Durligne 5: La Resistance -roolipelieventti | SU 1.10.2017

Harba
Posts: 66
Joined: 13 Dec 2016, 14:22

Re: Durligne 5: La Resistance -roolipelieventti | SU 1.10.2017

Post by Harba »

Omia havaintojani luettuani iso-isoisäni Juste-Honoren, Neuvillen arvovaltaisen tuomarin päiväkirjaa. Ainut kuva hänestä on Samtacticianin Hubert sukulaiselta löytämä kuva, jossa hän on vastarintaliikkeen vankina.

Alku: Alussa suunnittelimme pormestarin kanssa kuinka tuomitsemme sakkorangaistuksia ja jaamme tuotot 50/50. Tarkoituksena oli hankkia ylellisyyksiä kuten auto ja osa viinitilasta. Hyvin nopeasti kävi kuitenkin ilmi että juurikaan ketään ei oikeuden eteen tuotu, joko saksalaiset eivät saaneet ketään kiinni tai suorittivat omia kenttäoikeuksiaan. Vaikka kaupunki oli täynnä juopuneita ihmisiä.

"Lukas" tuotiin oikeuden eteen kahdesti, ensin virkavallan vastustamisesta ja toisella kerralla polkupyörän varastamisesta. Ensimmäisellä kerralla hänet tuomittiin vankilaan 6 minuutiksi, koska rahaa ei kuulemma ollut ja toisella kerralla hänen varastamansa polkupyörä konfiskoitiin valtiolle. Yksi tapaus oli glitchi kuolema tehtaalla, kun joku oli jäänyt laatikon alle. Hänet tuomittiin valtion omaisuuden vahingoittamisesta kahden banaanin sakkoon ja lähetettiin matkoihinsa. Viimeinen tapaus oli viinitilan omistaja, joka oli käsitellyt tai löydetty käsittelevän brittien hattua ja tunnusti tietämättään auttaneensa brittivakoojia. Hänet tuomittiin menettämään viinitilansa valtiolle. Tästä sovittiin yhdessä Gestapon kanssa, jakaisimme tuotot 50/50. Näin saavuttaisin myös henkilökohtaisen unelmani ja omistaisin viinitilan. Itse viinitilan omistajallehan tilanne ei olisi juurikaan muuttunut, ainoastaan tuotot olisi pitänyt tuoda pormestarille. Jostain syystä viinitilan omistaja kuitenkin ammuttiin melkein välittömästi tämän jälkeen, en tiedä täsmälleen että kenen toimesta. Mitään varsinaista oikeuden perversiota ei nähty, tuomiot olivat oikeudenmukaisia.

Paraatin alkaessa minulle palkattu notaari halusi jutella oikeuden toiminnasta ja paljastikin pistoolin ja pakotti minut mukanaan pois kaupungista, tähän reagoi vain yksi mies joka olikin yllättäen sympaattinen vastarintaliikkeen toimintaa kohtaan. Edes avunhuudot ohiajavalle motoristille eivät auttaneet ja minut raahattiin vastarintaliikkeen linnan tyrmään, jossa vietin reilusti yli tunnin ja viimein kun apu oli saapumassa niin päätettiin minut ampua, jotteivat vain saksalaiset saisi minua takaisin. Hauskaa oli, mutta lopun ampuminen yli tunnin istumisen jälkeen hieman latisti tunnelmaa ja tuskin antoi hyvää kuvaa vastarintaliikkeestä tavan kansalaiselle, jos kaikki kaupungin toimivuuden kannalta tärkeät henkilöt ammutaan.

En tarkemmin tiedä mitä kaupungilla tapahtui ollessani tyrmässä, mutta kuulemani perusteella saksalaiset olivat aika triggerhappy ja ylilyöntejä tapahtui, siitä nyt onkin tässä ketjussa jo juteltu. Mutta ilmeisesti niitä ylilyöntejä tapahtui myös siviilien osalta. Palkat maksamatta ja kuljetukset kusee? Aletaan ampua saksan sotilaita, vaikka ei ole mitään tekemistä itse vastarinnan kanssa, mikähän on suunnitelma sen jälkeen kun sotilaat on ammuttu? Paluuta normaaliin ei enää ole. Pitää tehdä mielestäni tehdä selväksi tämmöisissä eventeissä että vastarintaliikkeeseen ei ominpäin liitytä, vaan ainoastaan rekryttäessä tai aivan äärimmäisessä tilanteessa. Muuta jäynää, kuten tiedonantoa yms. voi harjoittaa tai muuten radikalisoida siviiliväestöä saksalaisia vastaan omilla tarinoilla. Tai kuten nähtiin paraatin aikaan loistava mielenosoitus ja paraatin kulun estäminen, tosin siinäkin alkoivat aseet laulaa..

Saksalaisilla pitäisi olla se järjestyksen ja rauhan ylläpitäminen päälimmäisenä mielessä, ei massateloitukset. Siviileillä taas se oma henki pitäisi painaa enemmän, miehitystä voi vastustaa, mutta se tarkoittaa myös muutakin kuin vastarintaliikkeeseen liittymistä ominpäin ja saksalaisten ampumista. Huhua on myös että saksalaiset sotilaat halusivat jossain vaiheessa liittyä vastarintaliikkeeseen?
AlluZ
Posts: 31
Joined: 05 Jan 2015, 01:01
Location: Helsinki

Re: Durligne 5: La Resistance -roolipelieventti | SU 1.10.2017

Post by AlluZ »

Hyvä eventti oli taas! Kiitos siitä järjestäjille :D

Pelasin Saksan A15. En rupea tähän sen enempää kirjoittamaan romaania, kerron omia mietteitä saksan johdosta.

- Saksan komentoryhmän pitkäradio toimi 2 kertaa, yleensä ei ollenkaan.

- 7 ryhmää oli vähän liikaa johdettavaksi yhdelle johtopartiolle, lisäksi vartioitavia kohteita oli mielestäni liian monta. Vartiovuorot venyivät paljon. Liikaa oli myös, että saksa kuskaa siviilit työvuorohin ympäri pelialuetta.

- Eventissä olisi pitänyt olla saksalla dedikoitu yhdyshenkilö siviilien kanssakäymiseen. Yhdyshenkilö olisi maksanut palkat siviileille ja huolehtinut siviilien kyyditykset jne.

- 8 saksan sotilaalla oli luger, johon 0 lipasta. Ei mitään muuta aseistusta (upseerit ja ryhmänjohtajat)
User avatar
Paavo
Posts: 1005
Joined: 26 Jul 2013, 18:17

Re: Durligne 5: La Resistance -roolipelieventti | SU 1.10.2017

Post by Paavo »

Kiitos tapahtuman järjestäjille ja osallistujille vielä kerran!

Tapahtumassa oli jälleen onnistumisia ja epäonnistumisia. Sen sijaan että listaan näitä tähän yksityiskohtaisesti, yritän arvioida tapahtumaa peilaten sitä aiempiin vastaaviin:

Hardlinen suunnittelussa suurin haaste on yrittää löytää tasapaino pelaajien valinnavapauden ja itseohjautuvan toiminnan, sekä ennaltakäsikirjoitettujen ja raamitettujen käyttäytymisen välille. Kun valinnanvapautta antaa liikaa niin pelaajien väliset vuorovaikutustilanteet johtavat helposti kaoottisiin tilanteisiin. Näin on tapahtunut kaikissa Hardline eventeissä tähän mennessä. Toisaalta jos pelaajille käsikirjoitetaan liian tarkasti mitä pitää tehdä millä kellonlyömällä, tämä syö monelta pelaajalta tapahtumassa pelaamisen miellekkyyttä.

Mielestäni hyvänä periaatteena on ollut ikäänkuin johdatella pelaajia toimimaan tietyllä tavalla ennaltamääritettyjen tavotteiden saavuttamiseksi. Tämä edellyttää että tavoitteet ovat tarpeeksi selkeästi määritelty, ja että pelaajilla on muutenkin tarpeeksi tietoa jotta hän pystyy tekemään ns. oikeita päätöksiä. Ongelmia syntyy kun pelaajat tulkitsevat annettuja tavotteita, ohjeita ja tilanteita eri tavalla kun tapahtuman tekijä on alunperin suunnitellut, ja tekevät näiden pohjalta tilanteen huumassa erikoisia päätöksiä. Näitä tilanteita syntyy väistämättäkin kun mahdollisuudet ja resurssit briefien tekoon, jakoon ja muutenkin yhteiseen suunnitteluaikaan ovat niin rajalliset. Loppujen lopuksi pelaajille on saatettu antaa kaikki mahdollinen tieto etukäteen siitä miten pitäisi toimia, mutta ihmisenä hän silti tekee jotain odottamatonta.

Tämä on haaste johon toivon ratkaisuja tulevien Hardlinejen kannalta: Miten onnistuisimme luomaan eventin, jossa väkivalta ei eskaloituisia täydelle clusterfuck -vaihteelle missään vaiheessa eventtiä?

Tulevaisuuden kannalta otan ehdotuksia vastaan siitä minkälainen seuraava Hardline voisi olla. Luonnollisesti jos joku muu tahtoo kokonaisuudessaan ottaa kopin tästä, niin sekin on täysin sallittua (pääsinkin tässä eventissä nauttimaan eventistä, kiitos Sahtorin, Herkkiksen, Tempan, SMF ja Karpon).

Muutama idea olisi kuitenkin:

1. Hardline 3 Redux (Tanoa, Lijnhaven -asetelma. Mielestäni immersion kannalta yksi onnistuneimmista HL tähän mennessä)
2. Hardline Stories -pelejä muutaman kerran v.2017 aikana esimerkiksi epävirallisten aikaan -> Pelattaisiin poliisit VS rosvot skenaariomaisia tehtäviä, kevyellä roolipelaamisella (panttivankitilanteita, vankilapakoja, henkilösuojausta yms.)
3. Hardline 6 uudella saarella, uusilla kuvioilla.
Sahtor
Posts: 138
Joined: 05 Aug 2015, 18:46
Location: Lahti

Re: Durligne 5: La Resistance -roolipelieventti | SU 1.10.2017

Post by Sahtor »

Paavo oli oikeassa. Eventtiä ei voi ajoittaa edes puolen tunnin tarkkuudella.

Saksalaisten ja Gestapon tavoitteiden epämääräisyydestä täytyy ottaa opiksi. Aloitin brieffien ja pelin tarinan kehittämisen juuri vastarinnan puolelta. Tässä kohtaa saksalaisten rooli oli lähinnä reaktiivinen joten heidän motivaatiohin ei tullut paremmin perehdyttyä. Peliin ehdotettiin aluksi 10-20min kuulustelumekaniikkaa, jolla vastarinta paljastuisi. Samalla vastarinta valitteli ettei oma rekryaminen toiminut joten mitään syyllisiä ei ollut edes mahdollista etsiä. Ensi kerralla jos rikolliset eivät tule muuten selvästi tunnistetuksi ehdotan ACE-valikkoon omaa Rekry -> Jäsen ja Kuulustelu -> Paljastuminen systeemiä. Otan omalta kohdalta vastuun Yleisbrieffin, Saksa-brieffin ja Siviili-brieffin monimutkaisuudesta. 3 brieffiä luettavaksi ennen eventtiä jossa kaikki pelin bugit ja aikataulut sekaisin oli liikaa vaadittu pelaajilta. Saunatyynyn ja Eliaksen peli oli ehkä eniten riippuvainen siitä että saksan johdolla olisi ylimääräistä aikaa jutella, suunnitella paraatia ja viilata puheita.

Asetehtaassa syntyi ilmeisesti suuremmaksi osaksi pelkkiä reppuja. Ne reput oli sinne v7 jälkeen mun pyynnöstä lisätty V8:iin. Tehtävän testaus viimeisellä mahdollisella versiolla epäonnistui aikataulun ja myöhäisten ilmoittautumisten vuoksi. Tempalle FTP, root ja ilmaiset testiservut next time. Radioreppujen toimimattomuus on mysteeri. Onko yksi selitys tää MicroDagr-ohjaimen puute invetorysta? Pelisuunnittelun kannalta puhelimien simuloiminen vois loppua tähän eventtiin. Taajuuksia oli liikaa eli 50 yleinen, 69 saksa, 61 admin ja vielä 33.1 Brittikenraali. En pystynyt roolipelaaman kenraalia kun kiirettä piti muissakin radioissa.

Mulla oli hauskaa torilla ja raaka-ainetehtaalla. Missasin paraatin mutta toivottavasti Honkonen ja Nunna ovat sen taltioineet. Lopussa vein lääkäreitä pohjoiseen kun tiesin loppusodan alkavan. Olin ottanut käyttöön saksalaisen ajoneuvon ja sen takia mua päin ammuttiin. Loput kyläläisistä päätti aseistaa itsensä Gestapon autosta ja liityin mukaan clusteriin.

Lopputuloksena tästä eventistä olen valmis suunnittelemaan seuraavaa Hardlinea. Pienellä harjoittelulla olisin miellelläni vaikka koko eventin Zeus ilman siviiliroolia. Tanoa kuulostaa hyvältä idealta. Hardline 7 on sitten Ozark, rahanpesu ja Excel-sulkeiset.

Kiitos
User avatar
Cpl Honkonen
Posts: 657
Joined: 01 Aug 2015, 14:39
Location: Iisalmi

Re: Durligne 5: La Resistance -roolipelieventti | SU 1.10.2017

Post by Cpl Honkonen »

Kukkaruukusta asiaan -> koko ~4 tuntia vai parraat palat videona?

Vai onk toi ees kysymys? (kuiskaten) suosittelen parraita paloja.
Combat Camera
Jos meitsi sanoo jotain siitä ei saa selvää ja jos siitä sais selvää kannattaa olla vähän pelisilmää sen selvän suhteen
Makela
Posts: 899
Joined: 29 Sep 2013, 11:37

Re: Durligne 5: La Resistance -roolipelieventti | SU 1.10.2017

Post by Makela »

Cpl Honkonen wrote:Kukkaruukusta asiaan -> koko ~4 tuntia vai parraat palat videona?

Vai onk toi ees kysymys? (kuiskaten) suosittelen parraita paloja.
parrat palat on AINA parempi, kun joku hillitön 4h video.
Tiedän, siinä viestissä on kirjoitusvirheitä! Mitäs sitten!?
User avatar
Cpl Honkonen
Posts: 657
Joined: 01 Aug 2015, 14:39
Location: Iisalmi

Re: Durligne 5: La Resistance -roolipelieventti | SU 1.10.2017

Post by Cpl Honkonen »

Makela wrote:
Nii mää vähän ideoinkin, se kourallinen hulluja jotka halus kaiken joutuu nyt pettymään.
Combat Camera
Jos meitsi sanoo jotain siitä ei saa selvää ja jos siitä sais selvää kannattaa olla vähän pelisilmää sen selvän suhteen
Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Re: Durligne 5: La Resistance -roolipelieventti | SU 1.10.2017

Post by Bummeri »

Oiskohan niin että eri henkilöt kaipaa eri asioita? Esimerkiksi jos joku on kiinnostunut taktisen tilanteen kehittymisestä tai johtamisesta varmaan arvostaa niitä pidempiä pätkiä. Sitten ne jotka on enemmän kiinnostuneita frageista, kuumottavista tilanteista, hauskoista sattumista ja koomisista tilanteista tykkää varmaan sitten lyhyemmistä pätkistä. Eri käyttätarkoitukset ja sinähän se saat päättää kumpaa sää haluat ihmisille näyttää.
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
TheTaltsi
Posts: 1533
Joined: 14 Nov 2013, 11:14

Re: Durligne 5: La Resistance -roolipelieventti | SU 1.10.2017

Post by TheTaltsi »

Menee vähän offtopic mutta rajansa on kaikella molempiin suuntiin, liian lyhyt pätkä ei saa selvää tilanteen taustoista ja sen merkityksestä ison kuvan kannalta, liian pitkä pätkä niin loppuu monella mielenkiinto. Itse tein juuri tuossa viime viikkopelien TOW partio toiminnasta kaksi versiota, se missä näkyi se kun lyötiin towi asemaan, laukaistiin, ja otettiin irti ja sieltä välistä kaikki leikottuna pois, ja sitten raakana ensimmäisestä vihollishavainnosta irti ottoon.
Tuntematon wrote:Jälleen kerran jos joku pahoittaa tästä viestistä mielensä niin totean nöyrästi ja autuaasti että ei kiinnosta.
Tohtori Kuolema wrote:Joo on Taltsi IHAN kiva.
Lauri wrote:isä poisti afin pois
Arska
Posts: 533
Joined: 30 Sep 2013, 17:09
Location: PKS

Re: Durligne 5: La Resistance -roolipelieventti | SU 1.10.2017

Post by Arska »

Briiffissä oli selkeät raamit, miten vastarintatoiminta aloitettaisiin (aseet, valmis plääni ehdotus miten ne saadaan tehtaasta pois), mikä oli erittäin hyvä. Harmillisesti ei tajuttu briiffata koko vastarintaporukalla, vaan ajateltiin vastarinnan olevan 4 kaveria ja muut annetut nimet "helposti taivuteltavissa". Näin ollen kun me lähdettiin pyörillä toteuttamaan briiffaamista näille pelissä, ei kontaktia saatu lopulta kunnolla tehtyä. Tämä yhdistettynä tehtaan raskaaseen saksalaismiehitykseen tehtävän alussa johti siihen, että vastarinnalle tärkeiden aseiden saanti onnistuttiin toteuttamaan juuri ennen pelin loppua. Onnekkaasti Ruoste ja Samtac onnistuivat nappaamaan 2/3 HVTeistä yhdellä Lugerilla (muuta ei vastarinnalla ollutkaan).

Aseet saatiin lopulta adminilta (lukuunottamatta 8 Kar kiväärin lipasta jotka käytiin tehtaalta varastamassa) ja kuljetettiin rekalla kaupungin läpi piilopaikkaan noin massateloitusten alkamisen aikaan. Harmillisesti Gestapo löysi vielä tuntemattomasta syystä piilopaikamme juuri kun olimme suunnittelemassa kylään iskua tai kyläläisten aseistamista. Alamo kaatui lopulta, mutta monta saksalaista kaatui mukana.

Mukaan mahtui myös 20 minuutin "pidätys" mekaanikon pihalla juttelemisesta, virkaintoisia nuo lomailevat sakemannit.

TL;DR; eli pääpointit:
Paavo wrote: Hardlinen suunnittelussa suurin haaste on yrittää löytää tasapaino pelaajien valinnavapauden ja itseohjautuvan toiminnan, sekä ennaltakäsikirjoitettujen ja raamitettujen käyttäytymisen välille. Kun valinnanvapautta antaa liikaa niin pelaajien väliset vuorovaikutustilanteet johtavat helposti kaoottisiin tilanteisiin. Näin on tapahtunut kaikissa Hardline eventeissä tähän mennessä. Toisaalta jos pelaajille käsikirjoitetaan liian tarkasti mitä pitää tehdä millä kellonlyömällä, tämä syö monelta pelaajalta tapahtumassa pelaamisen miellekkyyttä.
- Yllä olevaan liittyen: Briiffiin voisi laittaa yksityiskohtaista suunnitelmaa tehtävistä yms., etenkin tärkeille rooleille

- Homma olisi voinut mennä ihan vituiksi, jos Ruoste ei olisi saanut duunia notaarina
- Rekryäminen on vaikeaa, etenkin jos jutteleminen on about laitonta

PS:
Se Gestapo partio linnassa. Oliko vasikka, vai hunch? Ei näyttänyt varjostamiselta.
Näissä kartoissa ei ihan tuhottomasti ole paikkoja rakennetuille piiloille.
"10 tonni nii hoidan molemmilta polvilumpiot" -VarjoV3
Post Reply