Taisteluhelikopteri Koulutus 10.4

niemih
Posts: 160
Joined: 03 Mar 2015, 07:56

Re: Taisteluhelikopteri Koulutus 10.4

Post by niemih »

Voisin osallistua koulutukseen jos tilaa on. Disclaimer: hoidan että napit ja bindaukset on kunnossa.
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: Taisteluhelikopteri Koulutus 10.4

Post by JoneKone »

niemih wrote:Voisin osallistua koulutukseen jos tilaa on. Disclaimer: hoidan että napit ja bindaukset on kunnossa.
Lisätty listoille, Tervetuloa!
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
Ocelot
Posts: 157
Joined: 27 Jul 2013, 16:50

Re: Taisteluhelikopteri Koulutus 10.4

Post by Ocelot »

Kiitos kaikille koulutukseen osallistuneille. Koulutuksessa saatiin monet parannusideat ja toiminta oli suurimmilta osin hyvää ja toimivaa.

https://docs.google.com/presentation/d/ ... sp=sharing

Koulutuksessa käytetyt slidet.
Last edited by Ocelot on 10 Apr 2017, 22:03, edited 4 times in total.
Reason: x
Ocelot
Posts: 157
Joined: 27 Jul 2013, 16:50

Re: Taisteluhelikopteri Koulutus 10.4

Post by Ocelot »

Huomautuksena koulutetuille että ilmatulenjohdon kanssa touhuaamista pääsee sitten treenaamaan lisää vähintään tulevassa ITJohto koulutuksessa. Päivämäärä selkenee tässä lähiaikoina.
User avatar
Nurmi
Posts: 120
Joined: 27 Nov 2016, 20:28
Location: Helsinki

Re: Taisteluhelikopteri Koulutus 10.4

Post by Nurmi »

Näin aluksi kiitos Ocelotille ja JoneKonelle hyvästä koulutuksesta, ja jos ymmärsin oikein tämä koulutus oli jonkinlainen kokeilu joten minun negatiivinen palaute voi johtua siitä syystä.

Palaute:
-Koulutus oli itsessään hyvä, tietenkin parannettavaa on aina, mutta ainakin minä opin perusasiat hyvin.
-Diat olivat selkeät helposti ymmärrettävissä.
-Yhtenä huonona puolena oli ainakin minun mielestä se että panostettiin enemmän määrään kuin laatuun esim. tehtäviä tuli kokoajan samaan kaupunkiin ja tehtävän toteutus oli lähes samallaista koko ajan (ei taidettu teoriaosuutta suunitella kunnolla tai ainakaan loppuun asti).

Ehdotus:
-Ehdotan että tämän lisäksi järjestetään jonkinlainen syventävän koulutus jossa harjoitellaan esim. Hunter-Killer parina toimimista sekä muita taktiikoita joita taisteluhelikopterit voivat käyttää.
Ocelot
Posts: 157
Joined: 27 Jul 2013, 16:50

Re: Taisteluhelikopteri Koulutus 10.4

Post by Ocelot »

Nurmi wrote:...
Hyviä huomioita. Ei ollutkaan ennen koulutusta selvää miten Zeuksen kanssa homma etenee jolloin työnjako JoneKoneen ja mun välillä ei ollut riittävä. Tehtäviä koitin saada mahdollisimman paljon aikaan että se itse teoria ilmatulenjohdon käskytyksestä tulee mahdollisimman selkeäksi kummallekin osapuolelle (huom. erinäisistä syistä emme tätä ennen koulutusta päässeet edes harjoittelemaan kouluttajien kesken) ja että sitä pystytään soveltamaan. Kiireitä piti Zeuksessa sen verran ja sekin että kaikki Holding Point, Battle Position pisteet olisi joutunut tekemään mahdollisesti uudelleen. Kommunikaatio ilma-maa välillä on intensiivistä, yrittää siinä samalla sitten Zeuksessa arvioida suoritusta ja koordinoida seuraavaa iskua.

Koulutuksen aikana mielestäni ei ollut kovin oleellista että kohdistuuko iskut samalle tai eri alueelle vaan se että miten oppilaat sovelsi itsensä teoriaopin mukaisesti tilanteisiin joita kyllä muutettiin jatkuvasti. Toisinaan eri alueilla tämä olisi sallinut eri ympäristöihin soveltamisen joka olisi ollut osittain myös hyvin tärkeää.
Seuraavalla kerralla on selkeämpää miten tämä koulutus hoidetaan ja kuten mainittua, tämä oli enemmänkin prototyypillinen koulutus.

Hunter-Killer jätin siinä käytännössä kokeilmatta (kuten monet muut monimutkaisemmat taktiikat) kolmesta syystä. Ensinnäkin sitä oli aikomus käyttää ainakin yhdessä vaiheessa mutta käskytys oli toiselle tuolloin kesken. Toiseksi siksi että iskupyyntö ja tekniikka on käytännössä sama onko se ilmasta käsketty taikka maasta. Kolmanneksi siksi että ainakin 90 prosentissa ilmatoiminnasta AFI:n peleissä ei hyödy tästä kun taisteluhelikoptereita on suurimmilta osin se yksi kappale ilman lisätukea ilmasta. Tässä jäi tosin uupumaan ilmasta-ilmaan tulenjohto kykyjen kokeilu jota joskus harvoin tuleekin tarvitsemaankin. Uskon että se ei ole kuitenkaan niin monimutkaista että sitä ei pysty hoitamaan ilman erillistä koulutusta ja että sitä ei pystyisi soveltamaan koulutuksen sisällöstä, se tulee ainakin ensi kerralla harjoiteltuakin joka tapauksessa.

On mahdollista että voisi tästä jatkaa vielä erikoisempien hommien parissa jossain soveltavassa kurssissa, mutta nyt on liian aikaista tässä vaiheessa ilman kunnon ilmatulenjohtokoulutuksia alkaa vetämään mitään tämän monimutkaisempaa paitsi esim. se Hunter-Killer.

Edit3: Taisteluhelikopterin asejärjestelmien kanssa vaikuttaminen voisi olla koulutus joka tulee ensisijaisesti tärkeimpänä mieleen. Voisi jopa edeltää koko toiminnan koulutusta tai koulutus sessiot jaetaan usealle päivälle.
Last edited by Ocelot on 10 Apr 2017, 23:32, edited 3 times in total.
Reason: x
niemih
Posts: 160
Joined: 03 Mar 2015, 07:56

Re: Taisteluhelikopteri Koulutus 10.4

Post by niemih »

Kiitos koulutuksesta järjestäjille. Itse ainakin koin harjoittelu-osion todella hyödyllisenä. Tällaisissa tilanteissa olisi mielestäni tärkeätä määrittää millaiseen toimintaan kopterit meillä AFI:ssa realistisesti pystyy. Itse ainakin totesin, että esimerkiksi ilman värisavuja tai isoihin maastomerkkeihin sitomista, pilotille kohteen löytäminen maastosta on Armassa lähes mahdotonta pelkkien karttamerkkien perusteella. Gunneri taas pystyy hyppimään kartan ja tähtäimen välillä ja löytämään hyvin pieniäkin maaleja, mutta silloin gunnerin, pilotin ja maan välinen kommunikaatio pitää olla sujuvaa ja selkeätä.
Nurmi wrote:Yhtenä huonona puolena oli ainakin minun mielestä se että panostettiin enemmän määrään kuin laatuun esim. tehtäviä tuli kokoajan samaan kaupunkiin ja tehtävän toteutus oli lähes samallaista koko ajan (ei taidettu teoriaosuutta suunitella kunnolla tai ainakaan loppuun asti)
Itse olisin tässä eri mieltä. Koulutusta ei pitäisi monimutkaistaa liikaa alussa, ennen kuin porukka osaa toteuttaa yksinkertaisen tulitukipyynnön suht suurella varmuudella. Nyt on pari kertaa käynyt koulutuksissa niin, että aletaan aika nopeasti ottamaan mukaan vahvempaa ilmapuolustusta ja kaikkea yllätyksiä, jolloin käy vaan niin että kopterit putoaa ja ei saada niitä onnistuneita suorituksia. Se ei mielestäni riitä, että homma menee kerran (tuurilla) oikein, vaan että saadaan toistoja ja varmuutta suoritukseen, niin että se onnistuu myös stressitilanteessa viikkopeleissä tai eventeissä.
Ocelot wrote:On mahdollista että voisi tästä jatkaa vielä erikoisempien hommien parissa jossain soveltavassa kurssissa, mutta nyt on liian aikaista tässä vaiheessa ilman kunnon ilmatulenjohtokoulutuksia alkaa vetämään mitään tämän monimutkaisempaa paitsi esim. se Hunter-Killer.
Jos löytyy aikaa, niin voisi yrittää elvyttää treenitiistaita, jos kävisi harjoittelemassa kopterilentuetoimintaa, maalien löytämistä maastosta, savulla merkkaamista, laserilla maalaamista yms yms? Mielestäni ei tarvi järjestää erikseen koulutusta, vaan mennä vaan porukalla servulle.
Post Reply