COOP-tehtäviä jälleen ma ja pe klo 19:00!

menos
Posts: 9
Joined: 03 Oct 2015, 19:04

Re: COOP-tehtäviä jälleen ma ja pe klo 19:00!

Postby menos » 03 Nov 2018, 13:12

Perjantain Zeuz -pelit

Oli kivaa ja kuten tuossa Joonaskin mainitsi - mukavaa vaihtelua normi cooppeihin/viikkopeleihin. Ehdottomasti uudemman kerran. Ei nyt ehkä joka perjantai, ettei käy inflaatio.

Hot insertiot olivat ihan parhautta ja niitä harvemmin pääsee tekemään. Muutenkin tuollaiset kuperkeikka tehtävät ovat mielenkiintoisia. LZ käytännössä AO:n ihan viereen ja rytinällä sisään. Harvemmin noita tulee normi peleissä vastaan ja varsinkin TVT:ssä ihan täysin mahdottomuus. Osaavat kopu pilotit ovat ihan välttämättömiä, että tässä hommassa on mitään järkeä.

Odottaminen on odottamista ja jotain mielekästä tekemistä voisi kehittää kirremiehille sillä aikaa, kun suunnitelmaa luodaan ja tiedustelua tehdään. Vaikka koulutus rasti erillaisista aiheista voisi olla toimiva ratkaisu ajan tappamiseen. Porukalla varmasti riittää intoa kokeilla erillaisia aseita tai aketusta, jota sitten pääsisi heti soveltamaan tosi paikassa. Tälläinen toiminta lisäisi myös immersiota, kun mestoilla sitten mentäisiin ilman ihmettelyjä eteenpäin. Jos koulutuksissa käytetään erillaista aseistusta, kuin tehtävässä, niin nopein tapa saada rensselit kuntoon on ottaa respat vaikka siten, että zeuz laittaa murkulaa tonttiin tms. Härväysrata olisi varmaan myös toimiva, jos koulutusta ei ehditä/jakseta järjestää. Clusterfuck -asennen helposti siirtyy peliin, joten ehkä tätä välttäisin. Zeuzksien osalta tässä voi olla työnjakoa, että toinen tekee/säätää AO:lla ja toinen tukee koulutusta/härväystä.

Rastien pitäminen mahdollistaisi myös sen, että kaikkien tyyppien ei tarvitsisi lähteä annetulle tehtävälle saman aikaisesti, vaan esim. tiedustelu joukon lähettäminen etukäteen olisi paremmin mahdollista.

Varustepuolesta sen verran, että olisi mukavaa, jos kaikki rensselit olisivat yö -toimintayhteen sopivia. Nyt tähtäimistä oli pikkaisen vaikea saada selkoa, mutta tämä on makuasia.

Itse pidin myös zeuzksien toiminnassa siitä, että nopealla toiminnalla on etunta. Lisäjoukot lähtevät liikkeelle, kun toimnta alkaa ja on ideaalia, että paikalta poistutaan ennen lisävahvistuksien saapumista, sillä vahvuus ei välttämättä riittäisi taisteluun ilman totaalista tai merkittävää tappiota. Johtajan näkökulmasta tulee tehtyä riskiarviota erillaisten toteutuksien välillä ja toteuttamistapojen välisestä analyysistä itse ainakin tykkään.

Ajankäytöllisesti voisi miettiä, että jos pelit alkavat klo 19, niin zeukset voisivat olla tekemässä tehtävää jo hieman aikaisemmin, siis pelissä. Tämä mahdollistaisi A10:lle myös tilaisuuden luoda tehtää hieman ennakkoon. Varsinainen slottaus tapahtuisi muiden roolien osalta aivan kuten ennenkin klo 19. Olennaista on se, että isäntä ohjaa muiden slottien slottaamista ja antaa luvan mennä peliin (JIP) vasta, kun kaikki on kunnossa. Ennakko ilmottautuminen varmasti helpottaisi pelaaja määrän ennakointia.

Minua voi kysyä kympiksi, kunhan vain ennakkoon tiedän suurinpiirtein, että millaista poppoota ja minkä tyylisiä tehtäviä on tiedossa. Vaunu tyyppisessä johtamisessa en ole omillani, joten pieni ennakkotieto on paikallaan, että johtoon saadaan osaava/kykenevä johtaja, mikä heijastuu taas pelikokemukseen.

Teknisestä puolesta itseäni ärsytti markkerien kanssa pelaaminen, kun karttaan merkkien laittaminen meni näpertämisen puolelle.

Tämän zeuz -tyyppisessä pelaamisessa on todella paljon potenttiaalia. Pelkäsin ennakkoon, että Zeuz alkaa hyppimään vihollisen pelaajiin viikkopelimäisesti ja napsimaan pelaajia pois, millaista olen joskus zeuz -peleissä törmännyt. Tätä tulee ehdottomasti välttää. Porukalla menee hyvin nopeasti maku, jos tälläistä alkaa tapahtumaan. Se, että Zeukset hyppäävät vihollisen pelaajiin on kannatettavaa, mutta vihollisena toimimisessa tulee on hyvin tarkkana. Zeus-vastustajat pystyvät parhaimmillana lisäämään pelikokemuksen mielekkyyttä hyvinkin paljon.
User avatar
JoneKone
Posts: 2446
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: COOP-tehtäviä jälleen ma ja pe klo 19:00!

Postby JoneKone » 03 Nov 2018, 16:05

Omat lyhyet palautteet kuperkeikka coopista.

+ tehtävät ja zeustoiminta. Ei runnittu pelaajia ja flow oli hyvä.
+ tehtävien kesto
+ ilmaassettien määrä, tuollainen airborne iskuryhmä toimii tässä konseptissa.
+ tekemistä riitti myös copiloteille kiitos zeuksien luoma dynaaminen ympäristö.


Kehitysehdotuksia:

× tehtävien rungot valmiina sqf importteina?
× piloteille ekan tehtävän yhteydessä nopea mahdollisuus tarkistaa kontrollit. Vähemmän säätöä ilmassa sitten.
× Suunnitteluvaiheessa jv määrittelee mihin haluaa. pilottien vastuu sanoa onnistuuko vai ei ja plänäillä reitit. Ei voi vaan olettaa että sitten lennosta keksitään hienoja kuvioita jos ei käytetä tarvittava aika comsien, reittien ja vaiheiden suunnitteluun. Ei tarvi tietenkään hieroa loputtomiin, mut pppppp.
× Jos haluaa viilata niin illalle tehtävästä toiseen jonkinlaista yhtenäistä tarinaa?

Yleisenä kommenttina niin jos alkuun tehdään selväksi, että mitään actionpakettia ei välttämättä ole luvassa niin sit kannattaa tosiaan varautua pieneen odotteluun. Mun mielestä ei tarvi pelaajille keksiä mitään puuhaamista tehtävien välissä. Jos ei nuppi kestä se 10-15 min odottelu niin sit on väärässä paikassa?
Last edited by JoneKone on 03 Nov 2018, 16:11, edited 1 time in total.
Reason: ..
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
User avatar
Blahh
Posts: 514
Joined: 17 May 2015, 14:12

Re: COOP-tehtäviä jälleen ma ja pe klo 19:00!

Postby Blahh » 04 Nov 2018, 12:42

Ensinnäkin kiitos kaikille osallistujille. Olen sitä mieltä että tämä oli hyvä alku josta lähdetään kehittämään.

Homma kaipaa rutiinia ja sen uskon tulevan sillä, että pelataan vielä ainakin pari kertaa Anizayn ympäristössä vastaavalla organisaatiolla. Sitten voidaan vaihtaa maisemaa ja kenties yleistä organisaatiota.
Pelaajilta kaivataan hyvää asennoitumista ja halua kehittää tätä hommaa. Tarkoitus ei tosiaankaan ole, että siihen tarvitaan juuri minut, että tehtävä saadaan käyntiin.

Oma debrief joukolle:
Enemmän ryhmänjohtajien mielipiteitä huomioon suunnittelussa (ml. kopterit)
Tehtäväpohjainen suunnittelu, eli toteutetaan ryhmän omaa tehtävää ja siihen ei tarvitse puuttua jollei tilanne muutu täysin
Lääkintätilanteet, tappiot (evakuoinnin järjestelyt)
Röyhkeyttä suunnitelmiin kun se on mahdollista
Kopterit palvelemaan omaa ryhmää
Radioliikenteen selkeyttäminen

Mitä on tulossa lisää:
Hion geariskriptit puutteiden perusteella
Erilaisia ratoja joissa harjoitella tauolla
Zeus-organisaatioon pitää tuoda vähän hierarkiaa
Pieniä hiomisia organisaatioon: Erillinen kymppi esim

Vastaan seuraavaksi palautteisiin
Anssi wrote:Miinukset:
- TA "ryhmän" kokoonpano ja varusteet (avaan tätä alempana)
- Pitkät odotusajat tehtävien välillä, paranee varmasti kokemuksen myötä
- UAV tiedustelutieto ei välittynyt ryhmiin
- Tilannetieto välittyi hitaasti ryhmiin (saattoi johtua 10 kiireisestä toiminnasta)
(- Normiloppu zeus peleihin, eli viimeisessä paikassa hirveästi vihollista)
Ideoita:
* Vaihtoehtoisia ajoneuvoja (kyllä se hummerikin kulkee nopeasti kun sillä vaan lähtee liikkeelle)
* Autoihin saa paljon tilanteen mukaisesti tarvittavaa varustetta, senkin takia olisi hyvä olla vaihtoehtoja
* Ryhmänjohtaja päättää ryhmän roolit tehtäväkohtaisesti
* Tiedusteluryhmä/partio siirtyy alueelle, kun muut suunnittelevat

TA kokoonpano oli:
A10, 2x Team Leader, 2x Sniper SR-25, 1x Spotter, 1x Medic

Ehdottaisin ainakin kympin, 1x TL ja medicin poistamista tästä ryhmästä, mikäli jatketaan samalla tavalla. Näin saataisiin 1 Recce leader, joka samalla toimii toisena spotterina, kaksi TA ja yksi spotter, jolle voi vaikka lisätä CLS rompetta, mikäli koetaan tarpeelliseksi. Toisella TA:lla olisi hyvä olla pidemmän kantaman kivääri, 7.62 ei oikein kanna yli 800m.


Itse en ensinnäkään puhuisi varsinaisesti TA-ryhmästä. Mitä olen organisaatioon perehtynyt (OSINT) niin Reccestä kun puhutaan, niin tarkoitetaan kohdetta eristävää/tiedustelevaa elementtiä, jolla on kyky vaikuttaa pidemmälle.
Nyt suoritettiin kuitenkin ns. "Direct action" tehtäviä, jolloin puoliautomaatin ja .308n katson olevan passeli. Korkeintaan optiikkaa voisin säätää, mutta mitä videoita katsoin, niin aika useasti oltiin kiikarit nenällä vaikka etäisyys oli >300m. Noilla etäisyyksillä ei nopeassa tilanteessa mitään napsuja ruveta säätämään vaan tulisi korjata nopeasti iskemään.
Organisaatioon tulen puuttumaan sen verta, että se 10 tulee erilliseksi ukoksi.

Odotusaikoihin pyritään jatkossa tarjoamaan sisältöä, joka on luotu eri rooleja palvelevaksi. Kuten sanoit niin kehitys myös varmastikkin poistaa tätä.

UAV tiedustelutieto on tarkoitettu ennen tehtävää käytettäväksi, jotta saadaan 3D kuva kohteesta. Jollei se jalkaudu niin vikahan löytyy sieltä pelaavasta portaasta.
Sama pätee tilannetietoon, se on pelaajien itse kehitettävä. Käsittääkseni kopterit ei välttämättä palvellu sitä omaa ryhmäänsä vaan tuotti liikaa "yleismaailmallista tietoa" kun tarve olisi palvella sitä ryhmän välitöntä ympäristöä.

Itse pidin vikaa tehtävää enemmänkin haastavana, kuin liiallisena vihun spämmäämisenä, kuitenkin vähän puuttui pelisilmää kun alueelle spawnattiin vihollista vähän arvelluttaviin paikkoihin. Tunsimme että pelaajat tarvitsevat enemmän haastetta ja tätä pyrittiin tarjoamaan.

Muut ajoneuvot tulevat aiheelliseksi toisissa ympäristöissä, Anizaylla mennään nyt tällä kopteriorganisaatiolla, se tuntuu yleisestikkin palvelevan yhteisöä. Tehtävät kun toistaiseksi ovat lyhyen ytimekkäitä, niin luotan varusteiden riittävän.
Tehtävät toistaiseksi ne mitä ovat, kunnes luottamusta löytyy enemmän..
Ennakkotiedustelu voitaisiin toteuttaa että esim partio on tiedustelemassa jo seuraavaa aluetta...

JoneKone wrote:Kehitysehdotuksia:

× tehtävien rungot valmiina sqf importteina?
× piloteille ekan tehtävän yhteydessä nopea mahdollisuus tarkistaa kontrollit. Vähemmän säätöä ilmassa sitten.
× Suunnitteluvaiheessa jv määrittelee mihin haluaa. pilottien vastuu sanoa onnistuuko vai ei ja plänäillä reitit. Ei voi vaan olettaa että sitten lennosta keksitään hienoja kuvioita jos ei käytetä tarvittava aika comsien, reittien ja vaiheiden suunnitteluun. Ei tarvi tietenkään hieroa loputtomiin, mut pppppp.
× Jos haluaa viilata niin illalle tehtävästä toiseen jonkinlaista yhtenäistä tarinaa?


Tehtävärunkoihin en omaa ajan käyttöä ole valmis uhraamaan ja toisaalta olen sitä mieltä että tehtävä on hyvin aluesidonnainen...

Piloteilla tulee harjoitusrata

Suunnitteluvaiheen ongelmat on tekevän organisaation itse hiottava.. enemmän debrieffia???

Yhtenäistä tarinaa joskus myöhemmin... mutta tulee
Samtactician
Posts: 96
Joined: 13 Aug 2015, 17:52
Location: Oulu

Re: COOP-tehtäviä jälleen ma ja pe klo 19:00!

Postby Samtactician » 04 Nov 2018, 16:20

Muutamia ajatuksiani zeus coopista lyhyesti:

- Jos UAVtä halutaan käyttää tehtävän aikana tiedusteluun sille voisi määritellä RTO/FAC/yms henkilön joka voi tarvittaessa olla UAV:n puikoissa tehtävän ajan.

- Jo keskusteltu CQB rata voisi toimia ryhmien viihdykkeenä tehtävien välillä, se vain vaatisi jonkinlaisen rakennetun ympäristön ja siihen vartavasten osoitetun zeuksen toimiakseen. (tai fiksun tehtäväntekijän)

- Zeuksena toimivat henkilöt tarvitsevat tietyn kokemuksen soveltuakseen lennosta zeuksen puikkoihin, tai vaihtoehtoisesti melko kapean / helposti omaksuttavan osallistumisen tehtävään(aika moni asia voi olla hukassa jos niistä ei oo kokemusta).
(steam: Samtac) (http://steamcommunity.com/id/samtac/) (Discord: Samtac#3692 ) Arma3 / R6siege
User avatar
=FU= J0ntt1_F1N
Posts: 279
Joined: 27 Jul 2013, 18:43

Re: COOP-tehtäviä jälleen ma ja pe klo 19:00!

Postby =FU= J0ntt1_F1N » 04 Nov 2018, 18:49

Hyvät CQB ratapohjathan löytyy jo Bootcampista, sieltä vain kopioimaan/muokkaamaan.
User avatar
Blahh
Posts: 514
Joined: 17 May 2015, 14:12

Re: COOP-tehtäviä jälleen ma ja pe klo 19:00!

Postby Blahh » 08 Nov 2018, 10:20

Nyt perjantaina jälleen zeuscooppia. Vahvuus 40 joista 10 Zeus.

Sama toimintaympäristö kuin viimeksi.

Tämän jälkeen on ainakin oman toiminnan kannalta tauko.

Enzio lupautunut A10ksi
User avatar
Pjetu
Posts: 300
Joined: 25 Nov 2016, 18:28
Contact:

Re: COOP-tehtäviä jälleen ma ja pe klo 19:00!

Postby Pjetu » 02 Dec 2018, 20:14

Me voitaisiin ensi perjantaina 7.12 pelata Hakamäen repolla jotain cooppia.
User avatar
Blahh
Posts: 514
Joined: 17 May 2015, 14:12

Re: COOP-tehtäviä jälleen ma ja pe klo 19:00!

Postby Blahh » 11 Dec 2018, 14:14

Tulevana perjantaina 14.12 tarkoitus pelata Zeuscooppia. Viime kerrasta on jo aikaa, joten ennen uusiin maisemiin ja organisaatioihin siirtymistä, pelataan tutulla organisaatiolla Anizaylla.

Lisäväriä on tarkoitus tuoda A10n käytöllä, josta vastaa Jonekone. (Toivottavasti kerkiämme vähän harjoittelemaan)
Toimin Zeuksena sekä joukkueen JTACina samalla.

Tarvittaisiin vapaaehtoinen joukkueen johtaja?
User avatar
SgtArmyGuy
Posts: 55
Joined: 21 Jan 2017, 16:45

Re: COOP-tehtäviä jälleen ma ja pe klo 19:00!

Postby SgtArmyGuy » 12 Dec 2018, 08:20

Blahh wrote:Tulevana perjantaina 14.12 tarkoitus pelata Zeuscooppia. Viime kerrasta on jo aikaa, joten ennen uusiin maisemiin ja organisaatioihin siirtymistä, pelataan tutulla organisaatiolla Anizaylla.

Lisäväriä on tarkoitus tuoda A10n käytöllä, josta vastaa Jonekone. (Toivottavasti kerkiämme vähän harjoittelemaan)
Toimin Zeuksena sekä joukkueen JTACina samalla.

Tarvittaisiin vapaaehtoinen joukkueen johtaja?


Yksi vapaaehtoinen tässä!
Viiden R:n korrrrrpisoturi
User avatar
Blahh
Posts: 514
Joined: 17 May 2015, 14:12

Re: COOP-tehtäviä jälleen ma ja pe klo 19:00!

Postby Blahh » 12 Dec 2018, 09:26

Hoida honMa

Return to “Menneet tapahtumat”



Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests