Koulutustiimin Keskustelu

Post Reply
User avatar
JP-9000
Posts: 464
Joined: 08 Aug 2013, 10:51

Re: Koulutustiimin Keskustelu

Post by JP-9000 »

Hyviä pointteja Scottzilta. Co-pilot olisi mainio paikka opetella lentämistä kokeneempien kanssa, varsinkin kun A3:ssa tosiaan voi kivuttomasti lennosta vaihtaa lentääkö pilotti vai apupilotti. Lisäksi se ylimääräinen silmä- ja käsipari ei ole pahitteeksi navigoinnissa, kommunikoinnissa ja mastur... eiku...

Mutta toisaalta myös Kentsu on tuossa ihan oikeassa, että vaaditaan myös tehtäväntekijöiltä vähän funtsimista, jotta kopupiloteilla olisi myös järkevää puuhaa sen ensimmäisen viiden minuutin jälkeenkin. Varmaan jokainen AFI:lla enemmän lentänyt on päässyt kokemaan sen, kun tehtävän alussa tuupataan joukot AO:lle ja sen jälkeen hengataan jossain perseessä auto-hover päällä katsomassa youtubesta kissavideoita koska seuraavan puolentoista tunnin aikana ei tapahdu yhtään mitään. Hyvin usein käy myös niin, että vaikka koptereita olisi tarjolla tulitukitehtäviinkin, niitä ei viitsitä / muisteta käyttää. Tuosta hierarkiasta myös samaa mieltä, usein homma on melkoinen sekametelisoppa, vaikka nimellisesti joku onkin lead kopu.

Noin yleisellä tasolla kannustaisin kuitenkin tehtäväntekijöitä laittamaan sen co-pilot slotin ja isommissa kopuissa miksei sekä crew chieffiä ja co-pilottia kumpaakin. Eihän niitä slotteja ole pakko täyttää, jos tehtävä on muutenkin jäämässä vajaaksi.
User avatar
Nummi
Posts: 1589
Joined: 26 Nov 2013, 01:52
Location: Stadi

Re: Koulutustiimin Keskustelu

Post by Nummi »

Co-pilotin lisääminen saa pilotin mielestäni toimimaan usein vastuullisemmin sosiaalisen paineen takia (ellei kaveri) ja saattaa ehkäistä tylsyydestä johtuvaa lennostohäröilyä.
Mielestäni ShackTac tyyliin olisi hyvä lentotehtävissä:

1. Tehdä tukikohta mistä lennosto toimii
2. Tähän tukikohtaan tehdä "arsenaali" ilma-assetteja, jotta piloteista on hyötyä joukkojen liikuttelun lisäksi.
3. Tehdä tehtävään joko lentäjille omia tehtäviä jotka tukevat epäsuorasti joukkueen toimintaa (ilma vs ilma toiminta?) tai suorasti (joukkojen liikuttelu kaukaisiin kohteisiin, panssarikohteiden tuhoaminen?).
Furean wrote:Pitää muistaa, että ruotsalaisethan pani melkein koko Suomen kansaa.
ruoste wrote:Dataa on saatava.
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: Koulutustiimin Keskustelu

Post by JoneKone »

Nummi wrote:Co-pilotin lisääminen saa pilotin mielestäni toimimaan usein vastuullisemmin sosiaalisen paineen takia (ellei kaveri) ja saattaa ehkäistä tylsyydestä johtuvaa lennostohäröilyä.
Mielestäni ShackTac tyyliin olisi hyvä lentotehtävissä:

1. Tehdä tukikohta mistä lennosto toimii
2. Tähän tukikohtaan tehdä "arsenaali" ilma-assetteja, jotta piloteista on hyötyä joukkojen liikuttelun lisäksi.
3. Tehdä tehtävään joko lentäjille omia tehtäviä jotka tukevat epäsuorasti joukkueen toimintaa (ilma vs ilma toiminta?) tai suorasti (joukkojen liikuttelu kaukaisiin kohteisiin, panssarikohteiden tuhoaminen?).
Lisäisin tähän kohta 4. Aktiivinen ilmatiedustelu. Paljon ym. porukan peleissä nähdään sitä, että lentävät orbittia kohdealueen ympärillä ja co-pilotti merkkaa kartaan kohteita maajoukoille tai muille asseteille.
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
User avatar
Aspirant
Posts: 1029
Joined: 28 Sep 2013, 10:20

Re: Koulutustiimin Keskustelu

Post by Aspirant »

Jos tarvitsette koulutusmateriaalia Mekanisoidun jalkaväen + vaunun toiminnasta mahdollista Bootcamp/Mekanisoitu osasto koulutusta varten, niin tässä oli mielestäni hyvää matskua ja koska venäjä = niin helppo jokaisen oppia:

http://armawiki.zumorc.de/index.php?tit ... d_%28RU%29

PS. meidän pelityyliin sopii mielestäni paremmin että vaunussa on aina oma vaununjohtaja eikä ko. slottia yritetä antaa ryhmänjohtajalle. Koska Jalkaväki tarvitsee aina kuitenkin oman RJ:n + vara RJ:n.
Oikeassa elämässä tuo vaunujohtaja ei ole taistelussa vaunun sisällä yhtä hyödyllinen, koska vaunujohtajan oma optiikka on paska ja hän voi katsoa sama näkymää kuin ampuja = ei ole yhtä hyödyllinen kuin Armassa.
User avatar
Junnu99
Posts: 729
Joined: 29 May 2014, 21:45
Location: Oulu
Contact:

Re: Koulutustiimin Keskustelu

Post by Junnu99 »

Nummi wrote:Co-pilotin lisääminen saa pilotin mielestäni toimimaan usein vastuullisemmin sosiaalisen paineen takia (ellei kaveri) ja saattaa ehkäistä tylsyydestä johtuvaa lennostohäröilyä.
Mielestäni ShackTac tyyliin olisi hyvä lentotehtävissä:

1. Tehdä tukikohta mistä lennosto toimii
2. Tähän tukikohtaan tehdä "arsenaali" ilma-assetteja, jotta piloteista on hyötyä joukkojen liikuttelun lisäksi.
3. Tehdä tehtävään joko lentäjille omia tehtäviä jotka tukevat epäsuorasti joukkueen toimintaa (ilma vs ilma toiminta?) tai suorasti (joukkojen liikuttelu kaukaisiin kohteisiin, panssarikohteiden tuhoaminen?).
+1. Ja sitäpaitsi afilla on liian vähän tehtäviä jossa sekä omilla että vihollisilla on ilma-assetteja samaan aikaan, eli ilma vs. ilma taistelut jää pois vaikka sellaiset kivoja oiskin. Tosin tämä vaatii sen että opetellaan käyttämään ilmasta ilmaan ohjuksia (pitää itellä tehä vähän tutkimusta että miten kyseinen asesydeemi toimii super hornet-modissa)
"Peliporukat saa mennä saunaan ensin, kunhan löylynheittäjä löytyy"
User avatar
Nummi
Posts: 1589
Joined: 26 Nov 2013, 01:52
Location: Stadi

Re: Koulutustiimin Keskustelu

Post by Nummi »

Junnu99 wrote:
Nummi wrote:Co-pilotin lisääminen saa pilotin mielestäni toimimaan usein vastuullisemmin sosiaalisen paineen takia (ellei kaveri) ja saattaa ehkäistä tylsyydestä johtuvaa lennostohäröilyä.
Mielestäni ShackTac tyyliin olisi hyvä lentotehtävissä:

1. Tehdä tukikohta mistä lennosto toimii
2. Tähän tukikohtaan tehdä "arsenaali" ilma-assetteja, jotta piloteista on hyötyä joukkojen liikuttelun lisäksi.
3. Tehdä tehtävään joko lentäjille omia tehtäviä jotka tukevat epäsuorasti joukkueen toimintaa (ilma vs ilma toiminta?) tai suorasti (joukkojen liikuttelu kaukaisiin kohteisiin, panssarikohteiden tuhoaminen?).
+1. Ja sitäpaitsi afilla on liian vähän tehtäviä jossa sekä omilla että vihollisilla on ilma-assetteja samaan aikaan, eli ilma vs. ilma taistelut jää pois vaikka sellaiset kivoja oiskin. Tosin tämä vaatii sen että opetellaan käyttämään ilmasta ilmaan ohjuksia (pitää itellä tehä vähän tutkimusta että miten kyseinen asesydeemi toimii super hornet-modissa)
Vaikka ne eivät ole yleisiä oikeassa elämässä, helikopteri vastaan helikopteri-taistelutkin osaavat olla mielenkiintoisia ja haastavia. Mi-8 voi olla suurikin uhka jalkaväelle tai niiden ajoneuvoille ellei sitä hoideta pois päiviltä, etenkin ohjuksilla varustettu versio. Ei ole pakko siis ajatella pelkästään suihkareita kun miettii ilma vs ilma taisteluita.
Furean wrote:Pitää muistaa, että ruotsalaisethan pani melkein koko Suomen kansaa.
ruoste wrote:Dataa on saatava.
User avatar
Castor
Posts: 1448
Joined: 01 Aug 2013, 13:51
Location: Hämeenlinna

Re: Koulutustiimin Keskustelu

Post by Castor »

TJ21 voin kyllä käydä kaikenmoiset temput läpi mitä mekanisoitu joukko voi tehä.. Monnista joukkueenjohtajaan.
FirstLT
Posts: 18
Joined: 02 Dec 2014, 17:45

Re: Koulutustiimin Keskustelu

Post by FirstLT »

http://www.puolustusvoimat.fi/wcm/0eca0 ... OD=AJPERES
Eli "valtion virallinen" kanta. Viimevuotinen sotilaan raamattu. Valtion itsensä julkaisemaa OSI matskuu :)
Suuri osa tietysti pelaajille turhaa tietoa, osa taas soveltuu myös pelikäyttöön.
Omasta mielestä ennakot, pst- katveet ja -ennakot vastaa suht hyvin todellisuutta A3:ssa

Pari hölmöä kuvakämmiä oppaassa, jotka eivät vastaa todellisuutta vaan herättävät lähinnä hilpeyttä.
(kuten sivulla 79)

Noi ryhmän ja partion etenemismuodot ovat hyväksi havaittuja pelimaailman ulkopuolella.
Ake osuus on perus-suunnittelun kannalta ok, vaikka yksityiskohtiin ei mennä..
Kaikissa Arma versioissa sisäänmenoja on täysi mahdottomuus tehdä, kuten ne kuuluu tehdä.
Eli no big deal..
User avatar
Tonto-
Posts: 1051
Joined: 31 Aug 2013, 19:17

Re: Koulutustiimin Keskustelu

Post by Tonto- »

JJ-oppaan ensimmäinen osa on valmis: http://armafinland.fi/wiki/joukkueenjoh ... htamisesta

Saa nähdä milloin opas advanced rommelointiin valmistuu. :D Katsotaan kevääseen mennessä.

Kehitysehdotukset vaikka tähän ketjuun. -> http://armafinland.fi/forum/viewtopic.php?f=46&t=515

Kaikilla wiki-tunnukset omaavilla on lupa editoida artikkelia parhaaksi näkemällään tavalla!
Ja ennemmin lyödä lyötyy kuin joutuu sen kenkiin - lajin luonto vai ajan henki?
User avatar
Junnu99
Posts: 729
Joined: 29 May 2014, 21:45
Location: Oulu
Contact:

Re: Koulutustiimin Keskustelu

Post by Junnu99 »

Paltsua millon? Ens viikolla?
"Peliporukat saa mennä saunaan ensin, kunhan löylynheittäjä löytyy"
Post Reply