Page 6 of 17

Re: Koulutustiimin Keskustelu

Posted: 17 Nov 2014, 19:09
by Nummi
urkkifdf wrote:
Bummeri wrote:Siirretään huomiselle kello 2000.

Minun pitää alkaa purkaan keittiön lattiaa.
Haluutko vähän avata tätä?
Keittiöremppa ei riitä selvästikään mäkelälle syyksi.

Re: Koulutustiimin Keskustelu

Posted: 17 Nov 2014, 19:43
by Makela
Nummi wrote:
urkkifdf wrote: Haluutko vähän avata tätä?
Keittiöremppa ei riitä selvästikään mäkelälle syyksi.
Ei, ei se riitä! prkl!

Re: Koulutustiimin Keskustelu

Posted: 18 Nov 2014, 01:20
by Bummeri
urkkifdf wrote:
Nummi wrote: Keittiöremppa ei riitä selvästikään mäkelälle syyksi.
Ei, ei se riitä! prkl!
Pääsi lattian alle vettä. Vaihdoin muhat kuiviin.

Re: Koulutustiimin Keskustelu

Posted: 18 Nov 2014, 16:42
by Makela
Bummeri wrote:
Pääsi lattian alle vettä. Vaihdoin muhat kuiviin.
Muistithan kuivatella kunnolla sen montun, ettei uudet kastunu vanhasta kosteudesta?

Re: Koulutustiimin Keskustelu

Posted: 18 Nov 2014, 22:25
by Nummi
urkkifdf wrote:6. Tulevaisuudessa pyritään järjestämään KOHDENNETTU koulutus, vakio lentäjille koulutus perus-mallista, jonka kautta pyrittäisiin yhdenmukaistamaan lentäjien toiminta.
- Flight lead, vaki organisaatiot yms.
Tulisiko AFI:n myös supistaa lentäjien huomioitavia muuttujia asettamalla tiettyjä standardeja tehtävien lennostovalikoimiin ja rakenteisiin? Co-pilotit, pakko vai ei pakko, JTAC/FAC pakko vai ei pakko? Tällä hetkellä lentäjien toiminta on ehdottomasti vaihtelevaa tehtävissä, mutta eri johtajien eri johtamistyylit ja tehtävien erilaisuus johtavat saman koulutuksen saaneetkin hankaliin tilanteisiin.

Re: Koulutustiimin Keskustelu

Posted: 18 Nov 2014, 22:56
by JP-9000
Nummi wrote:
urkkifdf wrote:6. Tulevaisuudessa pyritään järjestämään KOHDENNETTU koulutus, vakio lentäjille koulutus perus-mallista, jonka kautta pyrittäisiin yhdenmukaistamaan lentäjien toiminta.
- Flight lead, vaki organisaatiot yms.
Tulisiko AFI:n myös supistaa lentäjien huomioitavia muuttujia asettamalla tiettyjä standardeja tehtävien lennostovalikoimiin ja rakenteisiin? Co-pilotit, pakko vai ei pakko, JTAC/FAC pakko vai ei pakko? Tällä hetkellä lentäjien toiminta on ehdottomasti vaihtelevaa tehtävissä, mutta eri johtajien eri johtamistyylit ja tehtävien erilaisuus johtavat saman koulutuksen saaneetkin hankaliin tilanteisiin.
Itsehän en mielellään lennä koptereita ollenkaan ilman apupilottia / crew chieffiä. Onneksi sentään JTAC/FAC löytyy melkein aina tehtävistä joissa lentohärveleitä on.

Re: Koulutustiimin Keskustelu

Posted: 19 Nov 2014, 10:39
by Bummeri
En päässyt paikalle, piti jatkaa vielä hommia. Saitte asiat näköjään käytyä.

Hyvä näin.

Re: Koulutustiimin Keskustelu

Posted: 19 Nov 2014, 15:43
by Makela
Bummeri wrote:En päässyt paikalle, piti jatkaa vielä hommia. Saitte asiat näköjään käytyä.

Hyvä näin.
Eipä yks palaveri nyt mikään ongelma ole, toisin kun ne sun märät lattian rakenteet... :D

Re: Koulutustiimin Keskustelu

Posted: 19 Nov 2014, 18:13
by Scottz
JP-9000 wrote:
Nummi wrote: Tulisiko AFI:n myös supistaa lentäjien huomioitavia muuttujia asettamalla tiettyjä standardeja tehtävien lennostovalikoimiin ja rakenteisiin? Co-pilotit, pakko vai ei pakko, JTAC/FAC pakko vai ei pakko? Tällä hetkellä lentäjien toiminta on ehdottomasti vaihtelevaa tehtävissä, mutta eri johtajien eri johtamistyylit ja tehtävien erilaisuus johtavat saman koulutuksen saaneetkin hankaliin tilanteisiin.
Itsehän en mielellään lennä koptereita ollenkaan ilman apupilottia / crew chieffiä. Onneksi sentään JTAC/FAC löytyy melkein aina tehtävistä joissa lentohärveleitä on.
Onko jollakulla erityinen syy vastustaa ehdotusta, että oletusarvoisesti A3-tehtävissä kopterissa olisi aina pilot ja co-pilot?

Muutama ajatus, miksi olisi hyvä olla co-pilot aina:

- Yleensä viikkopeleissä on katsottu karsaasti täysin uusien pelaajien päästämistä yksin kopterin puikkoihin ja yleensä kokeneeksi tunnettu pelaaja on tähän slottiin päästetty. Kynnystä voitaisiin madaltaa päästämällä uudet pilotit co-pilotin paikalle (ellei jopa etusijalla), jolloin johtamiskulttuurista tutulla "mestari-kisälli" -asetelmalla kokeneempi pelaaja valistaa ja opastaa tuoreempaa. Co-pilot voisi hyvin hoitaa lentoon nousuja rauhallisissa olosuhteissa ja pisimmät green zone -siirtymät varsinaisen pilotin valvovan silmän alla; tietenkin taitotason mukaan enemmän pelimerkkejä.

- Pidemmissä tehtävissä voisi olla hyvä, että kirjaimellisesti lennosta voi vaihtaa lentäjää, mikäli esim. tulee tarvetta olla pois koneelta; normaalisti tällöin laitettaisiin kopteri autohoweriin tai laskeuduttaisiin.

- Neljä silmää näkee enemmän kuin kaksi eli kahdella pilotilla on kyky havainnoida ympäristöään paremmin kuin yhdellä, tämän merkitys korostuu laskeutumisessa. Lisäksi, mikäli koetaan aiheelliseksi, voi toinen piloteista hoitaa lentämisen ja toinen radioliikenteen etenkin isommissa tehtävissä tai esim. toinen kuuntelee maaverkkoa ja toinen ilmaverkkoa.

Re: Koulutustiimin Keskustelu

Posted: 19 Nov 2014, 18:45
by Keneraali
Nykyinen helikopteritehtävä-kulttuuri (en tienny miten pitäisi kirjoittaa, joten överiks) on sen verran ala-arvoista että en lähtisi painottamaan co-pilottia, ellei tehtävä mene sen verran täyteen että ainoat paikat tai tehtävässä on oikeasti jotain järkevää tekemistä koptereille. Paikasta A paikkaan B vieminen on minusta aivan naurettavaa, tähän ei kopteria tarvittaisi vaan voitaisiin aloittaa tehtävä vain sieltä lähempää. Yleensä lentäjänä kun toivoo että porukka tarvitsisi paluulentoa, niin johan siellä hätäisimmät pistämässä peliä poikki...


Ehdotuksia koputehtävien parantamiseen:

Esim 1. 2-3 BH:ta kuljetustarkoituksiin, kuljetuksen jälkeen kahdesta hyppää pilotit kahden AH-6:n puikkoihin. Suht. vaikea saada mitään mullistavaa aikaiseksi, mutta pientä tukea tarjolla sekä piloteilla tekemistä. Kolmas BH tarvittaessa siirtelee joukkoja.

Esim 2. Tehtävään pyritään luomaan illuusio että joukkojen jakaminen on turvallista, jopa toivottavaa aka useampia pieniä kohteita. Kuitenkin pidetään kopterien määrä sellaisena että kaikki ei saisi kerralla vaan tarvitaan useampia kuljetuksia.

Tietenkin ZEUS:lla pystytään vaikuttamaan hyvinkin paljon kuinka paljon tarvitsee siirrellä joukkoja. Sekä AINA extract kun mahdollista.


Yllä olevilla esimerkeillä tulisi enemmän toimivaltaa koptereille. Tässä tulisi esiin koptereiden komentoketju, jota meidän peleissä tällä hetkellä ei ole. Eli jatkossa käytettäisiin myös koptereissa joukkueenjohtajaa aka flight lead, jonka tehtävänä olisi, kuten perus JJ:llä, organisoida kopterien toimintaa ja toimia välikätenä maajoukkoihin. Kuitenkin kuljetus ja hyökkäyskopterit toimisivat erikseen. AH-6:n pistäisin kuljetuksen alaisuuteen tai suoraan maajoukkoille.

Ei olisi enää erikseen jokaista kopteria verkossa vaan flight lead hoitaa kommunikoinnin ja välittää tehtäviä eteenpäin tarpeen mukaan. Flight lead lentäisi ensimmäistä kopteria. Muille tämän johdon alaisuudessa lentäville suotaisiin enemmän aikaa itse tehtävän suorittamiseen, esim. voivat siirtä suoraan ryhmän kanavalle ja organisoida sieltä jne.