Tehtäväskripti-idea/-WIP: AI:n sotajohdolle vähän lisää loogisuutta

Post Reply
User avatar
haaris
Posts: 43
Joined: 26 Mar 2018, 17:51

Tehtäväskripti-idea/-WIP: AI:n sotajohdolle vähän lisää loogisuutta

Post by haaris »

Tämmöstä ajatusta oon pyöritellyt ja vähän kokeillut mutta mun onnettomilla skriptaustaidoilla projektit jumittaa yksinkertasten ongelmien äärellä..

Perusidea tässä ois suhteellisen yksinkertaisella skriptauksella ja editorin triggereillä simuloida AI:n "johtotasoa" toimimaan järkevämmin tilanteissa joissa AI on esimerkiksi: 1. Suorittamassa maahanlaskun 2. Siirtämässä porukan/saattueen tms mahdollisimman turvallisesti toiseen paikkaan 3. Hyökkäämässä ja halutaan saada se painottamaan hyökkäystä joko saavutettuun murtokohtaan/vihollisesta vapaaksi havaittuun suuntaan/vihollisen suuntaan.

Avaan tätä parilla esimerkillä kuvien kera ja kertaan missä tilanteessa oon ite tämän suhteen.

Esimerkki 1: Maahanlasku:

AI on suorittamassa maahanlaskun joillekin näistä kolmesta alueesta ja haluaa tehdä sen mahdollisimman turvallisesti. Sitä ennen tiedustelukopteri käy pörräämässä alueilla tai vaihtoehtoisesti puskissa on AI:n tiedustelijoita. Skriptin tarkoitus: Skripti hylkää ne alueet joissa on havaittu vihollista ja arpoo maahanlaskupaikan niistä joissa ei ole havaittu. Jos kaikissa on havaittu vihollista, skripti arpoo jonkin paikan koko arraysta.
Image

Esimerkki 2: Saattue:
AI on siirtämässä saattuetta alueen idästä länteen. Se lähettää tiedusteluajoneuvon edeltä jollekin näistä reiteistä. Skriptin tarkoitus: Jos tiedusteluajoneuvo pääsee reitin läpi ilman vihollishavaintoja, AI lähettää saattueen matkaan samalle reitille. Jos taas tiedustelu joutuu kontaktiin / havaitsee vihollista, AI tekee jotain muuta; lähettää esim pari tankkia reitille jossa vihollista havaittiin, tai toisen tiedusteluosaston eri reitille.
Image

Triggereinä tässä voi käyttää ihan editorin omia, tilanteen mukaan. Erityisesti "BLUEFOR (not) spotted by OPFOR" tai "Seized by OP-/BLUEFOR" -tyyppiset tulee ekana mieleen. Mun osalta tää jumittaa nyt siinä että pitäis saada muodostettua tuo alueen-/reitinvalinta-array noiden triggereiden statejen perusteella. Niiden arpominen onnistuu kyllä, ei ole kovin monimutkaista, mutta jos nuo triggerit sais liitettyä messiin ni uskon että tämä tois osaltaan enempi loogisuutta AI:n toimintaan täntyyppisissä tehtävissä. Tavallaan simulois tilannetta että AI:n sotajohto hyödyntää vihollishavaintoja / tiedustelutietoa. Pelaajien / johtajien kannalta tais tois cooppeihin lisää sitä aspektia että sillä on merkitystä saako vihollinen meistä havaintoja / sillä mitä me tehdään on enempi vaikutusta siihen mitä AI tekee.
Last edited by haaris on 10 Sep 2018, 11:55, edited 3 times in total.
Image[url=steam://friends/add/'.76561197981009705.']Image[/url]
User avatar
haaris
Posts: 43
Joined: 26 Mar 2018, 17:51

Re: Skripti-idea / -WIP: AI:n sotajohdolle vähän lisää loogisuutta

Post by haaris »

Tupla.
Image[url=steam://friends/add/'.76561197981009705.']Image[/url]
Post Reply