Durligne 5: La Resistance -roolipelieventti | SU 1.10.2017

User avatar
Blahh
Posts: 556
Joined: 17 May 2015, 14:12

Re: Durligne 5: La Resistance -roolipelieventti | SU 1.10.2017

Post by Blahh »

Hakatun viinitilallisen tarinan perusteella jäljet johti sylttytehtaalle. Puhdas arvaus.
User avatar
Herkkis
Posts: 54
Joined: 16 Jan 2015, 17:40

Re: Durligne 5: La Resistance -roolipelieventti | SU 1.10.2017

Post by Herkkis »

Aluksi haluan kiittää eventin muita järjestäjiä sekä tietysti osallistujia, ilmeisesti porukalla oli suurimmaksi osaksi hauskaa ja tunnelmallista meininkiä.

Zeuksen käytöstä:
Meikän oli alun perin tarkoitus olla koko tehtävä Zeuksena. Massateleportaation yrittäminen kaatoi pelini aina, joten minun piti teleporttailla itseäni paikasta toiseen auttamaan ihmisiä, jotka olivat eksyksissä / joilta puuttui jotain. Annoin myös muutaman pelillisen vinkin saksalaisten ja Gestapon johdolle. Palkanmaksuissa esiintynyt häiriö toi minusta hyvää säpinää peliin, mutta olisi pitänyt näin jälkeenpäin ajateltuna varmaan antaa enemmän hätävarabanaaneja jakoon, nyt niitä lähti vain yksi repullinen. Pelin puolenvälin jälkeen Zeuksen vähäinenkin käyttö rupesi kaatamaan meikäläisen Arman ja hukkasin noin 30 min serverille reconnactailuun. Homma piti luovuttaa Tempalle, joka oli kuulemma onneksi päässyt ihan hyvin pelailemaan ennen tätä. Pahoittelut niille parille ihmiselle jotka eivät saaneet pyytämiään lisävarusteita tänä aikana.

Omat pelailuni:
Lähdin ZEUS-pestin päättymisen jälkeen osallistumaan tapahtumiin väkivaltaa kaihtavana mutta yleisestä tilanteesta tyrmistyneenä siviilinä. Meno oli kyllä aika raakalaismaista, minut hakattiin kerran kuoliaaksi jonkun (satunnaisen?) siviilin toimesta, ja respan jälkeen yksi siviili ajoi pyörällä päältäni. Ensiapua onneksi annettiin :D . Saksalaiset olivat tiukkoina ja kiireisinä kiristyneen tilanteen takia, ja lopussa oli tosiaan aikamoista clusteria, odotetusti. Itselläni oli todella hauskaa meininkiä ihan vain katsellessa tapahtumia ja jutellessa ihmisille. Gestapon massateloitusta on kritisoitu, mutta se oli henkilökohtaisesta näkökulmastani erittäin tyylikäs veto, vaikka olisikin saanut olla ”miedompi”.

Mietteitä pelitapahtumien kulusta:
Pelille suunniteltu aikataulutus ei toiminut lainkaan, mutta onneksi aika kuitenkin riitti kaikkiin tärkeimpiin tapahtumiin. Meillä oli suunniteltuna mahdollinen ”kyläkäräjä”-skenaario pelin loppuun jos aikataulu olisi pitänyt, mutta nyt sitä ei tarvinnut suorittaa. Radiot eivät valitettavasti toimineet kunnolla, mikä oli selkeästi pääsyy saksalaisten toiminnan ”hitauteen”. Radiot oltiin testattu tyylillä ”YK –> YK OK”, mutta nyt jokin esti niiden säännöllisen toiminnan. Lisäksi asetehtaalla oli ensimmäisen vuoron jälkeen sekavuutta, että mitä tehdään ja minne aseet ilmestyvät. Saksalaisille oli tahallisesti jaettu niukasti asetarviketta, jotta tehdaselämä olisi merkityksellistä. Tämä olisi pitänyt paremmin briiffata ja Zeuksena käydä spawnaamassa enemmän lippaita (meikäläisen syy), kun havaittiin, että tehdas ei toimi odotetusti.
Pääpiirteissään kuitenkin kaikki tehtävän tärkeimmät temput tuli tehtyä. Saksalaiset järjestivät paraatin, rakensivat ilmatorjuntavaunun ja koittivat pitää yllä kylän järjestystä. Vastarintaliike sai ryöstettyä edes hieman A-tarviketta ja kaappasi onnistuneesti kylän avainhenkilöitä. Gestapo löysi vastarintaliikkeen päämajan ja se tuhottiin. Gestapo myös terrorisoi kyläläisiä, ehkä vähän liikaa. Brittiagentit tuhosivat saksalaisten IT-kyvyn, jonka seurauksena asetehdas pommitettiin paskaksi. Siviilit pääsivät näkemään sekä kylän meininkiä, että kokemaan fyysisen työn iloa. Valitettavaa oli, että Tuomari ja Pormestari eivät oikein päässeet toimimaan roolikuvauksensa mukaisesti. Myös siviiliväestö radikalisoitui liikaa, mutta toisaalta täysin ymmärrettävästi jos mietitään mitä kaikkea kurjuutta he tehtävän aikana kokivat.

Eventin debrieffistä keräämäni palaute:
-Tuomari ei pystynyt pelaamaan rooliaan koska kuulusteltavia tuotiin hänelle niin vähän
-Radiopihtaus kuului eventin luonteeseen, mutta vaikeutti peliä huomattavasti varsikin koska eivät edes toimineet kunnolla
-Käsirautojen käyttöä olisi pitänyt miettiä ja briiffata enemmän
-Bluforin sotilasarvoja ei näkynyt kasvotusten, mikä sekoitti komentoketjua nopeissa tilanteissa
-Tehtaitten käyttäminen hankalaa eivätkä toimineet ihan odotetusti
-Saksalaiset eivät osanneet rekrytä yhtään fasistista kyläläistä puolelleen, briiffauksen vika, voisi helpottaa fasistisella pukeutumistyylillä
-Gestapo oli liian säälimätön
-Lopussa vankilamekaniikka ei kiireen ja sekavan tilanteen takia toiminut, ihmisiä teloitettiin ”karkureina”
-Vastarinnan rekrytoiminen ja asevarkaudet hankalia toteuttaa
-FPS tippui keskustassa melkoisen alas
-Pelinimen ja puheäänen muuttaminen lisäsi immersiota mainiosti 8-)
Last edited by Herkkis on 03 Oct 2017, 20:10, edited 1 time in total.
User avatar
Keneraali
Posts: 823
Joined: 26 Jul 2013, 18:15

Re: Durligne 5: La Resistance -roolipelieventti | SU 1.10.2017

Post by Keneraali »

Herkkis wrote:Vastarintaliike sai ryöstettyä edes hieman A-tarviketta ja kaappasi onnistuneesti kylän avainhenkilöitä.
Vastarintahan ei saanut varastettua mitään (bugisen tehtaan paria ammusta en laske onnistumiseksi) vaan sai aseet zeukselta... Tämä olikin yksi ihmetyksen aiheuta kun yhtäkkiä ilman mitään ennakkotietoa tai sen suurempia selittelyjä annetaan koordinaatit ja kerrotaan siellä olevasta aseesta, hiukan wat fiilis.

Kirjoitan omat mietteet vastarinta päällikön toimesta kun jaksan ja saan jotain painettavaa.
User avatar
Blahh
Posts: 556
Joined: 17 May 2015, 14:12

Re: Durligne 5: La Resistance -roolipelieventti | SU 1.10.2017

Post by Blahh »

Gestapon rivimiehen näkokulmasta sekä pari yleistä mietettä näistä "viranomaiseventeistä".

- Eventissä yritettiin mielestäni turhan kunnianhimoisasti toteuttaa montaa kohtuu monimutkaista asiaa. Aikaa kaiken toteuttamiseen ei loppujen lopuksi ollut, kun taka-ajatuksena oli puskea jatkuvasti eventtiä eteenpäin? Tämä johti siihen, että asiat hoidettiin hutiloidusti.

- Asetehdas
- Kuljetukset
- Yleinen vartiointi
- Paraatin järjestelyt
- Palkan maksut
- Eri virat kylässä
- Vain luoja tietää

En osaa kommentoida kuin omasta puolestani ja siitä mitä olen toisten kuullut puhuvan, mutta tuntui, ettei kaikille ollut suinkaan selkeää, että mitä heidän pitäisi tehdä.
Gestapo lähti käytännössä tilanteesta että alueelle on tipahtanut pilotti, alueella on vastarintaliike ja sotilaat ovat laiskoja.

Vaikkei kovin tarkasti oltu ilmaistu, niin kone löytyi varsin nopeasti. Kuitenkin varsinaiset johtolangat päättyivät siihen, pl. että Viinitarhuri ilmoitti tuoneensa pilotin kylään, mikä oli aika no-brainer joka tapauksessa. Johtolankojen puute ja kuulustelun tehottomuus johti myöhemmin karkeampiin otteisiin.
Itse kuulustelin muun muassa criminal mastermindia eli pappia. Hyvän maun rajoissa uhkailu ei tuottanut tulosta eikä varmaankaan raha olisi kelvannut. Mitä voin tehdä? Varjostaa? Älkää nyt viittikö.
Varsinainen etsivätyö kuivui siis aikalailla konkreettisten johtolankojen puutteeseen.

SS-miehet eivät onneksi olleet turhan laiskoja vaan tottelivat käskyjä. Täytyy sanoa että olisi itselle ollut ihan vikatikki, jos täytyisi AFIn peleihin asti tulla, ja viettää tunti motivoimassa jotain reppanaa.

Se että sotilaat olivat tosi aktiivisia puuttumaan asioihin ja tämä on aiheuttanut suorastaan PÖYRISTYSTÄ johtuu ehkä siitä yleisestä vihamielisyydestä ja vittuilusta mitä suuresta osasta kansaa välittyi. Tapahtumat eteni tosi nopeasti ja kun nyrkit ja aseet tulivat mukaan niin on ymmärrettävää että niin tekee myöst toinen osapuoli. Koko kaupunki oli myös alusta asti päissään, mutta tärkeämmät tehtävät ajoivat kaduilla raikuvan röyhtäilyn tielle.

En tiedä mikä oli kansan motivaattori tähän radikalisoitumiseen, mutta tekee eventille kohtuu paljon hallaa, että yksittäiset siviilit päättää keskenään alkaa pyörittämään jotain ihan omaa vastarintaliikettään. Varsinaiset vastarintamiehet oli käsittääkseni aika ulalla loppujen lopuksi tapahtumista ja pääsivät liikkumaan tutkan alla, sillä aikaa kun normaali kansa pisti menemään.

Itse tykkäsin tavallaan "TVT-ympäristössä" tapahtuvista poliisivsrosvo -tehtävistä. Roolipelaaminen kun ei vaan luonnistu kaikilta, tai omaa roolia aletaan aika vapaasti soveltamaan. On aika epärealistista ja tylsää vaatia 100% kattavia "profiileja" pelaajille.

Kiitos järjestäjille. Kyllä mulla ihan hauskaakin oli. Fureanin kun olisi saanut juostua kiinni. Näen siitä painajaisia hetken aikaa.
Miccosx
Posts: 86
Joined: 10 Feb 2015, 10:19

Re: Durligne 5: La Resistance -roolipelieventti | SU 1.10.2017

Post by Miccosx »

Kiitokset järjestäneelle seuralle! Ensimmäinen tämän tyyppinen eventti johon pääsin osallistumaan ja mielenkiintoinen kokonaisuus.

Paria juttua jäin miettimään, kaikki seuraava on saksalaisen kiväärimiehen näkökulmasta ja vähäisellä roolipelikokemuksella. Eikä yksikään kommentti ole kohdistettu keneenkään suoraan!

Luin etukäteen jaetut materiaalit läpi mutta itselleni jäi vähän epäselvä kuva kuitenkin kokonaisuudesta. Omaan rooliin oli tarjolla hieman taustatietoa, mutta en ehkä osannut sitä tarpeeksi hyvin sisäistää, mutta yritin valita polkuni annettujen tietojen pohjalta. Saksalaisten alkubriiffi olisi pitänyt olla enemmän "saksalaisella jämäkkyydellä ja pieetillä" suunniteltu ja pidetty. Alkuvalmisteluiden osalla aikataulu oli jo jäljessä ja kävi mielessä että mitenköhän etukäteen käsikirjotetut / aikataulutetut tapahtumat saadaan toimimaan. Näiden osalta olikin hieman elämistä ilmeisesti koko eventin aikana. Ylipäätään koko eventin aikana tuntui että juoksemme kelloa jäljessä.

Olimme ensin etsimässä pudonnutta lentokonetta joka löytyi yllättävän helpolla, mutta putoamispaikalta ei löytynyt mitään muuta. Siitä seuraavaan kylään tekemään vähän kotietsintää, mutta sieltäkään ei löytynyt mitään. Täältä jatkoimme asetehtaan kautta vartiovuoroon vankilaan jossa ainoat tapahtumat taisivat olla ARMAn bugien johdosta pari kuollutta, jotka spawnasivat vankilaan ja heidän kuljetus kaupunkiin tuomarille. Sen jälkeen kasarmille ja sitten alkoikin enempi ympärijuokseminen, tai ainakin siltä se tuntui. Oletettuja vihollisepäilyjä oli siellä täällä ja ajettiin ympyrää heitä etsien ja koko ajan oli epätietoa että missä tai mihin mennään.

Yhdessä vaiheessa ilmeisesti puhutimme vastarintaliikkeen parivaljakkoa aika pitkään ja taisi heidän päämieskin käydä siinä jutuilla. Mutta kun ei ollut mitään syytä epäillä sen enempää niin se oli enempi ystävällistä jutustelua (olin päättänyt että oma hahmoni oli enempi ystävällismielinen ranskalaisia kohtaan) ja tarjosin tupakatkin miehille. Tästä ei sen enempää kostuttu, ainoastaan vastarintaliikkeen aikataulut taisi hieman mennä sekaisin. Tupakeista tuli mieleen ystävällinen kauppias joka antoi tupakka-askin ja tikut velaksi, olisin tullut maksamaankin ne myöhemmin, mutta en päässyt iltavapaalle ja lopulta kuulin että kauppiaat oli ammuttu..

Lopputaisteluun ajoin telavaunulla, pääsimme linnaan sisään ja ampuja sai osumia. Vaihdoin ampujan paikalle hetkeksi, mutta sain myös osumia ja tulin ajoneuvosta ulos paikkaamaan itsenäni. Tässä vaiheessa jalat olivat särki enkä pystynyt liikkumaan. Lopulta lääkäri tuli paikalle, sain buranaa ja pääsin liikkeelle. Hain lääkärin opastamana lisää laastareita ja aloin paikkaamaan ilmeisesti yhtä vastarintaliikkeen kaveria linnan sisääntulossa. Juuri kun laastarointianimaatio oli menossa, kuulin kun joku huusi että kädet ylös.. kun animaatio päättyi ja käännyin hieman, sain kuulan kalloon.. pariin otteeseen vielä tulin tajuihini, mutta siihen samoille sijoille taisteluni loppui..

Itelle hommasta jäi mukava fiilis. Alkuperäisen aikataulutuksen viivästyminen tai ylipäätään aikatauluongelmat teki sen että tuntui myös olevan koko ajan kiire. Vastarintaliike oli aika kovasti aseistautunut ja heitä tuntui olevan aika paljon. Ilmeisesti moni kyläläinen oli suuttunut päivän tapahtumien johdosta saksalaisille niin kovasti että olivat perustaneet omia tai liittyneet vastarintaliikkeeseen. En olisi olettanut että normi siviilit noin innokkaasti nousee saksalaista valloittajaa vastaan ja uhkaa oman ja perheensä hengen.

Toivoisin että seuraava hardline olisi jatkoa tälle samalle skenaariolle. Tästä olisi mielenkiintoista suunnitella jatkoa kun ajatellaan että saksalainen osasto tuli ilmeisesti aika hyvin tuhottua vastarinnan toimesta ja tämä tuskin olisi tuona aikakautena jäänyt saksan sotilasmahdilta ja gestapolta tutkimatta ja selvittämättä perinpohjin.

Pari ideaa vastaavien eventtien järjestelyihin itselle tuli tässä kaikessa tiimellyksessä ja kun saan ne hahmoteltua homman paperille niin viisaammat ja kokeneemmat pääsee sitten niille nauramaan.

Kiitos vielä kaikille ja toivottavasti tällaiset eventit saavat jatkoa.

edit: muutamat typot
takku
Posts: 10
Joined: 21 May 2014, 17:04

Re: Durligne 5: La Resistance -roolipelieventti | SU 1.10.2017

Post by takku »

Tehtävä oli mainio ja lisää tälläistä!

Miinuksena se kiireen tuntu/ei oikein ehditty mitään tehdä "juonia" vallankumousta... Menihän tuossakin useampi tunti mutta silti ns. juonta ei päässyt oikeastaan seuraamana. Ensi kerralla suoraan kuuden tunnnin sessio tjsp
Trade
Posts: 456
Joined: 09 Jun 2015, 19:20

Re: Durligne 5: La Resistance -roolipelieventti | SU 1.10.2017

Post by Trade »

Pitäisi olla sellainen sääntö, että pelissä saa pääsääntöisesti puhua vain roolihahmona. Mikäli halua kysyä esimerkiksi peliteknisestä seikasta, pitäisi se selvästi erottaa jollakin tavalla tavallisesta puheesta.

Esim:
"Roolin ulkopuolelta, mistä näppäimestä voi potkaista?"

Usein på engelska puhutaan termeistä IC(In character) ja OOC(out of character).
User avatar
Keneraali
Posts: 823
Joined: 26 Jul 2013, 18:15

Re: Durligne 5: La Resistance -roolipelieventti | SU 1.10.2017

Post by Keneraali »

Noniin, katotaas mitä saa paperille ja mitkä ajatukset muistaa. Kirjoitusvirheitä on, nyyh

Ennen tapahtuman alkua:
Vastarintaa hain ja sinne pääsin, vähän yllätykseksi päällikkö, mutta maybeyes. Samalla sain tiedon että alaisia 3, selvä. Ja tässä oli omassa ajattelussa ja annetuissa tiedoissa jo ensimmäinen moka, josta kohta. Hyvissä ajoin (iso +) sain yleis- ja henk.koht briiffit ja ne samalla nopeasti vilkaisin ja en tiedä mikä aivopieru, mutta jätin varsinaisen ajattelun vasta pelipäivälle briiffin osalta. Sunnuntai koittaa ja muutamia tunteja ennen pelejä alan materiaalia käymään läpi ja alan tajuamaan kuinka isossa suossa ollaan tehtävien suhteen, eikä tietoa varustuksesta ole annettu mitään. En ajatustakaan uhrannut asialle, olisi pitänyt kysyä ja olla briiffissä jo ennakkoon. Toinen asia joka jäi tajuamatta oli ilmeisesti suorien alaisten määrä, joka oli briiffiin annettu 8 miestä. Itse olin aivan täysin 3:ssa edelleen ja loput viisi, jotka oli siviilirooleja oletin olevan vain myötämielisiä valmiina käskyihin. Epic fail...

Briiffin ajatus ilmeisesti oli että olisin voinut ennakkoon briiffata kaikki ja miettiä vaikka mitä suunnitelmia ennakkoon, mutta joo, siitä vaan kylmiltään kolmelle miehelle briiffi ja suorittamaan lennosta. Ei mitään kartalle, vähän jotain koodi sanoja, 1 tapaamispaikkaa, ei turvataloja ja ainoa ase Luger taisi olla yhdellä lippaalla.

Suunnitelma: (Olosuhteiden pakosta aivan järjettömän epäselkeä ja virheriski erittäin suuri)
Kaksi kahden miehen partiota, Itse lähden Arskan kanssa kertomaan viinitilan apulaiselle että ottaa kierroksellaan tehtaan luota aselaatikon mukaan kerrotusta paikasta. Ruoste ja Samtac lähtee kertomaan Mekaanikko Tradelle, että lähtee autollaan hämäämään tehtaalle, jotta saadaan laatikkoa ulos, työvuoro 2 oli meidän palkkalistoilla ja työvuoro 4 piti rekryä. Tehtäviä oli 6 +(1), laitan vastarintapäällikön briiffin vaikka linkkinä mikäli järjeställe sopii.Voi tietysti laittaa myös itse.

Toteutus:
Oma partio ei tavoittanut viinitilan apulaista, tilan omistaja ajoi meidät huonon tuurin takia pois (kysyi apulaisen nimeä kun kerroimme olevamme sukulaisia) ja missattiin apulainen kun lähti ajelemaan (ei tiedetty miltä näyttää tai mikä nimi oli tarinassa saati että mitä nimeä piti käyttää).
Sitten ajellaan pyörillä sen apulaisen perässä aivan päättöminä.... ei saatu kiinni tai oli niin saksalaisten lähellä ettei otettu riskiä. No se kusi siihen. Eikä mitään Ruosteen ja Samtacin partiolla samanlaisia ongelmia mekaanikon kanssa ja mekaanikon auto vietiin saksalaisten toimesta. Tässä vaiheessa Ruoste oli päässyt Pormestarin hommiin. Päädymme mekaanikon pihalle. Tässä vaiheessa aikaa kulunut 50 min ja alkaa hanskat putoamaan itseltäni, että mitähän vittua. Sitten jonkin aikaa paskaa puhuttua ja pappi ilmestyy kyselemään minua, vähän wtf mikähän tää ny on. Oletin Zeukseksi. Kertoi koordinaatit ja siellä olevasta aseesta laatikossa. Nooh. taistelutoveri oli sakujen kyselytunnilla kiinni, odotin, odotin.....odotin. Vittu, tuossa rekka haen itse. Peliä kulunut 1h22min.

Palaan takaisin mekaanikon pihaan, jossa Arska odottelee ja gestapo ilmestyy kuulustelemaan. Kerron jotain perunapelloista ja ei oo näkyny ketään. Mitäpä siinä kertomaan kun mitään ei ole tapahtunut. Poissa ollessani oli jotain suunnitelmaa kehitelty, brittiagentit joita en agenteiksi tunnistanut eivätkä missään vaiheessa kertoneet ketä ovat. Oletin vastarinnaksi kun puhuivat muiden kanssa. Agenteilla pulaa saksalaisten uniformuista ja mekaanikolta löytyy. Agentit lähtee, mekaanikko Trade ja taistelija Arska suunnittelee ryöstöretkeä tehtaalle, sille vihreää valoa. Pappi tulee uudelleen kysymään minua ja antaa koordinaatit uudelle laatikolle jossa räjähteitä. Noh, itse sinne ja etsin, etsin....etsin, vittu ei täällä mitään ole. -> takaisin meininkeihin. Tehtaan lähelle sovittu paikka Traden ja Arskan kanssa, sinne. Ei ketään, menen tehtaalle. Pikkusen ristiin seikkailtiin ja Arska jäi tehtaalle. Reilun 30min odottelu ja Arska ilmestyy takaisin ammusten kera, olikohan 8 "lipasta" kar98:iin.

Tässä vaiheessa pelikello n. 2h30min, Zeus ilmestyy paikalle näyttäen aivan Gestapolta. Paskat housuun ja mitäs ny. Vittu Zeus. Alkaa latomaan laatikkoon aseita, MP40 ja Kar98. Mitäs näillä, voitaisiin varmaan hyökätä vankilaan. Viedään ensin tukikohtaan, josta organisoidaan jotain, piti saada miehiä kasaan. Itse käyn matkalla 2. tai 3. kerran lääkärillä ja kävellen linnaan. Pääsen linnaan n. 2h53min. Mitäs sitten, ei prkl Ruosteella kaksi vankia, mitähän vittua, mulla alkaa huumori "loppua" :lol: . Ylimääräistä säätöä, itseni melkein tapan pudotuksessa ja sellaista. 6 taistelijaa linnassa ja keskustelua mitäs sitten, noh sitten pamahtaa saksalaisia, joku kuolee ja joku pakenee... Jaaha, pelikellossa 3h06min. Nyt kun tietävät meidän olevan siellä niin taitaa tapahtuma lähestyä loppuaan perinteiseen kaikki tai ei mitään tulitaisteluun, joka jostakin syystä aina tapahtumiin pitää saada enkä itse hirveästi välitä. Ei muuta kun odottelemaan. Yksittäinen saksalainen ilmestyy portille, kertoen kääntäneensä takkia. Hiukan epävarmasti päästettiin sisään ja tarjottiin kuolleen Pormestarin vaatteita. Sitten ryhmän verran sama tarina, enää en usko vaan alan ampumaan. Yrittävät huutaa että elkää ampuko, kerrottiin että jos ovat vaihtaneet puolta niin taistelevat ulkopuolella ja liittyvät kun saksalaiset voitettu. Ei ilmeisesti kelvannut. Sitten se perinteinen piupiu pampam pokspoks, jossain vaiheessa kuolin.


Ajatuksia:
- Mitähän vittua... (Pelin loputtua ja tätä kirjoittaessani viitaten sekavuuteen)
- Kauhea kiire ja kun ei pysytty vauhdissa niin sääli aseita Zeukselta, miten olisi backup jolla hommaan saadaan vauhtia, voisi lukea esimerkiksi vain päällikön briiffissä "älä kerro muille, mutta jos paska osuu tuulettimeen niin koordinaatissa X on ydinpommi, Terv. Einstein"
- Miksi Vastarinta aloitti käytännössä nollista, ei varusteita (joo vitun luger), ei valmiita turvataloja (nämäkin olisi itse voinut korjata), linna melko selkeä paikka tutkia, ellei saksalaisille erillistä kieltoa. Tämäkin pitäisi lukea tarinan kautta jotenkin briiffissä että sakut ei ole kiinnostuneita tästä paikasta.
- Vastarinta taistelijat käytännössä sotilaita siviilivaatteissa. Joo näinkin varmasti oli aikoinaan joukkoja, mutta olisin laittanut peiteroolit myös vastarinnan taistelijoille (4:lle joilta puuttui). Nyt kun saksalainen kysyi jotain niin aivan hatusta piti heittää, mikä tietenkin heti näkyi vastauksessa. Se aito todellinen tarina puuttui millä hämätä kyselijöitä. "Joo, tota, mä oon viljelijä tuota etelästä", "jaahas, no käydääs paikan päällä".
- Annetut tehtävät vaati aika monimutkaisia suunnitelmia, joihin ennakointi kusi täysin. Oletin että edes vastarintataistelijat olisi saanut samat briiffit kuin päällikkö mutta ei, miksi näin?
- Ennakkotiedoista puuttui varustetiedot kokonaan, olisi pitänyt tajuta kysyä, mutta olisi pitänyt kyllä olla vakiona.
- Virallinen Vastarinta käytti aseitaan vasta linnan taistelussa siltä osin kun tiedän, lisäksi Ruosteen uhkailut Lugerilla. Silti monelta saksalaiselta kuullut että "Vastarinnalla oli perkeleesti aseita ja meillä ei yhtään." joo ei ollut, ne oli ne töhöt siviilit. Toivottavasti aletaan jakamaan pikkuhiljaa rangaistuksia seuraavaa. Ainakin roolin hakuun.
- Saksalaiset, voihan pojat. Ennakkotiedoissa kerrottu että vuosi on -42, "joukkueellinen toisen SS panssaridivisioonan, lempinimeltään “Das Reich”...juuri kärsinyt raskaat tappiot itärintamalla". Väittäisin kovasti että yksikään sotilas tuosta divisioonasta ei olisi helposti loikkariksi alkanut, ainakaan vuonna -42. https://en.wikipedia.org/wiki/2nd_SS_Pa ... _Das_Reich Itärintamalla -42; "Der Führer Regiment was down to 35 men out of the 2,000 that had started the campaign in June...". En odota että kaikki, saati edes muutama, olisi tuota lukenut, mutta olisi briiffeihin voinut painottaa minkälaisesta joukosta on kyse ja vaikka kieltää takin käännöt.
- Muutenkin briiffeihin voisi laittaa enemmän suoraan valittuja asioita, Sakut ei loikkaa. Tämä siviili on koko pelin saksa myönteinen ja toiste päin. Turha antaa kaikille mahdollisuuksia pelata miten haluaa. 1 tai 2 tripla agenttia voi tietysti olla.
- Kylä oli turhan pieni alue pelaajamäärälle jotka siinä pyöri. Jakaisin enemmän toimintaa myös lähialueille ja kylä olisi vain keskuspaikka. Jatkoa ajatellen toisessa kartassa.
- Vastarinnalle selkeämpiä tehtäviä, joita pystyy aloitamaan suoraan sen enempää varastelua, odottelua tai muiden tehtävie/tekemisten valmistumista odotellessa. Helpompia yksinkertaisia ja vaikeita sekaisin.

Otan tähän erikseen. Enemmän aikaa tapahtumaan. Nyt kesti 3h50min, josta ainakin itse pistäisin loput 50min suoraan roskiin. Peli alkaa kiireellä, useat kertonut. Miksi ei laittaisi pelin alkuun vaikka 1h jonka aikana aloitetaan toiminta ilman kiireellisiä aikatauluja, Vastarintakin olisi voinut vaikka tiedustella tehdasaluetta ja todeta takapihalla olevasta reiästä alueelle. Ei ollut tiedossa, vaikka hyvin voisi lukea jo briiffissä. Jatkossa homma käyntiin rauhallisesti ja ainakin se 4h kunnon peliä, ei tuota 50min...

5-6h tapahtuma olisi aika kokemusta jo. "Ei kaikki ehdi paikalle, eikä jaksa pelata" Totta, jos rooleja olisikin sellaisia, jotka pelaavat koko ajan ja toiset taas 3-4h...?

Hitosti vaikuttaa negatiiviselta, mutta silti otan mieluummin lisää tätä kuin poliisihommia. Tunnelma mahtava, alkupään "elämä" kylässä todella mahtavaa. Tulipas paljon tekstiä vaikka mitään en saanut aikaiseksi. Muistuttakaa/lisätkää muut tai multa jäi puuttumaan jotain mitä sanoin jälkilämmöissä. Jotain aina jää tekstistä...
Sahtor
Posts: 138
Joined: 05 Aug 2015, 18:46
Location: Lahti

Re: Durligne 5: La Resistance -roolipelieventti | SU 1.10.2017

Post by Sahtor »

Vastine Keneraalille

Vastarinnan johtajan brief: https://docs.google.com/document/d/1BcU ... sp=sharing

Olit ensimmäinen signup joka oikeasti halusi johtajaksi. Päätin kunnioittaa ilmoittautumisten nopeutta prioriteettina. Attilan viinitilapuuhat oli tarkoitus olla itsenäisiä ja valmiiksi brieffattuja. Asetehtaan ohiajo sitten vähän epävarmempi kokonaisuus.

Vastarinnan pelikokemus kusahti pahiten juuri asetehtaan toimimattomuuteen. Tässä oli liikaa liikkuvia osia ja kriittisiä vaatimuksia. Raaka-ainetehtaan saksalaisten huono brief, Liian nopea aikataulu, mainitsemasi huono aloitusgear.

Muuten otetaan palaute hyvillä mielin vastaan. Mulla ei mennyt kuin 3 päivää surra tehtävään jääneiden bugien vaikutusta eventtiin. Masennukset on kärsitty ja tästä eteenpäin. PS. Nunnan tallenne eventistä oli hupaisaa katsottavaa. Ainakin osalla pelaajista oli hyviä tavoitteita ja tapahtumia.
Arska
Posts: 533
Joined: 30 Sep 2013, 17:09
Location: PKS

Re: Durligne 5: La Resistance -roolipelieventti | SU 1.10.2017

Post by Arska »

Kentsun kirjoitus summaa hyvin tapahtuman. Plussaa hyvistä huutonauruista, jotka sain lukiessani tuota tekstiä. Tulipahan sählättyä :D
"10 tonni nii hoidan molemmilta polvilumpiot" -VarjoV3
Post Reply