Rautaristi VII - La 26.8.2017 klo 19 - Iron Front A3 Viikkopelit

User avatar
Konzig
Posts: 416
Joined: 08 Jan 2014, 07:57

Re: Rautaristi VII - La 26.8.2017 klo 19 - Iron Front A3 Viikkopelit

Post by Konzig »


1. tehtävä neukkujen radistin silmin.
User avatar
Castor
Posts: 1448
Joined: 01 Aug 2013, 13:51
Location: Hämeenlinna

Re: Rautaristi VII - La 26.8.2017 klo 19 - Iron Front A3 Viikkopelit

Post by Castor »

Oliko yleensä hyvät mätöt? Mitään valitettavaa modeista?

Oliskohan tällänen eventti ulkomaalaisia vastaan hyvä?
Scottz
Posts: 562
Joined: 14 Aug 2013, 11:48
Location: Hki

Re: Rautaristi VII - La 26.8.2017 klo 19 - Iron Front A3 Viikkopelit

Post by Scottz »

Pelaajia oli ilmeisesti odotettua vähemmän tehtävien koosta päätellen. Lisäksi haasteellisina pidettiin sitä, että kaksi ekaa tehtävää olivat monen kilometrin rännejä, joita pitkin hyökättiin rajoitetulla radiokalustolla. Myös vaunujen kykyä raiskata kaikki jalkaväki aavikkomaisemissa arvosteltiin, sillä WW2-singoilla (Bazooka ja Panssarikauhu) optimistinenkin AMET on 200 metrin luokkaa.
The only hope you have is to accept the fact that you're already dead and the sooner you'll accept that, the sooner you're able to function as a soldier's supposed to function. Without mercy, without compassion, without remorse. All war depends upon it.
User avatar
Blahh
Posts: 556
Joined: 17 May 2015, 14:12

Re: Rautaristi VII - La 26.8.2017 klo 19 - Iron Front A3 Viikkopelit

Post by Blahh »

Omia hajatelmia ettei jää vain tessumutinoiksi:

Yleistä

Teemasta ilmoittaminen reippaasti etukäteen oli heikkoa, tessun vakioporukka oli toki syvässä tiedossa, mutta foorumeille ja steamiin olisi ollut syytä ilmoittaa aiemmin. Pelkkä aiheen otsikon päivämäärän vaihto ei riitä.

Tehtävät oli liian suuria pelaajamäärään nähden. Osa tällaisista tehtävistä on toki skaalattavissa, mutta variaatioiden määrä olisi ollut parempi

Tehtävissä on kyllä WW2 unitit, mutta tehtävät eivät kannusta pelaamaan WW2 teemaisesti. Tehtävien teossa tulisi muistaa, että ainoa muutos WW2 ei ole suinkaan radioiden puute.
Muutoksia on esimerkiksi aseiden kantamassa ja yleisessä tehokkuudessa. Assettien merkitys korostuu, kun ne eivät ole niin helposti kohdattavissa.

Näillä pelaajamäärillä (60-80) tehtävien tulisi erityisesti olla jalkaväkipainotteisia. On kiva laittaa kaikkia kuuluisia vaunuja molemmin puolin, mutta ne syövät jalkaväeltä tekemisen.

Pahinta on se, että tällä hetkellä vaunujen konffit ei tunnu olevan 100% aukottomia.

Mielestäni kaivataan muutosta näiden Iron Front eventtien suhteen. Aloin nyt työstämään Tuntemattoman kanssa aaltorespallista WW2 TVT-eventtiä, katsotaan jos siitä olisi erilaiseksi. Kaikki tietysti tervetulleita jeesaamaan.

1. Tehtävä (Puolustaja A10)

- Tehtävä-alue WW2 puolustajan kannalta liian leveä, ryhmät piti hajauttaa jolloin ei kommunikaatiota ja vihollisen oli liian helppo musertaa vain yhdestä kohtaa läpi.

- Linnotteet, varsinkin yksinkertaiset juoksuhaudat, ei mielestäni tarvitsisi ainakaan kaikkien näkyä hyökkääjälle.

- Kusiset tetsarit joihin ei mahtunut käsikranaatin jälkeen kuin pari lipasta. Väitän että niihin oikeasti enemmän meni. Käytettävä toisia tetsareita jollei modimies korjaa.

- T34 aivan haamu, ääni ei kuulu mihinkään.

- Pillit ei toiminut

- Hyvä tehtävämaasto

- Hyvät linnoitteet

2. Tehtävä

- Liian iso tehtäväalue

- Vaunut veivät kaiken, JV oli turhaa niiden rinnalla. Vastapuolen JV lähinnä tuijotteli toista ja rukoili että omat vaunut ehtii ampumaan ensin.

- Teema mielenkiintoinen, mutta valittu alue oli turhan kumpuileva.

- Toki afrikassa tapeltiin lähinnä rujolla aavikolla, joten teema sopii paremmin vaunu TVT?
User avatar
Pjetu
Posts: 327
Joined: 25 Nov 2016, 18:28
Contact:

Re: Rautaristi VII - La 26.8.2017 klo 19 - Iron Front A3 Viikkopelit

Post by Pjetu »

Ihan hyvä viikkopeli, vaikka vähän epärealistista odottaa lauantaina tähän vuoden aikaan enemmän kuin se 70 pelaajaa.
Image[url=steam://friends/add/'.76561198020606007.']Image[/url]
https://www.youtube.com/user/MrPjetu

-Emmä tiennyt että tää on COTVT t. Elias
-Ei lyhyitä, ei jumalauta.
Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Re: Rautaristi VII - La 26.8.2017 klo 19 - Iron Front A3 Viikkopelit

Post by Bummeri »

Löysin syyt siihen punakattoisen pyöröikkuna ladon erinomaisiin puolustuksellisiin ominaisuuksiin. Se ottaa noin puolet vähemman vahinkoa entä muut rakennukset ja siinä ei ole annettu tuhoutumiselle väliasteita vaan se on binäärinen 0 tai 1. Muissa rakenuksissa on esimerkiksi 0,10 0,25 0,50 yms...
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
User avatar
Herkkis
Posts: 54
Joined: 16 Jan 2015, 17:40

Re: Rautaristi VII - La 26.8.2017 klo 19 - Iron Front A3 Viikkopelit

Post by Herkkis »

Toimin ensimmäisessä tehtävässä hyökkäävän Alfa-joukkueen johtajana ja toisessa tehtävässä itse Erwin Rommelina. Oman iltani agendassa oli alun perin pulttilukolla ammuskelua ja oluen juomista, mutta lievän johtajapulan takia tuli sitten slotattua sikariportaaseen. Tästä postista taitaa tulla aika helevetin pitkä, mutta kerron kuitenkin mitä tapahtui ja mitä opin. Aluksi tietysti iso kiitos kanssataistelijoille, toivottavasti porukalla oli hauskaa :) . Ja kiitosta tehtäväntekijöille, ilman teitä ei oltaisi voitu pelata ollenkaan :!: .

************************************************************************************************************

Ensimmäiseen tehtävään lähdettiin liikkeelle joukkue yhtenä ryppäänä, ja tarkoituksena oli aina liikkua eteenpäin yhdessä, koska radioitahan oli vain yksi kappale. Toivoin että tällä tavoin estetään taistelijoiden eksyminen, saadaan joukkueen tulivoima aina keskitettyä ja saadaan informoitua oman joukkueen tarkka sijainti muille komppanian osille friendly firen välttämiseksi.

Ensimmäinen tukeva tasa saavutettiin porukalla, jonka jälkeen päätin lähettää A2 hakemaan täynnä ammuksia olevan rekan ja tuomaan sen sovittuun risteykseen, minkä tasalla loppujoukkue odottaisi. Näin tehtiin, ja kun olimme saavuttaneet uuden tasan, lähdin hakemaan rekkaryhmäämme ja käskin A1 odottaa meidät takaisin. A1 päätti kuitenkin edetä pidemmälle ja jätti yhden lähetin kertomaan asiasta. Lähdimme sitten loppujoukkueen ja lähetin kanssa seuraamaan A1, joka jatkoi etenemistä vajaan kilometrin ennen kuin saimme heidät kiinni. Tässä välillä oli tulitaistelu, johon loppujoukkue pysähtyi hetkeksi ja jonka vetäytymistä A1 lähti eteenpäin estämään melkoisen hyvällä menestyksellä.

Kun joukkue oli vihdoin saatu kokoon, ja olin pistooli kädessä uhkaillut että enää ei saa omin päin liikkua, lähdimme jatkamaan hyökkäystä seuraavalle karttaan merkitylle WP:lle. A2 ja johtopartio joutui konekivääritulen alle, minkä takia pysähdyimme pariksi minuutiksi ryömimään. A1 jatkoi eteenpäin sovitusti koska eivät olleet tulen alla. He kuitenkin etenivät sovitun karttapisteen ohi ja siitä mäelle, jossa oli aiemmin ollut vihollisen ryhmä. A1 otti tästä johtuen tulta omalta panssarivaunulta ja jalkaväeltä, onneksi kukaan ei saanut vakavia osumia. Loppujoukkue saapui sovittuihin asemiin ja laitoin lähetin etsimään A1 samalla kun A2 aloitti taistelun kylään päin. A1 löytyi ja rupesin koordinoimaan K10 kanssa että haluaako hän meidän hyökkäävän kylään vai tukevan Bravon hyökkäystä. Valitettavasti K10 päätyi samalla surman suuhun ja otin komppanian komennon. Tähän omaan suhmurointiin meni valitettavan pitkään ja kun pistin lähetin hakemaan A1 omien luokse hyökkäystä varten, paikalta löytyi pelkkiä ruumiita. A1 oli edennyt vielä vähän lähemmäksi kylää ja kuollut sinne. Lähetti saapui takaisin kertomaan uutiset ja samanaikaisesti vihollisen supersissitaistelijapari oli hiipinyt kylästä A2 viereen. He rupesivat jakamaan niskalaukauksia ja käsikranaatteja erittäin onnistuneesti, käytännössä tuhoten joukkueemme lopullisesti.

Loppumietteet: Koitin tosiaan estää joukkueen hajoamisen ja ihmisten eksymisen, mutta valitettavasti se ei onnistunut. Ensimmäisen kerran kun yksi ryhmä hävisi, suutuin ”leikisti” immersion takia, mutta toisella kerralla hermostuin ihan oikeasti vähäsen. Lopussa tuli vielä kuoltua sellaisella tyylillä, että olin aika suolainen. Komppanian suunnitelma oli pätevä ja kylä saatiin piiritettyä hyvin, kärsimme sitten lopussa lähitaisteluissa isot tappiot. Näytti AAR:n perusteella myös siltä, että selkään / kylkeen päässeet yksilösuoritukset tuottivat molemmille puolille pahat tappiot, T34 oli myös aika OP. Tehtävä oli tosiaan liian iso meille, ja puolustajalla oli pitkällä hyökkäysuralla erittäin vaikea tehtävä. Loppuun erityiskiitos johtopartioni jehuille nohevasta toiminnasta.

************************************************************************************************************

Toisessa tehtävässä tein komppanian perussuunnitelman, missä edetään pohjoisesta joukkueet telaketjuna kohteelle asti. Vaunujoukkueen käskynä oli 1. Tuhoa Sherman ja 2. Tue komppanian taistelua, suorittaa sai parhaaksi näkemällään tavalla. Homma lähti käyntiin ja tunnelma oli hilpeä. Vihollinen oli tuonut joukkonsa juuri sinne mitä arvelinkin ja luovutti aina asemiaan kevyitten taistelujen jälkeen. Tappioita ei oikeastaan saatu eikä tuotettukaan paitsi vaunuilla. 50 minuuttia jatkoimme tätä aavikolla ajelua kukkulalta kukkulalle, välillä porukka suunnisti väärin / oli hukassa ja katsoin itsekin oman sijainnin mönkään kerran.

Vihollisen Sherman kuitenkin oli osoittautunut kovaksi vastukseksi rikkoen oman Tiikerimme telan ja lopulta pamauttaen Panzer nelosemme paskaksi. Tässä vaiheessa vihollinen oli vetäytynyt kyläänsä ja annoin Komppanialle käskyn hyökätä sinne. Bravo oli jakautunut kahtia, joten heidän pitkässä verkossa ollut porukkansa koitti tukea muita ja koittaa vaikuttaa Shermaniin itälaidasta samalla kun muut menisivät kylään länsilaidasta. En itse tajunnut, että myös Alfa oli jakaantunut osiin, joten hyökkäykseen lähti yhdet ryhmät molemmista joukkueista. Alfa otti väliaikaiset asemat tukien Bravon rekkarynnäkköä, mutta vihollisen Shermanilla oli täysin omat ajatuksensa meidän toiminnasta. Etäisyys n. 700m, 4 x HE myöhemmin 2 ryhmää tuhottuna. Loput ryhmät lähtivät hyökkäykseen, toinen suli vihollisen pääpuolustussuuntaan ja toinen pääsi kylään ottamaan TRA-mätöt tuhoutuen lopulta. Olin itse edennyt kylän länsilaitaan ja koitin kostaa Komppaniani tuhon Shermanille panzerschreckillä, mutta eipä se siitäkään hirveästi vaivaantunut, vaan jatkoi liikettä takaisin itäkylään ja jyräsi vielä 2 meidän taistelijaa matkalla.

Loppumietteet: Komppania toimi suunnitelman mukaisesti loppumetreille asti välttäen tappioita, mistä olin hyvin tyytyväinen. Joukkueiden sisällä oli hajaannusta ja eksyilyä, mikä oli tietysti odotettavaa tällaisessa tehtävässä. Minulla oli kuvitelma, että vihollisen Sherman pelkäisi meidän Tiikeriä ja oletin sen joko piilottelevan tai tuhoutuvan nopeasti. Tämä oli näemmä hirveä virhearvio, Sherman käyttäytyi erittäin aggressiivisesti ja aiheutti meille varsinkin tehtävän lopussa järkyttävät tappiot. Olin kyllä tässä vaiheessa tietoinen siitä, että meidän oma Vaunujoukkue oli tuhottu, mutta pakkohan sinne kylään oli hyökätä. Minun olisi pitänyt maltillisesti varmistaa, että joukkueet ovat kasassa ja valmiina hyökkäämään / tukemaan. Olisi myös pitänyt ottaa se Sherman paremmin huomioon. Tehtävä oli tosiaan ihan oikeiden taisteluiden innoittama, mutta kuten Blahh sanoikin, niin AFIn jalkaväkipelaamiselle sopimaton. Homma oli pitkälti vaunujen taistelusta kiinni, jos esim. vihollisen Sherman olisi tuhottu alussa, olisi heidän jalkaväkensä aika varmasti kuollut sortuvien talojensa sisään meidän vaunujemme pommituksessa. Vaunut ovat Iron Frontissa muutenkin sekalaista sakkia, esim. meidän Tiikeri otti vissiin 7 osumaa Shermanilta eikä silti tuhoutunut kokonaan. Toisaalta ihan historiallisesti oikein sekin, mutta omasta mielestäni olisi reilumpaa, jos molemmilla puolilla olisi samantasoisia assetteja.

************************************************************************************************************

Lopuksi pyydän anteeksi, jos suolainen käytökseni jälkilämmöissä aiheutti kenellekään mielipahaa. Tarkoitukseni ei ollut valittaa ja syyllistää, koitin vain saada itselleni selvyyttä, että miksi pelit meni niin kuin meni, enkä välttämättä ilmaissut itseäni soveliaalla tavalla :oops: .
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: Rautaristi VII - La 26.8.2017 klo 19 - Iron Front A3 Viikkopelit

Post by JoneKone »

Herkkis wrote:Toimin ensimmäisessä tehtävässä hyökkäävän Alfa-joukkueen johtajana ja toisessa tehtävässä itse Erwin Rommelina. Oman iltani agendassa oli alun perin pulttilukolla ammuskelua ja oluen juomista, mutta lievän johtajapulan takia tuli sitten slotattua sikariportaaseen. Tästä postista taitaa tulla aika helevetin pitkä.....
Woow, kunnon wall of text. Hieno yhteenveto! :D Näitä AAR tekstejä on aina hauskaa lueskella. Lisää vaan. :)
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Re: Rautaristi VII - La 26.8.2017 klo 19 - Iron Front A3 Viikkopelit

Post by Bummeri »

Vähän semantiikka aluksi. Mä olen vähän miettinyt ja testaillut supressiota ja siihen liittyvää komentamista. Supressiohan on lainasana, ja minusta on mukava ja hyödyllistä jos on olemassa kuvaava suomalainen komento joka voi valaista tietämätöntäkin, että mitä pitää tehdä komennon kuullessaan. Minusta lamauttamisesta puhuttiin intissä lähinnä raskaampien aseiden yhteydessä, eikä niinkään jääkäriryhmien aseiden kanssa. Varmaankin sen takia että silloinkun minä olin intissä, jääkäriryhmän aseilla ammuttiin tähdättyjä laukauksia maaliin, eikä niillä ollut ilmeisesti tarkoituskaan lamauttaa. Mutta koska lamauttaminen ainakin pelissä onnistuu myös jv aseilla, on minusta hyvä että se termi tuodaan meille käyttöön jalkaväen sanastoon.

Yksinkertainen versio lamauttamisesta on tietenkin, että nappi pohjaan, allah ohjaa. Minusta on olemassa kuitenkin ns. method to the madness. Lamauttamistakin voidaan tehostaa. Tehokkainta tuntuu olevan se, että saadaan haavoittavia osumia lamautettaviin. Seuraavaksi tehokkain on räjähdykset lähellä ja viimeisenä on luodit lähelle. Iron frontin ekassa missiossa vaikutti olevan tehokkaita aseita konepistoolit ja vaunun kanuuna.
Vaunun laukaus metsään
Vaunun laukaus metsään
afi_aar_2017-08-29_15-20-07.png (304.89 KiB) Viewed 4030 times
Konpeistooli metsään, huomaa maatissi
Konpeistooli metsään, huomaa maatissi
afi_aar_2017-08-29_15-14-07.png (311.04 KiB) Viewed 4030 times
Tässä on video yelmmästä AAR kuvasta, kun B joukkue lamauttaa M3 mäen.



Kuriositeettina mainittakoon Busan pitsalautasella toimittama luoti puolenkilsan pähän metsään kun hänen ryhmänsä lamautti G3 NE aluetta.
Busan laukaus metsään
Busan laukaus metsään
afi_aar_2017-08-29_15-09-10.png (186.37 KiB) Viewed 4030 times
Tulenkäyttöä voi myös tehostaa ampumalla vain sinne missä vihollisella on realistinen mahdollisuus olla. On hyödyllistä kuvitella miten mäenreuna kulkee peitteen takana. Ampumalla reilusti siitä yli tai ali tuhlataan ammuksia ja heikentää vaikutusta. Peitteiset alueet laajentaa aluetta jossa vihollinen potentiaalisesti voi olla.
Kuvassa maanpinta merkattu keltaisella. Punaisella järkevä alue ampumiselle.
Kuvassa maanpinta merkattu keltaisella. Punaisella järkevä alue ampumiselle.
arma3_x64_2017-08-29_16-54-29.jpg (510.81 KiB) Viewed 4030 times
Aiemmin oli puhetta lamauttamisen vaikutuksista kylmän sodan eventissä.(Erinomainen tapahtuma muuten sekin). Siellä tuli esiin toi tulisektorin koon vaikutus lamautettavaan. Siihen viitaten sanoisin seuraavaa:
Tulivoiman määrä * tulenkäytön sektorin laajuus * 1/kohteen linnoittautumis aste = Lamautuksen määrä. (tässäpä jollekkin RTS pelille supressio kaava)

Linnoittamaton vihollinen voidaan lamauttaa helposti kapealta sektorilta. Linnoitettu vihollinen vaatii ihan törkeän määrä tulivoimaan laajalta sektorilta. Ilmenee esimerkiksi kaupungeissa, jossa vaaditaan tehokasta läpäisyä omaavia aseita ja räjähtävää vaikutusta.
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: Rautaristi VII - La 26.8.2017 klo 19 - Iron Front A3 Viikkopelit

Post by JoneKone »

Bummeri wrote: Yksinkertainen versio lamauttamisesta on tietenkin, että nappi pohjaan, allah ohjaa. Minusta on olemassa kuitenkin ns. method to the madness. Lamauttamistakin voidaan tehostaa...
Hyvää tekstiä. Myös vihollisen liike läpi peitteistön voi yrittää ennustaa ja keskittää esim. yhden partion koko tulivoima pisteisiin vihollisen irtoamisreitin varrelle. Eli sen sijaan, että koko vihollishavainnon aluetta yritetään lamauttaa pienellä tulivoimalla niin keskittää partion tulivoiman esim. 10 m alueelle irtoamisreitin varrelle. Näin kun tässä muutaman kerran on tehnyt niin yllättävän lähelle osuu tai jopa haavoittumisia tai tappioita onnistunut tuottamaan vaikkei mitään varmaa visuaalia viholliseen ole ollut. Yleensä tää vaan vaatisi PJ:lle valojuovia millä ohjata tulta, mutta "osoittamalla" voi myös yrittää tulla toimeen.
Last edited by JoneKone on 29 Aug 2017, 20:47, edited 1 time in total.
Reason: ..
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
Post Reply