AFI strategia palaveri 2017 - 2018, 13.03.2017, klo 1830

Post Reply
Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

AFI strategia palaveri 2017 - 2018, 13.03.2017, klo 1830

Post by Bummeri »

Hei!

Tarkoituksena olisi Ma 13.03.2017, kello 1830, palaveerata AFI suuremmista linjoista. Kirjotelkaa jos ajankohta on huono, niin ruukataan tarvittaessa.
Alustavasti oli puhetta, että pohdittaisiin missä me haluttaisiin olla taas vuoden päästä tästä hetkestä ja miten me sinne päästään.
Luodaan siis tavoitteita ja toivottavasti keinoja siihen tavoitteeseen pääsemiseen.

Tähän lankaan olisi nyt suotavaa saada yhteisöstä ideoita ja ajatuksia AFIn tulevaisuudesta.

Pohdinnan aiheita

Uusien/vanhojen pelaajien pysyminen yhteisössä

Mainonta, miten ja millaisena me näytään ulospäin?

Streamien ja videoiden vaikutukset ja niiden kehittäminen
Muista heikkinen kirjoittaa tähän mitä puhuit streamien katsojista, ja kuinka he katsoivat jotain eventti streämi. Siis ne uudet pelaajat!

Missä ja miten AFIn pitäis kehittyä?

Pelien laatu

Ihan mitä keksit, niin ehdota!
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
User avatar
ruoste
Posts: 583
Joined: 05 Jan 2015, 16:03

Re: AFI strategia palaveri 2017 - 2018, 13.03.2017, klo 1830

Post by ruoste »

Voitaisiin järjestää vaikka kerran kuukaudessa "laatu viikkopelit" (tm) joissa tehtävät on tarkastettu muidenkin kuin tehtävän tekijän toimesta, ja niiden sisältöä varmisteltaisi vaikkapa jonkin verran tavallista kohtaamistaistelua enemmän.
"Kolme-neljä RJtä huutelee samaan aikaan jotain vitun 'broken arrowia' tukiverkkoon ihan Mel Gibsonina..." -Härö
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: AFI strategia palaveri 2017 - 2018, 13.03.2017, klo 1830

Post by JoneKone »

Itse en pääse Ma. 13. muiden velvollisuuksien takia.

Jatkakseni ruosteen linjoilla, niin arvelisin, että tehtävien "laatuongelma" paranisi jo sillä kun saataisiin vain johtajat valitsemaan ja suunnittelemaan tehtävät ennakkoon ja sitten vielä pelattavaksi asti. Aika nopeasti suunnitellessa huomaa, että onko tehtävä sellainen, että sitä haluaa/pystyy järkevästi edes johtamaan jolloin sitten myös laittaa sen 15 min enempää ajatusta siihen ja sitä myöten sitten toivottavasti kaikilla parempi pelikokemus. Ei varmaan jokaiseen viikkopeliin saataisi valmista suunnitelmaa, mutta jos edes viikkopelipäivän ensimmäinen pelattava tehtävä on suunniteltu ennakkoon niin seuraavat voivat olla sellaisia peruskaavan mukaisia "perusrännejä".

Tästä jatkokehityksenä voisi olla kerran kuussa pelattava eventtityyppinen tehtävä viikkopelipäivänä johon luodaan eventti ja rosterin voi täyttää ennakkoon? Tehtävä voisi olla monimutkaisempi rakenteeltaan ja vaatisi johtajilta pientä sitoutumista ennakkoon. Tähän tarvitaan tehtäväntekijöiden, johtajien ja isäntien/adminien yhteistyötä. Voi olla hieman liian raskas ylläpitää jatkuvasti?

Viikkopelit pidän sellaisena harmaana massana (hyvässä mielessä) jota ei nykymuodossaan kannata monimutkistaa liikaa. Tehtävät pitää olla yksinkertaisia johdettavia ja "helppoja" pelata. Vaihtoehto tähän on, että vähennetään virallisten viikkopelien tehtävien määrää ja pelataan vain 1-2 tehtävää illan aikana, mutta koitetaan saada fokus pois "voitto millä hinnalla hyvänsä" ajatuksesta ja yritetään saada enemmän milsim henkisyyttä hommaan. Arvelisin, että kaikilla on kuitenkin hauskempaa kun pääsee edes välillä ampumaa ja tekemään järkeviä juttuja, joten nykylinja jossa yritetään mahdollistaa mahdollisimman "vapaita" pelejä, mutta kuitenkin tehtäväsuunnittelu ja johtaminen yrittää jossain määrin pitää homman löyhästi milsimissä lienee melko toimiva ja hyvä.

Bummerin mainitsemiin kohtiin vielä:

1. Harrastuksen kuin harrastuksen läpimenoaika henkilöltä on 2-4 vuotta. Pieni prosentti edustaa ns. vanhaa kaartia ja ovat jaksaneet harrastuksen parissa enemmän kuin se 4 vuotta. Eli "luonnollista poistumaa" tulee aina esiintymään. Tärkeintä yhteisön jatkuuvuden kannalta, on se että seuraava sukupolvi johtajia ja isäntiä pitää olla koulutuksessa alusta lähtien, ettei kiinnostus lopahda juuri silloin kun olisi valmis ottamaan vastuuta. Mitä oon kuunnellut "vanhempia" pelaajia niin jotkut kaipaavat takaisin pienempiin ja milsim tyylisiin peleihin joissa tunnelma oli tärkeämpi kuin voitto keinolla millä hyvänsä ja jengi yritti pelata yhdessä sen sijaan että kimpoilee pitkin karttaa jos "käskyt" ei huvita. Uusien pelaajien kommentteja mitä oon kuullut yleensä liittyvät AFI:n sisäiseen riitelyyn ja pelien vaikeuteen (vituttaa kun kuolee jatkuvasti tai pelit ei vaan mene muuten putkeen). Pelien vaikeuteen ei mun mielestä kannata puuttua, mutta "laatuun" pystyisimme kyllä ehkä vaikuttamaan. Mielestäni vähemmän, mutta paremmalla laadulla varmistaisi sekä uusien, että vanhojen viihtyvyyttä.

2. Onko mainonta missä määrin tarpeellista? Paljonhan porukka jakaa videoita aika ahkerasti jo nyt youtubessa ja twitchissä? Mielummin otan tyypin peleihin joka oikeasti haluaa osaksi yhteisöä kuin se perusjamppa joka näki domen artikkelin eikä keksinyt muuta tekemistä sille viikolle. Yhteisö pysyy ehkä pienempänä, mutta samalla myös tiivimpinä?

3. Kehityskohteita: Viikkopelit (eventit ovat poikeuksellisesti aina imo laadukkaita), Johtajien kannustaminen johtamaan, "Me" henki.

4. Pelien laadusta maintsinkin ylempänä.

Wall of text, por favor...

PS. Näistä yhteisöpalavereista kannattaa pitää kiinni, ja hyvä että saadaan nytkin aikaiseksi. Toivottavasti mahd. moni ehtii osallistumaan.
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
User avatar
Nummi
Posts: 1589
Joined: 26 Nov 2013, 01:52
Location: Stadi

Re: AFI strategia palaveri 2017 - 2018, 13.03.2017, klo 1830

Post by Nummi »

En valitettavasti pysty osallistumaan muuten kuin kuuntelemalla, mutta mediaan liittyen haluaisin että tästä keskusteltaisiin:

Medianäkyvyyden muokkaaminen yhteisölle sopivammaksi.
Keinoja:
- videoita saa julkaista mediatiimin luvalla
- videoilta vaaditaan tietty taso (ei muokkaamattomia raakaleikkeleitä sellaisenaan tuveen)
-videolla pitää olla jokin ajava voima, joku syy miksi ihminen sen katsoisi ja innostuisi meidän pelityylistä. Dokumentti meidän peleistä sellaisinaan ei ole kenenkään intressejen mukainen


Lisäksi: linjaus afin peleistä luodun materiaalin arkistointiin. YIR videoita olisi helpompi tehdä, jos videontekijöitä pyydetään arkistoimaan omasta mielestään YIR materiaalia olevat pätkät valmiiksi yhteen kansioon/dropboxiin vuoden kuluessa. Sitten niitä ei tarvitsisi vuoden päätteeksi kalastella ja latailla youtubesta kun raakaversio on bittejen hautausmaalla.
Furean wrote:Pitää muistaa, että ruotsalaisethan pani melkein koko Suomen kansaa.
ruoste wrote:Dataa on saatava.
IsaiahCortez
Posts: 340
Joined: 29 Jul 2013, 00:09
Location: Keskimmäinen sormi

Re: AFI strategia palaveri 2017 - 2018, 13.03.2017, klo 1830

Post by IsaiahCortez »

Nummi wrote:En valitettavasti pysty osallistumaan muuten kuin kuuntelemalla, mutta mediaan liittyen haluaisin että tästä keskusteltaisiin:

Medianäkyvyyden muokkaaminen yhteisölle sopivammaksi.
Keinoja:
- videoita saa julkaista mediatiimin luvalla
- videoilta vaaditaan tietty taso (ei muokkaamattomia raakaleikkeleitä sellaisenaan tuveen)
-videolla pitää olla jokin ajava voima, joku syy miksi ihminen sen katsoisi ja innostuisi meidän pelityylistä. Dokumentti meidän peleistä sellaisinaan ei ole kenenkään intressejen mukainen


Lisäksi: linjaus afin peleistä luodun materiaalin arkistointiin. YIR videoita olisi helpompi tehdä, jos videontekijöitä pyydetään arkistoimaan omasta mielestään YIR materiaalia olevat pätkät valmiiksi yhteen kansioon/dropboxiin vuoden kuluessa. Sitten niitä ei tarvitsisi vuoden päätteeksi kalastella ja latailla youtubesta kun raakaversio on bittejen hautausmaalla.
Meinaako Nummi nyt siis sitä että mediatiimi lähtee diktatoimaan sitä mitä AFI:n pelaajat saavat julkaista omilla kanavillaan? Editoimatonta ja editoitua? Vai meinaako nummi sitä että AFI:n omalle kanavlle julkaistavat videot menevät tarkempaan syyniin?
“If you don’t have enough artillery, quit.”
– General Richard Cavasos
"Kylmä, nälkä ja väsymys ovat siviilin harhaluuloja, sotilas tuntee puutetta ainoastaan ampumatarvikkeista."
User avatar
ruoste
Posts: 583
Joined: 05 Jan 2015, 16:03

Re: AFI strategia palaveri 2017 - 2018, 13.03.2017, klo 1830

Post by ruoste »

Ehdotan että Nummi perustaa Viddeo ja Propagandda -tiimin jolla valvoo kaikkien proletariaatin edustajien videotuotantoa.
"Kolme-neljä RJtä huutelee samaan aikaan jotain vitun 'broken arrowia' tukiverkkoon ihan Mel Gibsonina..." -Härö
User avatar
Castor
Posts: 1448
Joined: 01 Aug 2013, 13:51
Location: Hämeenlinna

Re: AFI strategia palaveri 2017 - 2018, 13.03.2017, klo 1830

Post by Castor »

Nummi wrote:En valitettavasti pysty osallistumaan muuten kuin kuuntelemalla, mutta mediaan liittyen haluaisin että tästä keskusteltaisiin:

Medianäkyvyyden muokkaaminen yhteisölle sopivammaksi.
Keinoja:
- videoita saa julkaista mediatiimin luvalla
- videoilta vaaditaan tietty taso (ei muokkaamattomia raakaleikkeleitä sellaisenaan tuveen)
-videolla pitää olla jokin ajava voima, joku syy miksi ihminen sen katsoisi ja innostuisi meidän pelityylistä. Dokumentti meidän peleistä sellaisinaan ei ole kenenkään intressejen mukainen


Lisäksi: linjaus afin peleistä luodun materiaalin arkistointiin. YIR videoita olisi helpompi tehdä, jos videontekijöitä pyydetään arkistoimaan omasta mielestään YIR materiaalia olevat pätkät valmiiksi yhteen kansioon/dropboxiin vuoden kuluessa. Sitten niitä ei tarvitsisi vuoden päätteeksi kalastella ja latailla youtubesta kun raakaversio on bittejen hautausmaalla.
Huomattavasti parempi ja vähemmän arveluttava keino olisi erittää AFIn "Viralliset" videot nimittämis- ja leikkaus-tavalla.
Valitettavasti "Virallisia" videoita ei kuitenkaan kovin moni tahdo täyspäivisesti tehdä.

Jos puolestaan tahtoisit että videoilla olisi vähemmän perseilyä ja kiroilua niin siinä tapauksessa valehtelisimme tuleville pelaajille jotka odottavat kunnon tosista meininkiä täällä eikä shacktacin dubbaamaan "serious fun" menoa.
Last edited by Castor on 08 Mar 2017, 14:57, edited 1 time in total.
Reason: edit
Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Re: AFI strategia palaveri 2017 - 2018, 13.03.2017, klo 1830

Post by Bummeri »

ruoste wrote:Voitaisiin järjestää vaikka kerran kuukaudessa "laatu viikkopelit" (tm) joissa tehtävät on tarkastettu muidenkin kuin tehtävän tekijän toimesta, ja niiden sisältöä varmisteltaisi vaikkapa jonkin verran tavallista kohtaamistaistelua enemmän.
Eikös tämä vastaa käytännössä nykyistä tapahtuman järjestämistä?
Kannattaako se brandätä "laatu viikkopeleinä", jolloin on vaara että latistetaan niiden muiden viikkopelien kuvaa?
JoneKone wrote:Itse en pääse Ma. 13. muiden velvollisuuksien takia.

Jatkakseni ruosteen linjoilla, niin arvelisin, että tehtävien "laatuongelma" paranisi jo sillä kun saataisiin vain johtajat valitsemaan ja suunnittelemaan tehtävät ennakkoon ja sitten vielä pelattavaksi asti. Aika nopeasti suunnitellessa huomaa, että onko tehtävä sellainen, että sitä haluaa/pystyy järkevästi edes johtamaan jolloin sitten myös laittaa sen 15 min enempää ajatusta siihen ja sitä myöten sitten toivottavasti kaikilla parempi pelikokemus. Ei varmaan jokaiseen viikkopeliin saataisi valmista suunnitelmaa, mutta jos edes viikkopelipäivän ensimmäinen pelattava tehtävä on suunniteltu ennakkoon niin seuraavat voivat olla sellaisia peruskaavan mukaisia "perusrännejä".
Miten tämä sitten käytännössä järjestettäisin?
Parantaako merkittävästi pelien laatua se, että se on ennakkoon suunniteltu?
Viikkopelit pidän sellaisena harmaana massana (hyvässä mielessä) jota ei nykymuodossaan kannata monimutkistaa liikaa. Tehtävät pitää olla yksinkertaisia johdettavia ja "helppoja" pelata. Vaihtoehto tähän on, että vähennetään virallisten viikkopelien tehtävien määrää ja pelataan vain 1-2 tehtävää illan aikana, mutta koitetaan saada fokus pois "voitto millä hinnalla hyvänsä" ajatuksesta ja yritetään saada enemmän milsim henkisyyttä hommaan. Arvelisin, että kaikilla on kuitenkin hauskempaa kun pääsee edes välillä ampumaa ja tekemään järkeviä juttuja, joten nykylinja jossa yritetään mahdollistaa mahdollisimman "vapaita" pelejä, mutta kuitenkin tehtäväsuunnittelu ja johtaminen yrittää jossain määrin pitää homman löyhästi milsimissä lienee melko toimiva ja hyvä.
Mitä me saavutetaan rajaamalla tehtävien määrää vähemmäksi viikkopelien aikana?
Mitä he tekevät jotka haluaa sitten vielä jatkaa pelejä?
Halutaanko me milsimiä? Ja mikä on sinun käsitys milsimistä?
Miten "voito hinnalla millä hyvänsä" johtaa milsimin vähyyteen?
Voisitko avata viimeistä lausetta vähän lisää. Mikä siis on mielestäsi avain onnistuneeseen peliin?

Mitä oon kuunnellut "vanhempia" pelaajia niin jotkut kaipaavat takaisin pienempiin ja milsim tyylisiin peleihin joissa tunnelma oli tärkeämpi kuin voitto keinolla millä hyvänsä ja jengi yritti pelata yhdessä sen sijaan että kimpoilee pitkin karttaa jos "käskyt" ei huvita. Uusien pelaajien kommentteja mitä oon kuullut yleensä liittyvät AFI:n sisäiseen riitelyyn ja pelien vaikeuteen (vituttaa kun kuolee jatkuvasti tai pelit ei vaan mene muuten putkeen). Pelien vaikeuteen ei mun mielestä kannata puuttua, mutta "laatuun" pystyisimme kyllä ehkä vaikuttamaan. Mielestäni vähemmän, mutta paremmalla laadulla varmistaisi sekä uusien, että vanhojen viihtyvyyttä.
Onko meillä joskus pelaatu enemmän milsim missioita?
Miten yleistä on tällainen käskyjen tottelemattomuus?
Aikoinaanhan meillä pelattiin paljon COOP tehtäviä. Nissähän on isompi rooli kanssapelaajilla viihtyvyyteen, ja helpompi pysyä elossa ja saad tappojakin. Olisiko kannattavaa piettää COOP tapahtumia, että uudet saavat onnistumisen kokemuksia helpommalla?
Miten me vähennetään riitelyä?
Ainakin spectakanavan mutettaminen on heitetty ilmoille? Vähenisikö sillointämä välitön palaute?
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
User avatar
Castor
Posts: 1448
Joined: 01 Aug 2013, 13:51
Location: Hämeenlinna

Re: AFI strategia palaveri 2017 - 2018, 13.03.2017, klo 1830

Post by Castor »

Bummeri wrote:
JoneKone wrote:Itse en pääse Ma. 13. muiden velvollisuuksien takia.
Jatkakseni ruosteen linjoilla, niin arvelisin, että tehtävien "laatuongelma" paranisi jo sillä kun saataisiin vain johtajat valitsemaan ja suunnittelemaan tehtävät ennakkoon ja sitten vielä pelattavaksi asti. Aika nopeasti suunnitellessa huomaa, että onko tehtävä sellainen, että sitä haluaa/pystyy järkevästi edes johtamaan jolloin sitten myös laittaa sen 15 min enempää ajatusta siihen ja sitä myöten sitten toivottavasti kaikilla parempi pelikokemus. Ei varmaan jokaiseen viikkopeliin saataisi valmista suunnitelmaa, mutta jos edes viikkopelipäivän ensimmäinen pelattava tehtävä on suunniteltu ennakkoon niin seuraavat voivat olla sellaisia peruskaavan mukaisia "perusrännejä".
Miten tämä sitten käytännössä järjestettäisin?
Parantaako merkittävästi pelien laatua se, että se on ennakkoon suunniteltu?
Käytännössä järjestetään siten että Viikkopeli-ilmoitukseen laitetaan historian mukaan oletettu pelaajamäärä ja kerrotaan mihin pelaajamäärään suositellaan suunnitella, jos tehtävä on pois haarukasta => huono mahdollisuus sille että pelataan, Jos pelaajamäärä erottuu normista => Voivoi, pahoitellaan että ei päässy pelaamaan tehtävää ja kehotetaan yrittämään uudestaan.
HUOM! Jos admin ottaa jonkun muun tehtävän kuin suunnitellun tehtävän viikkopeleissä niin häneltä pitäisi kysellä miksi ja kritisoida tehokkaasti jos mitään hyvää syytä valintaan ei ollut, Jotkut varmaan tahtoisivat tehdä tästä säännön ja toiset ei, en jaksa itse väitellä siitä.
Bummeri wrote:
JoneKone wrote:Mitä oon kuunnellut "vanhempia" pelaajia niin jotkut kaipaavat takaisin pienempiin ja milsim tyylisiin peleihin joissa tunnelma oli tärkeämpi kuin voitto keinolla millä hyvänsä ja jengi yritti pelata yhdessä sen sijaan että kimpoilee pitkin karttaa jos "käskyt" ei huvita. Uusien pelaajien kommentteja mitä oon kuullut yleensä liittyvät AFI:n sisäiseen riitelyyn ja pelien vaikeuteen (vituttaa kun kuolee jatkuvasti tai pelit ei vaan mene muuten putkeen). Pelien vaikeuteen ei mun mielestä kannata puuttua, mutta "laatuun" pystyisimme kyllä ehkä vaikuttamaan. Mielestäni vähemmän, mutta paremmalla laadulla varmistaisi sekä uusien, että vanhojen viihtyvyyttä.
Onko meillä joskus pelaatu enemmän milsim missioita?
Miten yleistä on tällainen käskyjen tottelemattomuus?
Aikoinaanhan meillä pelattiin paljon COOP tehtäviä. Nissähän on isompi rooli kanssapelaajilla viihtyvyyteen, ja helpompi pysyä elossa ja saad tappojakin. Olisiko kannattavaa piettää COOP tapahtumia, että uudet saavat onnistumisen kokemuksia helpommalla?
Miten me vähennetään riitelyä?
Ainakin spectakanavan mutettaminen on heitetty ilmoille? Vähenisikö sillointämä välitön palaute?
Tuohon COOP-tapahtumiin vastauksena:
Tästä ollaan puhuttu aiemminkin ja sitä ollaan päästy jo esittämään: Kohdeosasto COTVT on tällä hetkellä hyvä tapahtuma kompromissi COOPin ja TVTn välillä, Löytyy fiksua vihollista, löytyy realismia, löytyy rauhallisuutta, löytyy kevyttä RPrä, löytyy selviämistä moninkerroin enemmän kuin viikkopeleissä
Kiitokset tästä kuuluu Blahhille ja tuntemattomalle, nähdään huomenna peleissä!

PS: Tottahan toki COOP-tapahtumat on myös kivoja ja niihin tulen liittymään myös, mutta COTVT ainakin tällä hetkellä tuntuu paljon mielekkäämmältä.
Last edited by Castor on 08 Mar 2017, 16:58, edited 1 time in total.
Reason: edit
User avatar
Nummi
Posts: 1589
Joined: 26 Nov 2013, 01:52
Location: Stadi

Re: AFI strategia palaveri 2017 - 2018, 13.03.2017, klo 1830

Post by Nummi »

Näkisin, että AFI:n peleistä otettua materiaalia on afin mediatiimillä lupa valvoa tarvittaessa. Mutta enemmänkin ehdotan ohjeita videoiden tekemiseen ja uppaamiseen.

Edit:
En halua mitään perseilyä ja kiroilua pois videoista. Ei kiinnosta pätkän vertaa. Lähinnä haluaisin, että AFI:n peleistä otettava hirveä videoiden määrä ja siten youtubessa olevan tavaran saturaatio saataisiin jotenkin kuriin.

Olisin myös valmis valvomaan "Afin videontekijöitä", ylläpitämään playlistiä kaikista "Afin gameplay-videoista", ylläpitämään YOR dropboxia jne.
Last edited by Nummi on 08 Mar 2017, 17:13, edited 1 time in total.
Reason: asdf
Furean wrote:Pitää muistaa, että ruotsalaisethan pani melkein koko Suomen kansaa.
ruoste wrote:Dataa on saatava.
Post Reply