AFI & Ruthless SF Event Su 19.1.2020 Klo 1900

User avatar
Elias
Posts: 46
Joined: 13 Dec 2016, 16:41

Re: AFI & Ruthless SF Event Su 19.1.2020 Klo 1900

Post by Elias »

A1 rj
User avatar
Blahh
Posts: 556
Joined: 17 May 2015, 14:12

Re: AFI & Ruthless SF Event Su 19.1.2020 Klo 1900

Post by Blahh »

Johtajat slotattu, kiitos
User avatar
SgtArmyGuy
Posts: 79
Joined: 21 Jan 2017, 16:45

Re: AFI & Ruthless SF Event Su 19.1.2020 Klo 1900

Post by SgtArmyGuy »

Taistelusuunnitelma tehty, mutta ei vielä julkisessa jaossa. Stay tuned!

Operators gonna operate.
Viiden R:n korrrrrpisoturi
User avatar
Ruotsalaine
Posts: 170
Joined: 31 Aug 2014, 18:38

Re: AFI & Ruthless SF Event Su 19.1.2020 Klo 1900

Post by Ruotsalaine »

Tapahtuman ennakkoslottaus on avattu: Slottien varaus "AFI Slottaus - Missio 1" välilehdellä
Nummi wrote:Haistoin voittoni tuoksun kaukaa oppiainejärjestöni slack-palvelimelta
User avatar
haaris
Posts: 43
Joined: 26 Mar 2018, 17:51

Re: AFI & Ruthless SF Event Su 19.1.2020 Klo 1900

Post by haaris »

Tämä oli vähän poikkeava ja kokeellinen tehtäväkonsepti ja järjestäjilläkin oli monia kysymysmerkkejä mielessä että mitäköhän lopulta tapahtuu. Eventti vaikutti onnistuneen aivan hyvin, mistä kiitokset kaikille osallistujille ja erityisesti tehtävänteossa auttaneille ja zeus/immersio-osastolle.

Järjestäjät kaipaisivat palautetta eventistä ja tehtävästä, ja kehitysehdotuksia tämäntyyppisten eventtien jatkokehittämistä varten kuunnellaan mielellään.

Tässä jonkulainen kattaus näkemyksiä tehtäväntekijän/adminin näkökulmasta.


Tehtävän suunnittelu ja toteutus:
Hommaa oli melko pirusti. Respaton 2,5 tunnin hiiviskelytehtävä, 3 pelaajaosapuolta joista yhdellä blindzeukset, erillinen ylijumala-Zeus-osasto, osapuolille annettu kohtuu vapaat kädet suorittaa tehtävänsä miten haluavat. Eli jo lähtökohdat oli raskaat ja katastrofiherkät, ja joutu miettimään todella paljon erilaisia skenaarioita mitä voi tapahtua ja mikä voi mennä pieleen. Tehtäväalue piti olla iso että on tilaa hiiviskellä eikä tule jatkuvaa kontaktia, kohteita paljon plus piti tehdä myös ns. valekohteita pelillisistä syistä, eli rakentamisessa oli myös normaalia enemmän työtä.


Tehtävän pelautuminen ja zeus/immersio-osaston toiminta:
Zeuksilla piti kiirettä. Eli kun osapuolet pystyivät liikkumaan isolla alueella ja hajautetusti, niin välillä oli haastavaa pysyä kaikesta kärryillä. Tämä yhdistettynä AI:lle laitettuihin asetuksiin, mm. autocombat false, aiheutti joitain tilanteita joissa AI vain pööpöili pelaajien edessä koska Zeukset ei hoksanneet tilannetta tai ehtineet mennä remote controllilla pelaamaan ko. AI:ta.


Tehtävän bugit:
Joitain jäi huomaamatta, ja joitain yllättäviä tuli. Isoimpana varmaan että kun tehtävässä oli sekä Zeus että BlindZeus, niin yhdessä kohtaa Zeus meni vahingossa remotella BlindZeuksen kontrolloimaan AI:hin, ja tämä ilmeisesti rikkoi tämän BlindZeuksen pelin siten että hän ei voinut enää liikkua lopputehtävän aikana. Pahoittelut Nurmelle tästä. Pienempiä unohduksia oli AI:n puuttuminen spektasta, ja jotain gearijuttuja, ainakin opforilta uupui kiikareita osalta joilla olisi pitänyt olla.

Tehtävän performanssi pysyi kuitenkin hyvänä, vaikka unitteja ja objekteja oli huomattavan paljon.


Yleisiä huomioita jos jatkossa järjestetään tällaisia eventtejä:

Tehtävän rakenne saisi ehkä olla vähän lineaarisempi. Hyötyinä olisi mahdollisesti että helpottaisi Zeusten pysymistä tilanteen tasalla, pelaajaosapuolet toimisivat kiinteämmin yhdessä eikä hajauttaisi niin paljoa. Samoin äksöniä tulisi tod näk tasaisemmin kaikille. Haasteena taas olisi sen varmistaminen ettei tule liian tuhoisia kontakteja, varsinkaan alussa. Tehtäväalue pitää joka tapauksessa olla varsin laaja tämmöisessä tehtävässä.

Zeus/BlindZeus yhdistelmää ja niiden välistä työnjakoa kannattaa pohtia. Toimi ihan ok mielestäni kuitenkin.

Tehtävänteossa on tällasessa paljon enemmän hommaa kuin normaalisti. Työtä kannattanee jakaa, esim niin että useampi tekijä rakentaa kohteita.
Image[url=steam://friends/add/'.76561197981009705.']Image[/url]
Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Re: AFI & Ruthless SF Event Su 19.1.2020 Klo 1900

Post by Bummeri »

haaris wrote:Isoimpana varmaan että kun tehtävässä oli sekä Zeus että BlindZeus, niin yhdessä kohtaa Zeus meni vahingossa remotella BlindZeuksen kontrolloimaan AI:hin, ja tämä ilmeisesti rikkoi tämän BlindZeuksen pelin siten että hän ei voinut enää liikkua lopputehtävän aikana. Pahoittelut Nurmelle tästä.

Onkohan siellä mahdollisesti käytetty tätä switch unit moduulia? Remotessa on tarkistus, ettet voi remottaa toisen päälle.
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
User avatar
Blahh
Posts: 556
Joined: 17 May 2015, 14:12

Re: AFI & Ruthless SF Event Su 19.1.2020 Klo 1900

Post by Blahh »

Joo.
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: AFI & Ruthless SF Event Su 19.1.2020 Klo 1900

Post by JoneKone »

INDFOR K10 BZ:

Oletin alkuun, että tiedossa on kohtuullisen simppeli tehtävä jossa AI:lla pyritään suojelemaan kohteita ja pelaajien muodostama QRF ryhmä toimii liikuteltavana pelotteena opforille ja bluforille. Tutustuin alueeseen ja briifiin n. 2 h edestä ja silti tuntui, että ehkä paremminkin olisi voinut valmistautua. Olin kuitenkin luottavainen siihen, että kyetään täyttämään tehtävämme koska keskeneräisistä valmisteluista huolimatta, oli jopa pieni pelko, että pahimmillaan tehtävä saattaa käydä välillä tylsäksi meille mikäli erikoisjoukot käyttävät siirtymisiin pitkiäkin aikoja. Olin väärässä. Alussa jäätävä säätö AI:n kanssa kun eivät oikein suostuneet rekkoihin nousemaan tukikohdassa sekä pienet murheet kun olin tulkinnut kinttupolun tieksi jota pitkin oli tarkoitus viedä täydennysmiehiä IT-asemalle. Aika pian myös ilmeisesti sivujuoneksi tarkoitettu "kommareiden" tarkkailu, muttuikin pieneksi takaajoksi (jota kylläkin lopulta keskeytettiin). Paljon käytettiin aikaa ja radiokaistaa ko. kommareiden talon väijyttämiseen ja tutkimiseen. Näin jälkikäteen voi todeta että olisi ehkä parempaa yrittää pysyä alkuperäisissä tehtävissä ja suunnitelmassa. Oli kohteita joiden tarkasta sisällöstä ei ollut tietoa ja joissa oli tarkoitus käydä kun aika sallii, mutta se jäi nyt tekemättä (esim. pilottien talo / kenraalia ei taidettu koskaan nähdä? / huoltovarikon verilöyly meni täysin ohi.).

Lopputehtävä menikin sitten AI:n liikuttamisessa ja kohteiden hätäisessä suojaamisessa sekä A1 käskyttämiseen paikasta toiseen elävän tilanteen mukaan. Hiljaista hetkeä ei tainnutkaan olla alun jälkeen ja tilannekuvaa oli käytännössä mahdotonta muodostaa. Homma meni pitkälti reagoimiseksi ja parin menetetyn partion jälkeen ei ollut enää edes miesvoimaa millä vahvistaa kohteita tai yrittää ottaa tilanteesta uudestaan koppia. Tämä kuvasti mielestäni kuitenkin oikein hyvin millaista se voisi olla oikeastikin toimia alueella jossa erikoisjoukot operoivat, nyt vain hieman nopeutettuna. Eli tehtävän aikaisesta pienestä paniikista ja teknisistä säädöistä huolimatta, niin oikein mielenkiintoinen kokemus ja yllättävän hauska slotti pelata.

Sivuhuomiona, että hieman yllätyin ehkä OPFOR:in välillä kohtuullisen suoraviivaisesta toiminnasta. IT ja viestiaseman iskut muistuttivat indforin näkökulmasta enemmänkin normaalia "JV-hyökkäystä" kuin operaattoreiden toteuttamaa kylmänverisen harkittua kirurgista toimenpidettä.

+ Kerrankin koko kartta käytössä
+ Juonta ja kohdetta vaikka muille jakaa (Tai tämä oli ainakin indforin kuva eventin jälkeen)
+ BZ. AAR:n perusteella sanoisin, että olisi vaikeata scripteillä saada sama AI:n vasteet aikaiseksi 2,5 h tehtävässä. Kun ei nähty vihollista eikä AI:t voitu sapwnata lisää niin reagoitiin käytössä olevan miesvoiman ja tilannekuvan puitteessa (hyvässä, että pahassa). Toisaalta nyt toisen Blind Zeuksen tekniset ongelmat johti siihen, ettei yksin jäänyt BZ ehtinyt reagoida välillä tilanteisiin tarpeeksi nopeasti. Eli tähän rinnalle vielä mielellään GM paikkaamassa jos jotain on menossa pieleen.
+ Tehtävän ja kohteiden laatu
+ Briiffin yksityiskohtaisuus

- Olisi hyvä jos joku viestikanava olisi ollut ei BZ:ien hallinnassa olevien vartiomiesten ja indforin välissä. Ei tietenkään täydellinen tilannekuva koko ajan, mutta nyt tuntui että niistä vartiomiehistä ei ehkä ollut paljoa hyötyä indforille.
- Ropeilun vaikutukset pelaajien käyttäytymiseen vaikeata ennakoida. En nyt sano, että tässä olisi paljon pieleen mennyt. Ajauduttiin indforin kanssa ehkä välillä hieman sivuraiteille liian pitkäksi aikaa sen takia jossain kohtaa. Tästä voi toki syyttää johtajaa myös. :)



Tuleville zeuksille / tehtäväntekijöille vinkkejä:
- Tsekkaa ennakkoon miten AI käyttäytyy ko. kartan maastossa ja mitä teitä pitkin se suostuu ajamaan ja kuinka pitkälle.
- Jos tilanne sen sallii niin 2 BZ.
- Alueiden somittelussa ottakaa huomioon AI. esim. tiellä olevat betoniporsaat, pitkä piikkilankaesteet ja ei karttapohjassa olevat esteet/seinät myrkkyä AI:lle.

*lisäillen vielä tähän postaukseen jos jotain muuta tulee mieleen.
Last edited by JoneKone on 20 Jan 2020, 21:04, edited 1 time in total.
Reason: ..
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
User avatar
SgtArmyGuy
Posts: 79
Joined: 21 Jan 2017, 16:45

Re: AFI & Ruthless SF Event Su 19.1.2020 Klo 1900

Post by SgtArmyGuy »

OPFOR A10 alias "Putin" AAR, operaatio "Putinin Trollit".

Image

Lähdin operaatioon sillä ajatuksella, että tässä eventissä voi tapahtua ihan mitä tahansa - briiffissä valmistauduimme mm. viestiyhteyksien katkeamiseen ElSo-toiminnan seurauksena, mahdolliseen viholliselle kiinni jäämiseen, kaksoisagentteihin, taistelutunnusten käyttöön, sekä sovimme varakanavat mikäli vihollinen pääsee radioverkkoomme. Ajatus meitä jäljittävästä BLUFOR- ja INDFOR-osastosta - joista oli epäselvää, että saattavatko ne kaksi pahimmillaan jopa tehdä yhteistyötä keskenään - kuumotti sangen kohtalaisesti. Etenkin setuppi, johon kuului geeämmiä, blindzeuksia ja pelaajia, synnytti tunteen siitä, että nyt ei ole varaa olettaa mitään. "Epävirallisessa" peliä edeltävässä ryhmänjohtajabriiffissä taisin todeta, etten ihmettelisi, jos kesken tehtävää syttyisi ydinsota tai alkaisi tulla zombeja vastaan! :roll:

Tunnelma siis 7/5, qmoitus kova!

Hajautin ryhmät kolmeksi itsenäiseksi osastoksi, jotta ainakaan kaikki eivät jäisi kerralla kiinni, ja mahdollisimman moni selviytyisi evakuointipisteelle - briiffi painotti ennen kaikkea omaa selviytymistä. Itsenäinen toiminta sopi mielestäni myös kivasti illan erikoisjoukkoteemaan.

Joukkueen tehtäväkohteet olivat siis:
-Tapa suomalaiset lentäjät (alue Aittaranta)
-Tuhoa suomalaisten viestikeskus (alue Yle)
-Myrkytä vesi- ja ruokatarvikkeet (alue Teurastamo)
-extraktoi oma vakooja, koodinimi "Satakieli" (alue Lintulauta)

Vein alussa koko joukkueen meeting pointille tapaamaan kontaktihenkilöämme Kake Rambolinia (koodinimi "Pasilan Mies"), jolta saimme tietää lentäjien sijainnin. Koska muuta inteliä ei tullut, vapautin ryhmät toteuttamaan omia suunnitelmiaan pitkin karttaa. Itse lyöttäydyin kolmosryhmän mukaan, ja liitin 15:n etelässä operoivaan kakkosryhmään pitkän kantaman viestiyhteyksien turvaamiseksi. Ykkösen ja kolmosen siirtyessä peräkanaa pohjoiseen havaitsin kiikareilla briiffistä puuttuneen ilmatutkan pisteellä Laatokka - nimesin tämän mahdolliseksi target of opportunityksi, eli toteutettavaksi sitten, jahka muu tehtävä olisi suoritettu.

Valitettavasti ykkösryhmä tulkitsi tämän siten, että toteutti iskun ko. kohteelle välittömästi. Yhtäkkiä sieltä alkoi kuulua ammuskelua, ja vähän myöhemmin räjähdys. Kyselin pitkässä selitystä sekä kontaktille että räjähdykselle, mutta ykkönen kuittasi, että he eivät ole asialla - näin ollen oletimme alueella operoivan jenkkejä, ja lähdimme painamaan kolmosen kanssa tuli perseen alla pohjoiseen pois mahdollisesta kolmen osapuolen kontaktista. Kolmonen hajaantui kahteen osastoon: toinen jäi suorittamaan tiedustelua FOB Sudenpesän eteläpuolen kukkulalta, ja toinen puolisko ja minä suuntasimme hakemaan Satakieltä. Qmoitus kasvoi tiedusteluosaston raportoidessa kontaktin suomalaisten partioon, mutta he selvisivät kuin ihmeen kaupalla - AAR:n mukaan koska AI heitti kranaatin oman partionsa keskelle. Voihan reserviläiset!

Jututimme herra Satakieltä kohdealueella, ja hän kertoi paikallisjoukkojen käyneen kovistelemassa häntä hieman aikaisemmin. Näimme parhaaksi poistua paikalta nopeasti kohdehenkilö mukanamme. Tuuria oli jälleen matkassa, kun INDFORin ajoneuvopartio ajoi viiden metrin päästä ohitsemme tiellä juuri, kun olimme aikeissa astua sille - jälleenkään meitä ei huomattu. Kohdehenkilö valitteli huonoa kuntoaan, joten kuskasimme hänet suoraan ekstraktiopisteelle suorinta mahdollista reittiä - josta hänet yllätykseksemme nouti oma helikopteri. Koska operaatioaikaa oli jäljellä tunti ja epäilimme kopterin paljastaneen asemamme, vetäydyimme etelään kohti aiemmin havaitsemaamme tutkaa.

Jossain näillä main, tai jopa vähän ennen, ykkösryhmän viimeinen eloonjäänyt raportoi, että he olivat kävelleet suoraan vihollisen syliin alue Ylellä. Koska räjähteitä ei ollut annettu alun perinkään muille kuin ykkösryhmälle, käskin viimeistä miestä ottamaan välittömästi irti ja liittymään omiin kakkosryhmäläisiin alue Teurastamolla. Kakkosryhmä oli suorittanut oman tehtävänsä raportin mukaan onnistuneesti, mutta AAR paljastaa, että joku huone jäi katsomatta ja toinen kohteena olleista lentäjistä tätä myöten eloon. Tiedustelutoiminta ja irtautuminen alue Aittarannasta heiltä sujui kuitenkin yli odotusten ja ilman tappioita. Heidän seuraava edesottamuksensa oli käydä myrkyttämässä alue Teurastamon ruokatarvikkeet n. 5 minuuttia sen jälkeen, kun alueen läpi puskenut BLUFORin joukkue oli ystävällisesti tyhjentänyt sen paikallisjoukoista! "Hei, ei me täällä mitään myrkytetty, maastossa on vain jenkkien käyttämiä hylsyjä!"

Kolmonen ja minä suoritimme aiemmin havaitulle tuntemattomalle tutka-asemalle tiedusteluiskun, tarkoituksena kartoittaa merkit jenkkien mahdollisesta läsnäolosta ja tappioista (koska emme edelleenkään tienneet, että oma ykkösryhmä oli ollut täällä kontaktissa aikaisemmin). Ruumiiden seasta löytyi pari elävää suomalaista, jotka kyllä vaiensimme, mutta epähuomiossa ammuimme yhtä omaakin takaraivoon kun jouduimme ampumaan vihollista näiden yli. Valitettavasti pelisysteemi ei sallinut ruumiin kantamista pois paikalta todisteiden hävittämiseksi. Pettymys.

Onnistuneen tiedustelun jälkeen vetäydyimme ekstraktiopisteelle operaatiokellon tikittäessä kohti loppuaan.

Joukkueen tehtävistä suoritettiin täysin onnistuneesti kaksi (toinen näistä superonnistuneesti, koska myrkytys lavastettiin jenkkien aiheuttamaksi), puoliksi yksi (toinen lentäjä jäi eloon), yksi jäi tekemättä ko. ryhmän kaaduttua, mutta toisaalta lohdutuspalkintona yksi ekstraktiota uhannut tutka-asema hiljennettiin optionaalisena kohteena. Näin ollen 2,5/4 objektiivia suoritettu plus yksi optionaalinen, miehistä palasi kotiin kaksi kolmasosaa. Kokonaisuutena olen erittäin tyytyväinen joukkueen suoritukseen - ainoastaan ykkösryhmä kohtasi sekä kommunikaatio-ongelmia että käveli vihollisen väijytykseen, mikä kaikki liikkuvat osat huomioiden on aika vähän koko joukkueen kokonaiskuvassa.

Varsinaista palautetta joskus myöhemmin - nyt riittää tiedoksi, että tämä oli todella erilainen, todella mieleenjäävä ja tunnelmaltaan kaikin puolin erinomainen eventti!
Viiden R:n korrrrrpisoturi
User avatar
haaris
Posts: 43
Joined: 26 Mar 2018, 17:51

Re: AFI & Ruthless SF Event Su 19.1.2020 Klo 1900

Post by haaris »

SgtArmyGuy wrote: Ajatus meitä jäljittävästä BLUFOR- ja INDFOR-osastosta - joista oli epäselvää, että saattavatko ne kaksi pahimmillaan jopa tehdä yhteistyötä keskenään - kuumotti sangen kohtalaisesti. Etenkin setuppi, johon kuului geeämmiä, blindzeuksia ja pelaajia, synnytti tunteen siitä, että nyt ei ole varaa olettaa mitään.
Ymmärsitte briiffistä oikein, että tilanne on epäselvä ja mitä vain voi tulla vastaan. Briiffit oli tarkoituksella tehty monilta osin ylimalkaiseksi juuri tämän vuoksi. Huomasin jälkikäteen että se aiheutti myös joitain pieniin ongelmiin johtaneita epäselvyyksiä. Todennäköisesti se oli osittain myös huonosti kirjoitettu mikä edesauttoi näitä väärinymmärryksiä. Esim blufor / indfor yhteistyöhön ei viitattu briiffissä, päinvastoin yritettiin kuvata että sekä USA että Venäjä operoivat Suomen alueella, ensisijaisesti Suomea vastaan.
SgtArmyGuy wrote: Vein alussa koko joukkueen meeting pointille tapaamaan kontaktihenkilöämme Kake Rambolinia (koodinimi "Pasilan Mies"), jolta saimme tietää lentäjien sijainnin.
Tämäkin oli varmaan huonosti kirjoitettu briiffissä. En odottanut yleistasolla hajautettua toimintaa opf/blu -osapuolilta, minkä vuoksi en ollut kirjoittanut briiffiin tarkemmin että ei ihan pakko viedä koko poppoota sinne meetingiin.
SgtArmyGuy wrote: Qmoitus kasvoi tiedusteluosaston raportoidessa kontaktin suomalaisten partioon, mutta he selvisivät kuin ihmeen kaupalla - AAR:n mukaan koska AI heitti kranaatin oman partionsa keskelle. Voihan reserviläiset!
Jonkun kerran kävi myös niin ettei AI osannut oikein reagoida lähellä oleviin vihollisiin. Johtui niille laitetusta "Autocombat false" asetuksesta, yhdistettynä siihen että Zeus ei ollut hoksannut tilannetta ja alkanut ohjastamaan AI:ta. Kehitysehdotuksena tämän suhteen näen että jos on tällainen laaja alue jossa toimii hajautettuja joukkoja, tarvii joko enemmän zeuksia / blindzeuksia, ja/tai autocombat saisi ehkä olla päällä. Säätö oli kuitenkin tehty tehtävän luonteen vuoksi, ettei AI alkaisi joka tilanteessa räiskimään silmittömästi vaan se olisi enemmän Zeusten kontrolloitavissa.
SgtArmyGuy wrote: Kohdehenkilö valitteli huonoa kuntoaan, joten kuskasimme hänet suoraan ekstraktiopisteelle suorinta mahdollista reittiä - josta hänet yllätykseksemme nouti oma helikopteri. Koska operaatioaikaa oli jäljellä tunti ja epäilimme kopterin paljastaneen asemamme, vetäydyimme etelään kohti aiemmin havaitsemaamme tutkaa.
Helikopteri tuossa kohtaa oli lennosta heitetty Zeusten ratkaistu. Tausta-ajatuksena oli ettei sen porukan tarvitse odottaa tuntia kohdehenkilön kanssa siellä, vaan pääsevät tekemään jotain muuta vielä tehtävän aikana.
SgtArmyGuy wrote: puoliksi yksi (toinen lentäjä jäi eloon)
Lentäjiä oli siinä kohteessa yhteensä 4, mutta tallenteita katsoessani totesin että teidän tilannekuva oli koko ajan että olisi vain 2 lentäjää. Saattoi toki olla että Kakea roolipelannut Zeus antoi vahingossa väärää tietoa tuolta osin. Sitä hämmästelin miksei se teidän lentäjien likvidointiporukka mennyt suoraan oikealle talolle koska sen infon "Kake" kai teille antoi? Oliko siinä jokin muu idea että ne kävivät ensin pyörimässä lähempänä lentokenttää?
Image[url=steam://friends/add/'.76561197981009705.']Image[/url]
Post Reply