Pelien kurinalaisuus. Afin nykytila ja suunta?

User avatar
YIT_Bandit
Posts: 52
Joined: 28 Aug 2013, 20:02

Re: Pelien kurinalaisuus. Afin nykytila ja suunta?

Post by YIT_Bandit »

Bummeri wrote:Noniin jottei jää liirumlaarumin tasolle tämä keskustelu niin ehdotan seuraavaa:

1. Admin

Adminin tehtävät pelin alussa ovat seuraavat:

- Kun edellinen missio loppuu ja tehtävän valinta käynnistyy admin loggaa ulos ja takaisin sisään jotta kaikille tulee missiolista esiin. (Meidän täytyy yhtenäistää servujen passut!!!) Tässä vaiheessa Admin sanoo, että "Keskustelu seis kunnes toisin sanotaan, tehtävä ehdotuksia voi kirjottaa chattiin".
- Admin valitseen mission chatin tai oman päänsä mukaan.
- Admin slottaa johtajan jokaiselle puolelle. Antaa puheenvuoron johtajille, jotka slottaa loppuun.
- afkaajat forceslot johtajien toiveiden mukaan. myöskin tvtssä (mielipiteitä?)
- Admin antaa aloitus ajan ja sitten laittaa pelin brieffi ruutuun. Tässä vaiheessa johtajat ottaa ohjat. Adminin täytyy pyrkiä kirjoittamaan chattiin kuinka kauan aikaa on jäljellä, tai delegoida tämä jollekkin.
- Keskustelusta selkeä varoitus "Jarno, lopeta puhuminen, sinä häiritset slottausta, joudun poistamaan sinut kohta pelistä" -> jäähy (kick), puheenvuoroa voi pyytää adminilta chatissa kirjottamalla "saanko puheenvuoron?".

Adminin tehtävä pelin aikana on johtajien apuna päättää missio, ja puuttua räikeisiin rikkeisiin, kuten tarkoituksellinen sabotointi.

Jos admin poistuu kesken pelin on hänen ilmoitettava asiasta ja pyrittävä saamaan uusi admini tilalle. Ei saa vain häipyä sanomatta mitään.
Viimeiseen suosittelisin huomioimaan yhden pikku jutun, jos keskustelu koskee myös TS:n puolella käytävää keskustelua: On ihmisiä, jolla jää mikki päälle caps lockista / paskasta voice activationista, eivätkä edes tiedä sitä (Tai parhaimmillaan ole paikalla tai ei kuule kun näin käy), joten helpompi olisi raahata kaveri toiselle kanavalle kuin antaa monoa pelistä, viestitävälineistä ja foorumeilta. Lisäksi, kiitos mahtawan TS3 paskeen, välillä puolet pelaajista on mutella briiffin aikana, kanavia vaihtaessa, jne. jolloin välttämättä adminiakaan ei moni kuule. Lisäksi chatissa kysyminen häiritsee huomattavasti vähemmän kuin TS:ssä kysely, joten "avoin kanava" olisi kuitenkin olla hyvä olla olemassa, järkevissä mittasuhteissa (ie. "Takaisin, onko aloitusaika mainittu?", "Mitkäs vaunut tässä olikaan?" - johon 20 muuta pelaajaa tietää vastauksen, ei tarvitse kysellä puheenvuoroja ja pitkittää briiffiä entisestään..)

Ja afkaajian slottaamisessa: Ennakkoilmoittautumisen mukaan isompiin, pienemmissä ko. ehdotuksen mukaan tai "tyhjään" osastoon. Tyhjä osasto olisi siitä hyvä, että "Jakke tulee ehkä takaisin, se on just hyvä radiomies ja sellainen me tarvitaan, anna sille komennon ainoa radio" - tyylisiä forceslotteja. (Jakkea ei sitten näkynytkään lopputehtävässä)

2. Johtajat

Johtajien tehtävät slottauksen ja brieffin aikana.

- Silmäile kaikki slotit läpi, jos missio on tvt päättäkää ratio keskenäänne. Seuraavaksi kutsu slotit vaiheittain.
- Kun slottaus on tehty, varmista että admini muistaa antaa aikamääreen.
- Brieffi ruudussa kutsu haluamasi pelaajat sunnittelemaan haluamallesi kanavalle. Muille sano "Saa keskustella kunnes brieffi alkaa."
- Kun aloitat brieffin sano "Keskustelu loppuu, brieffi alkaa"
- ilmoita chattiin / adminille kun olet valmis.

Pelin aikana johtajien vastuula on yleinen järjestys. Perseily leviää kuin kulovalkea joten on ensiarvoisen tärkeää että perseilyyn puututaan ennen kuin se karkaa käsistä. Pidä miehet ruodussa.
Kun kohtaat ongelmapelaajia, anna selkeitä käskyjä suoraan nimeä käyttäen. Jos se ei auta, tehtävän jälkeen on ensiarvoisen tärkeää että viet ongelmapelaajan johonkin toiselle kanavalle ja sanot hänelle että mitä teit väärin, miksi se on väärin ja kuinka se haittaa meidän pelaamista. Se ei auta ketään jos vaan haudotaan näitä ongelmia ja jutellaan pienissä ringeissä.
Jälleen kerran, entä jos käskyt eivät ole toteutettavissa tai niitä ei ole mitään järkeä toteuttaa tai jos juuri kyseisellä johtajalla on henkilökohtainen ongelma juuri sinua kohtaan syystä tait toisesta? Miksi edes siirrellä yhtä miestä edestakaisin henkilökohtaiseen puhutteluun, jos muillakin olisi tilanteeseen jotain sanottavaa ja - jälleen kerran - avoimuus olisi hienoa asia myös sitä johtajaa kohti, juuri tässähän tapahtuu se pienissä ringeissä hautominen. Luokittele minulle ongelmapelaaja, minä luokittelen sinulle ongelmajohtajan.
3. Kaikki pelaajat

Olkaa jämäkkiä kaikille perseilijöille, vaikket olekaan johtajan roolissa, sano aina huonosti käyttäytyvälle pelaajalle kuinka pitää olla. Ja kuka tahansa voi pelin jälkeen antaa palautetta huonosti käyttäytyvälle pelaajalle. Muistakaa olla asiallisia ja perustella hyvin, huutaminen ei auta vaan siitä syntyy vain kränää.

Muistakaa myös itse käyttäytyä esimerkillisesti.

Yleistä

Jos nämä otetaan käyttöön nämä kuviot pitäis aina tehdä samalla lailla että pelaajat oppii.
Toivon että ei mennä siihen että aletaan jakaan banneja.

Ajattelin että aina pelin jälkeen kannattaisi piettää pieni debrief joka vähentäisi sitä hinkua puhua mission valinnan, slottauksen ja brieffin aikana.

Ajattelin, että tätä nyt voidaan yhdessä vähän hinkata ja sitten kirjotettais ihan kunnon ohjeet ja muistilistat admineille ja säännöt pelaajille, sitten laitettais ne käytös-säännöt näkymään aina peliin noteseihin (Tonton idea).
Asiasta täytyy varmaan myös pitää kehitystiimillä joku palaveri.
Toivottavasti tästä tulee keskustelua ja ennenkaikkea konkreettisia tekoja.
Ehdottomasti suotavaa, monissa isommissa TVT:eissä (esim. Rolling Thunder..) käydään jokainen pelaaja - kyllä, jokainen pelaaja - TS:ssä läpi ja kysytään lausella kahdella mitä tehtiin väärin ja mitä oikein eventissä. En nyt suosittele tätä jokaisen tehtävän jälkeen, mutta siinä +80 pelaajaa on illan jauhanut tehtävää/tehtäviä, niin palautekanava olisi kiva kaikkiin suuntiin. Viisi minuuttia ilman puhdistamista kolmen tunnin pelailun jälkeen olisi ihan hyvä.
People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people
Audi, vide, tace, si vis vivere in pace
In Soviet Russia, Government Criticizes You!
User avatar
Tonto-
Posts: 1051
Joined: 31 Aug 2013, 19:17

Re: Pelien kurinalaisuus. Afin nykytila ja suunta?

Post by Tonto- »

YIT_Bandit wrote: Ehdottomasti suotavaa, monissa isommissa TVT:eissä (esim. Rolling Thunder..) käydään jokainen pelaaja - kyllä, jokainen pelaaja - TS:ssä läpi ja kysytään lausella kahdella mitä tehtiin väärin ja mitä oikein eventissä. En nyt suosittele tätä jokaisen tehtävän jälkeen, mutta siinä +80 pelaajaa on illan jauhanut tehtävää/tehtäviä, niin palautekanava olisi kiva kaikkiin suuntiin. Viisi minuuttia ilman puhdistamista kolmen tunnin pelailun jälkeen olisi ihan hyvä.
Tätähän tehtiin ainakin vähän aikaa jossain vaiheessa Afissakin, tosin debriiffit silloin olivat enemmänkin ryhmäkohtaisia. Kannatan edelleen ideaa. Vaikka tälle ei tarvetta joka tehtävässä olisikaan, tällainen pieni debriiffaushetki toimisi myös lyhyenä taukona ennen uutta slottausta. Annettaisiin vaikka tehtävän komentajalle päätäntävalta tarpeellisuudesta. Painotus voisi kuitenkin olla enemmän johtoportaassa ja koko porukalla asioiden puimisessa, kuin yksittäisessä ryhmässä toimimisessa ihan joka tehtävässä muuttuvien ryhmienkin takia. Koska sotajuttuja ja sankaritarinoita kuitenkin syntyy joka tehtävässä niin paljon, että juttua riittäisi vaikka kuinka vitusti niin samassa briiffissä voisi näitäkin purkaa sen slottaushetken tieltä. :mrgreen:

EDIT: Mitään tämän monimutkaisempia sääntöjä ei kannata lähteä luomaan vaan kaikille näkyvillä oleva yhteisön ohjeistus on ympäripyöreydessään paljon parempi. http://afiwiki.ron.fi/armafinland
Admineillehan löytyykin jo toimintaohjeet. :)
Ja ennemmin lyödä lyötyy kuin joutuu sen kenkiin - lajin luonto vai ajan henki?
User avatar
JP-9000
Posts: 464
Joined: 08 Aug 2013, 10:51

Re: Pelien kurinalaisuus. Afin nykytila ja suunta?

Post by JP-9000 »

Mun mielestä voitaisiin ottaa tavaksi, että joka tehtävän jälkeen on pakollinen vähintään viiden minuutin tauko pelaamisessa, jonka aikana ei vielä edes poistuta debrief - ikkunasta (josta usein paetaan muutenkin liian nopeasti eikä usein ehdi edes scoreboardia kunnolla vilkaisemaan). Sen aikana ihmiset saisivat sitten vapaasti debriiffata, muuten vaan hölistä, käydä kusella, raapia kassejaan, selata internetistä kääpiöpornoa tai muuten vaan huilia. Tämän viiden minsan jälkeen vasta siirrytään tehtävänvalintaruutuun ja tämä on sitten kaikille signaali, että nyt turvat kiinni, uutta alkaa.

Nykyisellään saatetaan usein paahtaa monta tuntia putkeen ilman selvästi rajattuja taukoja, mikä johtaa sitten siihen että ihmiset lähtevät AFKille tehtävien välissä vähän miten sattuu ja sitten on ihmisiä poissa paikalta kun yritetään slotata tai briiffata. Olisi mukavaa jos olisi tällainen selkeärajainen aika, jolloin on taatusti turvallista poistua näppiksen äärestä muutamaksi minuutiksi, ilman että missaa mitään paskanjauhantaa oleellisempaa.

Tosin mitkään "virallis-pakolliset" debrief / palaute - sessarit tehtävien jälkeen tessussa eivät kyllä itseäni kiinnosta suoraan sanottuna yhtään. Isommissa eventeissä voi sitten foorumeille purkaa sydäntään.
User avatar
Junnu99
Posts: 729
Joined: 29 May 2014, 21:45
Location: Oulu
Contact:

Re: Pelien kurinalaisuus. Afin nykytila ja suunta?

Post by Junnu99 »

Mutta sitten on ihmisiä joilla on jälkikasvua tai pikkusisaruksia jotka on vielä iltasatu iässä. Meillä tämä on järjestetty että tietyssä järjestyksessä luetaan (esim. isä jonka jälkeen äiti jonka jälkeen minä jne.) ja jos vuoro osuu pelien kohdalle niin eipä sille mitään voi. Onneks tää ei oo kun vaan pari minuuttia ja sitte ohi :D . Tietenkin ihmisillä on muitakin oman elämän asioita mitä joskus pitää tehdä kesken pelien eikä niille oikeen mitään voi, eikä kenelläkään pitäisi loukkaantua niistä. Ja jos on jossain tärkeässä slotissa esim. RTO jolla komentoryhmän ainoa radio voi tiputtaa sen radion afkin ajaksi. Ja jos JoJo joutuu AFKiin kesken pelin, 15 (eli yleensä PSG tai joissain tapauksissa radisti, katsokaa sieltä tehtävän notesista kohdasta "Command and Signal" tai jotain sinne päin) ottaa komennon siksi aikaa. Joka tapauksessa, jos pidempi afki tulee ilmoittaa siitä jollekkin joka voi ottaa tehtäväsi hoitaakseen. Näitä voi myös ehkäistä sillä että ilmoittaa ennen tehtävää vaikka RJ:lle että joutuu menemään x ajaksi afkiin, ja slottauksessa kirjottaa tsättiin että on afk, mieluisin slotti mahdollisesti ja että kuinka kauan on afkissa. Ei kuitenkaan mihinkään maailman tärkeimpään slottiin varmaan kannata nakata näitä slottauksen aikana afkaajia ihan vaan ton takia mitä YIT_Bandit mainitsi.
YIT_Bandit wrote:"Jakke tulee ehkä takaisin, se on just hyvä radiomies ja sellainen me tarvitaan, anna sille komennon ainoa radio" (Jakkea ei sitten näkynytkään lopputehtävässä)
"Peliporukat saa mennä saunaan ensin, kunhan löylynheittäjä löytyy"
User avatar
Anssi
Posts: 597
Joined: 21 Feb 2014, 19:43
Location: Vantaa

Re: Pelien kurinalaisuus. Afin nykytila ja suunta?

Post by Anssi »

JP-9000 wrote:Mun mielestä voitaisiin ottaa tavaksi, että joka tehtävän jälkeen on pakollinen vähintään viiden minuutin tauko pelaamisessa, jonka aikana ei vielä edes poistuta debrief - ikkunasta (josta usein paetaan muutenkin liian nopeasti eikä usein ehdi edes scoreboardia kunnolla vilkaisemaan). Sen aikana ihmiset saisivat sitten vapaasti debriiffata, muuten vaan hölistä, käydä kusella, raapia kassejaan, selata internetistä kääpiöpornoa tai muuten vaan huilia. Tämän viiden minsan jälkeen vasta siirrytään tehtävänvalintaruutuun ja tämä on sitten kaikille signaali, että nyt turvat kiinni, uutta alkaa.

Nykyisellään saatetaan usein paahtaa monta tuntia putkeen ilman selvästi rajattuja taukoja, mikä johtaa sitten siihen että ihmiset lähtevät AFKille tehtävien välissä vähän miten sattuu ja sitten on ihmisiä poissa paikalta kun yritetään slotata tai briiffata. Olisi mukavaa jos olisi tällainen selkeärajainen aika, jolloin on taatusti turvallista poistua näppiksen äärestä muutamaksi minuutiksi, ilman että missaa mitään paskanjauhantaa oleellisempaa.

Tosin mitkään "virallis-pakolliset" debrief / palaute - sessarit tehtävien jälkeen tessussa eivät kyllä itseäni kiinnosta suoraan sanottuna yhtään. Isommissa eventeissä voi sitten foorumeille purkaa sydäntään.
+1
Image[url=steam://friends/add/'.76561197962033881.']Image[/url]
http://www.twitch.tv/berillis
https://www.youtube.com/user/TheBerillis
User avatar
Paavo
Posts: 1005
Joined: 26 Jul 2013, 18:17

Re: Pelien kurinalaisuus. Afin nykytila ja suunta?

Post by Paavo »

Itse en koe että AFI:n pelien tila/laatu olisi mitenkään kärsinyt viime aikoina. Jos näin kuitenkin on niin siihen yleensä tehoaa parhaiten ihan peruskeinot, eli adminin aktiivinen puuttuminen perseilyyn ja erityisesti muiden pelaajien oma esimerkillinen käyttäytyminen yms.

Olen nähnyt miten käy yhteisössä, jossa alettiin luomaan keinotekoisia/byrokraattisia ratkaisuja "perseilylle". Siitä ei hyvää seurannut. En tarkoita etteikö ongelmaa olisi olemassa, tai etteikö siihen pitäisi puuttua, vaan lähinnä sitä että asiat oikeasti hoituvat parhaiten ruohonjuuritasolla suurentelematta asioita. Perus inhimillisyys ja maalaisjärki on se juttu.
User avatar
Nummi
Posts: 1589
Joined: 26 Nov 2013, 01:52
Location: Stadi

Re: Pelien kurinalaisuus. Afin nykytila ja suunta?

Post by Nummi »

Anssi wrote:
JP-9000 wrote:Mun mielestä voitaisiin ottaa tavaksi, että joka tehtävän jälkeen on pakollinen vähintään viiden minuutin tauko pelaamisessa, jonka aikana ei vielä edes poistuta debrief - ikkunasta (josta usein paetaan muutenkin liian nopeasti eikä usein ehdi edes scoreboardia kunnolla vilkaisemaan). Sen aikana ihmiset saisivat sitten vapaasti debriiffata, muuten vaan hölistä, käydä kusella, raapia kassejaan, selata internetistä kääpiöpornoa tai muuten vaan huilia. Tämän viiden minsan jälkeen vasta siirrytään tehtävänvalintaruutuun ja tämä on sitten kaikille signaali, että nyt turvat kiinni, uutta alkaa.

Nykyisellään saatetaan usein paahtaa monta tuntia putkeen ilman selvästi rajattuja taukoja, mikä johtaa sitten siihen että ihmiset lähtevät AFKille tehtävien välissä vähän miten sattuu ja sitten on ihmisiä poissa paikalta kun yritetään slotata tai briiffata. Olisi mukavaa jos olisi tällainen selkeärajainen aika, jolloin on taatusti turvallista poistua näppiksen äärestä muutamaksi minuutiksi, ilman että missaa mitään paskanjauhantaa oleellisempaa.

Tosin mitkään "virallis-pakolliset" debrief / palaute - sessarit tehtävien jälkeen tessussa eivät kyllä itseäni kiinnosta suoraan sanottuna yhtään. Isommissa eventeissä voi sitten foorumeille purkaa sydäntään.
+1
+2
Paavo wrote:Itse en koe että AFI:n pelien tila/laatu olisi mitenkään kärsinyt viime aikoina. Jos näin kuitenkin on niin siihen yleensä tehoaa parhaiten ihan peruskeinot, eli adminin aktiivinen puuttuminen perseilyyn ja erityisesti muiden pelaajien oma esimerkillinen käyttäytyminen yms.

Olen nähnyt miten käy yhteisössä, jossa alettiin luomaan keinotekoisia/byrokraattisia ratkaisuja "perseilylle". Siitä ei hyvää seurannut. En tarkoita etteikö ongelmaa olisi olemassa, tai etteikö siihen pitäisi puuttua, vaan lähinnä sitä että asiat oikeasti hoituvat parhaiten ruohonjuuritasolla suurentelematta asioita. Perus inhimillisyys ja maalaisjärki on se juttu.
Samaa mieltä Paavon kanssa. Kärsivällisyys ja ymmärrys siitä, että avoimessa yhteisössä joka kerta on todennäköisesti joku uusi kaveri mukana on pakko olla jokaisella. Pakollisessa 5 min ryhmäkohtaisessa debriefissä saa mielestäni hoidettua juuri tällaisella ruohonjuuritasolla ja maalaisjärjellä taottua ryhmäläisilleen miten kenenkin olisi käyttäydyttävä ja kuinka voi parantua tulevaisuudessa. Positiivinen palaute on aina parempaa kuin negatiivinen, mutta jatkuvan perseilyn pakottamana debrief antaa tilaisuuden antaa siitäkin palautetta, positiivisen palautteen ohessa.
Furean wrote:Pitää muistaa, että ruotsalaisethan pani melkein koko Suomen kansaa.
ruoste wrote:Dataa on saatava.
Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Re: Pelien kurinalaisuus. Afin nykytila ja suunta?

Post by Bummeri »

YIT_Bandit wrote: Viimeiseen suosittelisin huomioimaan yhden pikku jutun, jos keskustelu koskee myös TS:n puolella käytävää keskustelua: On ihmisiä, jolla jää mikki päälle caps lockista / paskasta voice activationista, eivätkä edes tiedä sitä (Tai parhaimmillaan ole paikalla tai ei kuule kun näin käy), joten helpompi olisi raahata kaveri toiselle kanavalle kuin antaa monoa pelistä, viestitävälineistä ja foorumeilta. Lisäksi, kiitos mahtawan TS3 paskeen, välillä puolet pelaajista on mutella briiffin aikana, kanavia vaihtaessa, jne. jolloin välttämättä adminiakaan ei moni kuule. Lisäksi chatissa kysyminen häiritsee huomattavasti vähemmän kuin TS:ssä kysely, joten "avoin kanava" olisi kuitenkin olla hyvä olla olemassa, järkevissä mittasuhteissa (ie. "Takaisin, onko aloitusaika mainittu?", "Mitkäs vaunut tässä olikaan?" - johon 20 muuta pelaajaa tietää vastauksen, ei tarvitse kysellä puheenvuoroja ja pitkittää briiffiä entisestään..)
Kenellekkään ei olla antamassa monoa ilman varoitusta, eikä varsinkään foorumeilta.
Siis miksi se yksi joka ei tiedä jotain triviaalia ei voi kysyä sitä kirjoittamalla ingame chattiin, vai ymmärsinkö minä nyt jotain väärin?
Ja afkaajian slottaamisessa: Ennakkoilmoittautumisen mukaan isompiin, pienemmissä ko. ehdotuksen mukaan tai "tyhjään" osastoon. Tyhjä osasto olisi siitä hyvä, että "Jakke tulee ehkä takaisin, se on just hyvä radiomies ja sellainen me tarvitaan, anna sille komennon ainoa radio" - tyylisiä forceslotteja. (Jakkea ei sitten näkynytkään lopputehtävässä)
Tässä me olemme nykyään harrastaneet sitä että ne slotataan sinne jämäslotteihin (giffe miehiksi). Minä tarkoitin lähinnä sillä keskustelulla sitä, että pitääkö aina tvtssä kickata se pelaaja pois vai jaetaanko ne tasan per puoli. Tämä siitä syystä että tätä on nyt viime peleissä mietitty että miten tämä pitää tehdä.
Jälleen kerran, entä jos käskyt eivät ole toteutettavissa tai niitä ei ole mitään järkeä toteuttaa tai jos juuri kyseisellä johtajalla on henkilökohtainen ongelma juuri sinua kohtaan syystä tait toisesta? Miksi edes siirrellä yhtä miestä edestakaisin henkilökohtaiseen puhutteluun, jos muillakin olisi tilanteeseen jotain sanottavaa ja - jälleen kerran - avoimuus olisi hienoa asia myös sitä johtajaa kohti, juuri tässähän tapahtuu se pienissä ringeissä hautominen. Luokittele minulle ongelmapelaaja, minä luokittelen sinulle ongelmajohtajan.
Se miksi se pelaaja pitää siirtää pelin jälkeen erilleen muusta porukasta on se, että se jolle ollaan sanomassa että teit väärin ei vedä pultteja kun 20 ihmisen kuullen kritisoidaan tekemisiä. Keskustelusta sen pelaajan kanssa tulee vain ystävällisempi kun se tehdään kahdestaan.

Mikä sinun pointti on noiden huonojen käskyjen ja johtajien suhteen?
Ehdottomasti suotavaa, monissa isommissa TVT:eissä (esim. Rolling Thunder..) käydään jokainen pelaaja - kyllä, jokainen pelaaja - TS:ssä läpi ja kysytään lausella kahdella mitä tehtiin väärin ja mitä oikein eventissä. En nyt suosittele tätä jokaisen tehtävän jälkeen, mutta siinä +80 pelaajaa on illan jauhanut tehtävää/tehtäviä, niin palautekanava olisi kiva kaikkiin suuntiin. Viisi minuuttia ilman puhdistamista kolmen tunnin pelailun jälkeen olisi ihan hyvä.
40 x 15s = 10 min;
30 x "ihan jees, oli ihan ok" = hajotusta;

Se debrief pitää olla jotenkin jaettu porukoihin.

Meillä tosiaan oli vuoden alussa sellainen tapa vähänaikaa, että pidetään debrief ryhmien sisällä niillä joilla kiinnostaa, ja sitten joukkueen johtaja ja RJt jutteli kootusti kaikkien kuullessa. Se vain jäi pois muodista. Se toimi kyllä iha hyvin. Vaatisi vain että se päätettäisiin ottaa käyttöön ja siitä adminit pitäis huolen että niin tehtäisiin.
Miksei se voisi olla se 5 minuutin tauko siinä score ruudussakin. Aivan sama kunhan aina tehtäisiin samalla lailla niin pelaajat oppii.

HUOM!

Tässä nyt kun vastauksia luin, tuli sellainen kuva että ihmiset ei oikein ymmärtänyt minun kirjoituksen pääajatuksia. Siispä kirjaan ne alle uudestaan.

1. Mitä ikinä tehdäänkään, tehdään ne aina samallalailla.
- Pelaajat oppii odottamaan jotain tiettyä formaattia kun pelataan.
- Tähän tarvitaan selkeät askelmerkit Adminille joiden velvollisuus on niitä noudattaa, että pelit menisi aina samalla tapaa.

2. Ensimmäisenä ei tosiaankaan anneta jäähyjä, vaan ensin sanotaan sille häirikölle henkilökohtaisesti että mitä teet väärin ja miksi se haittaa.

3. On kaikkien vastuulla pitää sitä jöötiä ja olla kunnolla. Ja jos joku perseilee tai ei ole kunnolla, on jokaisella velvollisuus sanoa asiasta kyseiselle henkilölle, eikä vaan odottaa sitä että joku toinen hoitaa asian.

EDIT:

Ei se ongelma yleensä edes ole uudet pelaajat jotka häiriköi, vaan vanhat pelaajat jotka gonahtaa.
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
User avatar
Nummi
Posts: 1589
Joined: 26 Nov 2013, 01:52
Location: Stadi

Re: Pelien kurinalaisuus. Afin nykytila ja suunta?

Post by Nummi »

Bummeri wrote: Se debrief pitää olla jotenkin jaettu porukoihin.

Meillä tosiaan oli vuoden alussa sellainen tapa vähänaikaa, että pidetään debrief ryhmien sisällä niillä joilla kiinnostaa, ja sitten joukkueen johtaja ja RJt jutteli kootusti kaikkien kuullessa. Se vain jäi pois muodista. Se toimi kyllä iha hyvin. Vaatisi vain että se päätettäisiin ottaa käyttöön ja siitä adminit pitäis huolen että niin tehtäisiin.
Miksei se voisi olla se 5 minuutin tauko siinä score ruudussakin. Aivan sama kunhan aina tehtäisiin samalla lailla niin pelaajat oppii.

HUOM!

Tässä nyt kun vastauksia luin, tuli sellainen kuva että ihmiset ei oikein ymmärtänyt minun kirjoituksen pääajatuksia. Siispä kirjaan ne alle uudestaan.

1. Mitä ikinä tehdäänkään, tehdään ne aina samallalailla.
- Pelaajat oppii odottamaan jotain tiettyä formaattia kun pelataan.
- Tähän tarvitaan selkeät askelmerkit Adminille joiden velvollisuus on niitä noudattaa, että pelit menisi aina samalla tapaa.

2. Ensimmäisenä ei tosiaankaan anneta jäähyjä, vaan ensin sanotaan sille häirikölle henkilökohtaisesti että mitä teet väärin ja miksi se haittaa.

3. On kaikkien vastuulla pitää sitä jöötiä ja olla kunnolla. Ja jos joku perseilee tai ei ole kunnolla, on jokaisella velvollisuus sanoa asiasta kyseiselle henkilölle, eikä vaan odottaa sitä että joku toinen hoitaa asian.

EDIT:

Ei se ongelma yleensä edes ole uudet pelaajat jotka häiriköi, vaan vanhat pelaajat jotka gonahtaa.
Voidaanko siis pistää äänestys käyntiin aiheesta "Debrief Pelin Jälkeen?"?. Itselläni on ainakin mielenkiintoa aihetta kohtaan, koska mielestäni tuo debrief-malli mitä kokeiltiin tuossa aiemmin tänä vuonna toimi erittäin hyvin ja antoi hyvän mahdollisuuden antaa palautetta ihmisille heidän toimistaan pelissä.

Vastauksia:

1. Ehdottomasti samaa mieltä. Pitää varsinkin tässä asiassa olla yhteinen linjaus tai edes mielentila.

2. Samaa mieltä.

3. Hieman eri mieltä. Jos aletaan siihen että jokainen on talon herra, käy juuri niin kuin muutamissa viime viikkopeleissä on käynyt: Joku perseilee, pelaaja joka ei ole admin tai JJ sanoo "turpa kiinni" tai vastaavaa, Perseilijä kysyy "Jaa miksi".

Se kukaa käskee olemaan hiljaa ja selittää miksi täytyisi olla hiljaa juuri sillä hetkellä (eli kurinpalauttaja) täytyy olla jollain tapaa "ylempiarvoinen" afin jäsen. Joku jolla on Tessussa admin oikeudet ja jolla ajatellaan olevan auktoriteettia. Se että jokainen jakelee oman käden oikeutta aiheuttaa vain lisähämminkiä koska joskus perseilijät katsovat ettei henkilö jolla ei ole yhteisössä auktoriteettia voi häntä komennella. Kaikki voivat valvoa tietysti päässään muiden pelaajien käyttäytymistä, ja kysyttäessä voi antaa sitten palautetta jonkun toisen perseilystä, mutta perseilystä huomauttaminen pitäisi mielestäni jättää tosiaan niiden Tessu/Servu-adminien tehtäväksi, ensisijaisesti.
Furean wrote:Pitää muistaa, että ruotsalaisethan pani melkein koko Suomen kansaa.
ruoste wrote:Dataa on saatava.
User avatar
Aspirant
Posts: 1029
Joined: 28 Sep 2013, 10:20

Re: Pelien kurinalaisuus. Afin nykytila ja suunta?

Post by Aspirant »

Alla minun mielipiteitä:

Debrief: vihaan sellaista debriefiä missä käydään johtaja kerrallaan läpi ja annetaan väkisin palautetta vuorollaan. Palautteen pitää tulla luonnollisesti ja tuntua hyvältä antaa, jos ei ole mitään sanottavaa/annettavaa, niin ei sitä myöskään tarvitse väkisin vääntää.

Mutta ehdottomasti mielestäni hyvä idea pidentää aikaa ennen kuin valitaan seuraavaa tehtävää, koska pidän itse siitä kun vaihdetaan kommentteja edellisestä tehtävästä, enkä jaksaisi niistä keskustella foorumilla. Lisäksi arvostaisin selkeää taukoa pelaamisesta, koska yleensä kuitenkin ryhmänjohtajatkin ovat mukana seuraavan tehtävän suunnitteluvaiheessa. Näin heille (useasti samoja henkilöitä) ei tule selkeitä taukoja illan aikana (ellei satu kuolemaan).

Joten tähän varmaan olisi hyvä hybridiratkaisu se, että olisi tehtävän loputtua yleistä puhetta ja johtajat poistuisivat hetkeksi eri kanvalle, jossa vaihdetaan kommentteja/kokemuksia + ne jotka haluavat, niin antavat rakentaavaa palautetta toisilleen. En kuitenkaan pidä siitä, että ryhmät menevät omille kanaviileen, koska minulle ainakin on jäänyt sellainen maku sen tason debriefiestä ettei niistä ollut mitään hyötyä.

Afkaajien force slottaus:
TVT: jos henkilö afkaa ja ei ole jättänyt viestiä että on hetken poissa ja force slotatkaa mihin vaan -> kick, koska mahdollinen poistuminen voi pilata ration. Aina on kuitenkin mahdollisuus rejointa servulle.
Coop: aina forceslot viimeisiin slotteihin, koska ei ole mitään väliä vaikka poistuisikin hieman myöhemmin.

Häröilyyn puuttuminen:
Johtajana/sivullisena: jos henkilö sooloilee/häröilee tai ihan mitä vaan ei hyväksyttävää, niin siihen on puututtava heti, sanomalla että tuollainen peli ei vetele.
Jos häröily ei loppunut-> niin asiata ilmoitetaan adminille, jonka jälkeen tilanne käydään erillisellä kanavalla läpi ja annetaan asiaankuuluva palaute.
Mikäli ei hyväksyttävä käytös jatkuu, niin siitä seuraa mahdollisesti varoitus ja lopuksi poistattaminen illan peleistä. Viimeisenä keinona pelaajalle annetaan porttikielto.

Häröilijä: jos mielestäsi jonkin asian voisi tehdä paremmin tai yms.. niin ehdota siitä partionjohtajalle/ryhmänjohtajalle/joukkueenjohtajalle ja jos hänen mielestään se ei kuullosta hyvältä idealta, niin tämän jälkeen sinun tulee hänen päätöstään kunnioitaa ja pelattava totellen tehätävä loppuun asti. Seuraavassa tehtävässä voit sitten slotata RJ/JJ roolin ja vetää omalla tavallasi tehtävän läpi (taas kunnioittamalla ylempäsi taistelusuunnitelmaa).
Post Reply