Rautaristi X | La 24.2.2018 klo 19:00 | Arma 3 Iron Front Tapahtuma

Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Re: Rautaristi X | La 24.2.2018 klo 19:00 | Arma 3 Iron Front Tapahtuma

Post by Bummeri »

Bummeri wrote:Image

Mitä tulee tapahtumaan?
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
User avatar
Keneraali
Posts: 823
Joined: 26 Jul 2013, 18:15

Re: Rautaristi X | La 24.2.2018 klo 19:00 | Arma 3 Iron Front Tapahtuma

Post by Keneraali »

Jeesus, uuni, savu...
faf
Posts: 196
Joined: 17 Mar 2015, 22:10

Re: Rautaristi X | La 24.2.2018 klo 19:00 | Arma 3 Iron Front Tapahtuma

Post by faf »

Heti alkuun suuri kiitos kaikille järjestäjille ja pelaajille.

Olin ottanut vähän turhan kriittisen roolin (OPFOR K15) huomioiden olosuhteet jotka eivät olleet täydelliset lauantai-illan pelailulle (vieras paikka, pieni näyttö, huono ergonomia, muita häiriötekijöitä). Armoton migreeni iski jo kello kahdeksan maissa.

Joka tapauksessa alussa saatiin hyökkäys hyvin käyntiin ja koordinoitua eteenpäin. Vihollinen otti nopeasti irti ensimmäisistä asemista. Tahti hidastui suuremman joen ylityksessä kun panssarivaunujen ammukset loppuivat juuri siinä vaiheessa ja heidän oli lähdettävä hakemaan uusia vaunuja.

Joen ylityksessä miltei koko bravo-joukkue minut mukaanlukien lahdattiin sillalle, ja varmasti koko ylitys olisi epäonnistunut ilman panssarien rohkeaa ylimenoa. Siten panssarivaunujen ammustäydennys lieni hitaudestaan huolimatta välttämätön.

Seuraavaksi pääsinkin mukaan taisteluun vasta ylimenon jo onnistuttua. Joen itärannalla eteneminen sujui ainakin näin takapirun näkökulmasta kohtuullisen kivuttomasti.

Kertaalleen komppanian komentopartio lahdattiin selustaan kiertäneiden ruotsalaisten toimesta, mutta joukkueet saivat käsittääkseni edettyä hitaasti mutta tasaisen varmasti eteenpäin. Panssarivaunut vaikuttivat olevan yhtä kuolemattomia kuin aiemmissakin Iron Front -eventeissä.

Lopuksi vielä Bravo toteutti rohkean ylimenohyökkäyksen pienemmästä joesta ja sai palkinnoksi omaa murkulaa niskaan. Komppanian tavoite saatiin kuitenkin vallattua ja vihollisen vastahyökkäys torjuttua.

Kuten jo aiemmissa kommenteissa tuli esille, tätä aikataulupuolta pitäisi vielä kehittää. Joku 3h on mielestäni tehokkaan peliajan maksimi ja vielä mieluummin pysyisi esimerkiksi 1,5 - 2h tehtävissä joita voisi pelata illan aikana vaikka kaksi.

Suuri kiitos kaikille osallistuneille, hauskaa ja immersiivistä elämystä tässä oli mahtavasti.
Harba
Posts: 66
Joined: 13 Dec 2016, 14:22

Re: Rautaristi X | La 24.2.2018 klo 19:00 | Arma 3 Iron Front Tapahtuma

Post by Harba »

Kiitos eventistä, oli hauskaa. Pääsi 'Urrraaa! huutojen saattelemana vyöryttämään juoksuhautoja ja osallistumaan kenttäoikeudenkäyntiin.

Ainut itseä masentava asia näissä Iron Front peleissä on tuo kartta. Akeeta laaketa silmän kantamattomiin. Hieman vähentää sitä hauskuutta jalkaväkitaistelusta.
User avatar
Blahh
Posts: 556
Joined: 17 May 2015, 14:12

Re: Rautaristi X | La 24.2.2018 klo 19:00 | Arma 3 Iron Front Tapahtuma

Post by Blahh »

Perus hyvin järjestetty eventti, kuitenkin ehkä pientä inflaatiota havaitsen itse tässä respasetissä, kehittämistä tarvitaan sen järjestelyjen suhteen.

Listaan siis kehitettävää:

- Avoin ja tylsä maasto jossa JV-rooli tuntui täysin merkityksettömältä (Eli siis onnistunut WW2 immersio??)
- Puolitelavaunut täysin hyödyttömiä ryssän osapuolella, tämä vissiin oltiin tiedostettu testeissä, mutta vaihtoa ei enää tehty.
- Pitkät hyökkäysrännit hajauttaa toimintaa WW2 ympäristössä
- Spawnisysteemi on saatava riippumattomaksi AFIn logistisen opintosuunnan henkilöstöstä
User avatar
Cpl Honkonen
Posts: 657
Joined: 01 Aug 2015, 14:39
Location: Iisalmi

Re: Rautaristi X | La 24.2.2018 klo 19:00 | Arma 3 Iron Front Tapahtuma

Post by Cpl Honkonen »

Kommentoin Kilo tulenjohtona.

-Kiikareilla ihan hiton mahdotonta johtaa tulta, pitäs olla korjauksiin se systeemi mikä oikeesti on ja koska etäisyysarvionti ei toimi hyvästi, ammuttiin varmaan kauan e2, maali oli todellisuudessa m7.
-Omien päälle tuli aika paljon omaa kuulaa, ne oli lähinnä a/b 10/15 kuhtumia. Ekan omien päälle tippuvan sain keskeytettyä kolmannen kuulan jälkeen. Myös joukkoja väärässä paikassa (e10-f2).
Vihollisen juoksuhaudat op koska siksakkii sellanen metrin rako niin ihan mahdotonta armassa vaikuttaa niihin. Leveämpi rako toimis. Jos olis takaa aaki niin se olis liian helppo.
-Jos meillä olis ollu se bm13 mikä alkujaan oli sillä ei olis saanu mitään tehtyä tai sit olis pitäny laittaa aina koko kylä paskaks.
-Yhdessä vaiheessa ajattelin että kun nämä perkeleen kuulat ei osu niin täytyy vaihtaa sihhen menetelmään mikä olis pitäny ottaa jo heti käyttöön ja mitä täytyy jatkossa käyttää eli kutsu 1 kuula kohdistukseen ja jos osuma käske vaikutus.
-Mortarit kun oli ns vanilla lippailla siellä oli ilmeisesti ongelmana se että jos ammutaan he pois ja jätetään se käytetty putki maahan menee kaikki savut siitä putkesta -> ace advansed mortar ja laatikoita missä ne kuulat pysyy nätisti?
Combat Camera
Jos meitsi sanoo jotain siitä ei saa selvää ja jos siitä sais selvää kannattaa olla vähän pelisilmää sen selvän suhteen
wex
Posts: 30
Joined: 06 Dec 2017, 17:02

Re: Rautaristi X | La 24.2.2018 klo 19:00 | Arma 3 Iron Front Tapahtuma

Post by wex »

Oli kyllä varmaan paras eventti vähään aikaan. Loppua kohden alkoi tuntua hieman turhalta tuo " spawnaa - > juokse kuolemaan " sykli.
Eli olisiko joku pääkohde hyvä olla siellä lopussa, eikä vain tehtävänanto "estä joukkojen eteneminen".

Tämä on siis yksittäinen näkemys RJ:n roolista puolustajan puolelta.
Butros
Posts: 1
Joined: 27 Nov 2015, 01:35
Location: Uusimaa

Re: Rautaristi X | La 24.2.2018 klo 19:00 | Arma 3 Iron Front Tapahtuma

Post by Butros »

Kaiken kaikkiaan viihdyttävä eli onnistunut tapahtuma. Hitaat(rikkinäiset) puolitelavaunut turhautti. Meno tiivistyi mukavasti loppua kohti. Kunnes kuolema lopulta vapahti kranaattien muodossa (b2) . JV miehenä pitkä tehtävä ei niin haitannut päinvastoin lämpeni hitaasti toimintaan Suurkiitos kaikille vaivaa nähneille.
Härö
Posts: 236
Joined: 01 Mar 2015, 18:57

Re: Rautaristi X | La 24.2.2018 klo 19:00 | Arma 3 Iron Front Tapahtuma

Post by Härö »

niemih
Posts: 160
Joined: 03 Mar 2015, 07:56

Re: Rautaristi X | La 24.2.2018 klo 19:00 | Arma 3 Iron Front Tapahtuma

Post by niemih »

Tehtävän AAR, Opfor A10

(peitteistö OPFOR briefin mukaisesti, katsokaa AAR:stä East-markkerit)

Vaihe 1 - tulikosketus
Joukkueen ensimmäinen tavoite oli ylittää sinisen viivan itälaidalla oleva joki, koukata länteen ja vallata Silta 2 kartan länsireunalla. Otimme tulta kauempaa ampuvasta vihollisesta, mutta pääsimme Bravon tuen ansiosta joen yli ja joenuoman suojissa länteen. Olin saanut tietoa, että vihollista on Alphan va2 kohdalla, joten sinne päätettiin kutsua mortar-tulta. Päädyimme epähuomiossa itse kävelemään juuri tilaamamme heitintulen alle, mikä oli valitettavaa kaikille osapuolille. Olisi itse pitänyt vielä kerran varmistaa onko isku jo tehty ja tarvittaessa perua se kun lähestyimme puurajaa. Tämän jälkeen siirryimme suunnitellusti va3-markkerille. Kolmonen lähti sitten vähän ominpäin suorittamaan hyökkäystä. Olin lähettänyt A15 tuomaan kolmoselle käskyjä, mutta hän tavoitti ryhmän vasta Silta 2 kohdalla. Onneksi vihollinen oli jo vetäytynyt joten emme ottaneet tämän sekaannuksen takia tappioita. Tämän jälkeen koko joukkue partioi Silta 2 eteläpuolisen metsän ja kokoontui suunnitellusti huoltopisteelle HP1.

Vaihe 2 - odottelua joella
Alphan seuraava tavoite oli joen luoteisrannalla sijaitseva tehdasrakennus. Vihollinen oli ehtinyt vetäytyä vastarannalle, joten pääsimme valtaamaan tehtaan ilman vastarintaa. Tästä alkoikin lähes tunnin (40-50 min) odotus, jolloin vihollinen tulitti meitä vastarannalta.

Vaihe 3 - ylitys ja eteneminen
Odotuksen jälkeen Bravo tuhottiin ylitykseen, koska ilmeisesti savuverhoukset ja tulivalmistelut eivät onnistuneet suunnitellusti. Vaunut kuitenkin pääsivät yli ja aiheuttivat sen verran hämminkiä, että Alphasta pääsi suurehko osa joen yli ja valtaamaan vihollisen asemat. Valtasimme lähimmät juoksuhaudat ja kokoonnuimme tavoitteen 2 rakennuksille. Alpha rupesi tämän jälkeen ottamaan tulta etelästä tien myötäisesti Vysokoven kylästä. Kylän valtaus oli annettu Bravolle tavoitteeksi, joten lähdimme suorittamaan juoksuhautoja pitkin kylän luoteispuolen metsän haltuunottoa (A TAV 3). Saimme tämän alueen haltuun jälleen ilman vastarintaa ja jatkoimme etenemistä joen itäpuolta pitkin rakennettua aluetta etelään pisteelle HP 8 asti.

Vaihe 4 - Komppanian tavoite ja suurhyökkäys
Alphan seuraava käsky oli vallata komppanian tavoitealueella olevat rakennukset (A TAV 5). Rakennukset puhdistettiin, mutta sitten ilmoitettiin viholliskeskittymästä koillisen suunnassa. Vaunun tukemana teimme Puna-armeijalle ominaisen suurhyökkäyksen mäkeä ylös, mikä onnistui yllättävän hyvin. Pääsimme kiinni ensimmäisiin juoksuhautoihin ja sain itsekin ammuttua muutaman fasistin taistelussa.

Ajatuksia
Joukkue toteutti urhoollisesti ja asiallisesti välillä hieman sekaviakin käskyjäni. Kiitokset myös A15 ja runnereille, jotka jaksoivat toimia viestimiehinä koko pitkän tehtävän ajan. Harmikseni en muistanut koskaan ohjeistaa ryhmänjohtajia pillien käytöstä. Tämä kävi mielessäni pari kertaa pelin aikana, mutta en halunnut enää lähteä sotkemaan pakkaa käymällä uutta asiaa läpi pelin loppuvaiheessa. Olin myös ikävästi pitkiä aikoja ilman yhteyttä komppanian johtoon, sillä radisti oli joko suorittamassa jotain tehtävää, kuollut tai muuten hukassa. Tässä tapauksessa olisi ehdottomasti pitänyt olla K15 lisäksi erillinen RTO, jonka tehtävänä on ainoastaan pysyä kympin perässä ja toimia viestimiehenä. Onneksi Konzig oli tehnyt selkeän suunnitelman, jota sitten noudatettiin kun viestiyhteys oli katkennut.
Post Reply