Rautaristi X | La 24.2.2018 klo 19:00 | Arma 3 Iron Front Tapahtuma

User avatar
Pjetu
Posts: 327
Joined: 25 Nov 2016, 18:28
Contact:

Re: Rautaristi X | La 24.2.2018 klo 19:00 | Arma 3 Iron Front Tapahtuma

Post by Pjetu »

Viktor 2:

Käytännössä suurin osa tehtävästä oli vihollisen ampumista kaukaa. Ammusten vähyys vähän haittasi toimintaa, mutta tappoja ropisi silti. En ymmärtänyt optiikassa olleita venäläisiä merkintöjä, ja en muutenkaan olisi jaksanut alkaa laskemaan mitään etäisyyksiä. Puolustuksen PST:tä kyllä pelkäsin aluksi, mutta joen ylityksen jälkeen selvisi, että vaunuista korkeintaan lähtee telat irti.

Joen ensimmäinen ylitys epäonnistui molempien viktoreiden tuesta huolimatta. Tilanteessa näin vihollisen tulittavan siltaa ylittäviä joukkoja, mutta etäisyyden vuoksi niiden häiritsiminen oli vaikeaa. Saatiin ideaksi vaan ylittää joki, koska puolustajalla ei näyttänyt olevan mitään millä edes tuhota panssarivaunuja. Kuitenkin telat meni rikki ennen sillan ylitystä (kiva oli huomata tämä juuri kun silta piti ylittää) ja kk-mies kuoli jotenkin.

Joen ylityksen jälkeen näin muutaman puolustajan ottavan irti. Koska vaunusta oli ammukset alkoivat olemaan vähissä, niin vaunulla lähdettiin jo seuraavaan kohteeseen päin. Tarkoituksena oli tappaa perääntyjät ja yrittää häiritä uusia puolustusasemia. Tällä liikkellä ei ollut varmaan erityistä vaikutusta.
Myöhemmin ammusten ollessa lähes täysin lopussa muutamaa AP-ammusta lukuunottamatta, vaunu ohjattiin suoraan puolustajan PST tulilinajalle uhkarohkeasti. Liike onnistui, ja puolustajan PST-tykki saatiin tuhottua. Vaunusta meni taas ainoastaan telat.

Kun tankki saatiin vaihdettua uuteen, niin hyökkäystä jatkettiin uudella rynnäköllä. Tällä kertaa vaunut ensin. Viktor 1:sen tuhouduttua sillalle ja vaunun kadottua maagisesti sillalta, telat taisivat taas kerran mennä rikki. Itseasissa ne menivät rikki sillalla myös. Joka tapauksessa lopussa tuhottiin puolustajan partio jossakin kylässä ja lopuksi rynnäkössä kukkulalle vaunu tuhoutui jostakin syystä. Ehkä PST-kivääri oli lähietäisyydeltä tuhoisampi.

Sanoisin vaan, että ainoa puute oli loppujen lopuksi kunnon viktor-johtajan puutteesta, sillä kilo 15:lla oli muutama rauta tulessa vähän väliä, ja viktor 1 joutui keskittymään muihin asioihin. Samalla ampujana ja komentaja toiminen myös häiritsi toimintaa.
Image[url=steam://friends/add/'.76561198020606007.']Image[/url]
https://www.youtube.com/user/MrPjetu

-Emmä tiennyt että tää on COTVT t. Elias
-Ei lyhyitä, ei jumalauta.
User avatar
Konzig
Posts: 416
Joined: 08 Jan 2014, 07:57

Re: Rautaristi X | La 24.2.2018 klo 19:00 | Arma 3 Iron Front Tapahtuma

Post by Konzig »

K10 ajatuksia:

- Tehtäväidea oli mielenkiintoinen ja siinä oli potentiaalisesti tunnelmallisia alueita taisteltavaksi. Kiitos Fureanille hyvistä järjestelyistä.

- Näin jälkikäteen mietittynä tuollainen ison joen ylittäminen oli kyllä mielenkiintoinen taktinen haaste, mutta ehkä rivitaistelijan näkökulmasta ja pelillisesti ei kuitenkaan paras mahdollinen. Iso joki yhdistettynä muuten aika tasaiseen maastoon aiheutti mielestäni sen, että puolustajan ei kannattanut taistella kuin niillä muutamilla juoksuhaudoin ennalta valmistelluilla tasoilla, joita oli saanut tehdä. Joen länsipuolisen kylän puolustaminen olisi ollut myös epäviisasta, koska sieltä irtautuminen joen yli olisi ollut vaikeaa. Se johti siihen, että tulikosketusten välillä oli (pelillisesti) aivan liian pitkiä pätkiä, jossa puolustaja luovutti paljon aluetta ilman taistelua. Uskon, että hauskin vaihe pelissä olikin ison joen ylittämisen jälkeen, itäpuolen kylän ensimmäisen osan valtaamisessa ja viimeisen mäen rynnäköinnissä.

Kyseinen mäki oli tosin mielestäni oudosti valittu asema puolustettavaksi - itse en ollut asettanut sitä minkään arvoiseksi tavoitteeksi (ehkä tehtäväntekijän määräämät selkeät tavoitteet olisivat auttaneet tässä). Joen länsipuolen kylässä ja sen pohjoispuolen metsissä olisi ollut kyllä kiva joku taistelu käydä, mutta ymmärrän miksi niin ei tapahtunut. Varsinkin T-vaunut tasaisessa metsässä ovat helposti op WW2 peleissä.

- Koska en ollut saanut etukäteen tietää minne ja millaisia linnotteita puolustaja rakentaa, en voinut tietää miten hurjan vaikeita tuhottavia kapeat ja korkeat juoksuhaudat käytännössä tulisivat olemaan. Uskoin etukäteen, että saamme komppanian tulella melko nopeasti yliotteen itäpuolen asemista ja ylitys pääsee käyntiin suht nopeasti. Sen silta 5:n päässä olleen pesäkkeen tuhoaminen ei vain sitten kuitenkaan millään onnistunut ja ylittäminen sitä ennen olisi itsemurhaa (kuten Bravo joutui lopulta kokemaan). Turhauttavaa oli myös se, että Victorien ammukset loppuivat juuri siinä vaiheessa kun tulitukea olisi tarvittu joen ylittämiseen ja uusien vaunujen saaminen kesti valitettavan pitkään, johtuen pitkästä huoltomatkasta ja hitaahkoista vaunuista.

- Jälleen kerran, näin jälkikäteen ajateltuna, tyhjähköt t-vaunut olisi pitänyt ehkä huoltamisen sijasta ajattaa ensimmäisenä sillan yli aiheuttamaan hämminkiä ja kuolemaan pois. (kuten sitten tehtiin Bravon ylitysyrityksen jälkeen). Se tuntui mahdollistavan onnistuneen ylityksen.

- WW2 radioiden kantama ei ollut tehtävän luonteeseen sopiva. Kuolin muutamaan otteeseen, ensin alkuvaiheessa kilometrin päästä päähäni lentäneeseen huono-onniseen maximin kuulaan, ja myöhemmin joen itäpuolella, parin miehen ruotsalaiseen koukkupartioon. Respan suunnalta kesti kauan tulla niin lähelle, että radio alkoi taas kantamaan. Huolto sai adminilta onneksi paremmat radiot, mutta itselleni jäi se huonompi (en tosin sellaista käynyt pyytämäänkään). Siinä ei erillinen radisti olisi auttanut mitään. K15 otti mielestäni hyvin kopin hommasta kaaduttuani ja suunnitelma oli laadittu siten, että homman pitäisi pystyä jatkumaan seuraaville tavoitteille ilman minuakin.

- Tuollainen riittävän kapea ränni toimi mielestäni tehtäväalueena ihan hyvin, ja olisi toiminut vielä paremmin, jos tulikosketus olisi säilynyt pidempään kerrallaan. Ränni olisi voinut kuitenkin olla lyhyempi ja/tai tikettejä vähemmän, koska nyt tehtävä kesti mielestäni liian pitkään. Vastaavan tyyppinen tehtävä ilman joenylitystä, vähemmän työvoimaintensiivisellä respasysteemillä, sekä maastossa, jossa on enemmän mikroterrainia tai muuta suojaa, toimisi todennäköisesti oikein hyvin.

- Ruotsalaisten no-show harmitti kyllä jälleen. Hienosti admin ja isäntä tilanteeseen kuitenkin sopeutuivat.
Zaippo
Posts: 34
Joined: 01 Dec 2015, 19:04

Re: Rautaristi X | La 24.2.2018 klo 19:00 | Arma 3 Iron Front Tapahtuma

Post by Zaippo »

niemih wrote: Harmikseni en muistanut koskaan ohjeistaa ryhmänjohtajia pillien käytöstä. Tämä kävi mielessäni pari kertaa pelin aikana, mutta en halunnut enää lähteä sotkemaan pakkaa käymällä uutta asiaa läpi pelin loppuvaiheessa.
Hyvinhän tuo näytti sujuvan ilmankin. + Noin pienen asian kyllä olisi pystynyt sisäistämään nopeasti. Ainakin oma ryhmä (A2) oli safestartin kommenttejen perusteella tajunnut karttaa katsoessaan opetella pillikomennot, jotka sinne oli kirjattu. Itse ryhmänjohtajana asia oli mielessä, mutta asiasta ei mainittu briiffissä saatikka käytetty pelissä. Erään respakyydityksen aikana jopa etsin sen pillinäppäimen, joka nyt oli jonnekin piilotettu (default T). Eli asiasta olisi voinut kysyä.

Itse tehtävästä, ryhmänjohtaja A2. Hyvää meininkiä etenkin radioden puutteen takia, ryhmä on tiivisti yhdessä ja nojaa pitkälti partionjohtajiin RJ:n pitäessä linkkiä juokkueeseen. Lisäksi immersio ja eläytyminen on toista luokkaa kuin viikkopeleissä varusteiden takia, tähän saattaa vaikuttaa pienoinen WW2-"innostus". RJ:n kuollessa PJ Miksu otti komennon ja hoiti homman kunnialla.

Tehtävä eteni mukavasti kunnes päädyttiin tehdasalueelle joenreunaan. Ongelmana oli porukan ahtautuminen tehdasrakennuksen yläkertaan, ml. ryhmät joiden vastuualueeseen se ei kuulunut. Lopputulos oli se että saksalaisten KK:t keskittivät tulen sinne, tappaen useamman henkilön ryhmästäni sekä muita alueella olevia henkilöitä. Etenkin keskellä tehdasta oleviin tikapuihin olisi pitänyt saada kyltti EI YLÖS TÄSTÄ, sillä saksalaiset antoivat uhrin kiivetä puoliväliin ja vasta sitten ampuivat tehtaan seinässä olevan aukon läpi.

Toinen ongelma oli suojan vähyys. A2 sai E puolelta olevista kraatereista suojaa omille partiolleen ja takana olevat tukit olisivat voineet antaa suojaa toiselle ryhmälle ampua joen yli. Kraaterien suoja oli tehokasta ja vaikka käsky oli pitää tuli Bravon ylittämiseen asti, vaiheen pitkttyessä annoin luvan ampua yksittäislaukauksia varmoihin maaleihin. Kerran vaunu tuli asemiimme ja kaatoi ehkä turhankin paljon näkösuojana ollutta aitaa sekä pakotti ryhmän asemistaan, mutta tästä huolimatta saksalaiset eivät kummemmin kiinnättäneet meihin huomiota vaikka palasimme asemiimme erittäin näkyville.

Koko komppania jumittui tähän vaiheeseen, minkä takia ainakin NL näytti ottavan "kulutustappioita" passiivisessa puolustuksessa. Etsiessään parempia asemia A2:n PK-partio meni NE-metsään. Metsä ei tarjonnut suojaa vaan mm. RJ kuoli aukealle. Tällä välin selvinneet PK-partiosta vetäytyivät ruuhkaisille kraatereille tai suoraan disconnectasivat.

Sillan ylitys tuntui hyvin uhkarohkealta, huomioiden miten Bravo juuri tuhottiin sinne huolimatta savusta ja suojatulesta. Tämmöiset rännisillat ovat aina näissä eventeissä olleet epämukavia jalkaväelle ja enemmänkin turhauttava osa kuin haaste. Kuitenkin JJ niemih sai joukkueen liikkellä, vaikka omassa mielessäni mietin käskystä poikkeamista ja edes PK:n laittamista antamaan tulitukea. Otimme oikealta KK-tulta, mutta runsas savutus auttoi. Ehdotan mitalia sotamies Spikeylle, joka jostain syystä päättikin kantaa tajuttoman Enzion sillalta maalle huolimatta siitä että savutus oli loppunut.

Loppueventti kului omalta kohdaltani niin-ja-näin: kolmen miehen partion menettäminen PST-tykin AP-ammukseen, oman naaman menettäminen kyseisen tykin ammukseen, respa jonka kyydityksen aikana peli kaatuu ja pääsen takaisin uuteen respa-aaltoon, liftaaminen KRH-autoon jonta myöhemmin yksittäinen saksalainen PST-mies linjojen takana ampuu ja kuolee yrittäessään, saapuminen juuri sotavangin "kenttäkuulusteluun" sekä rynnäkkö ylös saksalaisten asemiin.

Mahtava eventti, lisää toista maailmanpaloa, kiitos!
User avatar
Keneraali
Posts: 823
Joined: 26 Jul 2013, 18:15

Re: Rautaristi X | La 24.2.2018 klo 19:00 | Arma 3 Iron Front Tapahtuma

Post by Keneraali »

niemih wrote: Vaihe 1 - tulikosketus
Joukkueen ensimmäinen tavoite oli ylittää sinisen viivan itälaidalla oleva joki, koukata länteen ja vallata Silta 2 kartan länsireunalla. Otimme tulta kauempaa ampuvasta vihollisesta, mutta pääsimme Bravon tuen ansiosta joen yli ja joenuoman suojissa länteen. Olin saanut tietoa, että vihollista on Alphan va2 kohdalla, joten sinne päätettiin kutsua mortar-tulta. Päädyimme epähuomiossa itse kävelemään juuri tilaamamme heitintulen alle, mikä oli valitettavaa kaikille osapuolille. Olisi itse pitänyt vielä kerran varmistaa onko isku jo tehty ja tarvittaessa perua se kun lähestyimme puurajaa. Tämän jälkeen siirryimme suunnitellusti va3-markkerille. Kolmonen lähti sitten vähän ominpäin suorittamaan hyökkäystä. Olin lähettänyt A15 tuomaan kolmoselle käskyjä, mutta hän tavoitti ryhmän vasta Silta 2 kohdalla. Onneksi vihollinen oli jo vetäytynyt joten emme ottaneet tämän sekaannuksen takia tappioita. Tämän jälkeen koko joukkue partioi Silta 2 eteläpuolisen metsän ja kokoontui suunnitellusti huoltopisteelle HP1.
Nyt täytyy olla erimieltä tai sitten puhun vain paskaa ja muistan käskyt väärin. Mielestäni ennen vaihe2 oli puhetta että 1R2R ottaa vaihe2 juoksuhaudat ja sitten meidän ryhmä siirtyy siltaa kohden, erikseen ei mielestäni mainittu että pitää odottaa liikkellelähtö käskyä. Seurasin juoksuhaudan valtauksen, käskin ryhmän liikkeelle ja ojan reunalta katselin/kuuntelin hiljaisuutta. Jatkettiin vaihe3 juoksuhautaan, "vyörytys", ja samalla kun siihen noustiin oli 1R tai 2R miehiä etenemässä kohti vaihe3, josta päättelin meidän olevan myös joukkueen kanssa tasalla. Hiljaista jatkui vihollisen osalta, joten päätin liikkua suoraan sillalle toteuttamaan sen valtaamista.
Kontaktia ei ollut tullut pitkään aikaan, hyvä syy päätellä että vihollinen on vetäytynyt. Lisäksi maasto melko hankalaa suorittaa väijytystä mikäli haluaa puolustaja elossa vetäytyä. Meillä hyvät asemat juoksuhaudoissa/ojassa. En näe tässä muuta ongelmaa kuin sen että meidät olisi erikseen haluttu käskyttää liikkeelle?
Samaa mielestäni oli loppupuolen kylätaisteluissa, raskaan ylityksen jälkeen liikuttiin todella hitaasti huomioimatta viholliskontaktin vahvuutta, jota ei pohjoisosan taistelun jälkeen ollut. Mikäli puolustaja oikeasti haluaa kylää pitää niin se kyllä näkyy ja kuuluu mitä lähemmäs pääsee. Ellei puolustajalla sattuisi olemaan erittäin kurinalaista väijytysainesta, joka ei itseään paljasta.
Onko korttelinvälein pysähdyksille tarvetta, odotellaan respoja, mutta mikäli ei olla kontaktissa voidaanko kuitenkin liikkua eteenpäin?


Ei ole ensimmäinen kerta kun tällaisissa tilanteissa nokat vastakkain 10 kanssa, mutta ainakin itse toteutan annetut käskyt omatoimisesti sen mukaan minkälaiset rajat käskyssä on annettu, esim. erillinen käsky lähteä liikkeelle. Eikä tämä tarkoita että nyt tämä ryhmä lähtee frägejä hakemaan, kyllä siinä seurataan tarkkaan missä ja miten omat liikkuu, kuinka itse pärjätään, onko mahdollista joutua mottiin, pystyykö omalla vauhdilla aiheuttamaan viholliselle vetäytymisongelmia, jne. Tehtävissä pitää käyttää enemmän "kun näin, niin näin" käskytystä, eikä "kun näin, niin sitten pidetään briiffi ja sitten näin".
Omatoimisuuden vastakohtana aivopierumittarin täyttyessä heittäydyn helposti "100% käskyjen mukaan" toimintaan, ns. "hanskat tippui". Kylätaistelun loppupuolella G4 pisteelle käskettiin meidän ryhmä etenemään, syystä joka itseltäni meni erittäin ohi. Siinä sitten ihmeteltiin mitäs tässä ja luultavasti viimeiset 20min oltaisiin siellä istuttu, vaikka huomasin joukkueen etenevän, ellei lähetti olisi tuonut uusia käskyjä. Vähän tuppaa olemaan kun omatoimisuus torpataan jatkuvasti niin omatoimisuus loppuu. Tilanteeseen liittyi myös sillan ylitys, jota ylittämään lähtiessämme mietimme miksi vaunut ei aja vierellä tarjoen suojaa ja jälkeenpäin miksi ei bravolle tarjottu suojaa. Tuhoutuessaankin olisi tarjonnut suojaa sillalle.


Tämä menee jo yleisen puolelle:
Miksi tehdä jotain mikä on suunniteltu, jos sille ei ole tarvetta? Joukkueen liike pisteiden A,B,C kautta. Usein käy niin että pysähdytään koko joukkueella B:llä, koska näin on suunnitelmassa. Ei yhtään kontaktia vielä tehtävässä. Toisella kerralla käy että juuri ennen B:tä 10 antaa käskyn jatkaa matkaa suoraan C:lle. Edistystä. Briiffissä voisi jo käydä läpi että liikutaan pisteiden A,B,C kautta, kärki ilmoittaa kun ohittaa B:n ja saapuu C. Kontaktissa tuliylivoima, reservi koukkaa jne... JJ seuraa toimintaa tarpeeksi läheltä, jotta voi reakoida yllättäviin tilanteisiin ja mahdollisuuksien mukaan näkee/kuulee/tajuaa sen tilanteen, eikä huutele radion välityksellä käskyjä toiselta puolelta karttaa.

Vähän meni taas OT, mutta yleistä aivobieru jargonia aiheista jotka lämmittää mukavasti peli-iltoina. :twisted:
User avatar
SSGVasa
Posts: 5
Joined: 01 Apr 2017, 01:34

Re: Rautaristi X | La 24.2.2018 klo 19:00 | Arma 3 Iron Front Tapahtuma

Post by SSGVasa »

I believe someone of the Sovjet mortar crew wanted to see where their mortars landed. Im not sure all of the clips are from your mortars though.

https://www.youtube.com/watch?v=AZKYr5B ... 3hho4&t=0s
niemih
Posts: 160
Joined: 03 Mar 2015, 07:56

Re: Rautaristi X | La 24.2.2018 klo 19:00 | Arma 3 Iron Front Tapahtuma

Post by niemih »

Zaippo wrote:Tehtävä eteni mukavasti kunnes päädyttiin tehdasalueelle joenreunaan.
Tuo joenreunan odottelu oli kaikkiaan tehtävän huonoin osa. Alunperin tarkoitus oli hajauttaa joukkuetta enemmän. Luulin että olisimme liikkuneet paljon aikaisemmin, joten vedin 3. ryhmän takaisin tehdasalueelle. 1. ryhmä piti laittaa tehtaan itäpuolelle, mutta sieltä tuli viestiä että se on kill zone. Odottelua olikin vastoin odotuksia vielä melkein 40 min, jona aikana joukkue oli jumissa tehdasalueella ja saksalaiset saivat ammuskeltua meitä melko vapaasti.
Zaippo wrote:Sillan ylitys tuntui hyvin uhkarohkealta.
Tämä oli itsellänikin mielessä, mutta käskyt ovat käskyjä :D Pitkän odottelun jälkeen tuntui mielekkäältä vaikka respata isolla porukalla ja koettaa uutta taktiikkaa. Meillä kävi tuuri savujen ja ylittävien vaunujen ansiosta ja Alpha sen sillanpääaseman lopulta sai haltuun tämän ylityksen ansiosta.
Keneraali wrote:Nyt täytyy olla erimieltä tai sitten puhun vain paskaa ja muistan käskyt väärin.
On hyvin todennäköistä että annoin käskyt epäselvästi tai sanoin jotain väärin. 8-) Suunnitelma oli kuitenkin että koko joukkue etenee ensin va3, jossa oli hyvät asemat tuhota vetäytyvä vihollinen. Ja sitten vyöryttää silta kahdella ryhmällä. Nyt kun vihollista ei ollut, niin tällainen manööveri oli jokseenkin turha, ja totta kai teidän oli selkeää mennä vaan ottamaan se silta. Pointtina kuitenkin oli että tätä ei voitu tietää etukäteen.

Image

Jälkiviisaana on tietysti helppo AAR:stä katsoa, että turhaa tällainen varmistelu, eihän siellä nyt enää vihollista ollut, mutta pelissä tämä ei itselleni ollut lainkaan selvää.
Keneraali wrote:
Tuosta muusta, no mitä tähän nyt oikein sanoisi. En koe olevani mikään suuri taktikko, lähinnä opetellut 10 touhuja parin vuoden aikana Armassa kokeillen mikä toimii mikä ei. Oma kokemus on se, että varsinkin ilman radiota AFI:n WW2 peleissä ryhmät herkästi eksyvät toisistaan, jolloin joukkue ei enää toimi yksikkönä eikä pysty reagoimaan vihollisen liikkeisiin. Tästä syystä liikutin ryhmiä pääasiassa jonossa ja pysyin 1. ryhmän takana, jotta voin heti käskyttää takana olevaa ryhmää, kun kärkiryhmä ottaa kontaktin vastaan.

Silloin kun edetään, niin annan tavoitteet vaiheittain, koska aiempien kokemusten perusteella monesti kärkiryhmä joko eksyy tai erkanee liiaksi muusta joukkueesta ja tuhoutuu viholliseen ennen kuin muut ehtivät paikalle tukemaan. Itse koen tällaisen johtamistyylin mielekkääksi (joskin itselläni on toki vielä paljon opeteltavaa, välillä oli aika kaoottista meininki), nyt se toimi sen verran hyvin, että joukkue pysyi jollain tavalla kasassa viimeiselle tavoitteelle asti. Ymmärrän että tällainen eteneminen ei sovi kaikkiin tilanteisiin, eikä se välttämättä ollut paras tähän tehtävään, mutta itse valitsin sen koska se antaa itselleni parhaat eväät hallita joukkueen liikettä edes jollain tavalla järkevästi.

Pysähdyksiä tehtiin kun K10 antama tavoite oli saavutettu, jouduttiin odottamaan respoja, ryhmät olivat hajallaan ja ne piti saada kasaan ennen kuin joukkue saattoi edetä tai kun odotettiin toisen joukkuen liikettä. En itse pitäisi tällaista jaksottamista ollenkaan turhana. Ymmärrän toki, että ryhmätasolla haluttaisiin, että asiat tapahtuisivat nopeammin ja jouhevammin, mutta mitä isommaksi porukka kasvaa, sitä vaikeampi se on toteuttaa.
Post Reply