FINNKAMPEN: AEGEAN CRISIS | Su 13.12.2015 klo 19 | TVT 150

faf
Posts: 196
Joined: 17 Mar 2015, 22:10

Re: FINNKAMPEN: AEGEAN CRISIS | Su 13.12.2015 klo 19 | TVT 150

Post by faf »

Kiitokset kaikille osallistuneille!

Ekassa matsissa olin A15 ja tähystelin vihollista. Kuolin varmaan ekana, joten ei siitä sen enempää. Tokassa tehtävässä johdin ekaa kertaa elämässäni eventissä joukkuetta (A10), ja oli helvetin hauskaa. Komppanian komento toimi loistavasti, ryhmänjohtajat toimivat loistavasti ja mielestäni myös itse suoriuduin hyvin. Pärinä ja fiilikset olivat mahtavat. Kiitos! Näitä fiiliksiä näistä matseista haetaan.
User avatar
Cpl Honkonen
Posts: 657
Joined: 01 Aug 2015, 14:39
Location: Iisalmi

Re: FINNKAMPEN: AEGEAN CRISIS | Su 13.12.2015 klo 19 | TVT 150

Post by Cpl Honkonen »

Bummeri wrote:Vissiin Johnssonin striimiä oli parhaimmillaan kattomassa lähemmäs 400 ihmistä.

Mites muilla streamaajilla ?
Itellä oli parhaillaan yli 40 ja keskiarvo oli varmaan 20+
Combat Camera
Jos meitsi sanoo jotain siitä ei saa selvää ja jos siitä sais selvää kannattaa olla vähän pelisilmää sen selvän suhteen
Johnson
Posts: 374
Joined: 07 Dec 2013, 18:02
Location: Espoo

Re: FINNKAMPEN: AEGEAN CRISIS | Su 13.12.2015 klo 19 | TVT 150

Post by Johnson »

Nummi wrote:^ Ei ne johnsonin streamia tulleet katsomaan vaan Tikan ja Hoxzerin flamewaria.
Mitään ei tapahtunut.
User avatar
Keneraali
Posts: 823
Joined: 26 Jul 2013, 18:15

Re: FINNKAMPEN: AEGEAN CRISIS | Su 13.12.2015 klo 19 | TVT 150

Post by Keneraali »

Johnson wrote:
Nummi wrote:^ Ei ne johnsonin streamia tulleet katsomaan vaan Tikan ja Hoxzerin flamewaria.
Mitään ei tapahtunut.
Vaikka mitään ei tapahtunut niin, aika epic :lol: :lol:
Tarmo
Posts: 289
Joined: 22 Jan 2015, 22:22
Location: Joensuu
Contact:

Re: FINNKAMPEN: AEGEAN CRISIS | Su 13.12.2015 klo 19 | TVT 150

Post by Tarmo »

Cpl Honkonen wrote:
Bummeri wrote:Vissiin Johnssonin striimiä oli parhaimmillaan kattomassa lähemmäs 400 ihmistä.

Mites muilla streamaajilla ?
Itellä oli parhaillaan yli 40 ja keskiarvo oli varmaan 20+
Keskimäärin 50, parhaimmillaan reilu 100.
- Asus GTX1080Ti FE, 11GB
- Intel Haswell i7-4790K
- Kingston 16GB (2x8GB) HyperX Fury, DDR3 1866MHz
- Z97-A-CORATOR
- NaturalPoint Head Tracker, TrackIR
- Asus PG279AQ

Image
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: FINNKAMPEN: AEGEAN CRISIS | Su 13.12.2015 klo 19 | TVT 150

Post by JoneKone »

Omat lyhyet kommentit:

- Huikea eventti! Kiitokset Fureanille ja kaikille järkkääjille. Tästä taas virtaa Arman perusgrindaamiseen muutamaksi kuukaudeksi. Armaa parhimmillaan.

- Ruotsalaiset on hyvä vastus, pelaavat samalla tyylillä kuin me ja omien havaintojeni mukaan reilusti. Tällä kertaa niillä oli hieman huonoa tuuria ja ehkä tottumattomuus pelata vastustajaa vasten joka käyttää morttaria tehokkaasti näkyi. Toivottavasti eivät lannistuneet liikaa ja pelaavat meidän kanssa jatkossakin.

- Alpha 2:lle myös kiitokset, ryhmä pelasi todella hyvin molemmissa tehtävissä. Meno oli rentoa mutta keskittynyttä.

- Johto oli tehnyt työnsä äärimmäisen hyvin. Myös tiedonkulku oli kunnossa läpi tehtävien vaikka tappioita tuli.

- Vanilla ei haitannut enää ekojen laukauksien jälkeen (ei edes CSAT). Tosin nyt kun hommat meni hyvin niin sitä ehkä sietää vähän paremmin. Mua ei haittaisi jos vaikka toimivuuden nimissä käytettäisiin niitä joskus myös tulevaisuudessa vastaavanlaisessa eventissä. Joku tekisi vain kunnon vanilla orbatit valmiiksi odottamaan, niin voitaisiin välttää CSAT:in alienit täysin. :)

- Maastot, sää ja kellonaika sekää assetit oli valittu hyvin. Mun mielestä niin tälläisissä komppaniatason eventeissä puolipeitteiset maastot päiväsaikaan ovat hauskoja pelata. Eri kontaktietäisyyksiä tulee paljon, ja eri aselajit pääsevät tekemään sitä mitä niiden pitää, sekä vihollista oikeasti edes välillä näkeekin.
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
User avatar
Blahh
Posts: 556
Joined: 17 May 2015, 14:12

Re: FINNKAMPEN: AEGEAN CRISIS | Su 13.12.2015 klo 19 | TVT 150

Post by Blahh »

Tehtävä 1
Rooli: K15 – Komppaniaupseeri/Komppanian varapäällikkö

Valmistautuminen
Yhteistyössä K10, A10, B10 ja C10 kanssa valmisteltiin ekaa tehtävää varten erittäin kattava suunnitelma. Pääasiassa suunnitelmasta vastattiin Ruosteen kanssa, mutta JoJot on hyvä ottaa alusta lähtien mukaan, tuomaan lisää näkökulmia.
Suunnitelmassa varauduttiin eri skenaarioihin ja siinä annettiin pelimerkit JoJoille toteuttaa ajatuksensa käsketyllä alueella.
Suunnitelma on kokonaisuudessaan nähtävillä täällä: https://docs.google.com/presentation/d/ ... sp=sharing

Jos joku eventtiin haluaa tuosta pohjaa niin lähestyköön savumerkeillä tms. En viitsi yleistä edit-linkkiä laittaa jakoon. Mielestäni suunnitelma pitää sisällään kaiken olennaisen, ilman että mennään sellaseen UO tyyliseen kankeaan sotilassuunnitelmaan.

Suunnitelma käytiin ennen eventtiä läpi koko komppanialle, toivottavasti tämä auttoi yksittäistä taistelijaa ymmärtämään osansa rattaistoa.

Slottaus
AWATS-slottaus kaipaa pientä hiomista, mutta tämä mahdollisti jälleen sujuvan ingame-slottauksen. Jälleen kerran tosi paljon viime hetken peruutuksia. Kaikki taisi ilmoittaa, mutta eikö oikeasti onnistu päivän varoitusajalla?

Aloitus
Tehtävä käynnistyi ongelmitta. Tehtäväähän ei varsinaisesti oltu tarkistettu ja kaikki jotka suunnittelussa olivat, missasivat BF trackerin toimimattomuuden.

Joukkueet olivat antaneet selkeästi hyvät briiffit ja joukot siirtyivät käsketyille toiminta-alueille ripeästi Jihad-Scottzia myöten.

Vihollinen nousee maihin
Jihadismin kehdosta, Scottzin etuvartiosta saatiin välittömästi tieto vihollisen painopisteestä etelän alueelle. Tämä oli huojentavaa, sillä tähän oltiin eniten varauduttu. Charlien etuvartiot antoivat täsmentävät tiedot alueesta. Olen kuitenkin eri mieltä siitä, että tiedustelusta vastaa koko joukkueen johtoelementti. Yksi onnistunut rakettirynnäkkö/kiväärikranaatti ja Kilon päässä voi herätä kasakan nauruun kun menetät yhteyden joukkueeseen.

Viholliskosketus
Charlie-joukkueen tuliylläkköä ei varsinaisesti saatu suoritettua. Tiedusteluelementit havaittiin ja onneksi ruotsalaiset möhlivät käsikranaattiensa kanssa. Norsunluutornista on helppo huudella, mutta joukkue ei ollut käsketyissä asemissa. Maasto oli toki avointa, mutta ilmauhka oli tässä kohtaa vielä hento, sillä kopterit pysyivät rannassa. Suunniteltu killzone Y9, Y6 ja Y4 alueelle jäi lähes täysin hyödyntämättä ja vihollinen pääsi pureutumaan kukkuloille.
Komppaniaan välitetyn tilannekuvan perusteella käskettiin charlie-elementit irtautumaan alueelta.

Olisiko joukkue voinut jäädä alueelle ja puskaryssäilyn toimesta nitistämään vihollisen alueelle? Ehkä, mutta omiin visioihin ei kuulu se, että menettäisin joukkueen vastineeksi vihollisen joukkueesta. Puolustustaistelussa prosenttien kuuluu olla meillä.

Alfa-joukkue niin ikään asetti etuvartioon joukkueen johtoelementtiä, joka myös sai surmansa joukkueen kosketuksessa. Myöskin A3 ryhmittyminen sivusta-asemaan kukkulalle oli suunnittelematonta ja toimi huonosti. Ryhmittyminen oli myöhässä ja jälleen tuhlattiin yllätyksen mahdollisuus. Taistelusuunnitelma oli pysyä kylässä ja kuluttaa vihollinen hiljalleen. Tässä myös onnistuttiin jahka joukot vetäytyivät kylään. KuiKin poistuessa olisi ollut suotavaa, että A15 olisi ollut hengissä, sillä RTOna ei ole helpoin tehtävä hypätä suoraan joukkueen johtoon.

Bravo-joukkueen valmiutta kohotettiin.

Charlie irtautuu, bravo koukkaa, alfa kestää
Charlie-elementit vedettiin lentokentän suojaksi ja ymmärrettävästi joutui vihollisen moukaroinnin alle. Tässä kohtaa ilma-asekkin heräsi ja alkoi aiheuttamaan tappioita. Joukkueen johto menetettiin etulinjan taisteluissa.

Bravo käskettiin koukkuun, mutta johtuen tilannetiedosta sillä ei katsottu vielä olevan kiire. Tästä johtuen vihollinen löysi aukon kohti lentokenttää ja tilanne kiristyi yhtäkkiä. Mikäli komppanian johto olisi puskenut koukun ajoissa, ei yksikään vihollistaistelija olisi astunut lentokentälle. Tästä otetaan ruosteen kanssa vastuu. Koukku kun saapui iski se nopeasti ja tehokkaasti tuhoten vihollisen viimeisen hyökkäyksen rippeet. Oli myöskin huojentavaa, että turhaa omien ampumista ei tapahtunut.

Alfa-joukkue kärsi viivytyksessä kovia tappioita, mutta piti käsketyn alueen. Johdossa oli ymmärrettävää sekoilua, joten riensi mikroamaan alfan ryhmää, jotta saisin tulta vihollisen sivustaan.
Ryhmänjohtajien on hyvä muistaa, että heillä harvoin on täydellistä tilannekuvaa. Ns. Suojattoman talon valtaamisella saattaa olla komppanian taistelun kannalta merkitystä. Norsunluutornissa kun oli selvästi tiedossa, että vihollisella ei vaan voi olla enää joukkoja paljoa jäljellä, saati sitten kykyä suojata sivustojaan.

Tehtävä 2
Rooli: K10 – Komppanian päällikkö

Valmistautuminen
Tähän tehtävään valmistauduttiin huomattavasti heikommin. Tehtävä oli kuitenkin varsin suorasukainen ja täten luotettiin että slottauksen jälkeen pystytään briiffaan tarpeeksi hyvin.

Slottaus
Heitinmiehiä huutelin mutta tulos jäi laihaksi, onneksi pari vapaaehtoista lopulta saatiin ja ruosteen pikakoulutuksella tuli oli pääpiirteittäin tarkkaa.

Aloitus
Tehtävä käynnistyi ongelmitta. BF tracker toimi tässä tehtävässä mikä selkeytti tilannekuvaa.

Siirtyminen jalkautusalueille, komppanian tulenavaus
Siirtymiset jalkautustasalle sujuivat ongelmitta. Vihollinen ei havainnut liikettämme AARn perusteella. Heittimellä oli haasteita mutta onneksi vihollinen pysyi asemissaan. Kranaatit osuivat hienosti maaliin, joka ohjattiin Charlien havaintojen perusteella. Alfa-joukkue pääsi täysin suojassa etenemään iholle. On syytä huomata AARsta, että samaan aikaan pohjoisessa vihollinen merkkaan N2-alueelle vihollishavainnon, vaikkei siellä koskaan ollut ketään. Tämä luultavasti hidasti vihollisen joukkojen siirtoa etelään.

Hyökkäys
Alfa puhdisti 26n tasan yhtä taistelijaa lukuunottamatta. Joukkue pääsi etenemään yllättäen täysin vailla kontaktia rantaa pitkin. Tässä kohtaa olisin voinut olla röyhkeämpi ja puskea teidät suoraan rinteeseen. Oltiin kuitenkin yhtä mieltä tulivalmistelusta ja savuista. Tämän jälkeen puskitte kukkulan kylkeen ja pyysitte bravon apua.

Bravo oli kontaktissa kukkulan edustan joukkojen kanssa, mutta pääsi myös suht helposti etenemään. Alphan pyytäessä apua iskettiin ripeästi ylöspäin. Tässä kohtaa olisi pitänyt sopia nopeasti tulialueen rajoista. Siellä pari taistelijaa lähti sooloilemaan ja kuolivat sen johdosta omien tuleen. Kuitenkin kokonaisuudessaan vyörytys meni yllättävän nätisti.

Charlien tehtävä oli tukea hyökkäystä ja varmistaa sivusta, josta vihollinen pyrkikin kiertämään. Täytyy kommentoida että oli tosi ponneton koukkaus eikä osastolla tuntunut olevan mitään tilannetietoa, tiedä sitten että oliko heillä kohteena tämä haamuhavainto pohjoisessa.
Joukkue toteutti melko itsenäisesti aggressiivista sivustan putsausta, jolla vihollinen lyötiin. Vähän paremmin olisin halunnut tilanteesta tosin olla selvillä.

Yleistä
Sitten muutamia yleisiä ajatuksia, jotka ilmaisen yksityisenä henkilönä, en kehitystiimin puolesta.
Miten meillä meni? No hyvinhän meillä meni, mutta sille kaikelle on syynsä.

Rehti peli, kansainvälisyys, suhteet muihin yhteisöihin on toki vahvasti mukana, mutta kyllä näitä pelejä lähdetään strategisessa mielessä voittamaan. Komppanian ja joukkueiden johtajat valittiin etukäteen kokeneista ukoista. Mä en näe näitä eventtejä sellaisina tapahtumina, et niihin tullaan harjoittelemaan. Se tapahtuu meikän mielestä viikkopeleissä.
Jos tuntee olevansa vielä vähän kokematon, niin eventeissä voi slotata sitten PSG/RTO, että pääsee vierestä seuraamaan.

Peliporukat kannattaa tällaisissa tapahtumissa jakaa useaan ryhmään, ne kun suurimmaksi osaksi pitää sisällään johtajia. En tässä implikoi sitten etteikö ei peliporukkalainen saisi olla RJ, vaan sitä, ettei tartte sitten ennen peliä jakaa niitä slotteja. Se on suunnitelman toteutumisen kannalta tärkeää, että kaikki johtajapaikat on täytetty.

RJ paikasta ylöspäin on syytä miettiä, että onko tehtäväsi niistää frägejä vai johtaa sinulle jyvitettyä joukkoa. Johtajien kuoleminen aiheuttaa turhaa häslinkiä. Miettikää ihan oikeasti että onko SINUN vai ALAISESI tehtävä toimia vastaanottopesäkkeenä tai hyökkäyksen kärjessä. Kyllä ne lyhyet radiot kantaa. Käskeminen on delegointia eikä raukkamaisuutta. Pahoittelen etten ollut komppanian kärjessä pystyttämässä Suomen lippua 112lle.

Käsky on käsky, jos sinulla on tarjota käskyn jälkeen oma ajatus, miten asian voisi hoitaa niin perustele se. Jos kuitenkin tämä tahdon ilmaisu päätetään olla tekemättä, toimit käskyn mukaan.

Kiitokset kaikille viimeistäkin kivääritaistelijaa myöten. Kuten ruotsalaiset sanoi, niin ollaan pahoja vastustajia, sillä aina kun meidät näkee, niin tuppaa kuolemaan.
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: FINNKAMPEN: AEGEAN CRISIS | Su 13.12.2015 klo 19 | TVT 150

Post by JoneKone »

Tuli katottua SSG:n streami alusta loppuun eilen. Jatkuvan parantamisen hengessä, niin ohessa omat kriittiset havainnot sen perusteella (en tiedä kiinnostaako ketään... :) ):

- Kaupunkitaisteluihin mun puolesta ihan Sidelle jopa talokohtaiset merkit. Vihollinen voi olla viereisissä talossa ja ilman kunnollista markkeria niin on todella vaikeata nopeasti ilmoittaa missä talossa omat on ja missä viholliset ovat. Joo, merkkiklutteriksi se menee kun zoomaa ulos, mutta jos sen rajoittaa kaupunkialueisiin, niin zoomilla saa sitten merkit erilleen toisistaan ja ympäröivää maastoa voi merkitä löyhemmin. Tai vaikka edes korttelittain tms.

- Ekan tehtävän päätavoitetta, eli lentokenttää melkein menetettiin ja aivan loppumetreillä. Tushinoa vasten oltais todennäköisesti menetetty se, ne ei tuollaista virhettä anna anteeksi. Ongelma taisi olla komppanian ja joukkuetason välisessä kommunikoinnissa?

- Tokassa tehtävässä, rantaan ylitys ei sujunut läheskään niin nopeasti kuin olisi pitänyt. Samalla niin suurin osa ryhmistä oli käyttänyt savunsa loppuun jo siinä vaiheessa tai ei tajunnut käyttää niitä suojaamaan ylitystä. South laittaan ei olisi tarvittu kuin yksi vihollisen maltilla varustettu raskas-kk ja Alpha olisi sahattu siihen rannalle kappaleiksi. Taas kerran Tushinoa vasten toi liike olisi ollut liian hidas ja epätehokas.

- Tokan tehtävän kohteen Hill 112 vyörytys. Streamin perusteella aketus isolla skaalalla ei ole edelleenkään meidän vahvuuksia. Toki vyörytys onnistui, mutta epäillen että vahvempaa/fiksumpaa vihollista vasten niin jälki olisi ollut rumempaa. En tiedä, mutta jotenkin omasta mielestä ei ole järkevää, että kolme ryhmää yrittää tunkea suoraan kohteelle? Sen sijaan vahvin ryhmä menee sisään ja muut ryhmät sweeppaa flankit ja antaa tukea kohteen ulkopuolelta? Tais muutama ukko mennä omiin luotiin siinä...

TL;DR: Töitä riittää komppaniatason hommissa vielä jos meinataa Tushinon tasoisia yhteisöjä vasten joskus pärjätä? Huomattavaa parannusta on kuitenkin tapahtunut.

Edit: Blahh laittoi oman postauksensa samaan aikaan, en jaksanu kirjoittaa omani uusiksi sitä huomioiden. :)
Last edited by JoneKone on 15 Dec 2015, 17:11, edited 1 time in total.
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
User avatar
madreizka
Posts: 1213
Joined: 28 Jun 2014, 21:19

Re: FINNKAMPEN: AEGEAN CRISIS | Su 13.12.2015 klo 19 | TVT 150

Post by madreizka »

Pystyykös admin käynnistämään BF träkkerin tehtävän käynnistyksen jälkeen server execin kautta?
Friend, were you a hero in the war?' I said 'No...but I served in a company of heroes'."
- Arma Finland
Post Reply