COOP-tyylinen tehtävä maaliosastolla

User avatar
Castor
Posts: 1448
Joined: 01 Aug 2013, 13:51
Location: Hämeenlinna

COOP-tyylinen tehtävä maaliosastolla

Post by Castor »

siirsin keskustelun pois RED ALERT-tehtävän palaute langasta.
Castor wrote:Kartan omalaatuisuus vaati toimimaan uusilla tavoilla, esimerkiksi telasiirtymiset olivat tosi suuressa roolissa. Toivottavasti tarttuvat TVT:hen.

Tehtävä itsessään oli oikeen hauska ja nautin joka sekunnista, valitettavasti AIsta ei aina tunnu irtoavan ihan samaa meininkiä, olisikohan mahdollista tehdä samantyyppistä tehtävää TVTnä jossa puolustava osapuoli on täysin tarkoitettu maaliosastoksi eikä tasavertaiseksi vastustajaksi?
JoneKone wrote:Oon vastaavaa pohdiskellu. AI ei toisaan anna ihan samanlaista vastusta kuin pelaaja (oma ainoa tapponi seisoi keskellä tietä ihmettelemässä), niin oisko dedikoitu pelaajista maaliryhmä ja sit vaikka AI:tä täydentämässä siellä missä/jos tarvitaan? Ei voisi aina olettaa, että botti vastassa. AI "osaa" puolustaa staattisesti, mutta mitään kunnon vetäytymistaistelua vastahyökkäyksineen eivät kyllä tee... :)
TugeX wrote:Muutamaa ulkomaanmatsia lukuunottamatta TVT:stä ei irtoa vastaavaa fiilistä taistelun skaalasta ja kaaresta. TVT:ssä on omat puolensa mutta semmoisia siirtymisiä ja hiljaisia välihetkiä on todella vaikea saada aikaan ilman toisen puolen turhautumista tai totaalista tuhoutumista.

Eikä TVT:ssä huolleta. Tai jonoteta bajamajaan.
Scottz wrote:Paitsi 48MI:tä vastaan. Osittain tähän lienee syynä noin tunnissa briiffistä pelatut viikkopelitehtävät ja erillisen komppanian vääpelin ja/tai huolto-osaston puuttuminen viikkopeleissä.
Konzig wrote:Respan puute on varmaan suurin syy. Eikös 48MI:täkin vastaan ollut respa ainakin ekoissa peleissä? Eihän mikään kai estäisi tekemästä viikkopeleihinkin joskus respallista tehtävää. Se luo samalla huollon mahdollisuuden/tarpeen kun odotellaan täydennysten saapumista.
JoneKone wrote:Ei varmasti mitenkään mahdotonta viikkopeleissäkäin. Vaatii vai hieman uutta asennoitumista toisenlaiseen pelityyliin. Eli odotusta, hidasta tempoa ja vähän frägejä. Senkin edestä kylläkin sitten paljon muuta tekemistä ja skaala on yleensä eeppinen (pelattiinhan me vielä vähän aikaa sitten +60 pelaajien cooppeja?). Vaatisi myös pieniä peliteknillisiä muutoksia. esim. respojen määrä pitää olla rajoitettu (tiketit?), muuten siitä tulee sellainen keskialueen grindi jossa tappioiden aiheuttamisella ei ole juurikaan väliä. Ite ehdottaisin tähän testi-ratkaisuksi juuri aikaisemmin mainitsemani maaliryhmä+AI:n käyttö? Toinen tapa voisi olla, että jo menetettyyn sektoriin ei saisi enään vastahyökätä. Mutta se miten tälläiset toimii afi kaltaisessa yhteisössä jossa on totuttu tekemään mitä huvittaa ja peliteknillinen toteuttaminen on sitten eri asia.

Tää eventti vaati varmasti paljon ennakkovalmistumista, mutta luulen, että hieman kevennettynä niin konsepti voisi toimia myös satunnaisesti viikkopeleissä. Toisaalta, nykyiset tunnin TVT-rännit on se mihin on totuttu, onko tälläinen jo milsim henkeä lähentelevä toiminta enemmänkin evettijuttu? (hirveä sääli jos on... :) )
S.M.F. wrote:Toi Maaliryhmä toimisi varmasti AI:n ohella hienosti tällaisessa eventissä, kunhan maaliryhmä tietää mitä tekee, eikä ala pilaamaan hyökkäävän osaston toimintaa dayzetailulla. Hyökkäävänä ja irtaantuvana puolustajana ihminen pesee AIn mennen tulleen + ihmispelaajat eivät ole kuitenkaan yhtä tarkkoja ja vittumaisia puskien läpi ampujia ku AI:t. Tällaisessahan Zeus voisi johtaa puolustajaa. Ei tarvisi kuin muutamia AI:ta sinne tänne seisoskelemaan ja aktiivisemman osan puolustuksesta hoitaisi maaliryhmä. Hiljaisemmissa kohdissa olisi mukava laittaa 1-2 pelaajaa hyökkäämään puolustajaa päin, jotta näillä pysyisi suojaus koko ajan päälle vaikka olisikin huoltotauko tai muu uudelleen järjestäytyminen käynnissä.
Castor wrote: Tätä varten juuri ehdotinkin maaliosastoa jolle ollaan rehellisiä millaista peliä tulee olemaan, heillä tulee olemaan ylivoimainen vihollinen ja heidän oletetaan toimivan enemmän tai vähemmän passiivisesti.

Ei siis tarvi olla mitään ylivoimaisia assetteja, kunhan JV ylivoima on väh. 3:1. Ja jos sinne nyt ei montaa Apachee laita niin kyllä maaliosastokin pääsee ampumaan, Voi olla vaan ihan pirun tiukkoja paikkoja ja tietenkin varma kuolema. (tai miks ei antautuminen?)

Olettaisin että tuonne maaliosastoon silti haetaan kunhan heillä on jotkut mahdollisuudet vaikuttaa vastustajaansa (niin kuin boteilla oli nyt)

PS: Tuntematon voisitko vihdoinkin alkaa lisätä vaunujohtajille pitkät radiot ja kiikarit tehtävissäsi? nuo varusteet on tärkeämmät kuin kivääri ja se täysin turha pistooli minkä annoit.
TugeX wrote:TVT ja COOP loistaa eri asioissa joten en näe järkevänä yrittää vääntää niistä kompromissiä joka aiheuttaa kaikissa hajotusta.

Tapaus MI48 on lähinnä huono varoittava esimerkki. Jäikö heille hyvä maku? En usko. Nautimmeko me niistä selustassa pyörineistä sisseistä jotka aiheuttivat aivan turhaa vitutusta juuri siellä "huollossa" puhumattakaan immersiosta? TVT:ssä kiistämätön enemmistö pelaa voitosta ja taktikointia lisää ennestään tehtävän aikamääreet.

Asiaan: miksi cooppia pelataan, mikä on sen olemassaolon ja viehätyksen syy?
Maaliryhmä voi toimia, "väärät miehet oikeassa paikassa tekee eron". Kuinka paljon enemmän se sitten vaikuttaa verrattuna zeukseen?
Viikkopeleihin en lähtisi näitä tunkemaan vaan ilmoittautumista vaativa erillinen tapahtuma eri päivänä kuten nyt on ehkä paras ratkaisu.

Jos nyt oli 75 pelaajaa niin tästä paljon vähempään ei ole järkeä mennä jotta saadaan se riittävä skaala aikaan. En tiedä paljonko siellä oli AI:ta mutta ilmeisesti ihan riittävästi kun tappioita tuli eikä ollut läpijuoksu. Servukaan ei pahemmin kyykkinyt. Uusi kartta varmasti lisäsi fiilistä kun ei oikeasti tiennyt mitä vastaan tulee.

Nää tehtävät vaatii paljon valmistelua ja jotta kiinnostuskin säilyy niin en kannata että kovin tiheään järjestetään. Kaikille osallistuneille tasapuolisesti kiitos.
User avatar
Castor
Posts: 1448
Joined: 01 Aug 2013, 13:51
Location: Hämeenlinna

Re: COOP-tyylinen tehtävä maaliosastolla

Post by Castor »

TugeX wrote:TVT ja COOP loistaa eri asioissa joten en näe järkevänä yrittää vääntää niistä kompromissiä joka aiheuttaa kaikissa hajotusta.

Tapaus MI48 on lähinnä huono varoittava esimerkki. Jäikö heille hyvä maku? En usko. Nautimmeko me niistä selustassa pyörineistä sisseistä jotka aiheuttivat aivan turhaa vitutusta juuri siellä "huollossa" puhumattakaan immersiosta? TVT:ssä kiistämätön enemmistö pelaa voitosta ja taktikointia lisää ennestään tehtävän aikamääreet.

Asiaan: miksi cooppia pelataan, mikä on sen olemassaolon ja viehätyksen syy?
Maaliryhmä voi toimia, "väärät miehet oikeassa paikassa tekee eron". Kuinka paljon enemmän se sitten vaikuttaa verrattuna zeukseen?
Viikkopeleihin en lähtisi näitä tunkemaan vaan ilmoittautumista vaativa erillinen tapahtuma eri päivänä kuten nyt on ehkä paras ratkaisu.

Jos nyt oli 75 pelaajaa niin tästä paljon vähempään ei ole järkeä mennä jotta saadaan se riittävä skaala aikaan. En tiedä paljonko siellä oli AI:ta mutta ilmeisesti ihan riittävästi kun tappioita tuli eikä ollut läpijuoksu. Servukaan ei pahemmin kyykkinyt. Uusi kartta varmasti lisäsi fiilistä kun ei oikeasti tiennyt mitä vastaan tulee.

Nää tehtävät vaatii paljon valmistelua ja jotta kiinnostuskin säilyy niin en kannata että kovin tiheään järjestetään. Kaikille osallistuneille tasapuolisesti kiitos.
Tapaus MI48 on huono esimerkki käyttää tässä keskustelusta parista syystä:
- MI48n osapuoli suunniteltiin tasaväkiseksi, toiminnalle ei ollut rajoituksia (muutakuin säännöt jotka jäi epäselviksi vissiin Mi48lle) Minun ehdottamassani esimerkissä kerrotaan maaliosastolle jo allussa että nessuun tulee.
- Huoltoa kiusaavat sissit on vain perus ongelma uuden tyyppisissä peleissä, sama kuin vittumaiset sissit viikkopeleissä.
- Tämä kiistämätön enemmistö sitten hakeutuu hyökkäävälle osapuolelle tai jättävät pelaamatta.

Useampi zeus varmaan olis parempi kuin ihmis RJt + botti ryhmät mutta täys ihmis joukkue olisi vielä parempi.
Koko oli tohon ihan hyvä, pelaajia pitää olla enemmän jos tulee maaliosasto.

Pointti edelleen ei ole tehdä läpijuoksu mutta hyökkäävälle osastolle semihelposti voitettava peli jossa maaliosasto toimii passiivisesti, Loppujen lopuksi tälläisten lopputulokset tietää vasta kokeilemalla, arvailla voi suuntaan sun toiseen.
Tärkeintä että kaikille pelaajille ollaan rehellisiä minkälaista peliä tulee olemaan.
Last edited by Castor on 12 Sep 2016, 20:22, edited 3 times in total.
Reason: n
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: COOP-tyylinen tehtävä maaliosastolla

Post by JoneKone »

Zeus kandee pitää kuvioissa ja aina välillä yrittää sillä erillisia toteutuksia. Toistaiseksi kuitenkin eventeissä niin Zeus on toiminut hieman heikosti. Bugittanut ja siltikään ei ole saanut AI:ta tottelemaan. Todistettavasti kuitenkin eri yhteisöt käyttävät sitä onnistuneesti niin pitäisi varmaan meidänkin (3CB viikottain). Mut jos maaliryhmän laittaa, niin niillä pitää ehdottomasti olla A10 joka koordinoi hommat ja katsoo, ettei tyhmyyksiä pääse tapahtumaan. Ja mun mielestä lähtökohta pitää olla COOP ja maaliryhmä vain toimii AI:n täydentäjänä.

Niin ja se suurin syy miksi toivoisin pelaajia vastapuolelle tuli juurikin viime eventistä kun ite törmäsin AI:hen joka seisoi keskellä teitä ja ampui aivan randomilla ohi. Helppoahan se oli siitä napsia pois ja jäi sellainen muovinen maku koko kohtaamisesta.
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
TugeX
Posts: 293
Joined: 26 Jul 2013, 18:49

Re: COOP-tyylinen tehtävä maaliosastolla

Post by TugeX »

Kiva että moderoidaan mutta mutta vähän tarkkuutta ja itsekritiikkiä siihen hommaan, jatkoa ajatellen. En postannut coop maaliosastolla ketjuun vaan toin esiin yleisiä kehitysideoita tuleviin coop tehtäviin. Osa oli myös palautetta menneen tehtävän toimivuudesta ja järjestämisestä.
Trade
Posts: 456
Joined: 09 Jun 2015, 19:20

Re: COOP-tyylinen tehtävä maaliosastolla

Post by Trade »

Iskekää sinne joku ryhmän maaliosasto respoilla+muutama zeus ohjaamaan AI:ta. Pääzeus kertoo maaliryhmälle mitä se tekee.
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: COOP-tyylinen tehtävä maaliosastolla

Post by JoneKone »

Trade wrote:Iskekää sinne joku ryhmän maaliosasto respoilla+muutama zeus ohjaamaan AI:ta. Pääzeus kertoo maaliryhmälle mitä se tekee.
Tämä...
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
User avatar
Tuntematon
Posts: 2291
Joined: 19 May 2015, 15:29
Location: Valkeakoski
Contact:

Re: COOP-tyylinen tehtävä maaliosastolla

Post by Tuntematon »

Zeus toimii jotenkin. Joku meidän modeista saa sen vaan kaatumaan toistuvasti. Zeuksen suurin ongelma meillä on että meillä ei ole yhtään hyvää luotettavaa zeusta jotta niitä voisi harkita viikkopeleihin.

Eventteihin luotan vain itseeni vähän ja blahiin. Ihan vaan sen takia että kokeiltu parikertaa ja todettu että ei se zeus toimi kunnolla.

Maaliosasto ei tule onnistumaan. Sinne kun aina haluaa ne jotka haluaa tappoja ja voittaa. Ja kuka nyt niitä ei haluaisi.

Ainoastaan silloin kun sillä toisellakin puolella on tehtävä ja tarkoitus. Niin voisi tämä ehkä toimia.

Tässä tullaan siihen että tehtävän pitää sopia tähän. Eli normi ad ei sovi tähän hommaan. Joku insu ja partioivat jenkit jossain fallujahissa (spoiler alert).


Mutta Tugex kanssa samaa mieltä. Laitan mieluummin sen 10 henkeä huoltoon tai vaunumiehiksi. Nyt kun olin sen 75 pelaajaa tossa Red Alertissa. Ei siinä hirveesti ole niitä ylimääräisiä miehiä.


Maaliosasto ei tule toimimaan kun ei sellaisia henkilöitä ole tarpeeksi jotka sinne sopisi. Se kun ei riitä että briiffissä lukee että. Teidän tehtävä on ottaa turpaan. Itse en tule tätä varmaan käyttämään paitsi ehkä tuossa fallujahissa. Mutta siinäkin niin että heillä oma tehtävä ja kontakti tulee kun heidän tiet kohtaavat.

Eli menee kategoriaan: Ois kiva mutta ei.
User avatar
Keneraali
Posts: 823
Joined: 26 Jul 2013, 18:15

Re: COOP-tyylinen tehtävä maaliosastolla

Post by Keneraali »

Ei tule löytymään oikeita henkilöitä avoimella haulla se on varma. Whitelistaus.

Reilusti etukäteen alkaa kartoittamaan mahdollisia kandidaatteja ja tuo heidät mukaan alusta asti ideaan ja kuinka se toteutetaan. Ei siis ideoitiin. Hahmottaa tehtävästä riippuen tiukempaa tai löysempää käsikirjoitusta kuinka homma tulee etenemään jne, jotta se on kaikille selvää. Jos aivan puskista ottaa jonkun ja käskee näyttelemään ei siihen moni pysty.

Jos Zeus toimisi voisi samaa soveltaa heihin. Yksi pääzeus joka on tehtäväntekijä tai muuten luotettu. Hänen alaisuuteen 1-5 zeusta tarpeen mukaan jokaisella omat roolinsa kässärin tai annetun tehtävän mukaisesti. Esim. Ai:n sijoittumisen tarkistusta ennen pelaajien alueelle siirtymistä. Ja Tämä porukka voisi myös sovitusti tai extemporee toimia pienennä maaliosastona ja tai muuten elävöittää tapahtumia.

En ole itsekään kovin varma tuosta maaliosastona ideasta mutta täyttä tyrmäystä en kannata.
User avatar
Konzig
Posts: 416
Joined: 08 Jan 2014, 07:57

Re: COOP-tyylinen tehtävä maaliosastolla

Post by Konzig »

Alde[RSC]:n kanssa puhuttiin just eilen, että olis kiva olla tuommoisessa elävöittämisroolissa. Ei meille ainakaan olisi mitään ongelmaa ottaa nassuun ylivoimaiselta viholliselta ja luoda immersiota muille. Joku käsikirjoitus pitää vaan olla sovittuna, että missä vaiheissa tapahtuu minkäkinlaisia asioita. Ehdottomasti eventtihommahan tuo on, mutta en usko etteikö riitävän kypsiä tyyppejä muutamia löydy mahdollistamaan hyvää tapahtumaa muille oman fragikiiman sijasta. Heti tulee nimiä mieleen ja whitelist ehdottomasti.

Eli itse olen ainakin käytettävissä zeusjuttuihin. Joku tietävä vaan pitää lyhyen koulutuksen, että miten meidän modit sotkee peruszeuksen tomintaa.
User avatar
ruoste
Posts: 583
Joined: 05 Jan 2015, 16:03

Re: COOP-tyylinen tehtävä maaliosastolla

Post by ruoste »

Pitäisikö perustaa ihan tiimi pohtimaan mainitunlaisen eventin järkkäämistä, siten että mahdolliset vastaosastomiehet ovat jo alusta lähtien mukana suunnittelemassa tapahtumaa ja sen kulkua.
"Kolme-neljä RJtä huutelee samaan aikaan jotain vitun 'broken arrowia' tukiverkkoon ihan Mel Gibsonina..." -Härö
Post Reply