24.8. Joukkuesimulaattori

User avatar
Saunatyyny
Posts: 532
Joined: 07 Jan 2015, 18:47
Location: PKS

Re: 24.8. Joukkuesimulaattori

Post by Saunatyyny »

SgtArmyGuy wrote:Minä voisin tulla kympiksi, mikäli tämä edelleen ollaan järjestämässä?
Mahtavaa!

Nyt kun johtopartio on kasassa, voidaaan koulutus järjestää. Muistutan vielä että ryhmänjohtaja paikat ovat vapaana mutta jojo koulutus voidaan järjestää ilman heitäkin.
"Johnson ajoi autollaan päin rekkaa ja kuoli heti. Miksi Johnson kuoli? "
-Warren Bennis
Sahtor
Posts: 138
Joined: 05 Aug 2015, 18:46
Location: Lahti

Re: 24.8. Joukkuesimulaattori

Post by Sahtor »

Palautetta torstain koulutuksesta.

Ennakkomateriaali:
- Käskymuistio voisi hyvin korvata englanninkieliset materiaalit.
- Tehkää AFIn tarkoitusperiin sopiva referaatti Sotilasmerkistö ja -lyhenteet dokumentista.

1. Tehtävä: Podagorsk yöpuolustus
- Yötehtävä on todella haasteellinen harjoitella.
- Olin jo pelannut B15 roolin tässä tehtävässä ja juuri Tangon kutsujana.
- Kyseistä puolustusta ei ole onnistuneesti johdettu edes viikkopeleissä.

Toivottavasti SgtArmyGuy oppi jotain 10:n roolista kuten nopea reagointi tai puolustuksen syvyys

2. Tehtävä: Chernarus päivähyökkäys
- Olen pelannut medicinä kyseisen tehtävän.
- Suunnitelma noudatti suurin piirtein samaa linjaa kuin juoksin aikaisemmin.
- Sain Castorilta hyvää palautetta suunnitelman puutteista.
- SgtArmyGuy on todella hyvä 15 jos 10:ltä putoaa tilanne kontaktissa.
- 2 kohdetta harjoistustehtävässä on liian pitkä. Lyhyempiä tehtäviä. Opetellaan Storming the Hotel teoriassa kunnes se hoituu silmät kiinni :)

Toivoisin lisää:
- Vaunujohtamista
- Kaupungin valtausta
- Maaston lukemista

Saunatyyny hoiti eventin hyvin ja opetti kaiken perusteista alkaen. Opin brieffin pitämisestä enemmän kuin usealla live-esimerkillä tähän mennessä.
User avatar
SgtArmyGuy
Posts: 79
Joined: 21 Jan 2017, 16:45

Re: 24.8. Joukkuesimulaattori

Post by SgtArmyGuy »

Oma palaute on viivästynyt merkittävästi, kun olen epätoivoisesti yrittänyt keksiä jotakin järkevää lisättävää edelliseen!

Yleisesti erittäin hyvin vedetty koulutus! Edellisen kevään joukkues(t)imulaattoriin verrattuna ajankäyttö tuntui olevan paljon paremmin kouluttajan hallinnassa. Luento-osuus oli tiivis ja keskittyi sinällään ihan olennaiseen, mutta edelleen pidän voimassa aiemman palautteeni siitä, että luennoissa voisi keskittyä kaikkein eniten niihin asioihin, jotka EIVÄT ole luettavissa ennakkomateriaalista. Itse olen jo verrattain hyvin lukenut, mutta hiljaista tietoa puuttuu paljonkin - tähän kiinnittäisin huomiota materiaalivalinnoissa.

Simulaatiosta kun on kyse, palautteessa voisi myös enemmän huomioida sen, mikä koulutuksen vetäjän mielestä johtajan suorituksessa on pielessä, kun tämä häviää tehtävän. Itselläni oli hävityn tehtävän jälkeen kohtalainen käsitys pieleen menneistä asioista (puolustukseen ei saatu syvyyttä, vihollinen iski kaukaa optiikan avulla), mutta samaan aikaan myös vähän sellainen olo, että omat ryhmät eivät saaneet mitään aikaan koska niin nyt vain oli skriptattu. Tehtävä kehitti johtamiskokemusta omien pohdintojeni kautta, mutta selkeä kouluttajan antama puutelista/"näin tekisin itse" -palaute jäi puuttumaan. Edelleenkään minulle ei ole ihan päivänselvää, miksi hävisin, vaikka voinkin asiaa spekuloida. Tämä on selkeä epäkohta: viikkopelit ovat kaoottisia, mutta simulaatiohan menee aina tasan tarkkaan niin kuin simuloija sen tarkoittaa menevän - näin ollen vetäjällä pitäisi olla todella selkeä kuva siitä, miksi asiat tapahtuivat niin kuin tapahtuivat. Tämä tilannekuva ei nyt välittynyt itselleni annetun palautteen pohjalta. Häviäminen palautteen kanssa on opettavaista, häviäminen ilman palautetta lähinnä turhauttavaa. Mietintään!

Briefingien ajankäyttöön ym. muuhun helposti ylenkatsottuun pikkusälään kiinnitettiin kerrankin tarpeeksi huomiota. Perusasioiden sössiminen johtaa koko kokonaisuuden hajoamiseen, joten juuri näihin "hyviin käytänteisiin" kannattaa panostaa koulutuksissa. Oikeastaan suosittelisin jopa alleviivaamaan niitä vielä enemmän!

Kakkostehtävä oli liian pitkä; puolet siitä olisi ollut tehtävissä tunnissa, mikä oli kai about myös ykköstehtävään käytetyn ajan määrä. Simulaattoriosuus on hyödyllinen radioiden ja informaatiotulvan hallinnan opetteluun sekä toimintaan kontakteissa, mutta nämä saa olennaisilta osin mahdutettua ehkä jopa puoleen tuntiin - karttaruudussa oppii enemmän, asiat tapahtuvat nopeammin, ja tilanteet voi halutessaan ottaa uusiksi. En sitten tiedä, olenko ainoa, joka on näissä koulutuksissa tykännyt eniten juuri karttasulkeisista ja suunnitelmien laatimisesta ja kaikki muu on ollut vähän ekstraa...

Ylläoleva mietintään sen takia, että tällä hetkellä ajankäyttö oli 30 min luento, vähän reilut 30 min per kaksi briiffiä, ja about kolme tuntia kahteen tehtävään. Noiden lukemien keskinäistä suhdetta vähän rukkaamalla havaitsee melko nopeasti, että hyvin vedettyinä todella opettavaisia simuloituja karttasulkeisia saa live-vetoon verrattuna vedettyä moninkertaisen määrän. Live-simulaattori ei ole missään nimessä huono; kysymys on lähinnä siitä, kuinka ison osan koulutuksesta sen sisältöön haluaa uhrata?

Yleinen ilmapiiri sekä kouluttajalta että osallistujalta oli erittäin positiivinen ja kannustava, mikä varmasti auttaa uusia pelaajia astumaan kympin saappaisiin!

Kiitän koulutuksesta!
Viiden R:n korrrrrpisoturi
Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Re: 24.8. Joukkuesimulaattori

Post by Bummeri »

Hei ja kiitos koulutuksen järjestämisestä. Oli mukava käydä radistina ja ryhmyrinä ja kuulla palautetta toiminnasta. Oli mielenkiintoista seurata tällaista simulaattori koulutusta josta ei suoraan ennen ollut kokemusta. Ajattelin vähän pohtia tapahtuman kehittämistä ja sen hyötyjä.

Koulutuksen merkitys ja kohdeyleisö

Minusta tällainen koulutus sopii erinomaisesti sellaisille henkilöille jotka eivät ole ennen pelanneet näissä rooleissa. Koulutus sopii erinomaisesti antamaan johtotehtävistä kiinnostuneille tarvittava rohkaisu ottaa se rooli myös viikopeleissä. Koulutus tarjoaa vaadittavan perus rutiinin seuraaviin asioihin: Suunnitelman luominen, brieffaaminen, ryhmien ja 10 partion roolitus, suunnitelman toteutus ja radioliikenteen hallinta.

En usko että simulaatiota voidaan tehokkaasti käyttää kehittämään muuta kuin perustavat rutiinit. Syvällisempään taktiikoiden tai taistelunjohtamisen oppimiseen se ei sovi, sillä omat ja vastustajan joukot ovat vain nimen mukaisesti simuloituja. Puuttuva kitka toiminnassa ja simuloidut tapahtumat eivät vastaa riittävästi todellista toimintaa. Toivoisinkin että harjoitus mainostettaisiin ja sitä hyödynnettäisiin alkeisharjoituksena.

En oikein osaa sanoa miten RJt koki tämän, mutta ainakin Royppe mainitsi että olisi ollut kiva saada jotain simuloitua vastustajaa sinne josta sitten tehdä ne ilmoitukset.

Ennakkomateriaali

Ennakkomateriaalia oli todella paljon. Sisältö oli minusta aivan liian laaja tämän koulutuksen tarpeisiin. Minulta meni vajaa kaksi tuntia lukea niitä läpi ja en edes jaksanut lukea kaikkia. Materiaali oli osittain myös päällekkäistä.

Meillä on siellä wikissä jo todella paljon materiaalia joka toimii erinomaisena pohjana. Meidän wikin materiaalia selkeyttämällä ja formatoimalla se olisi lähestyttävämpää ja tukisi koulutuksia paremmin. Wikissä tulisi hyödyntää wikin formaatin tuomia mahdollisuuksia. Yleisartikkelissa tulisi käsitellä aiheen perusteet mahdollisimman yksinkertaisesti ja sitten rinnalle tarjotaan linkit osa-alueiden syvällisempään käsittelyyn. Niinsanottuja see also: linkkejä ja hypertekstiä käyttäen tekstikokonaisuutta voisi selkeyttää ja referoida huomattavasti.

Koulutustekniikka ja koulutuksen rakenne

Koulutuksen rakenne vastasi hyvin sitä miten meidän viikkopelit pääpiirteittäin sujuvat. Rakenteessa kiinnittäisin huomiota rytmitykseen. Olisi suotavaa että brieffi ja suunnitelman luontiin vaadittava ohjeistus annetaan erillään taistelujohtamisen ohjeistuksesta. Ennen brieffi ja suunnitelma vaihetta annetaan siihen liittyvä ohjeistus ja sitten ennen tehtävän käynnistymistä annettaisiin suoritus-vaiheen ohjeistus. Tämä rikkoisi sitä monologia osiin joka monesti tulee siitä ohjeistusvaiheessa. Lisäksi asiat olisi tuoreena mielessä suoritetta tehdessä.

Koulutustekniikka oli hyvällä tasolla ja koulutus oli sujuvaa. Hyvää koulutustekniikka voisi tukea luomalla tai valitsemalla yksinkertaiset ja lyhyet tehtävät juuri tätä koulutusta varten. Lisäksi sitä voisi tukea esimerkkisuorituksilla tilanteesta riipuen. Esimerkiksi jos oppilaat olisi tämänkertaisista poiketen olleet aivan uusia, olisi heille voitu näyttää ohjeistuksen jälkeen mallisuoritus yksinkertaisesta suunnitelmasta ja brieffin pitämisestä. Aina oppilaan suorituksen jälkeen olisi suotavaa antaa välitön palaute ennen seuraavaan harjoitteeseen siirtymistä. Palautteen anto olisi hyvä aloittaa kysymällä oppilaalta itseltään miten suoritus meni omasta mielestä.
Koulutuksen rytmittäminen (1).jpg
Koulutuksen rytmittäminen (1).jpg (14.07 KiB) Viewed 2304 times
Aika

Tämä oli mielestäni kriittinen ongelma koulutuksessa ja varmaan on osasyynä esti ihmisiä osallistumasta. Koulutushan kesti 3-4 tuntia. Se on todella paljon kun siihen lisätään se ennakkomateriaalin lukeminen ja ymmrätäminen, jota en jaksanut edes kokonaisuudessaan tehdä. Kokonaisuutena koulutus vaatii aikaa noin 6 tuntia. Sellaista panostusta on epärealistista odottaa peruskäyttäjältä. Toivoisin että koulutus puristettaisiin kahteen tuntiin tai sen alle. Esimerkiksi harjoitustehtävien laajutta ja määrää karsimalla tätä voisi tehdä. Olisi myös hyvä että ennakkomateriaali karsittaisiin sellaiseen määrään että sen voi lukea ja sisäistää puolessa tunnissa. Tällöin kurssille olisi helpompi osallistua.
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
Post Reply