kyllä tunnussana mutta itse kuulin sitä vain kerran tai kaksi käytettävän.

Itselle ei mitään muuta tule mieleen paitsi juuri tämä toimettomuus, pestauduin niin usein hommiin kun niitä oli minun kuullen tarjolla, mutta kyllä siihen ainakin yksi puolituntinen mahtui kun istuin vain parvekkeella puhumassa paskaa vesipiipun äärellä, kunnes ISAF:in ukot tuli ensimmäistä kertaa kylään morjestamaan ja pällistelemään meidän "BOOM BOOM" miinakenttää.

Kaikesta huolimatta jäi sikses hyvä maku, potentiaalia on ja lähden varmasti messiin mikäli näitä tulee lisää!
Oli esimerkiksi helvetin jännää pysähtyä bensanhakureissulla seuraamaan, kun Taliban hyökkäsi Rauhanturvaajien checkpointin kimppuun, jonka läpi me sitten hetkeä myöhemmin käveltiin samalla kun medevac laskeutui hakemaan haavoittunutta pois.
Tämä meidän hakureissu päätyikin lopulta sitten siihen että käytiin hakemassa merkatusta paikasta mosinit selkään ja pistettiin sillalle oma checkpoint pystyyn.

Kiitokset järjestäjille, johtajille, sekä UO:lle ja SSG:lle!

Re: INSURGENCY -RP TAPAHTUMA 13.5.18 (AFI, UO, SSG)

Posted: 14 May 2018, 17:06
by Tuntematon
Omat kehitys ideat näin tämän eventin ja yleisesti eventtien pitämiseen.



-tämän skaalan tehtävä vaatii että scriptit optimoidaan. Ei riitä vaan että toimii. Tällä kerjätään vain ongelmia kun niitä alkaa kertyä enemmän.

-kaikki tarvittavat tieto briiffiin(pelin sisällä). Esim nyt mielestäni talibaneilla ei näkynyt kartalla kätköjen sijainti tai kerrottu briiffissä mitä ne sisältää.

-tehtävä ei saa vaatia adminiä tekemään jotain zeuksella tai konsolilla. Kaikki nämä pitää automatisoida. Esim talibanin piti saada aseita ja rahaa adminin spawnaamana, kun toi valmiita huumeita baseen. Tämä olisi pitänyt automatisoida jotta admini voi keskittyä oleelliseen.

-tärkeät laatikot lukkoon ja vain sen omistaja/omistajat voi avata. Koska aina löytyy idiootteja jotka varastaa kun on tylsää.

-tehtävä tehdään valmiiksi jonka jälkeen se käydään porukalla läpi ja koitetaan paikantaa suunnittelu virheet.

-kun tehtävä todettu valmiiksi. Lyödään päivä lukkoon. Liian usein menee siihen että tehtävää tehdään vielä viimeisenä päivänä ja jotain unohtuu aina.

-kontaktien luominen etukäteen. Jokaisessa roolipeli eventissä on ongelmana ollut että eka 1,5h menee kontaktien luomiseen ja siltikään ei tiedä kehen voi luottaa. Eli valmiiksi kontakti lista jossa luetellaan henkilöt joihin voi luottaa ja pelaajille annetaan jo etukäteen infoa että mikä mielipide mistäkin. Mikäli rooli sitä vaatii.

Re: INSURGENCY -RP TAPAHTUMA 13.5.18 (AFI, UO, SSG)

Posted: 14 May 2018, 17:31
by Immonen
Jaetaanpas näkökulmaa sitten ANP kulmasta kans. Olin siis partion vanhempi.

ANP brief

Pähkinän kuoressa meidän tehtävä oli kerätä mahdollisimman paljon hynyä taskuun, koska isaf vaaransi meidän omat tulot.

Kaikki varmaa tajus siinä viimeistään puolivälissä eventtii et jotaki on tekeillä ANP:n hommissa ku kynittiin sun mistäkin rahaa lakia käyttäen hyväksi "epäilty rikoksesta tms". Olimme siis korruptoituneita ja osana tätä ns huume kauppaa ottamalla vähän omaa osinkoa välistä niinsanotusti "suottaapi olla rähmää silmässä / vaikkua korvassa, kunhan setelinippu taskuun vilahtaa". Tämä toiminta omastamielestäni kyllä ei auttanu ollenkaa heimolaisten taloutta.

Jokunenkin ihminen saattoi väittää meitä natseiksi ja uhkailla meitä, mutta selvennyksen vuoksi voisin sanoa näin: Jos yhdessä nipussa on 10 jätkää joista 1 on rikollinen eikä ole kaikille nippareita niin kyllä siinä vähän pitää ääntä nostaa ja näyttää sitä auktoriteettia, että voi suorittaa sitä omaa tehtävää. Tähänkin liittyen porukka yritti lähtä karkuun, mutta palasi kuitenkin takaisin. Nämä henkilöt jotka pyrkivät karkuun olivat suurimmilta osilta sivullullisia väärässä paikkaa väärään aikaan jotka eivät olleet rikollisia, mutte eihän se poliisi sitä erota.

Eventin aikana tehtiin myös kaupat lännen Härön heimon kanssa ,että he saavat käyttää kartan keskellä sijaitsevaa peltoa ja mennä checkpointtien läpi ilman että me puutumme asiaan. Hintana oli 2 rahanippua/henkilö aina kerrasta.
Tavoitteena olisi kuitenkin ollut saada myös idän heimon kanssa kauppaa, mutta he eivät varmaankaan keskustelleet "en itse ollut keskustelemassa". Tästä pelto kaupasta johtuen me poliisit olimme aina kytiksellä siellä pellolla ja kysyimme aina kummasta olet ja jos oli idästä niin suoraan putkaa linnaa vankeutta jos he eivät maksaneet, koska he tekivät laittomuuksia pellolle astuessaan.

Pelin aikana huomasimme kyllä, että meidän paikalla olo "partiointi ja suojelu ja yleis poliisi toiminta jne." oli paljon enemmän kuin isafiin verrattuna, vaikka sen olisi pitänyt olla toisinpäin. En itse nähnyt ainakaan henkilökohtaisesti kertaakaan isafin henkilöitä partioimassa markettia tai muita reittejä. He istuivat vain checkpointeilla ainakin omastanäkökulmastani. Siitä tuli mieleen että mihin me isafia tarvitaan kun me itse ollaan nohevampia kuin ne, vaikka meidän piti vasemmalla kädellä hoitaa hommia ? :D Ehkä ens kerralla vois olla isafin miehet partioimassa enemmän ja näyttämässä oikeesti että ne "auttaa" ja on paikalla. Tämän takia poliisilla oli kokoajan tekemistä eikä jääny aikaa meidän bisneksen pyörittämiselle. Toki jos olis ollu enemmän miehiä meillä niin ei olis ollu niin ruuhkaa, mutta oli se sinäänsä hauskaa olla kokoajan jonki sortin äkchöniä.

Tähän vielä loppu sanoiksi Eventti oli afin RP pelien maailman räjäyttäjä omastamielestäni ja sen sai aikaan UO ja SSG ja tietenkin meidän nohevat Afilaiset.

Parannus ehdotuksena voisin sanoa että lisää peliaikaa kenties? Sillä tuntu pysähtyvän kuin seinään juuri kun alko tapahtumaan?



Saa nähdä selviääkö CPL. Khalil Hassan haavoistaan kun ISAF sotilaan luoti läpäisi hänen keuhkonsa. Kieli muurin takia Hassanin partion nuorempi konstaapeli PVT. Amir Suleiman hädissään huutaa lääkintämiestä omalla kielellään samalla antaen ensiapua, mutta ISAF sotilaat eivät ymmärrä sanaakaan. Peloissaan Amir vie haavoittuneen esimiehensä partio autoon ja kaahaa kohti lähintä sairaalaa.

Image

Saadaanko jatkoa? Selviääkö Khalil haavoistaan. Se jää mysteeriksi.

Re: INSURGENCY -RP TAPAHTUMA 13.5.18 (AFI, UO, SSG)

Posted: 14 May 2018, 19:16
by JoneKone
Olin ensimmäiset 90 min mukana, mutta jouduin IRL tilanteen takia jättämään homman kesken. Pystyin kuitenkin välillä vilkuilemaan streamejä. Eventti onnistui siinä mielessä olemaan hyvinkin realistinen, että kriha -komennus voi olla puuduttavan tylsä kuukausikaupalla kunnes yhtäkkiä joku ampuu sua RPG:llä naamaan. :D

Mielenkiintoista myös nähdä, että miten pienikin epäluottamus paikallisia toimijoita kohtaan johtaa siihen, että sitten kun P osuu tuulettimeen niin kaikki mikä liikkuu ammutaan ja kysymykset kysytään myöhemmin.

RIP Khalil... :D


Re: INSURGENCY -RP TAPAHTUMA 13.5.18 (AFI, UO, SSG)

Posted: 14 May 2018, 21:09
by Nouty
Oli kyllä hieno tapahtuma ja suuri kiitos siitä kaikille järjestäjille ja osallistujille.

Oma peli meni lähinnä keskikylässä yrittäen saada kontaktia taliban järjestöön. Tässä ei onnistuttu mutta vietettyäni melkein koko tehtävän aijan kylässä, riitti hommassa paljonkin mielenkiintoa. Salamyhkäisyyttä ja juonittelua tuntui olevan kaikkialla ja tuntui että jatkuvasti löysin itseni puolivahingossa salakuuntelemassa jotain privaattia keskustelua. Oman lisämausteensa loi myös oma epätietoisuus tapahtumista ja tietty epäluuloisuus mikä vallitsi kaikkialla ja kaikkien osapuolten välillä.
Konkreettisesti onnistuin kuitenkin vain pummaamaan muutaman röökin erinäisiltä toimijoilta kylässä, minkä otin myös yhdeksi tavoitteekseni jo varhaisessa vaiheessa.

Lopussa oli selkkaus, missä olimme siirtymässä sillalle tekemään jonkilaista väijytystä, pääosin ilman aseita, mutta vastassa olikin jo naapurikylän rosvojoukko täysin aseistettuna. Tilanne näytti melko toivottomalta ja ajattelin että ainoa tapa lyödä vihollinen olisi usuttaa läheiset ISAF joukot heidän kimppuunsa. Raimo oli juuri lentänyt naamalleen fillarinsa kyydistä ja makasi tajuttomana maassa, joten otin hänen pyöränsä ja polkaisin ISAF joukkojen puheille. FT (?) olikin jo paikalla ja yhdessä saimme Amerikkalaiset vakuutettua että sillan toisella puolella ollut rosvojoukko oli Talibania.
Tällävälin omat heimoveljemme olivat kuitenkin jo ylittäneet sillan ja kuolivat ISAF joukkojen hyökkäyksessä. RIP :(

Kommentteja itse tehtävästä:

Tehtävään ajateltu heimojen välisten vihamielisyyksien eskaloituminen ei oikein koskaan toteutunut, jos ei aivan lopun selkkausta lasketa. Tehtävässä laskettiin vähän liikaa tämän toteutumisen varaan, eikä muuta toimintaa oikein ollut tarjolla, muuta kun muutaman taliban sissin toimesta.
Tehtävän ekonomia ei myöskään toiminut, syystä että rahaa ei ollut oikeastaan kenelläkään ja kontaktien luominen tavaran myymiseksi oli kohtuuttoman vaikeaa.

Itselle on tullut pienen pähkäilyn jälkeen muutama idea mieleen, miten tapahtumaa voisi muuttaa:

1. Lisää talibania (tai -insert bad guy here-) - Tehtävässä taisi olla kuusi henkilöä, jotka olivat alueella aiheuttamassa pahennusta, joista yksi oli joukon johtaja ja varmaan pyrki edes vähän pysymään sivummalla toiminnasta. En tarkoita että määrää pitäisi moninkertaistaa, mutta että muutama taliban lisää antaisi heille paremmat mahdollisuudet toteuttaa useampia pieniä iskuja siellä-täällä. sekä lisätä vaikutusvaltaansa alueella, mikä voisi olla sen pääasiallinen tehtävä. Motivoidaan taliban myös kyliin ottamaan kontaktia kyläläisiin ja yrittää saada näitä toimimaan valloittajia vastaan, esim. myymällä heille aseita ja ammuksia sillä ehdolla, että käyttävät niitä ainakin välillä valloittajia vastaan.

2. Isommat heimojen alueet - Heimojen alueet voisivat kattaa useamman kylän. Kylät voisivat itsessään toimia vähän niinkuin ryhmät heimonjohtajan intressien mukaisesti. Alussa vaikka joku kylänvanhimpien tapaaminen heimonjohtajan luona mistä homma lähtisi käyntiin. Joku kylistä voisi jo valmiiksi olla talibanin vaikutuksen alla (tätä ei tietenkään paljasteta muille heimolaisille) ja vaikutusvalta voisi levitä ns. kylästä kylään. Voi luoda myös heimon sisäisiä jännitteitä jos heimopäällikkö iskeekin mahtidiilin valloittajan kanssa ja kaikki kylät pitää saada ruotuun.

3. Lisää massia - Kaikille edes vähän rahaa ettei ekonomia lähde ihan nollasta. Yhden kauppiaan sijasta "keskikylässä" voisi olla jokaisella heimolla tai jopa kylällä mahdollisuus laittaa putiikki pystyyn, vaikka vaan ajamalla pari ajoneuvoa paikalle ja kontit auki. Ajoneuvoja myös enemmän, että jokaiselle löytyy vähintään joku mopo millä pääsee alussa liikkumaan vaikka kakspäällä.

4- Lisää tekemistä ISAF, yms. joukoille - Useampi kylä loisi jo itsessään enemmän partiointia. ISAFille syytä pyöriä kylissä ja ihmisten parissa, esim. tiedustelu (humint) ja vaikkapa laittomien aseiden (esim. singot, ied materiaalit yms.) leviämisen estäminen, suorittaen keveitä etsintöjä kylissä ja niiden ympäristössä randomilla tai perustuen mahdollisiin vihjeisiin kätköistä. Avainhenkilöiden etsintä ja toisaalta myös suojelu. Etsitään vaikka terroristijohtajaa (AQ, tms.) jota taliban yrittää suojella ja piilotella alueella, ja/tai pommintekijää joka valmistaa itsemurha-ajoneuvoja ja ied:tä yms. IED tehtaat yms. etsittävien ja tuhottavien kohteiden listalla.
Suojeltavia henkilöitä taas voisi olla vaikka joku uutisyhmä tai YK avustusjengi jotka kiertelis kylissä kartoittamassa tarpeita tms. Tai suojataan lääkintämateriaalin kuljetusta sairaalalle tai rakennustarvikkeiden kuljetusta työmaalle etc, etc.

Peliaika tuntui olevan suurin puute tapahtuman tehtävässä eikä tämäkään millään tapaa helpottaisi asiaa. Edes asioiden osittainen eteneminen toisi kuitenkin mielestäni jo hyvän pelikokemuksen. Tämmöinen tehtävä ei käytännössä lopu koskaan, eikä kaikkea ehdi millään tekemään, ainakaan tämmöisellä yhden illan pelisessiolla Mutta että taliban onnistuu levittämään vaikutusvaltaansa edes yhteen uuteen kylään, ISAF suorittaa edes pari saattotehtävää ja kohtaa partioilla niin ystävällis- kuin vihamielistäkin porukkaa ja QRF joudutaan kutsumaan paikalle edes pari kertaa illan aikana, tai että uutisryhmä onnistuu tekemään juttunsa tai kuolee väijytyksessä matkalla kohdekylään tai sieltä takaisin tukikohtaan, luo varmasti jo hyviä pelikokemuksia, mitä voidaan toistaa pelaamalla tehtävää mahdollisesti uudestaan, hieman eri tavalla.