Viikkopelien tehtävien vaatimukset

Post Reply
Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Viikkopelien tehtävien vaatimukset

Post by Bummeri »

Oli puhetta tehtävätiimin kokouksessa, että yhteisössä on esiintynyt erilaisia näkemyksiä, siitä millaisia tehtävien tulisi olla viikkopeleissä. Sitä ei ole koskaan määritelty, ja osa tehtävien laatuun liittyvästä keskustelusta voi kummuta eriävistä odotuksista viikkopelejä kohtaan. Kokousajan säästämiseksi päätettiin, että jatketaan täällä foorumilla näistä vaatimuksista keskustelua. Alla lainaus AFIn tavoitteesta, että se pysyy kirkkaana mielessä kun tätä pohditte.
ARMA Finlandin (AFI) tavoite avoimena yhteisönä on tarjota kaikille suomen kieltä puhuville ARMA-pelaajille ympäristö jossa pelata taktista, ryhmätyötä ja kommunikaatiota korostavaa pelityyppiä hyvässä yhteishengessä mahdollisimman suurella suomenkielisellä joukolla.
Millaisia vaatimuksia viikkopelitehtävällä tulee olla?

Esimerkiksi seuraaviin liittyen:
- Kesto
- Assettien/JVn määrä
- Tavoitteiden ja yleensäkin tehtävien monimutkaisuus
- Kokoonpanojen toimivuus ja johdettavuus
- Tehtävän tasapaino
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Re: Viikkopelien tehtävien vaatimukset

Post by Bummeri »

Kokouksessa minusta nousi esille seuraava malli vaatimuksista:

1,5h maksimi kesto, jotta saadaan ainakin kaksi tehtävää pelattua illassa. Assettien määrä kohtuullinen ja JV painotus tehtävissä. Kokoonpanot selkeitä ja johdettavissa oleva. Yksinkertaisia tehtäviä suunnitella ja toteuttaa.

Tehtävien tasapainosta keskusteltiin ja monen mielessä oli seuraava malli:
Hyökkääjän tulee kyetä voittamaan erinomaisella suorituksella puolustaja joka tilanteessa. Puolustajan tulee kyetä voittamaan erinomaisella suorituksella, keskinkertainen tai huonompi hyökkäys.
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
User avatar
Saunatyyny
Posts: 532
Joined: 07 Jan 2015, 18:47
Location: PKS

Re: Viikkopelien tehtävien vaatimukset

Post by Saunatyyny »

Onko vieläkään kantaa otettu niihin copy-paste tehtäviin?
Siis tehtäviin jotka ovat selkeästi jo pelattavissa serverillä toisella kartalla/osapuolella. Entä tehtäviin jossa on räikeä epätasapaino tehtävää pelatessa esim. assettien tai kokoonpanojen suhteen?
"Johnson ajoi autollaan päin rekkaa ja kuoli heti. Miksi Johnson kuoli? "
-Warren Bennis
Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Re: Viikkopelien tehtävien vaatimukset

Post by Bummeri »

Saunatyyny wrote:Onko vieläkään kantaa otettu niihin copy-paste tehtäviin?
Siis tehtäviin jotka ovat selkeästi jo pelattavissa serverillä toisella kartalla/osapuolella.
Minulle ei nyt aukea tämä copypaste tehtävän käsite. En ymmärrä mihin se käsitteen raja vedetään. Onko se, että geari skriptit on samoja ja jollain on päivä tehtävässä sen takia flareja? Onko se, että 2 mek/moto/Jv joukkuetta + 2-4 assettia, hyökkää 1 mek/moto/jv joukkuetta + 1-2 assettia vastaan eriävillä kartoilla, vai mikä se oikein on? Ja mikä niiden toimivien tehtävien siirtämisen haitta on eri maastoihin? Muistan tessussakin monta keskustelua, siitä kuinka hyviä tehtäviä tulisi siirtää eri kartoille.
Entä tehtäviin jossa on räikeä epätasapaino tehtävää pelatessa esim. assettien tai kokoonpanojen suhteen?
Tässähän sitä yritetään kokoajan keskustella, joten tervetuloa mukaan.
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
User avatar
Pjetu
Posts: 327
Joined: 25 Nov 2016, 18:28
Contact:

Re: Viikkopelien tehtävien vaatimukset

Post by Pjetu »

Itse ainakin valitin tehtävien tasapainoista viime launtaina, mutta keskustelu muutti näkemystäni aika paljon. Kiitos siitä.

Kuitenkin asiaan: Ehkä ei kannata puhua copy-pastesta vaan enemmän tehtävien omalaaduttomuudesta. Sitten taas onko tehtävien omalaatuisuus jollakin tapaa tarvittava ja tuoko se edes mitään tärkeää viikkopeleihin. Tämä tuli esille siinä kokouksessa, että tehtävät vain paranevat jos niiden hienosäätöön käytetään aikaa kuten lisäämällä linnoituksia, sodan jälkiä ja jne. tai vaikka kaukana oleva tykistökeskitys. Millä tapaa omalaatuisuutta voisi valvoa tehtäväntarkastuksissa.
Toisaalta copy-pastella voidaan tarkoittaa sitä tehtävän tuomista toiseen maastoon tai kolkkaan ja sitten ei välttämättä mietitä tasapainoa. Jos kuitenkin TT huomioi tasapainon, niin onko ongelmaa edes olemassa. Lisäksi mistä voi aina tietää onko tasapainolle edes nähty mitään tarvetta tehdä TT:n toimesta ja onko tällöin tehtävä myöskin copy-pastea.

Ehdottaisin, että AFIssa tehtäväntekijät voisivat vaikka kirjata muutamallakin lauseella ylös tehtäviensä tasapainoon vaikuttavat tekijät ja sen jälkeen jättää ne AWATSiin, josta ne kaikki voisivat lukea. Varmaan parempi olisi jos TT:t voisivat jo ennen tehtävän julkaisuakin pystyä keskustelemaan tehtäviensä tasapainosta edes jonkun toisen kanssa. Ehkä tämän keskustelun voi tuoda foorumeille tai sitten edes Teamspeakissä. Tietysti se vaatii aktiivisuutta ainakin tehtävätiimiltä kommentoida tehtäviä. Tämä keskustelu kuitenkin olisi vain vapaaehtoista.

TT = tehtäväntekijä
Image[url=steam://friends/add/'.76561198020606007.']Image[/url]
https://www.youtube.com/user/MrPjetu

-Emmä tiennyt että tää on COTVT t. Elias
-Ei lyhyitä, ei jumalauta.
User avatar
ruoste
Posts: 583
Joined: 05 Jan 2015, 16:03

Re: Viikkopelien tehtävien vaatimukset

Post by ruoste »

Bummeri wrote: Minulle ei nyt aukea tämä copypaste tehtävän käsite. En ymmärrä mihin se käsitteen raja vedetään. Onko se, että geari skriptit on samoja ja jollain on päivä tehtävässä sen takia flareja? Onko se, että 2 mek/moto/Jv joukkuetta + 2-4 assettia, hyökkää 1 mek/moto/jv joukkuetta + 1-2 assettia vastaan eriävillä kartoilla, vai mikä se oikein on? Ja mikä niiden toimivien tehtävien siirtämisen haitta on eri maastoihin? Muistan tessussakin monta keskustelua, siitä kuinka hyviä tehtäviä tulisi siirtää eri kartoille.
Sama tehtävä, tismalleen samoilla asseteilla, lätkäistynä vain eri paikkaan tai toiselle kartalle ei ole mielestäni sitä parasta mitä AFI:n viikkopelit tarjoavat. Sen sijaan jos sitä tehtävää kehitetään siinä samalla pläntillä parempaan suuntaan, on mielestäni parempi kehityssuunta. Tarvitseeko meillä olla 12 eri tehtävää joissa abramsilla vahvistettu mekkijoukkue hyökkää talebanikylään, kun meillä voisi sen sijaan olla yksi tehtävä näillä samaisilla kuvioilla joka olisi hiottu timantti?

Pelaajilta saapuvan palautteen pohjalta säädetään assettitasapaino(tai epätasapaino) kohdalleen, korjataan tehtävissä ilmenevät virheet ja epäjohdonmukaisuudet. Miksi tehtävät kuten Fureanin "marines lead the way" ja "Battle of hill 375" muistetaan vieläkin vaikka pelaamisesta on vuosia? Koska tehtävät olivat erinomaisia ja niitä pelattiin monta kertaa niiden kehittyessä pelikertojen välillä.
"Kolme-neljä RJtä huutelee samaan aikaan jotain vitun 'broken arrowia' tukiverkkoon ihan Mel Gibsonina..." -Härö
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: Viikkopelien tehtävien vaatimukset

Post by JoneKone »

ruoste wrote:
Bummeri wrote: Minulle ei nyt aukea tämä copypaste tehtävän käsite. En ymmärrä mihin se käsitteen raja vedetään....
Sama tehtävä, tismalleen samoilla asseteilla, lätkäistynä vain eri paikkaan tai toiselle kartalle ei ole mielestäni sitä parasta mitä AFI:n viikkopelit tarjoavat...
Olisin samoilla linjoilla, että samat kokooonpanot mutta sellaisinaan vain eri paikkaan siirrettynä ei välttämättä tuota hyvää lopputulosta tehtävän pelattavuuden/mielekkyyden kannalta (onko näitä sitten kuinka paljon ollut, vaikeeta sanoa?). Tää on ehkä myös lähintä mitä ite käsitän copy-paste tehtävänä. Se että käyttää jo valmiin toimivan tehtävän kokoonpanot ja huolella sijoittaa ne uudelle karttakohtaan johon ne varustukseltaan sopivat ja tekee tarvittavat muutokset balanssointiin niin on jo mielestäni kuitenkin ihan hyväksyttävä käytäntö (jos löytyy bugivapaa ja toimiva orbatti niin miksi keksiä pyörä aina uudestaan?).

Maaston merkitys tehtävän mielekkyyteen ja balanssiin ei kannata aliarvioida. Paljon tuijotetaan assetteja ja ryhmien aseistusta, mutta mielestäni tehtäväntekijä kannattaa yhtälailla pitää mielessä miten valittu maastonpätkä vaikuttaa pelattavuuteen. Myös aikaisemmin mainittu tehtävien viimeistely vaikuttaa paljon fiilikseen.
Last edited by JoneKone on 06 Jun 2017, 15:30, edited 1 time in total.
Reason: ..
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
Scottz
Posts: 562
Joined: 14 Aug 2013, 11:48
Location: Hki

Re: Viikkopelien tehtävien vaatimukset

Post by Scottz »

Laitan myöhemmin lisää, mutta näin ensi alkuun pari sanaa asseteista:

- assetteja imho olisi hyvä olla samaa/samantyyppistä kalustoa vähintään sen parin verran, koska yksinäiset assetit yleensä toimivat heikosti ilman luontaista tukea; eihän pahemmin yhden ryhmän joukkueitakaan meillä ole tehtävissä

- assetit tulee laittaa tehtäviin siten, että hyökkääjällä ne tukevat jalkaväen hyökkäystä, mutteivät ole yksin avain voittoon; ts. onnistunut hyökkäys voi onnistua ilman mittavaa tukea asseteilta

- jokaiselle assetille ei tarvitse aina olla selkeää vasta-assettia, esim. tankille pst-ohjus, hekolle/lekolle it-ohjus, panssariautoille sinkoja jne vaan tehtävän toiminta-alueen valitsemalla voidaan luoda epäsuotuisia maastoja maa-ajoneuvoille käytettäväksi kuten tiheät metsät ja viidakot tai lisätä puolustajan haastetta pakottamalla ne piiloutumaan asseteilta; lisäksi verrattain harvoin geneerisessä NATO vs insut -skenaariossa on toiminta-alueella (AI-)siviilejä, mitkä hillitsisivät silmitöntä ilma- ja tykistöiskujen tilailuja jokaiseen havaittuun viholliseen

- yleisesti ottaen assetteja käytetään pääosin reaktiivisesti eikä valmisteluun hyökkättävään maastonkohtaan, mikä on tehtäväntekijän syytä ottaa huomioon jos on epäilys, että raiskaako assetti koko puolustajan alkuunsa; jos isommissa määrin pelityyli muuttuu niin toki asiaa on syytä tarkastella silloin uudelleen

- helikoptereilla suoritettaviin maahanlaskutehtäviin olisi toivottavaa, että hyökkääjällä on käytössään edes pari kevyttä hekoa laskeutumisalueen tiedusteluun/tulivalmisteluun, niin olennaisesti vähenee se, että joko a) tehdään maahanlasku helvetin kauas kohteesta ja suoritetaan pitkä jalkamarssi tai b) tehdään maahanlasku tiedustelemattomaan paikkaan ja toivotaan parasta ettei suurta osaa hyökkääjistä tapeta heti LZ:n ympäristöön
The only hope you have is to accept the fact that you're already dead and the sooner you'll accept that, the sooner you're able to function as a soldier's supposed to function. Without mercy, without compassion, without remorse. All war depends upon it.
User avatar
Castor
Posts: 1448
Joined: 01 Aug 2013, 13:51
Location: Hämeenlinna

Re: Viikkopelien tehtävien vaatimukset

Post by Castor »

Pjetu wrote:Itse ainakin valitin tehtävien tasapainoista viime launtaina, mutta keskustelu muutti näkemystäni aika paljon. Kiitos siitä.

Kuitenkin asiaan: Ehkä ei kannata puhua copy-pastesta vaan enemmän tehtävien omalaaduttomuudesta. Sitten taas onko tehtävien omalaatuisuus jollakin tapaa tarvittava ja tuoko se edes mitään tärkeää viikkopeleihin. Tämä tuli esille siinä kokouksessa, että tehtävät vain paranevat jos niiden hienosäätöön käytetään aikaa kuten lisäämällä linnoituksia, sodan jälkiä ja jne. tai vaikka kaukana oleva tykistökeskitys. Millä tapaa omalaatuisuutta voisi valvoa tehtäväntarkastuksissa.
Toisaalta copy-pastella voidaan tarkoittaa sitä tehtävän tuomista toiseen maastoon tai kolkkaan ja sitten ei välttämättä mietitä tasapainoa. Jos kuitenkin TT huomioi tasapainon, niin onko ongelmaa edes olemassa. Lisäksi mistä voi aina tietää onko tasapainolle edes nähty mitään tarvetta tehdä TT:n toimesta ja onko tällöin tehtävä myöskin copy-pastea.

Ehdottaisin, että AFIssa tehtäväntekijät voisivat vaikka kirjata muutamallakin lauseella ylös tehtäviensä tasapainoon vaikuttavat tekijät ja sen jälkeen jättää ne AWATSiin, josta ne kaikki voisivat lukea. Varmaan parempi olisi jos TT:t voisivat jo ennen tehtävän julkaisuakin pystyä keskustelemaan tehtäviensä tasapainosta edes jonkun toisen kanssa. Ehkä tämän keskustelun voi tuoda foorumeille tai sitten edes Teamspeakissä. Tietysti se vaatii aktiivisuutta ainakin tehtävätiimiltä kommentoida tehtäviä. Tämä keskustelu kuitenkin olisi vain vapaaehtoista.

TT = tehtäväntekijä
Meillähän on niin paljon TT:tä että heidän tehtäviään voi karsia raa'alla kädellä kunhan saadaan pätevät syyt siihen, Ongelma "hyvin balanssoiduissa" tehtävissä joka on kopio aiemmasta on se että ekassa sentään on ollut alusta asti punanen lanka mitä seurataan, siinä on ollut tietty "idea" jota TT on seurannut ja saanut enemmän tai vähemmän omalaatuisen tehtävän ja se näkyy! Mitä enemmän olen katsonut editorin karttaa ja micronnut pieniä ominaisuuksia tehtävässä sitä enemmän olen saanut uusia ideoita joita lisää tehtävään jonka kautta taas tehtävä kasvaa autenttisuudessa ja omalaatuisuudessaan.

Se että vetää copy pastella tehtävän paikasta A paikkaan B ottaa murto-osan alkuperäisen tehtävän viehätyksestä, kopioi sen uuteen paikkaan ja kehitys siinä kestää niin minimaalisen ajan että tehtävään ei sitten tulekkaan enään mitään uutta.

Me ei olla mitenkään tehty jo "kaikkea" meidän tehtävissä, TT:tä tulee rohkaista uusiin suuntiin, eikä copy pastettaa mahdollisimman monta tehtävää jotta heidän tehtävä "ehkä" pelataan.

Jos tehtäviä tulee tarpeeksi niin mites olis että joka viikkopeli handpickataan yks tehtävä per tekijä joka on todettu hyväksi?
Last edited by Castor on 06 Jun 2017, 17:12, edited 1 time in total.
Reason: edit
User avatar
Pjetu
Posts: 327
Joined: 25 Nov 2016, 18:28
Contact:

Re: Viikkopelien tehtävien vaatimukset

Post by Pjetu »

Castor wrote: Meillähän on niin paljon TT:tä että heidän tehtäviään voi karsia raa'alla kädellä kunhan saadaan pätevät syyt siihen, Ongelma "hyvin balanssoiduissa" tehtävissä...
Pitäiskö kopiopastaa varten oleva sääntö olla luokkaa:
Älä kopioi tehtävää vain uuteen mastoon. Mieti tehtävän osapuolten tasapainoa, että tehtävä pysyy mieleisenä molemmille osapuolille. Huomioi myös assettejen ja jalkaväen lisäksi maaston vaikutus tehtävän tasapainoon. Käytä myös aikaa tehtävän hienompiin yksityiskohtiin, koska ne lisäävät tehtävän mielekkyyttä.
Muut vaatimuksiin liittyen:

Kesto: Voi olla hyvinkin vaatimus, mutta yleensä AFI:n tehtävät ovat niitä 1-1.5 tunnin pituisia muutenkin.
Assettien/JV:n määrä: Itse en halua poissulkea tehtäviä, jossa assetit ovat suuremmassa roolissa. AFI:n tehtävät tuntuvat olevan kuitenkin aina JV painotteisia ja ihmiset yleensä hakevatkin JV-toimintaa.
Monimutkaisuus: Monimutkaisuus ei ole ongelma, jos tehtävä on muuten vain selkeä.
Image[url=steam://friends/add/'.76561198020606007.']Image[/url]
https://www.youtube.com/user/MrPjetu

-Emmä tiennyt että tää on COTVT t. Elias
-Ei lyhyitä, ei jumalauta.
Post Reply