8.10.2017 Kylmä sota, kuumat huulet - TVT-tapahtuma - klo 19

Harba
Posts: 66
Joined: 13 Dec 2016, 14:22

Re: 8.10.2017 Kylmä sota, kuumat huulet - TVT-tapahtuma - klo 19

Post by Harba »

Ehkä jos Bemari olisi tulossa täysiä kohti ja keli ja maasto muuten aivan ihanteellinen äänen kantamiselle (vertaa eilinen sumu, metsät ja maaston muodot), silloinkaan tuskin pystyisin kilometrin päästä sanomaan tasan tarkkaan mistä kompassinsuunnasta kyseinen vaunu lähestyy. Täytyy kuitenkin muistaa että arma on simulaatio ja 100m armassa on huomattavasti lyhyempi matka kuin 100m elävässä elämässä. Jatkossa täytyy totutella siihen että vaunut kuuluvat kilometrin päähän, eli jalkaväen on mentävä yli kilometri vaunun edellä jos halutaan ettei vihollinen havaitse mistä ollaan tulossa.
User avatar
jesteri
Posts: 145
Joined: 04 Jan 2015, 22:38

Re: 8.10.2017 Kylmä sota, kuumat huulet - TVT-tapahtuma - klo 19

Post by jesteri »

Taunus kartta aiheutti itselle, Afi-cync:lle ja armalle harmaita hiuksia, joten se eilinen osallistuminen jäi omalta osalta kiroilun asteelle.
Failure is always an option!
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: 8.10.2017 Kylmä sota, kuumat huulet - TVT-tapahtuma - klo 19

Post by JoneKone »

Toka tehtävä BLUFOR A10.

Taistelusuunnitelma oli leveällä puolustuksella selvittää vihollisen tulosuunnan ja sitten liikuttaa ryhmiä torjumaan vihollisen päähyökkäystä usemmalla ryhmällä. Käskyt ryhmille oli, että alussa väijyttävät vihollista ja vetäytyvät heti kontaktista omia tappioita vältellen ja vasta kohdealueella siirrytään kovaan puolustukseen. Kaikki ryhmät toteuttivat taistelusuunnitelmaa hienosti ja AAR:ä kertoo loput. Oli myös ilahduttavaa, että vähäisistä radioista huolimatta yhteydet kaikkiin ryhmiin säilyivät läpi tehtävän.

Suunnitelman kannalta pahin mahdollinen skenaario olisi ollut viholllisen alustava hyökkäys yhdestä laidasta ja sitten painopisteen vaihto ja mekanisoitu pusku toisesta laidasta. Annettujen landroverien kuljetuskapasiteetti oli vajavainen ja nopeaan painopisteen vaihtoon ei oltais ehkä ehditty reagoimaan tehokkaasti.

Tehtävästä:
- Landrovereissa liian vähän paikkoja, mielellään sit vaikka rekka (nyt osa jengistä joutui kävelemään). Jos tehtäviin halutaan syvää puolustusta niin antakaa ajoneuvoja millä sitten ottaa kauempaakin irti.
- BAF M2:sen lataamiseen tarvittiin reppu. Mielellään vaan joka jannulle niitä reppuja sitten, koska nyt kävi niin että ne pari annetut reput oli jossain muualla aina kun niitä tarvittiin. Nyt jäi siis ainakin 1 kpl M2 käyttämättä sen takia.
- AT miinoja 4 kpl per auto, eli yhteensä koko joukkueessa 12 kpl miinaa. Reppujen vähyyden takia miinojen laitto taas kikkailua ja esim. siirto autosta toiseen niin olisi tuottanut omat logistiset murheet. Jatkossa vaikka miinat ja reput laatikoihin jotka saa vaikka ACE interactiolla loadattua auton Cargoon niin voi sitten antaa koko setin vaikka yhdelle ryhmälle tai jakaa johtajan näkemyksen mukaan.
- Muutoin oikein mukava tehtävä puolustajan näkökulmasta.

Taunuksesta:
- Mitä vilkaisin frapsia välillä niin molemmissa tehtävissä pyöri 25-40 välillä riippuen oliko savuja yms. aluella. Eli Vt5 luokkaa. Raskas kartta, mutta esim. puhkipelattu bozcaada (tms.) voisi vaihtaa tähän?
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
User avatar
Pjetu
Posts: 327
Joined: 25 Nov 2016, 18:28
Contact:

Re: 8.10.2017 Kylmä sota, kuumat huulet - TVT-tapahtuma - klo 19

Post by Pjetu »

Kiva tietää, että ryhmänjohtajien ei tarvitse kuunnella ylempiä, jos siltä tuntuu. Vielä hienompi asia, että adminit vihdoinkin ottaa kantaa yhden miehen tiedusteluun.

Mutta jees, hyvin meni aluksi, 1r-vaunu tuhoutui heti kättelyssä kun olivat liian lähellä vihollista. Sitten liikkuva puolustus pohjoisessa parhaan mukaan.
1r meni kuolemaan tiesulku 2:lle koska unohdin mikromanageroida yhdeksi sekunniksi. Ehkä 1r-rj voi valoittaa asiaa.
2r ehdotus vaunun lähettämisestä keskellä aluetta kostautui nopeasti, joten ei kannata ikinä lähettää vaunua ilman JV-tukea.

Lopussa meni pipariksi, kun 4r päätti itsenäisesti liikkua tiensululle radiossa inttämisen ja vänkäämisen jälkeen.
Mitään ei oltu sovittu, ei lähellekkään, silti ilmeisesti sallittua tehdä näin.
Käskin sitten 2r mennä tiensululle 4r päätöksen seurauksena, ja 2r ammuttiin ennen kuin pääsivät edes alueelle.

Ryhmänjohtajat antoivat palautetta komentotyylistäni.
Voin myöntää, että komentotyylini on erittäin päättämätöntä, koska ne "varmat" päätökset aina kostautuu 5 sekunnin päästä.
Parempi odottaa 5 sekunttia lisää parempaa päätöstä varten, koska AFIssa tilapäisten tilanteiden hyödyntäminen on vaikeaa.

2-tehtävä oli jo paljon mukavampi, koska ei tarvinnut johtaa kuin lopussa rj:n kuoltua.

edit: Minun puolesta kartan voi lisätä, mutta siitä seuraa pelaajakato, koska monella ei varmasti pyöri ollenkaan tai todella huonosti.
Last edited by Pjetu on 09 Oct 2017, 16:21, edited 1 time in total.
Reason: ruytyry
Image[url=steam://friends/add/'.76561198020606007.']Image[/url]
https://www.youtube.com/user/MrPjetu

-Emmä tiennyt että tää on COTVT t. Elias
-Ei lyhyitä, ei jumalauta.
pernard
Posts: 24
Joined: 06 Nov 2016, 02:03

Re: 8.10.2017 Kylmä sota, kuumat huulet - TVT-tapahtuma - klo 19

Post by pernard »

Kiitokset eventistiä, oli kivat pelit!

Ensimmäinen tehtävä Blu A10:

Saimme ensimmäiset alueet haltuun minimaalisilla tappioilla. Tähän asti homma toimi oikein mukavasti, vaikka ei kovin nopeasti edetty. Bravo ei päässyt ihan yhtä nopeasti etenemään joten jouduimme odottelemaan, ja siirryimme asemiin tiesululta pohjoiseen mäen päälle josta tarkkailimme kohdetta, joka näytti olevan tyhjä. Bravon vielä ollessa matkalla omaan tavoitteeseensa, jouduimme odottelemaan hieman liian kauan samassa pisteessä. Puskasissit pääsivät yllättämään, siitä miinusta itselleni että en käskenyt puolustusta 360°. Henkihän siinä lähti.

Toinen tehtävä Opf B1 rpg-ukkeli:

Pitkällisen patikoinnin jälkeen ryhmä räjähti ympäriltä ensimmäisessä kontaktissa. Siinä sitten tovin koitin saada selkoa mihin päin lähteä, kunnes löysin B3 jonka mukana lopputehtävä aina kuolemaan asti.

Kartta oli kyllä parhaimpia mitä tähän asti peleissä ollut. Performanssin kanssa ei itsellä ollut ongelmia. Ehdottomasti repoon mukaan!
TheTaltsi
Posts: 1533
Joined: 14 Nov 2013, 11:14

Re: 8.10.2017 Kylmä sota, kuumat huulet - TVT-tapahtuma - klo 19

Post by TheTaltsi »

@Pjetu
https://armafinland.fi/yleisohjeet-ja-saannot/
Sieltä kohta komentoketju kannattaa kerrata
Tuntematon wrote:Jälleen kerran jos joku pahoittaa tästä viestistä mielensä niin totean nöyrästi ja autuaasti että ei kiinnosta.
Tohtori Kuolema wrote:Joo on Taltsi IHAN kiva.
Lauri wrote:isä poisti afin pois
User avatar
Pjetu
Posts: 327
Joined: 25 Nov 2016, 18:28
Contact:

Re: 8.10.2017 Kylmä sota, kuumat huulet - TVT-tapahtuma - klo 19

Post by Pjetu »

TheTaltsi wrote:@Pjetu
https://armafinland.fi/yleisohjeet-ja-saannot/
Sieltä kohta komentoketju kannattaa kerrata
Kerro Kenseille.
Image[url=steam://friends/add/'.76561198020606007.']Image[/url]
https://www.youtube.com/user/MrPjetu

-Emmä tiennyt että tää on COTVT t. Elias
-Ei lyhyitä, ei jumalauta.
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: 8.10.2017 Kylmä sota, kuumat huulet - TVT-tapahtuma - klo 19

Post by JoneKone »

Pjetu wrote:
TheTaltsi wrote:@Pjetu
https://armafinland.fi/yleisohjeet-ja-saannot/
Sieltä kohta komentoketju kannattaa kerrata
Kerro Kenseille.
Viittaisin myös sääntöjen kohtaan:

"Käyttäytyminen. Ole kohtelias, ystävällinen ja ota muut huomioon. Oli kysymys voip-keskustelusta tai viestiketjusta keskustelupalstalla, ilmaise asiasi ja mielipiteesi kohteliaasti. Ilmapiiri jonka luot, vaikuttaa koko yhteisön ilmapiiriin."

Jokainen yhteisössä voisi mennä tuon osalta itseensä ja hetken miettiä miten toteutuu.
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
faf
Posts: 196
Joined: 17 Mar 2015, 22:10

Re: 8.10.2017 Kylmä sota, kuumat huulet - TVT-tapahtuma - klo 19

Post by faf »

Ensiksikin suuret kiitokset kaikille järjestäjille ja osallistujille. Kiva kun näitä eventtejä järjestetään.

Tykkäsin kartasta ja tehtävistä. Mielestäni tehtävät olivat sopivan kokoisia paikalla olleelle pelaajamäärälle. Tehtävissä ehti myös katsella maisemia. Olivat komeita.

Ilmeisesti johtaminen on herättänyt keskuselua. En ollut tehtävässä johtoroolissa mutta tässä yleisiä huomioita johtamisesta afissa, erityisesti suhteessa radiottomiin kylmäsotatehtäviin.

-Ryhmätoiminta on hankalaa ilman radioita. Tehokas ryhmänjohto edellyttää ryhmyriltä vahvaa tajua jokaisen ryhmäläisen paikasta, statuksesta ja sijainnista. Esim komento "irti" ilman sovittua kokoontumispistettä saattaa hajottaa koko porukan kuin varpusparven. Vaihtoehtoisesti mennään kuin ankkalauma jonossa viiden metrin välein. Siihen nähden ainakin omien ryhmieni koheesio säilyi loistavasti läpi tehtävän.

-Monen puolustettavan/vallattavan kohteen koordinointi ilman ryhmäradioita edellyttää ryhmyriltä ja jojolta ihan toisen tason tilannetajua ja kuin mitä normaali viikkopeli. En kuunnellut tässä pitkää joten en tiedä mitä siellä tapahtui.

-Kiitosta on turha odottaa ("perussuoritus"), sen sijaan haukkuja kyllä satelee ja virheet muistetaan jos epäonnistut. Siitä ei kannata masentua tai ottaa itseensä. Tää on kuitenkin meille kaikille vain hauska harrastus. Kukaan ei kuollut ja tuskin edes kenenkään ilta meni pilalle. Jos jotain meni pieleen niin ensi kerralla sitten paremmin.
Tikka
Posts: 992
Joined: 26 Jul 2013, 18:14

Re: 8.10.2017 Kylmä sota, kuumat huulet - TVT-tapahtuma - klo 19

Post by Tikka »

Minun ja JJ:n välinen keskustelu ekassa tehtävässä. Ollaan asemissa ~1km kohteesta pohjoiseen mäellä josta näkee kohteen.
3R: Kohteella ei näy yhtään mitään, on erittäin typerää odottaa että vihollinen ehtii puolustusasemiin ennen kuin me hyökätään alueelle.
JJ: Kilo käski odottaa, joten me odotetaan.
3R: ....

En alkanut asiasta tehtävän aikana enempää väittelemään, mutta kyseisessä odotuksessa ei ollut MITÄÄN järkeä. Meillä ei ollut mitään kontaktia, mutta oletettavasti vihollinen näki meidän liikkuvan kohteen pohjoispuolelle. Mikä järki meidän on odottaa toista joukkuetta, jos meillä on suora tie kohteelle, on oletettavissa että puolustaja ei ehdi asemiin vaikka ne olisivatkin kohteellla ja huonoimmassakin skenaariossa meilä olisi ollut alueellinen ylivoima kohteella (ei muuten ollut yhtään vihollista kohteella)?

Odotuksen seuraukset: Joudutaan lähikontaktiin vihollisen kanssa, JJ kuolee ja alkaa hirveä clusterfuck kun vihollista on keskellä joukkuetta. Vihollinen ehtii asemiin kohteelle ja saa puolustuksen kasattua.

Kartasta:
- Erittäin nätti
- Muutamilla alueilla tekstuurit bugaa
- Erittäin raskas
- "Hyvin toimi vaikka 100% viewdistance", joo, kai se nyt toimii kun se 100% oli 1500m molemmissa tehtävissä. Silti performance oli huonompi kuin monessa muussa kartassa 4km piirrolla
- Osa alueista täysin pelikelvottomia, ei toimi millään asetuksilla
- Piirtoetäysyyden on pakko olla lyhyt
- Jos joku jälkijunan mies käyttää 32-bittistä armaa, ei kartta ole ollenkaan pelattavissa
- Lentäessä lyhyilläkin piirtoetäisyyksillä vaikuttaa olevan micro stutterointia
- Vaatii että tehtäväntekijä miettii oikeasti alueen ja piirtoetäisyyden kuntoon. Tämä ei tapahdu tälläkään hetkellä kaikissa tehtävissä
- Vaatii että kartalle luodaan omat standardit, että performance pysyy kunnossa ja niitä standardeja on oikeasti valvottava

Hyvä eventtikartta kun tehtävien alueet on miettitty kuntoon ja tehtävään on käytetty enemmän aikaan kuin perus "copy paste tehtävään", mutta en usko tämän tapahtuvan kaikissa viikkopelitehtävissä.

Tulee vähän Bornholm mieleen. Bornholm toimi kun asioita oli oikeasti mietitty, mutta miten olikaan asia monissa tehtävissä....
Post Reply