Finnkampen: Aegean Crisis 2 | TVT 180 | Su 28.02.2016 klo 19:00

User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: Finnkampen: Aegean Crisis 2 | TVT 180 | Su 28.02.2016 klo 19:00

Post by JoneKone »

=FU= J0ntt1_F1N wrote: + Victorit toimivat fiksusti. Ei tainnut tulla yhtään AT osumaa?
- Pelin lopputulosta osasin jo pelätä, kun lähdettiin innoissaan riskillä hyökkäämään takaisin vanhoihin asemiin. Kyllä se Ruotsalainen vain yllättää viimeisillä minuuteilla, kun luulee jo voittaneensa :D
Oli kyl taas eeppisimpiä pelejä taas pitkästä aikaan. Hauskaa oli koko illan! :D

Jontt1 kommentteihin lyhyt kommentti (ehkä oma kertomus jossain vaiheessa)..

- Olisiko vaunut loppu kohden tuoda hieman suuremmalla riskillä vähän lähemmäksi aikaisemmin murtamaan sitä tehdasaluetta? Nyt tilanne loppui tasapeliin, mutta 5 min lisää niin olisi varmasti riittänyt.

- Jotain mitä on tullut opittua vuosien varrella (ja silti välillä unohtaa), ettei koskaan oikein voi olettaa asemansa turvalliseksi. Sitä huudon määrä spektassa kun tämä tapahtui, ja vain minuttia tehtävän päättymisen jälkeen :D : https://youtu.be/d0H3oBNLIVQ?t=17203
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
faf
Posts: 196
Joined: 17 Mar 2015, 22:10

Re: Finnkampen: Aegean Crisis 2 | TVT 180 | Su 28.02.2016 klo 19:00

Post by faf »

Eka tehtävä

A15:n näkökulmasta meno oli kuin Vietnam-leffoissa. Edettiin hiljalleen mutta tasaisen varmasti eteenpäin, kutsuttiin ilma- tai vaunutukea tarvittaessa ja omia tappioita ei tullut juuri ollenkaan. Immersio oli mahtava. Tykkäsin.

Sekä komppanian- että joukkueenjohto oli tehnyt tosi tarkat suunnitelmat ja se näkyi. Välillä joukkue olisi voinut edetä hieman aggressiivisemmin tehtävän aikaraja huomioonottaen, mutta tällaisenaan immersio oli paljon vahvempi ja peliä pelattiin kuin se olisi ollut oikeaa elämää. Nopea hyökkäys olisi ollut videopelimaisempi.

Toka tehtävä

Olin A10. Sain komppanian briiffin lauantaina ja tein oman suunnitelmani sunnuntaina päivällä hieman poiketen komppanianpäällikön näkemyksestä. Valitettavasti en sitä tajunnut jakaa etukäteen ryhmyreille. Pahoitteluni!

Toisaalta hyvä sillä koko suunnitelma eli vielä tehtävän briiffiin saakka. Esimerkiksi koko komppanian kannalta kriittiseksi muodostunut tiedusteluelementti 'Kettu' keksittiin noin 10 sekuntia ennen tehtävän alkua. Kuva liittyy.

Image
"Kettua pelottaa"

Tässäkin tehtävässä meininki oli kohdallaan. Kilo reagoi esimerkillisesti alfan tiedustelutietoon ja sijoitti deltajoukkueen vihollisen hyökkäysuralle. Alfan ryhmät hidastivat ja kuluttivat ylivoimaista vihollista ja sitä kautta ostivat aikaa komppanian puolustukselle.

Ruotsalaisten toiminta

Oman näkemykseni mukaan ruotsalaisten toiminta ja suorituskyky oli pitkälti odotusten mukainen. He ovat mielestäni kehittyneet ainakin hyökkääjinä, ja mielelläni pelaisin heitä vastaan myös jatkossa. Myös jatkossa voisimme antaa heille vastaavaa assettiylivoimaa kuin toisessa tehtävässä. Meininki oli välillä sopivan epätoivoinen kun vihollisen vaunu pörräsi muutaman sadan metrin päässä mutta meillä ei vain ollut mitään millä vaikuttaa vaunuun sinkopartion tuhouduttua. 'Perlkele, nyt tarlvittais niitä rlakettitorljunta-aseita!' (Tuntematon sotilas). Tätä fiilistähän tänne on tultu hakemaan.
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: Finnkampen: Aegean Crisis 2 | TVT 180 | Su 28.02.2016 klo 19:00

Post by JoneKone »

Omia kokemuksia:

1. tehtävä:

TL:nä kortonkin alaisuudessa C4:ssa. Puskettiin hyvin C4:n suunnitelman mukaisesti Tavoite 2:lle asti ilman mitään sen kummempaa vastarintaa tai näköhavaintoa vihollisesta. Tavoitessa joudittiin kontaktiin sekä omien, että vihollisten kanssa. Jotenkin ei omaan kalloon mennyt heti se, että SW ilmansuunnassa voi vielä olla vihollista, niin kesti hetken ennen kuin sain omat, että partion silmät sinne. SW tähyilessä niin yhtäkkiä vihollisen kolmen miehen partio juoksee seisomaan suoraan 400 m päähän keskelle tietä. Hätäilen kontaktiilmoituksen kanssa ja saan kuin saankin omalla partiolle tarvittavat komennot. Avaan kuitenkin tulen liian aikaisin ja esim. FinJohnny ei pääse singolla vaikuttamaan suoraa vihollisen partioon. Unohdin myös sopivasti että mullahan oli myös GL piipun alla, millä olisi voinut koko partion tuhota kertalaakista jos olisi maltannut hetken mittailla etäisyyden ja säätää tähtäin kohdalle. Vihollinen pääsi siis pakoo tapoitta. Hetkeä myöhemmin meinattiin jäädä alarinteeseen alakynteen kun en halunnut toista kertaa menettää vihollista näkyvistä, mutta FinJohnny tajusi muistuttaa, että voi myös ottaa irti. Päästiin kun päästiinkin kaikki hengissä tilanteesta pois. Oma suoritus meni hieman penkia alle tässä vaiheessa. Tästä taas itselleen henkisesti piiskaa. Ensi kerralla paremmin.

Tehtävän loppua kohti niin päästiin vielä Tav. 2:sesta ampumaan singolla Industry alueelle pyrkivää vihollisen JV ryhmiä. Pisin maali taisi olla 1100 m vectroissa ja pienen mutinan jälkeen FinJohnny ampukin täysosumaan vihollisen miehittämään taloon. Harmittavasti vain ei tainnut aiheuttaa tappiota, mutta hirveällä vauhdilla ne kyllä lähti siitä. :)


2. tehtävä:

Hieman harmittavasti selvisi loppuviikosta, että oma C15 rooli onkin vaihdettu tiedustelurooliksi. Slottauksessa olikin kuin olikin kuitenkin A15 paikka auki ja vaihdoin siihen. Faf:i veti hommat hyvin ja aika vähän jäi loppukädessä itselleni tekemistä, muuta kuin faf:in selustan vahtimista ja karttamerkkien päivittämisessä. "Ketun" eli Thororinin tiedustelutietojen kuuntelemista auttoi paljon kokonaiskuvan muodostamisessa, ja näin jälkikäteen voisin väittää, että jos RTO meinaa jäädä ylimääräiseksi niin ei se tiedustelijan homma huono vaihtoehto ole sille slotille. Thororinilla oli myös käskyt olla ampumatta, ettei pilaa kenenkään pelinautintoa yksittäisen miehen selkäänkoukkaamisella. Ja jos kukaan ei vielä sitä tajunnut niin Kettuhan viittaa siihen ikivanhaan kummelisketsiin. Oli himpun verran hauskaa kuunnella Thororinin ja Faf:in kuittauksia, "Kettu kuittaa". :D

Loppua kohti selvisi, että vihollisella on vaunumiehistö vaunusta ulkona pyörähtämisen takia ja olisi hyvä hetki iskeä siihen. Tilanne oli jo raukeamassa kun otin hieman lähemmäksi mäenlakea ja näinkin, että vihollinen vetäytyy edessä olevan talon taakse. Tein lyhyen kontaktiilmoituksen ja päätin yrittää iskeä vihollisen jv:hen kun pyrkivät vaunuun. Pääsin talolle, sain yhden vihollisen tiputettua entryn yhteydessä, mutta kun vilkuillin talon ikkunasta niin vaunulla oli jo torni kohti taloa ja siihen loppui mun matka. Pahoittelut faf:ille, lähdin turhan omatoimisesti rynnäköimään. Ajattelin kuitenkin, että olen uhrattavissa ja vihollisen vanumiehistö on arvokkaampi maali kuin oma henkeni. Hyvällä tuurilla olisi matkalla vielä löytynyt sinko ja olisi sillä päässyt posauttamaan vaunua :D.


Kaikenkaikkiaan todella hyvä ja hauska eventti, ja etenkin toka tehtävä huikea suoritus AFI:lta. Meinasi vain vihollinen päästä lopussa luikertelemaan suoraan hotelille asti tuhoisin seurauksin (1 puolikas ryhmä ja 2 vaunumiehistön jäsentä konepistooleilla!). Onneksi loppui aika... :) Eli paljon on vielä opittavaa, mutta toiminta on selkeästi parantanut kaikilla osaalueilla.

... ja tässä vielä se kummelipätkä:
https://www.youtube.com/watch?v=TvG7uFheLOg
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
User avatar
Tuntematon
Posts: 2291
Joined: 19 May 2015, 15:29
Location: Valkeakoski
Contact:

Re: Finnkampen: Aegean Crisis 2 | TVT 180 | Su 28.02.2016 klo 19:00

Post by Tuntematon »

JoneKone wrote:Siitä viteota... "<3 finjohnny" :D

Kuulin huhua että oot vapaaehtonen tekeen tohon videoon tekstitykset suomeks ;)
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: Finnkampen: Aegean Crisis 2 | TVT 180 | Su 28.02.2016 klo 19:00

Post by JoneKone »

Tuntematon wrote:
Kuulin huhua että oot vapaaehtonen tekeen tohon videoon tekstitykset suomeks ;)
Ge mig pengar...
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
User avatar
Thororin
Posts: 71
Joined: 10 Mar 2015, 17:34

Re: Finnkampen: Aegean Crisis 2 | TVT 180 | Su 28.02.2016 klo 19:00

Post by Thororin »

Olin slotannut eventin molempiin tehtäviin hyvin mielenkiintoisia rooleja jotka pistivät omat rajalliset kyvyt koetukselle.

Tehtävä 1

Tilanne

Ensimmäisessä tehtävässä, jossa AFIlle oli määrätty hyökätä Industrial Park nimiselle tavoitteelle, toimin Victor-joukkueen johtajana.
Komppanian taistelusuunnitelma oli hyvissä ajoin kaikkien saatavilla mikä mahdollisti joukkue-tason suunnittelun ennen tehtävää teorian (mm. karttatiedustelu ja mielikuvaharjoittelu), ja käytännön tasolla (esim. maastotiedustelu).
Taistelusuunnitelma muistutti viikkopeleissä pelattua tehtävää, jossa olin ollut osallisena lähes identtisessä hyökkäyksessä, tämä helpotti tehtävää merkittävästi.

Victor joukkueen ajoneuvoina toimivat Vanillasta tutut CSAT miehistönkuljetuspanssarivaunut, aseistuksena raskas konekivääri (500 patruunaa) ja kranaattikonekivääri (96 kranaattia).
Johtuen viimeisimmistä päivityksistä, puuttui ajoneuvoista varustukseen kuuluva laseretäisyysmittari Johtajalle ja Ampujalle. Tätä kompensoitiin varustamalla Vaununjohtajat Vector 21 laitteella.

Varustuspuutteeksi voitiin myös lukea GPSn puuttuminen kokonaan sekä ajoneuvoista että miehistön jäseniltä. Erityisesti tästä kritiikkiä tehtävänsuunnittelijalle, mikäli Bluforce tracker on komppanian kaikkien muiden yksiköiden käytössä, näkisin GPSn olevan vakiovarustus koko komppanian taistelevissa osissa.


Tehtävä

Victor-joukkueelle asetettiin seuraavat tavoitteet:

- Tue Komppanian nyrkkiä ja painopistealuetta omalla tulellasi. (pohjoinen sivusta, Alfa ja Bravo Joukkue)
- Etene eri käskystä ja Komppanian päällikön harkinnan mukaisesti painopistealueen maastossa kohti kukkula 82:ta.
- Kukkulalta siirrytään tukemaan komppanian kohdealueen valtausta tilanteen vaatimalla tavalla.
- Suojaa toimintasi vihollisen merkittävältä PST uhalta kaikissa taistelun vaiheissa.



Toteutus

Vastustajan merkittävän PST uhan takia joukkue oli pakotettu toimimaan kaikissa taistelun vaiheissa mielellään yli 700 metrin etäisyydellä vihollisen oletetuista sijainneista, tämä luonnollisesti rajoitti joukkueen kykyä osallistua ja tukea komppanian hyökkäystä tehokkasti.

Taistelunaikaista toimintaa voisi luonnehtia tarpeetonta riskiä välttäväksi, ehkä jopa varovaiseksi.
Victor-joukkue eteni välitavoitteisiinsa ja taisteluasemiinsa käskystä tai luvan saatuaan erityisesti tehtävän ensimmäisellä kolmanneksella. Taistelun edetessä, erityisesti viimeisellä kolmanneksella, joukkue pyrki osallistumaan taisteluun astetta aggressiivisemmin tilanteen niin salliessa, myös ilman erityistä lupaa edetä seuraaville välitavoitteille. Pahoittelen että täten uhmasin ajoittain K-päällikön taistelusuunnitelman mukaista ohjeistusta.

Yhteistoiminta jalkaväen kanssa jäi pinnalliseksi lukuisista syistä, joista päällimmäisenä allekirjoittaneen rajalliset kyvyt hyödyntää joukkueen kommunikaatiovälineitä. Tilannetiedon siirtyminen, esimerkiksi linnoitettujen talojen osalta, valui puutteellisesti jääkäri tasolta tukevaan Victor joukkueeseen.

Edellämainittujen puutteiden ja/tai haasteiden takia joukkueen vähäisestä aseistuksesta ei saatu niin sanottua maksimaalista hyötyä irti. On silti hyvä todeta, että ampumatarvikkeita käytettiin ja mm. V1 vaunusta loppuivat RSKKn patruunat.
Joukkue ei koko tehtävän aikana ottanut vastaansa tehokasta PST tulta ja kaikki joukkueen vaunut selvisivät toimintakykyisinä tehtävän loppuun asti.



Mietteitä

- Joukkueen tilannetiedon parantamiseen tähtäävänä toimena näkisin, että vaunujen ampujat kuuntelevat jonkin (mielellään vastuualueella olevan) jalkaväkijoukkueen verkkoa sivukorvalla, tämä parantaa vaunun kykyä vaikuttaa tulella epäselviin maaleihin. Tämä on haastavaa ampujalle, mutta ei missään tapauksessa mahdotonta.

- Vaunujoukkueenjohtajan rooli on äärimmäisen mielenkiintoinen, mutta myös haastava. Kahden radiokanavan (Joukkue ja Komppania) ja vaunun johtaminen verbaalisesti tekee toiminnasta lähes skitsofreenistä, hyvä radiokuri korostuu joukkueen sisäisessä viestinnässä.
Silti, enemmän kuin mielellään pelaisin uudestaan samanlaisessa roolissa.

-Näkisin, että joukkueen varajohtajan rooli korostuu erityisesti taistelunaikaisessa toiminnassa meidän peleissämme, hän on henkilö joka on eniten taistelussa ja vähiten "langoilla". Tästä syystä pyrin edes teorian tasolla siihen, että V2 oli siirtymisien aikana kärjessä. Kiitos Palkille (V2) ja Väyryselle (V3), sekä heidän miehistöilleen loistavasta toiminnasta.



Tehtävä 2

Toisessa tehtävässä toimin Alfa joukkueen RTOna, voisikin sanoa että video kertoo toiminnastani enemmän kuin tuhat sanaa. Todettakoon, että tiedustelijana toimiminen oli kiinnostavaa ja erityisen kuumottavaa.


Kokonaisuutena hieno eventti kaiken kaikkiaan, hyviä rähinöitä ja hyvää johtamista. Kiitos järjestäjille ja kaikille osallistujille! 8-)
"AFI on syy alkoholismiini..."
- Scottz
User avatar
Keneraali
Posts: 823
Joined: 26 Jul 2013, 18:15

Re: Finnkampen: Aegean Crisis 2 | TVT 180 | Su 28.02.2016 klo 19:00

Post by Keneraali »

Thororin wrote: - Joukkueen tilannetiedon parantamiseen tähtäävänä toimena näkisin, että vaunujen ampujat kuuntelevat jonkin (mielellään vastuualueella olevan) jalkaväkijoukkueen verkkoa sivukorvalla, tämä parantaa vaunun kykyä vaikuttaa tulella epäselviin maaleihin. Tämä on haastavaa ampujalle, mutta ei missään tapauksessa mahdotonta.
Ehdottomasti kannattaa jakaa radioiden kuuntelua muille miehistön jäsenille.

Kuitenkin vinkkinä sanon että komentaja kuuntelee ns."taisteluradioita"; oma joukkue, lähin JV joukkue, lyhyt radio. Ja antaa ampujan ja/tai ajajan kuunnella niitä ylempiä radioita. On tärkeämpää vaunun tehokkaan käytön kannalta että komentajalla on koko ajan oman alueen tieto saatavilla, välikäden kautta vihollishavainnot ja tulitukipyynnöt kestää usein turhan pitkään ja tieto saattaa muuttua kun ampuja "kuuntelee" samalla kun etsii vihollista. Ja kun kuuntelee JV verkkoa voi usein vaikuttaa ilman mitään pyyntöäkään. Jalkaväki kiittää.
Komppania / vastaavassa verkossa sitten (pitäisi) liikkua hitaampaa tietoa, jonka ehtii välikädenkin kautta komentaja saamaan.
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: Finnkampen: Aegean Crisis 2 | TVT 180 | Su 28.02.2016 klo 19:00

Post by JoneKone »

Tuli katsottua toi ruotsalaisten streamipätkä kokonaisuudessaan. Jos oli jotain event-guidelines työn alla niin hyvä. Nimittäin esim. ensimmäisessä tehtävässä eivät tiedä sisältyykö safe-start varsinaiseen peliaikaan vai eikö. Samoin pohdiskelevat miten mahdolliset rajaylitykset käsitellään jne. jne. Eli varmaan jokin sellainen yksikertainen 10 kohdan "fairplay" listausta voisi olla hyvä olla jaossa ennen eventtiä vastapuolelle, että meillä sisäisesti?
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: Finnkampen: Aegean Crisis 2 | TVT 180 | Su 28.02.2016 klo 19:00

Post by JoneKone »

Kävin katsomassa mitä mieltä ruotsalaiset olivat eventistä Anrop:in foorumin julkisella puolella. Löytyi muutama videokin:

Anrop.se - Landskamp #3 - Aegean Crisis 2 - Part 1
https://www.youtube.com/watch?v=Bk3H1bI ... e=youtu.be

Anrop.se - Landskamp #3 - Aegean Crisis 2 - Part 2
https://www.youtube.com/watch?v=CR3Z1Za ... e=youtu.be

Arma 3 PVP SWE vs FIN 2016-02-28 Mission 2/2
https://www.youtube.com/watch?v=b7GSjkC ... e=youtu.be


Eikös meillä ollut yhdelläkään tallennus päällä?
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Re: Finnkampen: Aegean Crisis 2 | TVT 180 | Su 28.02.2016 klo 19:00

Post by Bummeri »

JoneKone wrote:Kävin katsomassa mitä mieltä ruotsalaiset olivat eventistä Anrop:in foorumin julkisella puolella.
Mitä ne oli kirjottanu?
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
Post Reply