Page 1 of 8

Yleistä keskustelua tehtävänteosta

Posted: 05 Nov 2017, 14:32
by Tuntematon
Koska tehtäväidea ketjua on jo pitkään käytetty tehtävän tekoon liittyviin asioihin.
Aloitetaan sille aivan oma ketju.

Tämä ketju ei ole tarkoitettu tehtävä toiveille.

Re: Yleistä keskustelua tehtävänteosta

Posted: 05 Nov 2017, 17:34
by Pjetu
Entä jos köyhät satunnaiskapinalliset ovat oikeasti köyhiä. Ei mitään 6B5-19 ydintuhon kestäviä liivejä, länsimaalaisia kypäriä tai uniformuja.
Ei reppuradioita tai oikeastaan edes lyhyitä radioita kuin korkeintaan ryhmänjohtajilla. Ei nykyaikaisia tuliteriä AK:ta, vaan korkeintaan AKM.
Ei optiikkaa, ammuksissa ja kranaateissa puutetta.
Huomaa ero[+] Spoiler
Image

Re: Yleistä keskustelua tehtävänteosta

Posted: 05 Nov 2017, 18:46
by Scottz
Pjetu wrote:Entä jos köyhät satunnaiskapinalliset ovat oikeasti köyhiä. Ei mitään 6B5-19 ydintuhon kestäviä liivejä, länsimaalaisia kypäriä tai uniformuja.
Ei reppuradioita tai oikeastaan edes lyhyitä radioita kuin korkeintaan ryhmänjohtajilla. Ei nykyaikaisia tuliteriä AK:ta, vaan korkeintaan AKM.
Ei optiikkaa, ammuksissa ja kranaateissa puutetta.
Huomaa ero[+] Spoiler
Image
Aika rikkaita ja moderneja kapinallisia Pjetulla. Ai niin, oikeanpuolimmaisella taitaa olla Ranskan armeijan mukainen maastokuvio. Vertailun vuoksi kävin Virtual Arsenalissa testailemassa muutamia asukokonaisuuksia:
Pjetun laatukapinallinen[+] Spoiler
Image
Vaihteeksi käytössä ArmA 3:n vanillan Chest Rig, jossa on juomareppu mukana. Kohtuu hyvin rahaa saa tuommoiseen uppoamaan. Samalla modellilla oleva puku kuin Pjetun esimerkissä, niin jollain velcrolla (?) suljettavat housunlahkeet ja jotku vaelluskengät jalassa. Tällä kapinallisella on joko rahaa tai sitten on käyty loottaamassa vakinaista armeijaa.
Euraasialainen sissi[+] Spoiler
Image
Vaihdettu tilalle repalaiset farkut ja 90-luvun mallinen Bundeswehrin parka. Chestriginä Apexissa tullut Tactical Chest Rig, joka jättää toivomisen varaa, muttei nyt ole ihan siitä modernimmasta päästä.
Talibanin tai Muhajideenin taistelija[+] Spoiler
Image
Tässä sitten ollaan yksinkertaisuuden lähteillä: siviilivaatteiden päälle vedetty kiinalainen Chicom-tetsari, jolla jo pohjoisvietnamilaiset taisteli inhoja länkkäreitä vastaan. Peliteknisesti harmillista on se, että Project OpFor laittoi tetsarin kiinni puvun modelliin.

Köyhäilyäkin on montaa astetta ja mitä lähemmäs nykyaikaa tullaan, sitä enemmän "satunnaiskapinallisella" voi olla jotakin eksoottisempaa. Toki itsehän olen sen sortin masokisti, että itse lisäilin Pjetun puutelistaan (tai ankeuslistaan 8-)) mm. joukkuetason lääkintähenkilön poistamisen, karttojen rajoittamisen vain johtajille, organisaation vähemmän konventionaaliseksi (esim. kaikissa ryhmissä ei ole siististi konekivääri, sinko, tarkkuuskivääri ja kranaattiampumalaite vaan esim. vain yksi ryhmäase ryhmää kohti), pst:n rajoittamisen (esim. RPG:n sijasta RKG-3Miä ja IED:itä) ja niin edelleen, lopulta vain tehtäväntekijän mielikuvitus ja muiden pelaajien viihtyvyys ovat rajoittavina tekijöinä. :roll:

Re: Yleistä keskustelua tehtävänteosta

Posted: 05 Nov 2017, 21:46
by Pjetu
Scottz wrote:---
Aivan mahtava idea. Kaikilta paitsi johtajilta poistetaan kartat heti tehtävän alettua.
Ajoneuvot on taas valitettavan moderneja, tosin uusi Project Opforin versio sisältää Hiluxin.

Re: Yleistä keskustelua tehtävänteosta

Posted: 06 Nov 2017, 01:40
by Makela
Taisteluliiveistä puheenollen, onko yleinen mielipide tällä hetkellä mikä aiheesta: kantojärjestelmillä osapuolen taistelukyvyn rajoittaminen?

Eli ajatuksena olisi se, että toisella osapuolella ei olisi rensseleissä yksinkertaisesti kapasiteettia sille 10+++ -lippaalle, jota nykyään näkee käytännössä jokaisessa tehtävässä. Tällä keinolla voisi pakoittaa jomman kummaan osapuolen olemaan taisteluissa tosi vähän aikaa, kun ukoilla ei olis kannossa 2-3 lipasta ja siten vähänkin pitkittynyt taistelu tarkoittasi ammusten loppumista.

siis ihan ideana heitin..

Re: Yleistä keskustelua tehtävänteosta

Posted: 06 Nov 2017, 07:24
by Tuntematon
Makela wrote:Taisteluliiveistä puheenollen, onko yleinen mielipide tällä hetkellä mikä aiheesta: kantojärjestelmillä osapuolen taistelukyvyn rajoittaminen?

Eli ajatuksena olisi se, että toisella osapuolella ei olisi rensseleissä yksinkertaisesti kapasiteettia sille 10+++ -lippaalle, jota nykyään näkee käytännössä jokaisessa tehtävässä. Tällä keinolla voisi pakoittaa jomman kummaan osapuolen olemaan taisteluissa tosi vähän aikaa, kun ukoilla ei olis kannossa 2-3 lipasta ja siten vähänkin pitkittynyt taistelu tarkoittasi ammusten loppumista.

siis ihan ideana heitin..
Tein sitä vähän ja porukkaa valitti kun ei ollut ammuksia ja ei kuulemma perus afilainen osaa säästää ammuksia.

Oma mielipide.
Se pitää sopia tehtävän teemaan. Eli tehtävä pitää tehdä tätä ajatellen alusta asti ja ei sovi jokaiseen tehtävään.

Helikopteritehtävien safestartidea

Posted: 06 Nov 2017, 10:15
by Konzig
Tämä ei ole uuden Tehtäväideoita-formaatin mukainen postaus, joten poistakaa jos on off topic. En viitsinyt kuitenkaan häiritä tehtäväntekijöiden omaa threadia.

Tempan tehtävässä Gorka must Fall (Cherna) oli mielestäni erinomainen helikopteritehtävien safestart-systeemi, jossa puolustajalle oli annettu alue, jolla se saa ryhmittyä (pienempi kehä) ja hyökkääjälle minimietäisyys kohteesta (isompi kehä) jota lähemmäs se ei saa safestartin aikana tulla. Hyökkääjä sai siten tehdä safestartin aikana rauhassa hekoinsertionsa ilman pelkoa tehtävän katastrofaalisesta päättymisestä jo alkuunsa. Se mahdollisti helikopterien tarjoaman hyökkäyssuuntien monipuolisuuden (uudelleenpeluuarvo ja yllätyksellisyys), ilman sitä, että LZ pitää laittaa varmuuden vuoksi 4:n kilometrin päähän (hidastaa tehtävää turhaan). Puolustajalla oli myös enemmän aikaa ryhmittyä rauhassa, ilman että hyökkääjä joutuu turhaan odottelemaan.

En ole kyseistä systeemiä sittemmin nähnyt, vaan hekotehtävissä hyökkääjän pitää yleensä odottaa safestart lähtöpaikassaan. Voisiko tuota Tempan tehtävän systeemiä (oliko Ruosteen idea alunperin?) kokeilla taas joskus, ja siten kehittää (jos siinä koetaan puutteita)? Minusta se on ollut paras systeemi tähän mennessä. Tempan tehtävässä kuljetuspilotit menivät insertion jälkeen vaihtamaan tulitukikoptereihin, mutta safestartin jälkeen maahanlaskutkin voi vapauttaa mihin vaan alueelle, niin säilyy kopteritoiminnan joustavuus (uhka)rohkeille johtajille.

Re: Helikopteritehtävien safestartidea

Posted: 06 Nov 2017, 10:29
by JoneKone
Tämä +1. Tais sama variaatio olla käytössä maariinien hekotehtävässä jossa toimin JTAC:ina (pitää kaivaa nimi jostain). Mielestäni AFI:lle oikein sopiva ratkaisu. Koptereihin saadaan tällä tavalla myös Co-pilotit ja insertoista sekä tukitoiminnasta tulee fiksummat kun työkuormaa voidaan jakaa ohjaamoissa.

Re: Helikopteritehtävien safestartidea

Posted: 06 Nov 2017, 10:42
by Temppa
Jep, se on ruosteen idea. Kyseistä systeemiä on kyllä ollut käytössä tehtävissä: Gorka must fall, Bears hideout, Syria conflict. Itse olen vielä laittanut tulituki kopterit lukkoon tehtävän alussa ja aukeavat safestartin päätyttyä, kuten myös vihollisen AA.

Re: Yleistä keskustelua tehtävänteosta

Posted: 06 Nov 2017, 11:02
by Nummi
Olen itse jättänyt suosiolla reppuja pois, jos en näe taistelijan realistisesti sellaista käyttävän/tarvitsevan tehtävässä. Kaupunkisisseille ynnä muille tämän kaltaisille taistelijoille (taleban jne( olen siis laittanut pelkän tetsarin, johon mahtuu sitten mitä mahtuu.

Olen jo pitkään kummastellut afissa vallitsevaa pakkomiellettä reppuihin. Onhan se ihan kiva, että on löytyy tilaa tavaralle, mutta miettikää nyt kuinka perseestä kokonaisen osapuolen suorituskyky oikeasti olisi, jos kaikki juoksentelisi reput selässä? Antaako reppu ja siinä olevat 6 lipasta, 3 savua, ja 1 räjähde oikeasti tehtävään lisäarvoa, kun ammuksien käyttöä ei tarvitse harkita millään tavalla?