Hei ja kiitos koulutuksen järjestämisestä. Oli mukava käydä radistina ja ryhmyrinä ja kuulla palautetta toiminnasta. Oli mielenkiintoista seurata tällaista simulaattori koulutusta josta ei suoraan ennen ollut kokemusta. Ajattelin vähän pohtia tapahtuman kehittämistä ja sen hyötyjä.
Koulutuksen merkitys ja kohdeyleisö
Minusta tällainen koulutus sopii erinomaisesti sellaisille henkilöille jotka eivät ole ennen pelanneet näissä rooleissa. Koulutus sopii erinomaisesti antamaan johtotehtävistä kiinnostuneille tarvittava rohkaisu ottaa se rooli myös viikopeleissä. Koulutus tarjoaa vaadittavan
perus rutiinin seuraaviin asioihin: Suunnitelman luominen, brieffaaminen, ryhmien ja 10 partion roolitus, suunnitelman toteutus ja radioliikenteen hallinta.
En usko että simulaatiota voidaan tehokkaasti käyttää kehittämään muuta kuin perustavat rutiinit. Syvällisempään taktiikoiden tai taistelunjohtamisen oppimiseen se ei sovi, sillä omat ja vastustajan joukot ovat vain nimen mukaisesti simuloituja. Puuttuva kitka toiminnassa ja simuloidut tapahtumat eivät vastaa riittävästi todellista toimintaa. Toivoisinkin että harjoitus mainostettaisiin ja sitä hyödynnettäisiin alkeisharjoituksena.
En oikein osaa sanoa miten RJt koki tämän, mutta ainakin Royppe mainitsi että olisi ollut kiva saada jotain simuloitua vastustajaa sinne josta sitten tehdä ne ilmoitukset.
Ennakkomateriaali
Ennakkomateriaalia oli todella paljon. Sisältö oli minusta aivan liian laaja tämän koulutuksen tarpeisiin. Minulta meni vajaa kaksi tuntia lukea niitä läpi ja en edes jaksanut lukea kaikkia. Materiaali oli osittain myös päällekkäistä.
Meillä on siellä wikissä jo todella paljon materiaalia joka toimii erinomaisena pohjana. Meidän wikin materiaalia selkeyttämällä ja formatoimalla se olisi lähestyttävämpää ja tukisi koulutuksia paremmin. Wikissä tulisi hyödyntää wikin formaatin tuomia mahdollisuuksia. Yleisartikkelissa tulisi käsitellä aiheen perusteet mahdollisimman yksinkertaisesti ja sitten rinnalle tarjotaan linkit osa-alueiden syvällisempään käsittelyyn. Niinsanottuja see also: linkkejä ja hypertekstiä käyttäen tekstikokonaisuutta voisi selkeyttää ja referoida huomattavasti.
Koulutustekniikka ja koulutuksen rakenne
Koulutuksen rakenne vastasi hyvin sitä miten meidän viikkopelit pääpiirteittäin sujuvat. Rakenteessa kiinnittäisin huomiota rytmitykseen. Olisi suotavaa että brieffi ja suunnitelman luontiin vaadittava ohjeistus annetaan erillään taistelujohtamisen ohjeistuksesta. Ennen brieffi ja suunnitelma vaihetta annetaan siihen liittyvä ohjeistus ja sitten ennen tehtävän käynnistymistä annettaisiin suoritus-vaiheen ohjeistus. Tämä rikkoisi sitä monologia osiin joka monesti tulee siitä ohjeistusvaiheessa. Lisäksi asiat olisi tuoreena mielessä suoritetta tehdessä.
Koulutustekniikka oli hyvällä tasolla ja koulutus oli sujuvaa. Hyvää koulutustekniikka voisi tukea luomalla tai valitsemalla yksinkertaiset ja lyhyet tehtävät juuri tätä koulutusta varten. Lisäksi sitä voisi tukea esimerkkisuorituksilla tilanteesta riipuen. Esimerkiksi jos oppilaat olisi tämänkertaisista poiketen olleet aivan uusia, olisi heille voitu näyttää ohjeistuksen jälkeen mallisuoritus yksinkertaisesta suunnitelmasta ja brieffin pitämisestä. Aina oppilaan suorituksen jälkeen olisi suotavaa antaa välitön palaute ennen seuraavaan harjoitteeseen siirtymistä. Palautteen anto olisi hyvä
aloittaa kysymällä oppilaalta itseltään miten suoritus meni omasta mielestä.
- Koulutuksen rytmittäminen (1).jpg (14.07 KiB) Viewed 2305 times
Aika
Tämä oli mielestäni kriittinen ongelma koulutuksessa ja varmaan on osasyynä esti ihmisiä osallistumasta. Koulutushan kesti 3-4 tuntia. Se on todella paljon kun siihen lisätään se ennakkomateriaalin lukeminen ja ymmrätäminen, jota en jaksanut edes kokonaisuudessaan tehdä. Kokonaisuutena koulutus vaatii aikaa noin 6 tuntia. Sellaista panostusta on epärealistista odottaa peruskäyttäjältä. Toivoisin että koulutus puristettaisiin kahteen tuntiin tai sen alle. Esimerkiksi harjoitustehtävien laajutta ja määrää karsimalla tätä voisi tehdä. Olisi myös hyvä että ennakkomateriaali karsittaisiin sellaiseen määrään että sen voi lukea ja sisäistää puolessa tunnissa. Tällöin kurssille olisi helpompi osallistua.