Pelien kurinalaisuus. Afin nykytila ja suunta?

User avatar
Tonto-
Posts: 1051
Joined: 31 Aug 2013, 19:17

Pelien kurinalaisuus. Afin nykytila ja suunta?

Post by Tonto- »

Tiedustelen AFI -pelaajien mielipiteitä viimeaikojen peleistä tästä vähän vaietummasta näkökulmasta.

Aloitan vuodatuksen toteamalla Arman olevan aivan vitun paska peli jota kenenkään ei tulisi pelata tai varsinkaan ostaa näin keskeneräisenä vitunriekaleena mitä se on ollut jo kymmenen vuotta saatana. Kaikki ketkä väittää tämän olevan räiskintäpelinä sitä parasta herkkua ovat tästä hetkestä edespäin allekirjoittaneen paskanruskealla, Serlalle kirjoitetulla listalla.
Haistakaa vittu.

Kaiken tämän ympärillä vallovan aids-ripulin seasta, pimeydestä kuitenkin kajastaa valo toivon kipinästä ja sillä valolla on nimi. AFI. Vaikka Arma on pelinä täysin epäonnistunut, tarjoaa se täysin ainutlaatuisen ympäristön luoda pelielämyksiä kymmenien muiden pelaajien kesken. Te, kaikki muut AFI-pelaajat, teette tästä pelistä pelattavan.

Pointtini on siis, että pelaajien panostus vaikuttaa suoraan pelien laatuun.

Minun mielestäni pelien laatu onkin ollut viime aikoina lievässä laskusuhdanteessa, samaan aikaan kun viikkopelien pelaajamärää on ollut yhtä nousua ja juhlaa. Yleinen härvääminen näkyy kaikkialla - viikkopeleissä sekä eventeissä.
Pelaajamäärän ja härväämisen välille olisi helppo vetää viiva, ellen olisi viime kesänä AFIn ensimmäisissä eventeissä ollut todistamassa saman koko luokan pelejä. Silloin vallinnutta ilmapiiriä ei yhteisön peleissä jostain syystä vaalita enää samalla tavalla.

Yhteisö on kaikille halukkaille avoin, sääntöjä ei juuri ole eikä pelaajilta vaadita muuta kuin kykyä toimia ryhmässä, kärsivällisyyttä ja avointa mieltä.
Kaikki peleissä pelanneet ymmärtävät varmasti miksi näitä kolmea em. kohtaa tuleekin vaatia.

Peli on puhdas tiimipeli joka perustuu tiettyyn arvohierarkiaan.

Peli ei ole toimintapeli jossa koko ajan tapahtuu vaan on odottamista niin asemissa kuin siirtymissä.

Yhteisöllä on kokoa ja jokainen tehtävä pelataan periaatteessa uudessa ryhmäkokoonpanossa. Avoimin mielin tulet varmasti kaikkien kanssa toimeen.

Tällä kolmen kohdan mantralla yritetään varmistaa se, ettei se sekalainen 40-pelaajan häröpallorosvojoukko ole täysin hallitsematon läjä verenhimoista lihaa ja että sillä joukolla saisi tehtyä ne pienetkin, kuitenkin pelikokemukselle paljon merkitsevät toimenpiteet helposti ja nopeasti.
En usko, että kukaan pelaaja haluaa käyttää aikaansa yhtään enempää kuin on tarve ajoneuvoihin nousemiseen, radioiden säätämiseen tai kaikista räikeimmissä tapauksissa tehtävän uudelleen slottaamiseen.

En tietenkään tilittäisi, ellei minulla olisi ehdotuksia ja ohjeita kaiken turhan härväämisen välttämiseksi. Toivoisin kanssapelaajilta tietynlaista tilannetajua teamspeakin ptt:n käytön kanssa. Antakaa adminille ja joukkueenjohtajalle suunvuoro slottauksessa ja säästäkää jutut tehtävään.
Älkää kertoko juttujanne heti tehtävän käynnistyttyä vaan antakaa RJ:n kertoa teille tehtävän käynnistyessä radiokanavat ym. toimenpiteet, niin kaikkien ei tarvitse kysyä niitä erikseen. Ketään ei kiinnosta kuunnella sitä Acren tukkiutumista 40 pelaajan puheesta ja tätä alkuhärdelliä seuraa aina, lähes poikkeuksetta, jonkinlainen siirtyminen joissa niitä juttuja oikeasti kaivataan.
Kuunnelkaa johtajaa.

Toivoisin myös itse yhteisöltä, että näitä joskus silloin vanhoina hyvinä aikoina painotettuja kohtia alettaisiin painottamaan jälleen ennen pelien alkamista. Se minuutti mikä sen sääntöliirumlaarumin selittämiseen menee maksaa itsensä takaisin aivan varmasti. Näin varmistetaan yhteisön idean välittyvän myös upouusille ja peliin vasta tutustuville pelaajille.

Peleissä on hauskaa, yhteisössä on paljon samanhenkistä porukkaa ja tilitykseni on oikeastaan täysin turhaa. Kuitenkin jotain ennaltaehkäiseviä toimia olisi hauska nähdä, ennen kun siitä bannivasarasta tulee arkipäivää. Yhteisön nykyinen suunta ei varmasti palvele Arman ideaa tulevaisuudessa.

Vaikka ArmA onkin ainutlaatuinen ja uskomaton peli näin suurella peliporukalla jonka AFI tarjoaa, vastaavasti se 30 pelaajan häröpallo tekee tästä pelistä entistäkin hirveämmän ja luultavasti perimää vahingoittavan kokemuksen.

Mielipiteitä?
Last edited by Tonto- on 18 Jun 2014, 02:23, edited 2 times in total.
Ja ennemmin lyödä lyötyy kuin joutuu sen kenkiin - lajin luonto vai ajan henki?
User avatar
JP-9000
Posts: 464
Joined: 08 Aug 2013, 10:51

Re: Pelien kurinalaisuus. Afin nykytila ja suunta?

Post by JP-9000 »

Itse olen myös kokenut yleisen härväyksen ja perseilyn olleen hienoisessa noususuhdanteessa viime aikoina ja tarkoituksena onkin ollut ottaa tämä puheeksi, mutta ehdit ensin. Ehdottomasti samaa mieltä kaikesta sanomastasi ja lupaan ainakin itse jatkossa herkemmin monottaa pihalle ylenmääräistä perseilyä harrastavaa jengiä silloin kun olen adminina. Kannustan myös muita admineitamme ottamaan vähän tiukemman linjan. Bannivasara pysyy vielä toistaiseksi työkalulaatikon pohjalla, mutta monotus pois servulta ja jäähy ainakin seuraavaan tehtävään asti saavat toimia muistutuksena siitä, että vaikka huumori on peleissämme enemmän kuin sallittua, AFI:n kantavana ideana on alusta asti ollut taktinen yhteispelaaminen ja tähän ajatukseen ei kertakaikkiaan ylenpalttinen perseily ja sooloilu sovi.

Consider yourselves warned.

Image
User avatar
Oks4
Posts: 27
Joined: 05 Aug 2013, 23:33

Re: Pelien kurinalaisuus. Afin nykytila ja suunta?

Post by Oks4 »

Tuntuu kuin viimeaikoina olisi tullut paljon uusia pelaajia kerralla ja vanhoja tilapäisesti häipyneen, niin peleissä keskimääräinen pelikokemus on notkahtanut. Ehkä tilanne korjaantuu itsestään tässä lähitulevaisuudessa kunhan pelaajien keskimääräinen pelikokemus taas vähän kasvaa.

Viimevuoden syksynä kun itse tulin ensimmäistä kertaa peleihin olin lukenut interwebseistä kaikki afin silloiset peliohjeet, selvittänyt miten modit toimii ja katsellut videoita, niin afin kuin shacktackin, niin tiesin jo valmiiksi kutakuinkin miten homma toimii, mutta olihan se silti melkoista härväämistä aluksi. Kuitenkin koska tieto on niin levällään, ei kaikkien uusien tulokkaiden voi olettaa löytävän/jaksavan etsiä kaikkea oleellista. Uusi wiki-sivusto http://afiwiki.ron.fi/start antaa kuitenkin mahdollisuuden luoda keskitetty tietoresurssi ja ohjepaketti, jonka aloittelevien pelaajien voi odottaa selailevan läpi. Ja vaikka kuinka olisi tutustunutkin aiheeseen, ei sitä aina aluksi teidä, mitä sanoa radioon ja mitä lähipuheeseen, eikä se virtuaalisessa muodossa juokseminen ole aluksi niin yksinkertaista. Pelaamallahan sen oppii ja siinä on kokeneimmilla vastuuta kertoa, että miten homman kuuluisi toimia
Last edited by Oks4 on 18 Jun 2014, 13:40, edited 1 time in total.
User avatar
Annddy
Posts: 382
Joined: 07 Feb 2014, 15:51

Re: Pelien kurinalaisuus. Afin nykytila ja suunta?

Post by Annddy »

Wiki on mainio ajatus, plussa tietyski meikäläisen Shotin käyttämisestä :D. Valitettavasti, samalla linjoilla Tonton kanssa. Meinasin suuremman stoorin kirjoittaa, mutta olen ollut yön töissä ja ei kiinnosta vattuakaan nyt juuri, tosin tästä olisi varmaan nyt apua negatiivisten asioiden esiin tuomisessa.

Minä olen pelannut AFIn kanssa 2013 itsenäisyyspäivän I44 peleistä lähtien Henkkzin AFIa suosittelemana. Tätä ennen toivoin suomalaista yhteisöä joka toimisi UOn yms. tavoin. Parasta vielä on se, että AFIn pitämät pelit Lauantaina sopii taas omaan arkeen kaikista parhaiten. Eniweii asiaan.. Oon kuullu tässäkin yhteisössä yhtä ja toista, monet äänet on tulleet tutuiksi aina Lauantai iltaisin ja huomaa slottauksessakin ketä kiinnostaa mitkäkin roolit :). Nytten on sitten tullut paljon uusia pelaajia eri ikäluokista ja pakko sanoa, jotenkin kontrasti esim. 16-32 vuotiaiden välillä tuntuu aluksi isolta, mutta peleissä sitä ei ole kyllä huomannut. Nyttemmin tuntuu sitten, että ote on päässyt löystymään.
Last edited by Annddy on 18 Jun 2014, 20:35, edited 1 time in total.
User avatar
Junnu99
Posts: 729
Joined: 29 May 2014, 21:45
Location: Oulu
Contact:

Re: Pelien kurinalaisuus. Afin nykytila ja suunta?

Post by Junnu99 »

Sen huomasin näissä maanantain epävirallisissa peleissä, että vaikka mäkelä niin valitti perseilyn määrää ei kuitenkaan kertonut minulle mitään. Edellytyksenä sille että admin voi toimia on se, että adminille ilmoitetaan nämä ylimenevät perseilyt esimerkiksi teamspeakin kautta.
"Peliporukat saa mennä saunaan ensin, kunhan löylynheittäjä löytyy"
User avatar
Tonto-
Posts: 1051
Joined: 31 Aug 2013, 19:17

Re: Pelien kurinalaisuus. Afin nykytila ja suunta?

Post by Tonto- »

Maanantai oli suht normaali pelipäivä muiden joukossa. Vähän pienemmällä porukalla vaan.

En kannata mitään suoria toimenpiteitä ja kurinpitotoimia vaan muutosta olisi järkevintä alkaa tekemään painottamalla sitä, kuinka tässä yhteisössä pelataan. Yhteisön taustalla on liuta kirjoittamattomia sääntöjä joista ei vain juuri mainita.
Vähintä, mitä pelaajalta voidaan vaatia hänen tullessa valmiiseen pöytään vaikka ihan arkipeleihin, on että hän pelaa yhteisön arvojen mukaisesti. Nämä arvot olisi vain saatava johonkin paremmin näkyville.
Ja ennemmin lyödä lyötyy kuin joutuu sen kenkiin - lajin luonto vai ajan henki?
User avatar
Castor
Posts: 1448
Joined: 01 Aug 2013, 13:51
Location: Hämeenlinna

Re: Pelien kurinalaisuus. Afin nykytila ja suunta?

Post by Castor »

Yksi sana: johtajat

Johtajat itse voivat vaikuttaa siihen härvääkö heidän joukko vai ei,
Pitäkää selkeä "briiffi" ryhmän kanssa ennen tehtävään menoa,
tehkää selväksi ryhmän "pelisäännöt" ja sanokaa vaikka että:
"en taho olla natsi, ja paskanpuhuminen on ihan OK niin kauan kun ette tee sitä tositilanteessa tai kun annan käskyä"

Eli suomeks, Johtajat: ottakaa homma näppiin!

Ette te voi olettaa että uudet pelaajat omaksuu "peli kurin" automaattisesti kun niille kerran siitä sanotaan tai lukevat sen jostain foorumilta,
Siitä pitää muistuttaa vähän väliä!
Ja tärkeintä tässä on oma esimerkki,
älkää siis keuliko/väittäkö vastaan/härvätkö ite kun ootte alaisia vaan tehkää niin kuin toivoisitte teidänkin alaisenne toimivan.

Voin sanoo heti alkuun että kun Admin joutuu puuttumaan on joko johtajat epäonnistuneet tai siellä on joku trolli pelaamassa.

Wikikään ei tähä auta vaan asiat pitää vääntää rautalangasta, ei ne muuten onnistu.
Makela
Posts: 899
Joined: 29 Sep 2013, 11:37

Re: Pelien kurinalaisuus. Afin nykytila ja suunta?

Post by Makela »

Castorilla on ihan pointtia, mutta valitettavasti emme ole mil-sim yhteisö, jossa kurinalaisuutta ja oikeaoppista toiminta tyyli voi oikein odottaa. Tottakai sitä voi alussa pitää lyhyen aloitus puheen, jossa ilmoittaa perseilyn ja rennon pelityylin rajat. Valitettavasti joillain ihmisillä tälläinen kuitenkin nostaa samantien valtavan vihan ja raivon päälle, joka johtaa helposti riitoihin ja itkuun että "toi vaan vittu hakee roolii, ihme urpo!". Mitä viimeaikoihin tulee, yksi isoimmista häröpalloontumisen syistä, on ihmisten kuunteluun kyvyttömyys ja hierarkkian tuntemattomuus/ymmärtämättömyys. Rymyreistä riipuen, joillekkin teamleaderitkin ovat isossa roolissa, kun liikutaan ja toimitaan ryhmänä. Tästä syystä, jos joku johtorooleista tykkäämätön tätä edes lukee, toivonkin vähän korvia enemmän, kun RJ tai TL alkaa puhumaan.

...se yleinen perseily onkin sitten asia erikseen. Johtunee varmaan yleisestä käyttäytymis mallin tuntemisen puutteesta...
Tiedän, siinä viestissä on kirjoitusvirheitä! Mitäs sitten!?
Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Re: Pelien kurinalaisuus. Afin nykytila ja suunta?

Post by Bummeri »

Noniin jottei jää liirumlaarumin tasolle tämä keskustelu niin ehdotan seuraavaa:

1. Admin

Adminin tehtävät pelin alussa ovat seuraavat:

- Kun edellinen missio loppuu ja tehtävän valinta käynnistyy admin loggaa ulos ja takaisin sisään jotta kaikille tulee missiolista esiin. (Meidän täytyy yhtenäistää servujen passut!!!) Tässä vaiheessa Admin sanoo, että "Keskustelu seis kunnes toisin sanotaan, tehtävä ehdotuksia voi kirjottaa chattiin".
- Admin valitseen mission chatin tai oman päänsä mukaan.
- Admin slottaa johtajan jokaiselle puolelle. Antaa puheenvuoron johtajille, jotka slottaa loppuun.
- afkaajat forceslot johtajien toiveiden mukaan. myöskin tvtssä (mielipiteitä?)
- Admin antaa aloitus ajan ja sitten laittaa pelin brieffi ruutuun. Tässä vaiheessa johtajat ottaa ohjat. Adminin täytyy pyrkiä kirjoittamaan chattiin kuinka kauan aikaa on jäljellä, tai delegoida tämä jollekkin.
- Keskustelusta selkeä varoitus "Jarno, lopeta puhuminen, sinä häiritset slottausta, joudun poistamaan sinut kohta pelistä" -> jäähy (kick), puheenvuoroa voi pyytää adminilta chatissa kirjottamalla "saanko puheenvuoron?".

Adminin tehtävä pelin aikana on johtajien apuna päättää missio, ja puuttua räikeisiin rikkeisiin, kuten tarkoituksellinen sabotointi.

Jos admin poistuu kesken pelin on hänen ilmoitettava asiasta ja pyrittävä saamaan uusi admini tilalle. Ei saa vain häipyä sanomatta mitään.

2. Johtajat

Johtajien tehtävät slottauksen ja brieffin aikana.

- Silmäile kaikki slotit läpi, jos missio on tvt päättäkää ratio keskenäänne. Seuraavaksi kutsu slotit vaiheittain.
- Kun slottaus on tehty, varmista että admini muistaa antaa aikamääreen.
- Brieffi ruudussa kutsu haluamasi pelaajat sunnittelemaan haluamallesi kanavalle. Muille sano "Saa keskustella kunnes brieffi alkaa."
- Kun aloitat brieffin sano "Keskustelu loppuu, brieffi alkaa"
- ilmoita chattiin / adminille kun olet valmis.

Pelin aikana johtajien vastuula on yleinen järjestys. Perseily leviää kuin kulovalkea joten on ensiarvoisen tärkeää että perseilyyn puututaan ennen kuin se karkaa käsistä. Pidä miehet ruodussa.
Kun kohtaat ongelmapelaajia, anna selkeitä käskyjä suoraan nimeä käyttäen. Jos se ei auta, tehtävän jälkeen on ensiarvoisen tärkeää että viet ongelmapelaajan johonkin toiselle kanavalle ja sanot hänelle että mitä teit väärin, miksi se on väärin ja kuinka se haittaa meidän pelaamista. Se ei auta ketään jos vaan haudotaan näitä ongelmia ja jutellaan pienissä ringeissä.

3. Kaikki pelaajat

Olkaa jämäkkiä kaikille perseilijöille, vaikket olekaan johtajan roolissa, sano aina huonosti käyttäytyvälle pelaajalle kuinka pitää olla. Ja kuka tahansa voi pelin jälkeen antaa palautetta huonosti käyttäytyvälle pelaajalle. Muistakaa olla asiallisia ja perustella hyvin, huutaminen ei auta vaan siitä syntyy vain kränää.

Muistakaa myös itse käyttäytyä esimerkillisesti.

Yleistä

Jos nämä otetaan käyttöön nämä kuviot pitäis aina tehdä samalla lailla että pelaajat oppii.
Toivon että ei mennä siihen että aletaan jakaan banneja.

Ajattelin että aina pelin jälkeen kannattaisi piettää pieni debrief joka vähentäisi sitä hinkua puhua mission valinnan, slottauksen ja brieffin aikana.

Ajattelin, että tätä nyt voidaan yhdessä vähän hinkata ja sitten kirjotettais ihan kunnon ohjeet ja muistilistat admineille ja säännöt pelaajille, sitten laitettais ne käytös-säännöt näkymään aina peliin noteseihin (Tonton idea).
Asiasta täytyy varmaan myös pitää kehitystiimillä joku palaveri.
Toivottavasti tästä tulee keskustelua ja ennenkaikkea konkreettisia tekoja.
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
User avatar
Junnu99
Posts: 729
Joined: 29 May 2014, 21:45
Location: Oulu
Contact:

Re: Pelien kurinalaisuus. Afin nykytila ja suunta?

Post by Junnu99 »

Bummeri wrote:Noniin jottei jää liirumlaarumin tasolle tämä keskustelu niin ehdotan seuraavaa:

1. Admin

Adminin tehtävät pelin alussa ovat seuraavat:

- Kun edellinen missio loppuu ja tehtävän valinta käynnistyy admin loggaa ulos ja takaisin sisään jotta kaikille tulee missiolista esiin. (Meidän täytyy yhtenäistää servujen passut!!!) Tässä vaiheessa Admin sanoo, että "Keskustelu seis kunnes toisin sanotaan, tehtävä ehdotuksia voi kirjottaa chattiin".
- Admin valitseen mission chatin tai oman päänsä mukaan.
- Admin slottaa johtajan jokaiselle puolelle. Antaa puheenvuoron johtajille, jotka slottaa loppuun.
- afkaajat forceslot johtajien toiveiden mukaan. myöskin tvtssä (mielipiteitä?)
- Admin antaa aloitus ajan ja sitten laittaa pelin brieffi ruutuun. Tässä vaiheessa johtajat ottaa ohjat. Adminin täytyy pyrkiä kirjoittamaan chattiin kuinka kauan aikaa on jäljellä, tai delegoida tämä jollekkin.
- Keskustelusta selkeä varoitus "Jarno, lopeta puhuminen, sinä häiritset slottausta, joudun poistamaan sinut kohta pelistä" -> jäähy (kick), puheenvuoroa voi pyytää adminilta chatissa kirjottamalla "saanko puheenvuoron?".

Adminin tehtävä pelin aikana on johtajien apuna päättää missio, ja puuttua räikeisiin rikkeisiin, kuten tarkoituksellinen sabotointi.

Jos admin poistuu kesken pelin on hänen ilmoitettava asiasta ja pyrittävä saamaan uusi admini tilalle. Ei saa vain häipyä sanomatta mitään.

2. Johtajat

Johtajien tehtävät slottauksen ja brieffin aikana.

- Silmäile kaikki slotit läpi, jos missio on tvt päättäkää ratio keskenäänne. Seuraavaksi kutsu slotit vaiheittain.
- Kun slottaus on tehty, varmista että admini muistaa antaa aikamääreen.
- Brieffi ruudussa kutsu haluamasi pelaajat sunnittelemaan haluamallesi kanavalle. Muille sano "Saa keskustella kunnes brieffi alkaa."
- Kun aloitat brieffin sano "Keskustelu loppuu, brieffi alkaa"
- ilmoita chattiin / adminille kun olet valmis.

Pelin aikana johtajien vastuula on yleinen järjestys. Perseily leviää kuin kulovalkea joten on ensiarvoisen tärkeää että perseilyyn puututaan ennen kuin se karkaa käsistä. Pidä miehet ruodussa.
Kun kohtaat ongelmapelaajia, anna selkeitä käskyjä suoraan nimeä käyttäen. Jos se ei auta, tehtävän jälkeen on ensiarvoisen tärkeää että viet ongelmapelaajan johonkin toiselle kanavalle ja sanot hänelle että mitä teit väärin, miksi se on väärin ja kuinka se haittaa meidän pelaamista. Se ei auta ketään jos vaan haudotaan näitä ongelmia ja jutellaan pienissä ringeissä.

3. Kaikki pelaajat

Olkaa jämäkkiä kaikille perseilijöille, vaikket olekaan johtajan roolissa, sano aina huonosti käyttäytyvälle pelaajalle kuinka pitää olla. Ja kuka tahansa voi pelin jälkeen antaa palautetta huonosti käyttäytyvälle pelaajalle. Muistakaa olla asiallisia ja perustella hyvin, huutaminen ei auta vaan siitä syntyy vain kränää.

Muistakaa myös itse käyttäytyä esimerkillisesti.

Yleistä

Jos nämä otetaan käyttöön nämä kuviot pitäis aina tehdä samalla lailla että pelaajat oppii.
Toivon että ei mennä siihen että aletaan jakaan banneja.

Ajattelin että aina pelin jälkeen kannattaisi piettää pieni debrief joka vähentäisi sitä hinkua puhua mission valinnan, slottauksen ja brieffin aikana.

Ajattelin, että tätä nyt voidaan yhdessä vähän hinkata ja sitten kirjotettais ihan kunnon ohjeet ja muistilistat admineille ja säännöt pelaajille, sitten laitettais ne käytös-säännöt näkymään aina peliin noteseihin (Tonton idea).
Asiasta täytyy varmaan myös pitää kehitystiimillä joku palaveri.
Toivottavasti tästä tulee keskustelua ja ennenkaikkea konkreettisia tekoja.
Hyvä Bummeri! +1. Jos tän viestin sais näkymään jonnekkin ei niin monen linkin taakse mistä päälle 90% pelaajista näkee sen niin olisi kiva. Kannatan ideaa todellakin.
"Peliporukat saa mennä saunaan ensin, kunhan löylynheittäjä löytyy"
Post Reply