Kentsun niksinurkka® - Omia ajatuksia, ideoita ja harmaiden hiuksien aiheuttajia tehtävissä. Kliseisesti, "tätäkin mietitty jo kauan sitten"
!!!
Ajattelin tässä uuden kauden alussa että alan kirjoittamaan aivopieruja ylös, jo vuosia jäänyt hyvät ja huonot keskustelut yön pikkutunneilla tessun kanaville kummittelemaan. Aiheuttaako muutoksia, ei varmaan suoraan. Toivottavasti aiheuttaisi keskustelua ja ajatuksia liittyen tehtäviin.
Lisää aiheita kun tulee mieleen ja jaksaa kirjoittaa.
!!!
Kohde metsässä.
Miksi valita tehtävän tavoite/kohden keskelle* metsää? *Ei näe ulos metsästä kunnolla.*
Itse en ole tähän vielä keksinyt mitään järkevää vastausta, kertokaa jos tiedätty jonkun hyvän.
Ongelmia: Vaikea suunnistaa, ilman radioita vielä vaikeampaa. Aiheuttaa käytännössä aina melkoista clusteria. 1v1, 1v2, 1v3, 2v3, 4v4, 5v3, 1v6 jne.. Kaikkea muuta kuin joukkojen kohtaamisia, pieniä kahakoita, joita ei tarpeettomasti tarvitsisi hakea. Puolustajalla on yleensä yhtä huono tai huonompi tilannekuva ympäristöstä kuin hyökkääjällä, vaikka puolustajalla pitäisi olla selkeästi parempi.
Ratkaisua. Kohde/tavoite metsän laitaan, aukealle keskelle metsää, rakennuksiin metsän läheisyyteen.
Helposti ilman karttaa/GPS suunnistettavissa oleva paikka.
Raskaat aseet.
Raskaat KKt, PSTohjukset, KrKK, SPG jne... osittain myös ajoneuvoon kiinnitetyt.
Suurin ongelma on käyttämisen mahdollisuus, jota pitäisi tehtävissä miettiä tarkemmin. Jos annetaan hyökkääjälle Krkk ja käsketään hyökkäämään keskelle tanoan metsää, on käyttämisen mahdollisuus päin persettä. Ei koske kaikkia tehtäviä joissa näitä aseita on.
Toinen enemmän turhautumista aiheuttava ongelma on "turhien" raskaskonekiväärien laittaminen tehtäviin, joita JJ:t käskee käyttämään niiden tarpeellisuudesta välittämättä. Dyskia voi olla lähes missä tahansa tehtävässä, jostain syystä niiden imago on sellainen että ne ajatellaan pieninä assetteina tehtäväntekijöiden toimesta, jolloin pelatessa niitä pakotetaan käyttämään. Vaikka ei välttämättä olisi mitään tarvetta. Raskaalle KKlle on paikkansa, se on erittäin tilannekohtainen ase, joka pitää olla juuri oikeaan aikaan oikeassa paikassa. Muuten se on vain hidastava tekijä.
Ratkaisua. Pitäisi enemmän miettiä kuinka hitaita ja hankalia raskaat aseet on käyttää ja mihin maastoon ne sopii. Ja jotta päästään 50.calien ja dyskien yliarvioimisesta, voisi niitä silloin tällöin viljellä vähän "turhaan".
Tehtävien pinta-alojen laajuus
Tässä kohtaa puhun pinta-alasta tehtävien kokona ja laajuutena ja kuinka liikkeen pitäisi vaikuttaa siihen tehtävää tehdessä.
Safestart-liike-jalkautus-taistelu-clusterfuck-seuraava. Aika perus kuvio. Tehtävän koon määrittämiseen pitäisi ottaa enemmän huomioon maasto ja käytettävissä olevat liikkumisen mahdollisuudet.
Maasto vaikuttaa jalkaisin liikkumiseen, ajoneuvojen liikkumiseen ja se vaikuttaa myös siihen kuinka vauhdikkaasti pelaajat ovat valmiita liikkumaan. Aukea, jossa etäisyydet 500m+, liike voi olla hyvinkin nopeaa eikä välitöntä uhkaa tarvitse juurikaan pelätä. Tanoan metsä, etäisyydet 50-100m parhaimmillaan, liike on selkeästi hitaampaa ilman erillistä käskyä ja uhka voi tulla melkein mistä vain.
Monesti on käynyt niin että molemmat puolet liikkuu todella hitaasti tai eivät vain kohtaa maaston takia. Joskus on safestartin jälkeen mennyt 30min+ eikä toisella osastolla ole yhtäkään havaintoa vihollisesta. Joskus näin voikin käydä, mutta se tapahtuu hävyttömän usein. Mielestäni ongelma on suuret alueet, joita on hankala valvoa, maaston vaikeus, joka hidastaa "turhaan" liikettä sekä käytössä olevat ajoneuvot. Näiden kolmen asian harmonia pitäisi saada paremmin kohdalleen.
Ratkaisua. Harkintaan kuinka paljon puolustettavaa aluetta on järkevä olla ja kuinka paljon puolustaja sitä tarvitsee tai
pystyy edes realistisesti käyttämään. 3km syvyinen ja 3km levyinen alue on todella hankala puolustaa jalkaisin, eikä hyökkääjä lähde rynnimään päälle ilman järkevää suojaa (tankki, mrap..). Hyökkääjä kävelee sen 2-3km ja puolustaja odottaa.
Ps. Tässä vielä tuli mieleen yksi asia liittyen osittain tuohon alueiden laajuuksiin.
Joku voisi kokeilla tehdä tehtäviä, joista puuttuisi osittain tai kokonaan alkumarssi. 2-5min safestart ja tehtävä alkaa kaupungin laidalta kun seuraavassa korttelissa odottaa vihollinen. *Kuvittele Helms deep -kohtaus, mutta safestartin lopputtua hyökkäys alkaa*.
- HelmsDeep[+] Spoiler
Tai osapuolten sallitut rajat safestartissa olisi suunniteltu niin että puolustaja pystyisi osittain tai kokonaan tiedustelemaan hyökkääjän liikkeellelähdön ja samalla tietysti hyökkääjällä on mahdollisuus nähdä tiedustelijoita.