Kehitysryhmän tiedote 2.2.2016

Post Reply
User avatar
SpottedBill
Posts: 948
Joined: 31 Jul 2013, 16:23
Contact:

Kehitysryhmän tiedote 2.2.2016

Post by SpottedBill »

Vuosi 2015 oli ARMA Finlandille suuren kasvun vuosi. Viikkopeleissä oli loppuvuodesta lähes poikkeuksetta yli sata pelaajaa. Kasvu luo painetta entisestään kehittää toimintaa, jotta pelaaminen olisi mahdollisimman hauskaa entistä suuremmalla porukalla. Tähän haasteeseen vastaaminen on AFI:n kehitysryhmän keskeinen tavoite vuodelle 2016.

Tammikuussa pidettiin yhteisöpalaveri ja siihen liittyvä yhteisökysely. Näissä kerättiin tietoa pelaajien kokemuksista viime vuodelta ja kehitysehdotuksia alkaneelle vuodelle 2016. Palaute oli varsin positiivista kaikilla osa-alueilla, erityisesti tapahtumat saivat varauksetonta kiitosta. Mukava nähdä palautteen muodossa, että pelaajien näkökulmasta hommat pääosin toimivat hyvin! Palautteeseen voi tutustua tässä osoitteessa.

Yhteisökyselyn ja -palaverin pohjalta saatiin myös paljon hyviä kehitysehdotuksia: 30 konkreettista uutta käytäntöä, sääntöä tai ideaa, jotka kaikki yritetään vuoden aikana saada muodossa tai toisessa osaksi AFI-pelejä. Ensimmäinen näkyvä muutos on ollut uusi slottauskäytäntö, jonka toivotaan entisestään nopeuttavan tehtävien slottausta.

Samaan tapaan kuin tammikuussa 2015, kehitysryhmä määritteli vuoden ensimmäisessä kokouksessaan tavoitteet vuodelle 2016. Edellisen vuoden tavoitteiden ylläpidon lisäksi pyrimme vuonna 2016 keskittymään ydintoiminnan kehittämiseen, eli AFI-viikkopelien, ja niihin liittyvien työkalujen, käytäntöjen, sääntöjen ja yleisen ilmapiirin kehittämiseen palautteen pohjalta. Käytännössä tämä toivottavasti tarkoittaa esim. parempia ja kattavampia teknisiä ratkaisuja (esim. admin näkee montako pelaajaa on hengissä, jip-esto tietyn ajan jälkeen), selkeämpiä sääntöjä (esim. vihollisen varusteet) ja ylipäätään entistäkin sujuvampaa kokemusta (esim. ennakkoslottaus halukkaille johtajille).

Yksi konkreettinen haaste, johon vastaamiseen jokainen afilainen voi auttaa, on johtajaroolien täyttämisen vaikeus. Joudumme edelleen usein odottamaan pitkään johtajaroolien täyttymistä. Tämän taustalla on tietysti monia erilaisia asioita. Kun pelien koko ja siten organisaatiot kasvavat, johtaminen koetaan yhä useammin joko liian vaikeaksi tai muuten epäkiitolliseksi tehtäväksi. Jos tehtävä on vielä tarpeettoman monimutkainen, johtaminen ja suunnitelmien laatiminen paineen alla ei välttämättä tunnu rentouttavalta harrastustoiminnalta.

Iso rooli kynnyksen madaltamisessa tulee olemaan suuremmalla määrällä johtajakoulutuksia, jotka koulutustiimi on jo laittanut hyvään alkuun. Koulutukset eivät missään nimessä ole edellytys johtoroolien pelaamiselle, mutta toivottavasti koulutusten kautta useampi löytää rohkeutta lähteä kokeilemaan!

Hankalampi asia muuttaa lienee yhteisössä esiintyvä suhteeton kriittisyys johtajasuorituksia kohtaan. On tärkeä muistaa, että vaikka itse kokisi olevansa uusi Napoleon, olemme pitämässä hauskaa pelin ääressä: harjoitteleminen ja virheiden tekeminen ei ole pelkästään sallittua, mutta myös toivottavaa.

Toivommekin, että jokainen afilainen pyrkii osaltaan tekemään johtamisesta houkuttelevampaa vuonna 2016. Tarvitsemme enemmän pelaajia, jotka uskaltavat lähteä johtorooleihin. Antakaa palautetta rakentavasti, autakaa uusia johtajia ja antakaa tilaa epäonnistumisille. Jos tarvetta kriittisemmälle palautteelle on, tehkää se kohteliaasti kahden kesken.

Vuodesta 2016 on tulossa hieno vuosi! Nähdään peleissä!
“I do not love the bright sword for its sharpness, nor the arrow for its swiftness, nor the warrior for his glory. I love only that which they defend.” -J.R.R. Tolkien, The Two Towers
Post Reply