Page 5 of 5

Re: TaktiikkaTuokio

Posted: 14 Feb 2017, 13:22
by JoneKone
Tuntematon wrote: Aina ei tietenkään voi näitä toteuttaa mutta monesti kangistutaan siihen omaan suunnitelmaan ja ei oteta mitään ehdotuksia vastaan.
Toi on varmasti osittain totta. Monesti myös saattaa RJ:lle vaikuttaa, että JJ/Kilo turhaan jarruttelee, mutta samalla RJ:n tilannekuva joukkueen tai komppanian tilanteesta saattaa olla puutteellinen.

Aina välillä näkyy myös sitä, että RJ tai PJ ottaa ohjat omiin käsiinsä jos ei joku käsky miellytä ja se ei sitten välttämättä enää ryhmän, joukkueen tai komppanian kannalta hyvä juttu.

Herkkä balanssi. Ryhmien omaaloittellisuus on suotavaa, mutta liikaa sitä saattaa pilata joukkueen / komppanian peliliikkeitä / johtaa blu-on-blu -tilanteisiin. JJ:n/Kilon kannattaa kunnella mitä alhaalta tulee viestejä, mutta jatkuva debatti taas vaan vie aikaa ja tukkii väyliä.

Re: TaktiikkaTuokio

Posted: 14 Feb 2017, 16:51
by Scottz
Hierarkialla on paikkansa, vaikka se osan korvaan särähtää. Tällä tarkoitan sitä, ettei komppanianpäällikkö puutu yksittäisiin ryhmiin, joukkueenjohtaja ryhmän sisäisiin partioihin ja päinvastoin; ts. ei hypitä hierarkiassa ellei tilanne erikseen sitä vaadi. Lisäksi olen ottanut tavaksi, että komppanianpäällikkönä säästää kaikkien aikaa antamalla joukkueille tavoitteita taktisella tasolla ja jättää taistelutekniikan ja tavoitteiden saavuttamisen keinot joukkueen sisäiseksi asiaksi. Itse otan enemmin ohjaavan kuin käskyttävän roolin jos alaisen kompetenssi riittää; logististen ongelmien ratkonta ja tilannekuvan ylläpito vievät aivan riittävästi aikaa. Siksi toisekseen alaisten mikromanagerointi on loputon savotta jos sen taakakseen ottaa. Viitaten aikaisempaan viestiini, niin ne yksvitoset on ikään kuin "joukkueen vääpeleitä" jos he eivät ole sidoittuina muihin tehtäviin ja valvovat käskyjen toteutusta: heistä etenkin tuoreemmat joukkueenjohtajat saavat helpotuksen, kun voivat itse keskittyä taistelutekniikkaan ja jättää mikrologistiikan jonkun muun päänvaivaksi.

Re: TaktiikkaTuokio

Posted: 14 Feb 2017, 17:19
by Konzig
Scottz wrote:Hierarkialla on paikkansa, vaikka se osan korvaan särähtää. Tällä tarkoitan sitä, ettei komppanianpäällikkö puutu yksittäisiin ryhmiin, joukkueenjohtaja ryhmän sisäisiin partioihin ja päinvastoin; ts. ei hypitä hierarkiassa ellei tilanne erikseen sitä vaadi. Lisäksi olen ottanut tavaksi, että komppanianpäällikkönä säästää kaikkien aikaa antamalla joukkueille tavoitteita taktisella tasolla ja jättää taistelutekniikan ja tavoitteiden saavuttamisen keinot joukkueen sisäiseksi asiaksi. Itse otan enemmin ohjaavan kuin käskyttävän roolin jos alaisen kompetenssi riittää;
Juuri näin, ihan samaa mieltä. Itse näkisin johtajien roolin ensisijaisesti juuri asioiden mahdollistajina alaisille.

Selkeä suunnitelma helpottaa alaisten elämää. Tiedon kerääminen joukoilta, sen tulkitseminen ja välittäminen takaisin joukolle, helpottaa alaisten elämää. Ajoneuvojen, taistelutarvikkeiden ja tulituen toimittaminen joukoille helpottaa alaisten elämää. Komentosuhteiden ja vastuualueiden selvittäminen joukoille helpottaa alaisten elämää. Viestintärakenteen yksinkertaistaminen ja ylläpito helpottaa alaisten elämää. Ja kun alaisilla on helpompaa, niin tavoite on helpompi saavuttaa.

Tärkeintä olisikin pystyä pitämään juuri tavoite mielessä, ei se oma suunnitelma (tämä on usein oma heikkouteni). Suunnitelma on vain alustava väline tavoitteen toteutumiseen. Jos näyttää siltä, että alaisella on parempaa tietoa käytettävissä sijoittumisen tai kokemuksen vuoksi, niin on avoin ehdotuksille suunnitelman muuttamiseksi (jos se palvelee tavoitteen toteutumista). Itse olen kuitenkin huomannut, että taistelukentällä kulkeva informaatio on todella usein vajaata (joko liioittelevaa tai vähättelevää, joskus kokonaan virheellistä). Silloin on johtajan tehtävä arvioida tiedon luotettavuutta, ja joko pyytää tarkennusta tai tehdä omat johtopäätökset.

Johtaminen kaikilla tasoillaan on usein epäkiitollista hommaa, koska epäonnnistumiset näkyvät alaisille paremmin kuin onnnistumiset. Epäonnistumiset laitetaan yleensä johtajien piikkiin ja onnistumiset alaisten, mutta sellaista se on. Onnistumisen tunteet pitää osata ottaa itse kaikesta siitä missä huomaa edesauttaneensa tavoitteen toteutumista. Ja toki "tietäjät tietää", eli jos huomaa onnistumisia toisten johtamisessa, niin pitäisi muistaa kertoa se heille (vaikka suomalaisia ollankin).

Re: TaktiikkaTuokio

Posted: 14 Feb 2017, 18:45
by JoneKone
Ite en pääse treenien takia paikalle tänään, mutta jos esim. heko-toiminnasta puhutaan niin ohessa muutama näkökulma:

Tehtävä / Suunnittelu:

1. Tehtäviin riittävä organisaatio hallitun maahanlaskun suorittamiseen (aiemmassa postissa tuli tästä mainittua vähäsen).

2. Isoimmissa kuljetusoperaatioissa, ilmayksiköt siirtyvät omalle kanavalle suunnittelemaan maahanlaskua. Alustavat LZ:t sun muut JV-toimintaan liittyvät asiat selvitetään K10:ltä kuitenkin ensin.

3. Ilmayksiköt piirtelevät oman toiminnan tukiviivat vaikka vielä group kanavalle tjs. jotta avoimen yhteisön pilotit saadaan kaikki samalle viivalle eikä jää epäselvyyksiä. (tehtäviin pilotit, Air officerit ja JTAC:it samaan ryhmään?)

4. Shock and Awe insertit toimivat harvoin Armassa koska vihollisella ei tarvitse pelätä kuolemaa oikeasti ja Arma assetit yleensä tehty foliosta ja nitroglyseriinistä (tai sitten välillä taas umpinaisesta titaanista). Jos tehtävä vaatii balls-out rynnäkön, niin silloin pitää olla jokin keino vaikuttaa tilanteeseen niin, että vihollisen huomio on muualla kuin LZ:lla.

5. Jos tehtävässä edes jonkinlainen riski, että LZ:lla saattaa olla vihollista tai vihollinen pystyy siihen vaikuttaa niin LZ:a pitää tiedustella/tunnustella. "Tyhjä" helikopteri tunnustelee LZ:aa tai käyttää sensoreita LZ:n tähystykseen sopivalta etäisyydeltä/korkeudelta (vaihtelee uhkan mukaan). Sopivilla helikoptereilla voi pudottaa kärkipartioita muutamia satoja metrejä ennen varsinaista LZ:aa (esim. AH-6 MELB:it pystyvät kuljettamaan 2 veijaria asesiipien päällä). Partiot toimivat uhrattavissa olevina tunnustelijoina ja luotaavat ensisijaisen LZ:n tilanteen muutamassa minuutissa. Täyteen lastatut kuljetushekot ovat aina takaasemassa sopivan etäisyyden päässä ja valmiina vaihtamaan LZ jos ensisijainen LZ on kuuma. Kuitenkin sellaisella etäisyydellä, että maahanlasku tapahtuu minuttien sisällä OK merkistä, ettei tilanne LZ:lla ehdi muuttua liikaa. Tyhjä tunnustelu/tiedustelu -heko palaa baseen hakemaan oman ryhmänsä ja tulee viimeisenä laskeutumiseen. Koko operaatioon menee ehkä. 10-15 min enempää kuin se, että yritetään high risk / low pay LZ:lle suoraan ja pelaajia säästyy ja kaikilla on kivempaa.

6. GPS:t piloteille aina kun mahdollista, jos ei GPS niin silloin copilot-slotti välttämätön jos ei haluta eksyilyä ja muuta kaaosta. Koptereissa ei enää GPS vakiona.


Lento:

1. Lento suunnitelman mukaista ja jatkuvaa kommunikointia läpi lennon (tai 1:sen käskyjen mukaista, jos suunnitelma ei päde enää). Esimerkkiä organisoitumisesta voi otta Vaunu-joukkueesta tai JV-joukkueesta.

2. Viimeistään 2 km ennen LZ:aa vähennetään nopeuttaa n. 130-150 km/h tietämille ja korkeutta +- 30 m. Käytännössä ei ole tilannetta milloin LZ:aa kannattaisi lähestyä korkealta tai AO:n yli. Moni varmasti osaa lentää tiukemmilla marginaaleilla, mutta koska avoin yhteisö niin tuosta vaikka yleisparametrit.

3. Copilotti suunnistaa ja toimii tähystäjänä, riippuen pilotista niin myös kommunikoin maajoukkojen kanssa / ilmaverkkoon. Myös miehitetty Crew slotti olis kiva, mutta saattaa viikkopeleissä välillä olla hieman tylsä?

4. AO:n yhteydessä lentokorkeus alle 30 m tai sitten yli 500 m tai korkeammalle riippuen vihollisen kalustosta. OhjusIT:n uhkan aikana ei lennetä korkealle ollenkaan.


Taktiikat (myös TST-hekot):

1. Muodostelmassa kuljetushekot kärkeen ja gunshipit taakse. Järkevä IT mies avaa tulen kylki tai klo 6 asennosta jolloin gunshipit ei pysty heti vaikuttamaan takaisin. Kärjessä olevan kuljetusheko pystyy vaikuttamaan omasuojaaseistuksella ja vihollisen juovat paljastavat sijainnin perässä tuleville gunshipeille jotka pystyvät vaikuttamaan heti.

2. Kärkikopteri härnää ilmapuolustusta ja 1-2 km porrastuksissa perässä tulevat etsivät juovien tai savuvanojen lähteitä ja tuhoavat vihollista.

3. JV osoittaa maaleja ilmalle ja sitoo koordinaatteihin, maastomuotoihin, savuihin jne. Jos mahdollista hekot iskussa toistensa perässä niin, että seuraava aina korjaa edessä olleen iskemien mukaan.

4. 1 heko joko korkealle tai erittäin matalalla näkyväisyyden rajalla tähystää sensoreilla ja johtaa muita lentueen koptereita.

5. JV:llä/vaunuilla pakotetaan vihollisen liikkeelle AO:lla ja estetään ensin maajoukoilla vihollisen tehokasta IT-toimintaa. Kun vihollinen on moukaroitu haluttuun tilaan niin ilmaassetit tuodaan alueelle murtoa / viimeistelyä varten. Esim. Hekossa oleva JV-reservi voi tässä vaiheessa tuoda alueelle ja luoda uutta painetta täysin uudesta suunnasta.



... näin lyhyesti alkuun.

Re: TaktiikkaTuokio

Posted: 15 Feb 2017, 11:45
by Bummeri
Tuli jossain osassa keskustelua ilmi tämä asia, ja tuli mieleen että täytyy tästä mainitakkin.

Olen huomannut että dayzetaajia on kahta tyyppiä. Toinen niistä on pihalla kuin lumiukko ja vaatii jatkuvaa kaitsemista pysyäkseen mukana. Toinen niistä ei saa tarpeeksi haasteita omasta roolistaan pitääkseen mielenkiintoa yllä ja lähtee hakemaan niitä haasteita. Monesti nämä haasteiden hakijat eivät kuitenkaan tee syystä tai toisesta sitä loogista loikkaa suurempiin saappaisiin, vaan pelaavat joojoo mies rooleissa ja dayzetaavat. Yleensä he hakeutuvat sellaisiin ryhmiin pelaamaan missä vastuuta ei vaadita ja autonomia on suurta. Tämä johtaa siihen tilanteeseen, että mennään sitten omilla ehdoilla ilman väliä suuremmasta kuvasta.

Jos kohtaat tällaisen pelaajan omassa ryhmässäsi ja tunnistat tyypin, ajattele sitä mahdollisuutena. Olet saanut ryhmääsi todennäköisesti keskivertoa osaavamman pelaajan, oikean tappajan. Kun keksit sille mahdollisimman tärkeän, autonomisen homman ja vastuutat hänet sen tekemään, voit olla varma että et tule pettymään.

Re: TaktiikkaTuokio

Posted: 15 Feb 2017, 14:13
by Scottz
Eikös näitä jälkimmäisiä kannata jalkaväkiryhmän viitekehyksessä laittaa tunnustelijaksi/ovikelloksi? Ekoja taas suosiolla avustaviin tehtäviin esim. tukiaseen apumieheksi, ammustenkantajaksi tmv?

Re: TaktiikkaTuokio

Posted: 15 Nov 2017, 21:46
by Castor
Aattelin järjestää taktiikkatuokion Vaunujoukkueen käytöstä sekä KILOn että V10n näkökulmasta, olisiko tälle kiinnostusta? Ajatus ei ole opettaa vaan saada ajatusvirtaa aikaiseksi + käytännön kokemuksien jakaminen muille, Esim. itse en ole ollut V10 roolissa vähään aikaan.

Tämän keskustelun pohjalta saatan järjestää kiinnostuneille V10 koulutusta.