Koulutustiimin Keskustelu

User avatar
Saunatyyny
Posts: 532
Joined: 07 Jan 2015, 18:47
Location: PKS

Re: Koulutustiimin Keskustelu

Postby Saunatyyny » 02 Nov 2015, 17:53

Voisin koittaa piirrellä jotain propaganda postereita noihin koulutuksiin (vaunu, uusien jne.)

Millo seuraava koulutustiimin paltsu niin vois udella lisää asiaan liittyen?
"Johnson ajoi autollaan päin rekkaa ja kuoli heti. Miksi Johnson kuoli? "
-Warren Bennis
User avatar
Castor
Posts: 1447
Joined: 01 Aug 2013, 13:51
Location: Hämeenlinna

Re: Koulutustiimin Keskustelu

Postby Castor » 02 Nov 2015, 17:53

Hienot vaunuohjeet! kiitokset käännöksistä :)
User avatar
madreizka
Posts: 1202
Joined: 28 Jun 2014, 21:19

Re: Koulutustiimin Keskustelu

Postby madreizka » 04 Nov 2015, 07:57

Muistutan jälleen: Kun teette ilmoja steamiin, kuten tämä: http://steamcommunity.com/groups/armafi ... 6920686415
laittaisitteko tulevaisuudessa päivämäärän tuohon otsikkoon, ei vie montaa merkkiä. Muuten kaikki hyvin.
Friend, were you a hero in the war?' I said 'No...but I served in a company of heroes'."
- Arma Finland
Bummeri
Posts: 2812
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Re: Koulutustiimin Keskustelu

Postby Bummeri » 12 Jul 2017, 14:05




Kun tämä meidän peli nyt on melko monimutkainen, niin voitaisiinko me kiinnittää huomiota opastuksen palotteluun ja rytmitykseen.

Nykyisellään meillä koulutustarjonta on mielestäni seuraavanlaista:
Koulutusten nykytila.jpg
Koulutusten nykytila.jpg (21.59 KiB) Viewed 1460 times


Meillä on perustason koulutus ja sitten meillä on vaativan tason koulutuksia ja hyvin vähän mitään siinä välissä. Lisäksi koulutukset ovat melko kookkaita paketteja. Pilkkomalla koulutuksia pienempiin helposti lähestyttäviin paketteihin ja tarjoamalla koulutksia eri tasoilla voidan tukea uusien pelaajien jäämistä yhteisöön jäseneksi.

Koulutusten tulevaisuus.jpg
Koulutusten tulevaisuus.jpg (30.86 KiB) Viewed 1460 times


Aiemminkin on jo ollut puhetta niistä koulutusten tunnustamisesta. Mielestäni me voitaisiin tässäkin hyödyntää gamifikaatiota. Me voitaisiin tarjota niitä pinnejä koulutuksen käyneille foorumitunnukseen. Niillä ei olisi mitään muuta mekanismia kuin, että halutessaan niitä voi keräillä foorumeiden tunnukseen. Joitain ihmisiä voi motivoida suuresti niiden kerääminen.
Last edited by Bummeri on 12 Jul 2017, 14:05, edited 1 time in total.
Reason: 1
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
User avatar
Anssi
Posts: 570
Joined: 21 Feb 2014, 19:43
Location: Kerava

Re: Koulutustiimin Keskustelu

Postby Anssi » 12 Jul 2017, 14:21

Pitkään ollaan menty sillä odotuksella, että intissä on kuitenkin kaikki nämä opeteltu, mutta ehkä olisi tosiaan aika hieman laajentaa koulutustarjontaa. Avainasemassa tietysti koulutustiimiläiset ja muut halukkaat kouluttajat, jotka suostuvat koulutuksia järjestämään.

Ehkä näin olisi helpompi myöskin järjestää koulutuksia; pienempi paketti -> vähemmän suunniteltavaa/pienempi materiaali/vähemmän vastuuta kouluttajalle -> lyhyt kestoisempi, tehokas koulutus, jossa käytännön harjoitteet pääosassa

Sopisi erityisesti ryhmätason rooleihin, joita käydään läpi hieman uusien koulutuksessa. Ei kuitenkaan poista tarvetta pidemmille ja vaativimmille koulutuksille.
User avatar
Castor
Posts: 1447
Joined: 01 Aug 2013, 13:51
Location: Hämeenlinna

Re: Koulutustiimin Keskustelu

Postby Castor » 13 Jul 2017, 14:58

Bummeri wrote:...

Oot oikeassa siinä minkälainen koulutustarjonta on.

Meillä ei ole vaan "varaa" katsoa asiaa sun tiimoilta, toki jos AFIlaisita vaadittaisiin että RJ-roolissa on RJ koulutus => Koulutuksia olisi hyvä tehä useammanlaisia ja pienemmissä paketeissa.
Mutta todellisuus on se että porukalla on rajatusti aikaa ja varsinkin rajatusti kiinnostusta tulla koulutuksiin, Esim. Kivääri, KK ja perus PST-koulutus olisivat meidän vähiten suosittuja koulutuksia jos sellaisia ruvettaisiin tekemään, hirveä määrä työtä menisi hukkaan.

Myöskään esim. Vaunukoulutusta ei kannata hajottaa useampaan osaan* koska mitä useamman koulutuksen järjestät niin sitä vähemmän niihin tulee porukkaa kun aiemmissa olisi pitänyt olla (1. Koulutus - 10henk, 2. Koulutus - 8henk, 3. Koulutus - 6henk....)
Koulutukset on jo valmiiksi jaettu pääosin kahteen osaan: Ennakkomateriaali joka antaa kaiken teorian (Wikisivu tai google docs) ja sitten Koulutus itsessään jossa käydään asiat nopeasti läpi, kouluttaja keskittyy kriittisiin kohtiin ja sitten harjoitellaan.

Loppujen lopuksi ajatus on antaa vain työkalut itseoppimiseen** eikä tehdä valmiita johtajia sun muita koulutusten kanssa, turha koittaa opettaa taistelunjohtamista JJlle joka tosi elämässä vaatii kuukausitolkulla enemmän koulutusta 24/7

Koulutustiimin näkemys (Tiivistetty vastaus): Jos joku osa AFIn taistelusta menee päin persettä tai jollekkin koulutukselle on pyyntöä niin kyseinen koulutus aika varmasti järjestetään koska silloin koulutettavien määrä on "taattu", Perusroolien koulutuksia ei ole hirveesti kyselty ja ne tuntuisivat menevän hyvin => Keskitymme monimutkaisempiin aiheisiin Uusienkoulutuksen jälkeen.

EDIT: BTW Uusienkoulutuksessa opetetaan nopeasti perusryhmän normiroolit.

*Tässä tapauksessa puhun yhen vaunun koulutuksesta, en osastoista.
**Tämän takia hyvät wikisivut on tärkeä asia että kerran koulutettu asia on helppo muistuttaa itselle uudestaan ja uudestaan kunnes homma alkaa iskostua päähän.

Bummeri wrote:Aiemminkin on jo ollut puhetta niistä koulutusten tunnustamisesta. Mielestäni me voitaisiin tässäkin hyödyntää gamifikaatiota. Me voitaisiin tarjota niitä pinnejä koulutuksen käyneille foorumitunnukseen. Niillä ei olisi mitään muuta mekanismia kuin, että halutessaan niitä voi keräillä foorumeiden tunnukseen. Joitain ihmisiä voi motivoida suuresti niiden kerääminen.


Tästä ollut ainakin aiemmin puhetta ja isolla osalla pelaajista oli paljon kovaa sanottavaa tätä vastaan, voihan tuosta jotain kyselyä tehdä mutta tämä menee yhteisönpäätökseksi, ei pelkästään koulutustiimin.
Last edited by Castor on 13 Jul 2017, 15:01, edited 2 times in total.
Reason: edit
User avatar
JoneKone
Posts: 2406
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: Koulutustiimin Keskustelu

Postby JoneKone » 13 Jul 2017, 16:09

Pikainen väliheitto tähän keskusteluun.

Kannatan ajatusta siitä, että koitetaan tiivistää paketteja ja että koulutuksien käymisestä seuraa jonkinlaista tunnustusta (jos pienellä vaivalla tehtävissä). Samalla meidän pitäisi koulutustiimin sisällä yrittää saada koulutuksia yhdenmukaisimmaksi ja tosiaan tähtäämään siihen, että tukevat yhteisölllisyyttä ja ovat linjassa tehtävien ja eventtien kanssa mitä AFI:ssa pelataan. Monesti yritetään kouluttaa PV tai monimutkaisia IRL juttuja kun lopulta niitä ei kuitenkaan viikkopeleissä koskaan pääse lopulta hyödyntämään (Kolonnat, ilmatuki 5/9 -liner, TRA jne.).
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
User avatar
JoneKone
Posts: 2406
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: Koulutustiimin Keskustelu

Postby JoneKone » 13 Jul 2017, 16:14

Castor wrote:Tästä ollut ainakin aiemmin puhetta ja isolla osalla pelaajista oli paljon kovaa sanottavaa tätä vastaan, voihan tuosta jotain kyselyä tehdä mutta tämä menee yhteisönpäätökseksi, ei pelkästään koulutustiimin.


Tällöin ollut kyse ollut esim. slottausoikeudesta ennen muita käydyn koulutuksen perusteella. Nyt Bummeri taisi ehdottaa, että korkeintaan saisi tägin foorumille ja sillä ei välttämättä suurempaa/vähempää arvoa olisi.
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
User avatar
Castor
Posts: 1447
Joined: 01 Aug 2013, 13:51
Location: Hämeenlinna

Re: Koulutustiimin Keskustelu

Postby Castor » 13 Jul 2017, 23:55

JoneKone wrote:...

Mulla ei oo mitään koulutusten yhteisöllisyyttä vastaan, voi olla että katson asiaa ihan väärin mutta omasta mielestä Koulutukset on täällä sitä varten että päässään korjaamaan AFIn pelaamista, esim. johtajia ei löydy tarpeeksi peleissä niin KoulTiimi rupee vetämään enemmän koulutuksia, Kopterit putoilevat liian helposti peleissä? => Vedetään Kopu ja Heko koulutuksia.

Homma menee tällä hetkellä tasan tarkkaan "tekijöiden valtakunta"-mentaliteetilla ja koulutusten vetoon ei ole sen kummosempia vaatimuksia, tämä johtaa siihen että porukka joka kouluttaa vetää Intistä ihan pirusti tavaraa. Se on helppoa koska ei tarvitse haastatella porukkaa miten homma toimisi meidän peleissä, ei tarvitse analysoida AARrää ja muistella menneitä taisteluita, loppujen lopuksi (ainakin vanhempien kouluttajien kanssa) kouluttaja "kuorii" koulutuksesta turhia kerroksia jotta hän pääsee siihen asian ytimeen. Tämä on yksi syistä miksi olen pyrkinyt ajamaan "koulutuskortteja" Että kouluttajien on helppo katsoa mitä ennen tuli koulutettua ja miten oman kokemuksen mukaan homma menisi nykyään.

Toki yllä olevaa prosessia esimerkiksi itse voisin nopeuttaa tulemalla mukaan tekemään joka koulutusta ja kyselemään mikä on oikeasti tarpeellista ja mikä ei, olen vain liian laiska tekemään tälläistä, toki koulutustiimi voisi kasata "koulutus standardit" ja ruveta tarkistamaan jokainen koulutus mutta omasta mielestä se ei ole tarpeellista ja lisäisi jo valmiiksi hankalaan hommaan lisä kerroksia.
Bummeri
Posts: 2812
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Re: Koulutustiimin Keskustelu

Postby Bummeri » 17 Jul 2017, 02:39

Castor wrote:... porukka joka kouluttaa vetää Intistä ihan pirusti tavaraa. Se on helppoa koska ei tarvitse haastatella porukkaa miten homma toimisi meidän peleissä, ei tarvitse analysoida AARrää ja muistella menneitä taisteluita...


Mielestäni koulutustiimi voisi kolmesta eri lähteestä ammentaa levitettäviä oppeja: Omat kokemukset, muiden kokemukset, ja pelien analysointi. Omiin kokemuksiin voi kuulua intti. Armeija-kokemusten peleihin sopivuuden analysoimatta jättäminen on kuitenkin karhunpalvelus kouluttajalle, yhteisölle ja koulutettaville. Sellaisen asian kouluttaminen, joka ei sovi meidän peleihin vie kaikilta osallisilta turhaa aikaa. Intistä saatavat opit tulisi ensin soveltaa meidä peliin ja testata käytännössä, sillä konteksteissa on kuitenkin eroja.

Koulutettavia asioita ja tapoja voisi ammentaa yhteisöjen ja henkilöiden pelityyleistä. Toki sieltä niitä on työläämpi kerätä, mutta esimerkiksi taktiikkatuokio voisi olla sellainen josta tiettyjä asioita voisi kerätä yhteisön osaajilta. Vaikka ne olisikin hankalampia löytää ja siirtää koulutukseen, on ne tekniikat ja tavat kuitenkin peleihin sopivia kun niitä siellä käytetään ja siellä ovat muodostuneet.

Kaikista työläintä onkin keksiä uusia tapoja ja tekniikoita analysoimalla pelejä ja tekemällä niinsanottua theorycraftingia. En tiedä kovin montaa henkilöä joka tätä näkyvästi meidän yhteisössä tekee. Se on lisäksi todella aikaavievää, ja luulen että vaatii todella voimakkaan kiinnostuksen tekijältään asiaa kohtaan. Ehkä tämä kannattaa unohtaa koulutustiimin osalta, ja keskittyä seurailemaan ja levittämään yhteisöön tällaisen tuloksia.

Castor wrote:Mulla ei oo mitään koulutusten yhteisöllisyyttä vastaan, voi olla että katson asiaa ihan väärin mutta omasta mielestä Koulutukset on täällä sitä varten että päässään korjaamaan AFIn pelaamista, esim. johtajia ei löydy tarpeeksi peleissä niin KoulTiimi rupee vetämään enemmän koulutuksia, Kopterit putoilevat liian helposti peleissä? => Vedetään Kopu ja Heko koulutuksia.

Koulutustiimin näkemys (Tiivistetty vastaus): Jos joku osa AFIn taistelusta menee päin persettä tai jollekkin koulutukselle on pyyntöä niin kyseinen koulutus aika varmasti järjestetään koska silloin koulutettavien määrä on "taattu", Perusroolien koulutuksia ei ole hirveesti kyselty ja ne tuntuisivat menevän hyvin => Keskitymme monimutkaisempiin aiheisiin Uusienkoulutuksen jälkeen.


Tällaisten kompleksisempien koulutusten pitäminen on tärkeää sillä se lisää meidän yhteisön kykyä pelata erinlaisia tehtäviä ja on tärkeää jotta voidaan tarjota erityisesti vanhojen pelaajien tarvitsemaan vaihtelua ja loputonta pelillistä sisältöä. Se on kuitenkin vain yksi tapa, jolla koulutustiimi voi palvella yhteisön tavoitteen saavuttamista.

Kuten aiemmin mainitsin, meillä ei ole tarjota uusille sellaista tutoriaalien sarjaa joka johdattaisi heidät toiminnan sisään helpommin. Uusien pelaajien integroitumisen tukeminen on se toinen tärkeä asia, johon koulutustiimi voi vaikuttaa. Uudet pelaajat eivät ole vielä sitoutuneita meidän yhteisöön. He eivät tule sanomaan meille, että "hei! Ois mukava jos joku kertois mulle mitä nää monet eri ryhmän roolit vaatii multa. Voitteko kertoa?". Meidän pitäisi saada uudet ohjattua sellaiseen tutoriaali putkeen, jossa heille henkilökohtaisesti vaihe kerrallaan avataan meidän pelin saloja ja niitä kaikkia kokemuksia jota meillä on tarjota. Se uusien koulutus on hyvä askel, mutta siihen pitäisi olla tarjota jotain välitöntä jatkoa joka tukisi sitä, että saavutetaan se ensimmäinen meidän yhteisölle uniikki "vitun siistiä" kokemus.

Toki yllä olevaa prosessia esimerkiksi itse voisin nopeuttaa tulemalla mukaan tekemään joka koulutusta ja kyselemään mikä on oikeasti tarpeellista ja mikä ei, olen vain liian laiska tekemään tälläistä, toki koulutustiimi voisi kasata "koulutus standardit" ja ruveta tarkistamaan jokainen koulutus mutta omasta mielestä se ei ole tarpeellista ja lisäisi jo valmiiksi hankalaan hommaan lisä kerroksia.


Homma menee tällä hetkellä tasan tarkkaan "tekijöiden valtakunta"-mentaliteetilla...


Tuo mentaliteetti osoittaa, että tiimissä on virtaa tehdä asioita ilman sen suurempaa ohjausta. Silti siitä voisi saada enemmän yhteisö irti jos tiimi pohtisi tarkemmin omaa toimintaansa. Yksittäisen henkilön ei kannata liikaa ottaa vastuita kontolleen. Koulutustiimissä olisi hyvä niissä omissa kokouksissaan pohtia yhteisön tarpeita ja sitten arvioida kuinka ne koulutukset vastaa/on vastannut niihin. Esimerkiksi tarkastelisitte sitä miten nykyiset koulutkset ja materiaalit on konkreettisesti hyödynnettävissä viikkopeleissä, kuten Jone mainitsi. Toinen mitä teillä sietäisi aina pohtia on kuinka voidaan opettaa asioita yksinkertaisella harjoitusmissiolla, sillä se pelaaminen on hauskaa. Esimerkiksi KK ampujan tulisi kyetä vastaamaan viereiseen osastoon kohdistuvaan tuleen peitteisen maaston läpi. Tehdään tehtävä jossa edessä olevaa AI osastoa aletaan ampumaan puuston takaa, jolloin oppilas voi arvioida tulen alkupisteen ja supressoida sen alueen.

Castor wrote:Meillä ei ole vaan "varaa" katsoa asiaa sun tiimoilta, toki jos AFIlaisita vaadittaisiin että RJ-roolissa on RJ koulutus => Koulutuksia olisi hyvä tehä useammanlaisia ja pienemmissä paketeissa.
Mutta todellisuus on se että porukalla on rajatusti aikaa ja varsinkin rajatusti kiinnostusta tulla koulutuksiin, Esim. Kivääri, KK ja perus PST-koulutus olisivat meidän vähiten suosittuja koulutuksia jos sellaisia ruvettaisiin tekemään, hirveä määrä työtä menisi hukkaan.

Myöskään esim. Vaunukoulutusta ei kannata hajottaa useampaan osaan* koska mitä useamman koulutuksen järjestät niin sitä vähemmän niihin tulee porukkaa kun aiemmissa olisi pitänyt olla (1. Koulutus - 10henk, 2. Koulutus - 8henk, 3. Koulutus - 6henk....)
Koulutukset on jo valmiiksi jaettu pääosin kahteen osaan: Ennakkomateriaali joka antaa kaiken teorian (Wikisivu tai google docs) ja sitten Koulutus itsessään jossa käydään asiat nopeasti läpi, kouluttaja keskittyy kriittisiin kohtiin ja sitten harjoitellaan.


Koulutusten järjestämisen resurssit onkin jännä asia. Miksi 3 x 30 minuuttia kestävän yksinkertaisen koulutuksen järjestäminen koetaan työläämmäksi kuin yhden monimutkaisemman 90 minuuttisen? Tiukassa aikamääressä pysyminen kuitenkin pakottaa rajaamaan opetettavan asian sisällön siihen kriittiseen, joten tarvittava materiaalikin on suppeampi, joten valmistelun määrän ei pitäisi olla sama.

Tarviaako pelaajia niinpaljon koulutuksiin? Miksei vaunutoimintaa voi kouluttaa kahdelle tai kolmelle hengelle kerrallaan? Ei me kuitenkaan saada yhteisön kaikkia jäseniä koulutuksiin, niin miksei sitten kiinnitä huomio niihin muutamaan jotka saadaan? Täyty ottaa huomioon, että meillä tapahtuu paljon mallioppimista yhteisössä. Tämä tarkoittaa että muutaman hyvin asian omaksuneen kautta oppi voidaan levittää yhteisöön ilman että kaikkia koulutetaan. Tässä vaikuttaisi nyt olevan tärkeää korostaa sitä koulutusten sisältöä ja vaikuttavuutta määrän sijaan.

TLDR:

- On karhunpalvelus opettaa sellaisia asioita jotka ei sovi yhteisön käyttöön
- Koulutettavaa sisältö voisi löytää yhteisöstä
- Uusille tulisi tarjota ja heidät tulisi ohjata tutoriaali putkeen joka johdattaa ensimmäisiin meille uniikkeihin "vitun siistiä" kokemuksiin
- Nykyinen koulutustiimin toiminta on arvokasta, sillä se palvelee yhteisön loputonta pelattavaa sisältöä ja on ensikosketus uusille
- Koulutustiimin tulisi pohtia oman toiminnansa vaikuttavuutta ja uusien pelaajien huomiointia

EDIT: Ei ollut ihan niin koherentti kirjoitus kun olisin toivonut, mutta kysykää jotain niin yritän selventää.
Last edited by Bummeri on 17 Jul 2017, 10:18, edited 2 times in total.
Reason: 1
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi

Return to “Koulutus”



Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest