Esikuntajoukkueen (ja erityisesti Pataljoonan komentajan) näkökulmasta on kolme pääkokonaisuutta, joita pääsee tekemään ainakin näin omasta kokemuksesta mitä tulee nopeasti mieleen:Paavo wrote: Minkälaista hommaa tuolla olisi tarkalleen ottaen tarjolla? En ole airsoftia pelannut, mutta aina asiasta kiinnostunut.
1. Valmistelut
- Joukon organisaation kasaaminen. Komppania, joukkue ja ryhmänjohtajien rekrytointi (tässä tukee meidän kuulaportti.fi, jossa pelinjohdolla paljon dataa annettavaksi esikunnille ilmoittautuneista ja heidän halukkuuksista)
- Johtamisen suunnittelu, sis. radiotoiminnan (UHF), viestitoiminnan aka Whatsapp ja status.ehasa.org (sis. GPS esim. jojojen seuraamiseen osapuolen omalta suojatulta kartalta) fiksun rakenteen ja käytön suunnittelun.
- Karttatiedustelu ja paikalla olleiden haastattelu
- Tukikohtarakenteen suunnittelu ylemmän perusteella (käytännössä vain pohja paikanpäällä säätämiselle)
- Pelinjohdon ennakkoon antamien tehtävien toteuttamisen suunnittelu ja omatoiminen yleinen sotapelaaminen
2. Paikanpäällä johtaminen tukikohdasta
- Viestiyhteyksien ja tilannekuvan ylläpito
- Käskyjen välittäminen toteuttavaan portaaseen
- Joukkojen käytön suunnittelu muuttuvassa pelitilanteessa (Jotkut pelaajaryhmät kestävät +12h kentällä ennen taukoa, toiset vain 6h. Tehtävien, vihollisen ja siviilien takia tilanne muuttuukin yms. Kuinka käyttää osapuolen ajoneuvoja ja pelinjohdon tarjoamia tykistö, "helikopteri" ja rallypoint resursseja)
- Jonkinlaisen tukikohtapuolustuksen ylläpito (vaihtelee käytännössä siitä, että kukaan tukikohdassa huoltavasta joukosta ei varsinaisesti istu "poterossa" vaan on "yleisesti valmis toimimaan" siihen, että edes tärkeimmissä ilmansuunnissa on tähystäjät. Esikunnan tehtävä ei ole istua vartiossa.)
Huomio: Osapuolten tukikohdat ja siviilikylät rauhoitettu 03-09 väliseksi ajaksi, mutta muuten kentällä saa pelata vapaasti. Osa vallattavista lipuista todennäköisesti poistetaan käytöstä myös näinä aikoina. Jotkin tehtävät todennäköisesti vaativat valmisteluja/toimintaa näiden aikojen välissä eli peli ei täysin pysähdy lepoajaksikaan ainakaan esikunnan osalta.
3. Paikanpäällä johtaminen kentällä
- Samat kuin yllä pl. tukikohdan puolustus
- Joukkojen johtaminen edestä (ts. pääsee itsekin pyssyttelemään hiukan ja näkee paikanpäällä mitä tapahtuu)
- Siviilien ja kyläpoliisin kohtaaminen, jos eivät tukikohdan alueelle eksy (LARP/siviilit ovat joissakin tehtävissä vahvasti mukana)
Homma pyörii tosiaan pitkälti esikunnan ja pataljoonan komentajan määräämällä tavalla ja tahdilla. Järjestäjä antaa vain puitteet ja tehtävät, jonka jälkeen katsotaan mitä käy. Ohjaamista pyritään antamaan vain sen ollessa aivan välttämätöntä ja silloinkin mahdollisimman huomaamattomasti.
Meillä on tosiaan hyvät ja toimivat systeemit kuulaportin ja status.ehasa.org kautta, joista voidaan itse olla ylpeitä ihan kansainväliselläkin tasolla. Niiden ominaisuuksista höpöttelen tarkemmin TS3, jos kiinnostaa.
Airsoftia ei ole pakko olla harrastanut, jotta voisi toimia esikunnassa tai melkeimpä jopa kentällä komppanianpäällikkönä. Kunhan on pelisilmää ja kokemusta isojen joukkojen johtamisesta, sen vaatimasta organisoinnista ja on valmis omaksumaan eri toimintaympäristöjen vaikutukset "perustaistelumenetelmiin" (ts. Oikea sota - Intti - AFI - Airsoft omalaatuisuudet). Tässä hommassa kuitenkin tukena on ne muut pelaajat, jotka ovat lajista enemmän tietoisia ja homma onkin tiimipelaamista.
Väärin Täällä tarkoitus on pitää hauskaa ensisijaisesti. Intissä taas hauskan pitäminen tulee siellä tärkeysjärjestyksen loppupäässä.Nummi wrote:Vähän ehkä overkill lähteä kuukausi intin päättymisen jälkeen larppaamaan.