ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post by JoneKone »

Bummeri wrote: Olen ollut mukana tässä touhussa alusta alkaen ja itse koen että kauas on tultu, mutta nyt eletään passivoitumisen kautta, jossa sitten ääneen pääsee sellaiset kovaääniset ja komeahiuksiset ihmiset jotka tietävät tasantarkkaan missä mättää. Lisäksi koen, että esimerkiksi klaani toiminta on tehnyt enemmän haittaa entä hyvää tällä yhteisölle. Harmittaa kun edes testattiin tätä kun se on saavutettuna etuna mahdoton ottaa pois.
Paljon hyviä pointtejä Bummerilta. Oma näkemys mitä tohon klaanijuttu tulee on, että klaani ei olisi varmaan alunperin monelle edes tullut mieleen, jos K18 rajaa oltais sovellettu ja känniörvellyksiin puututtu. Näitä sääntöjä sovelletaan muissa yhteisössä, joten olisi todennäköisesti ollut mahdollista valvoa afissakin (ja edelleen on?... eikä tarvita ajokortteja tai promillemittareita, ;) ).

Tätä klaanihommaa kun pohtii, niin onko joku tapa millä pystyttäisiin organisoitumaan niin, että oma klaani ei ole se ainoa vaihtoehto jos jollain tapaa haluaa yrittää jotenkin vaikutta siihen, että mitä roolia pelaa? Oma ehdotus oli aikoinaan, että luodaan AFI-"klaaneja" jossa erikoistutaan tiettyyn assettiin/slottiin... esim. vaunut, ilma, epäsuora jne. Klaaniin kuuluvilla pitää täyttää tietty osaamistaso jota klaani itse hallinnoi ja slottaus olisi ollut nykykäytännön mukaan mutta assettikohtaisesti. Tälleen olisi pystynyt AFI:n osaamistasoa nostaa ja AFI-klaanit olisi pystyneet itse sisäisesti päättämään kenen vuoro on pelata mitäkin slottia.
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
IsaiahCortez
Posts: 340
Joined: 29 Jul 2013, 00:09
Location: Keskimmäinen sormi

Re: ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post by IsaiahCortez »

JoneKone wrote:
Bummeri wrote: Snip
Snap

Tätä klaanihommaa kun pohtii, niin onko joku tapa millä pystyttäisiin organisoitumaan niin, että oma klaani ei ole se ainoa vaihtoehto jos jollain tapaa haluaa yrittää jotenkin vaikutta siihen, että mitä roolia pelaa? Oma ehdotus oli aikoinaan, että luodaan AFI-"klaaneja" jossa erikoistutaan tiettyyn assettiin/slottiin... esim. vaunut, ilma, epäsuora jne. Klaaniin kuuluvilla pitää täyttää tietty osaamistaso jota klaani itse hallinnoi ja slottaus olisi ollut nykykäytännön mukaan mutta assettikohtaisesti. Tälleen olisi pystynyt AFI:n osaamistasoa nostaa ja AFI-klaanit olisi pystyneet itse sisäisesti päättämään kenen vuoro on pelata mitäkin slottia.
Itse pitäisin kyseisestä ideasta todella paljon, mutta todellisuudessa kyseinen tapa ei vain toimi. Tai no, sitä ei haluta kokeilla. Useasti afin historiassa on ehdotettu ns. "Tyyppi" koulutusta tietylle kalustolle jotta sitä saa käyttää (vaunut, erikoisemmat assetit, hekot), mutta aina se kaatuu heti ensi hetkillä siihen että "Ei, avoin yhteisö jadda jadda." Muuten ihan kiva idea.
“If you don’t have enough artillery, quit.”
– General Richard Cavasos
"Kylmä, nälkä ja väsymys ovat siviilin harhaluuloja, sotilas tuntee puutetta ainoastaan ampumatarvikkeista."
User avatar
Paavo
Posts: 1005
Joined: 26 Jul 2013, 18:17

Re: ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post by Paavo »

Mielenkiintoinen aihe josta olisi paljon sanottavaa. Tiivistän kuitenkin oman mielipiteeni.

1. Se miten AFI:ssa vastaanotetaan uusia pelaajia, ja miten heitä kohdellaan peleissä on edelleen erittäin merkittävässä roolissa yhteisön jatkuvuuden kannalta.
2. Ei pidetä itsestään selvyytenä AFI:n pelaajamääriä ja toimintaa. Kyseessä on edelleen puhtaaseen vapaaehtoisuuteen perustuvaa peliharrastusta, ja varmaankin tärkein motivaattori vapaaehtoistyölle on aina arvostus, ystävät ja ilmapiiri. Osoitetaan siis arvostusta niitä pelaajia kohtaan jotka tekevät töitä sen eteen että yhteisö pyörii. Ollaan kohteliaita ja ystävällisiä muita pelaajia kohtaan vaikka ei oltaisikaan ystäviä. Pyritään vaikuttamaan ilmapiiriin positiivisesti olemalla itse positiivisia: Paskoistakin hetkistä voi vaikka laskea leikkiä muiden pelaajien kanssa, sen sijaan että itkee ja valittaa kaikesta. Tässä on itsellänikin paljon petrattavaa.
3. Kannustetaan yhteisön pelaajia kokeilemaan uusia rooleja, ja keksimään uusia ideoita tehtäville ja eventeille. Esimerkiksi johtorooleihin tarttuminen on huomattavasti luontevampaa kun niihin tarjotaan koulutusta, ja rooleja kannustetaan ottamaan aktiivisesti. Tämä tapahtuu usein parhaiten henkilökohtaisella tasolla, eikä ryhmäpainetilanteessa slottauksessa. Tutustukaa siis pelaajiin, laittakaa heille viestiä ja kannustakaa heitä kehittymään. Koko yhteisö hyötyy siitä kun pelaajilla on runsaasti osaamista eri rooleista.
4. Yhteisössä saa olla eri mieltä asioista. Forumit kuitenkin tutkitusti lisäävät draamakertoimia about 100:lla, eli suosittelen edelleen erimielisyyksien selvittelemistä teamspeakissä.
5. TÄMÄ - TOIMINTA - EI - OLE - NIIN - VAKAVAA
Sahtor
Posts: 138
Joined: 05 Aug 2015, 18:46
Location: Lahti

Re: ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post by Sahtor »

Jatkoa Viikkopelit Ke 27.12.2017 palautteeseen.

Mitens olis vapaaehtoinen lisä slottaukseen joko AWATS tai afi.tools sivuston kautta jossa 15/RTO kerää itselleen tai peliporukalle karmapisteitä seuraavaan 2 viikkopeliin. Elikkä

Tohtori Kuolema slottaa 15, Menee afi.tools. merkkaa "Kuolema" "15" "Lisää"
Miksu[OTSO] slottaa RTO, Menee afi.tools, merkkaa "OTSO" "RTO" "Lisää"

Molemmat saa tietokantaan rivin
Nimi "Kuolema", Karma "1", DateTime "Ke 27.12.2017"
Nimi "OTSO", Karma "1", DateTime "Ke 27.12.2017"

Noi rivit on voimassa viikon ja 1 päivän eli 8 päivää eli 2 viikkopelin ajan. Seuraavat adminit ja isännät käy afi.tools slottauksen yhteydessä ja antaa Kuolemalle mahdollisuuden ottaa minkä tahansa slotin ja samalla OTSOlle oikeuden slotata A10, RJ, Vaunukomentaja, Pilotti sillä oletuksella että ryhmä/assetti tulee täyteen.

Kun slottikarma on kerran käytetty se voidaan poistaa tietokannasta delete nappulalla. Admin tai afi.tools admin hoitaa.
TheTaltsi
Posts: 1533
Joined: 14 Nov 2013, 11:14

Re: ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post by TheTaltsi »

No nyt menee turhan monimutkaiseksi :lol: Hieno idea kyllä tottakai mutta vähän liian vaikea toteuttaa (ihan siis ohjelma puolella ja sitten valvomis puolelta isännän ja adminin kautta) ja mielestäni vähän avoin yhteisö mentaliteettia vastaan sotii
Tuntematon wrote:Jälleen kerran jos joku pahoittaa tästä viestistä mielensä niin totean nöyrästi ja autuaasti että ei kiinnosta.
Tohtori Kuolema wrote:Joo on Taltsi IHAN kiva.
Lauri wrote:isä poisti afin pois
Sahtor
Posts: 138
Joined: 05 Aug 2015, 18:46
Location: Lahti

Re: ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post by Sahtor »

Yksi vaihtoehto on AFIn adminien yhteinen salasana tyyliin "kotka" ja admin hoitaa koko tietokannan lisäämiset ja tuhoamiset. Sivusto muistaa merkintöjen päivät ja piilottaa vanhat automaattisesti.

Saman voisi hoitaa myös ihan Notepadilla tai Wikillä tai foorumilla jos kaikki on samaa mieltä käytön helppoudesta. Porukoita voi vaatia keräämään 2 karmapojoa ennen ilmaista slottia.
Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Re: ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post by Bummeri »

Kaikki mitkä tuo lisää vaivaa admineille ja isännille on mielestäni huono lisä. Ei niitä kaikkia vaiheita muista nytkään ja toistuvasti pitää porukkaa kaitsea.

Jos jotain ohjelmoisi slottauksen avuksi, niin sitten mieluiten jotain tämän suuntaista:
https://armafinland.fi/forum/viewtopic. ... =60#p29972

Tuonkin voisi sinne afitoolseihin laittaa. Ei tarvitsisi edes olla awatsiin yhteydessä. Ikkuna jossa kysytään pelaajanimi ja peliporukka, admin copypasteaa tehtävän slottilistan työkalulle awatsin nykyään pakollisesta rosterista. Työkalu valitsee paikat toivomusten mukaan.
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
VarjoV2
Posts: 79
Joined: 19 Jan 2014, 23:17

Re: ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post by VarjoV2 »

Itse sanoisin että pitäisi välttää kaikkea mikä lisää hommaa admineille ja isännille. Ottakaa huomioon että hommaa tehdään vapaaehtoisesti ja voi olla että porukan kiinnostus tehdä asiaa laskee kun pitää alkaa täyttelemään kaavakkeita ja anomuksia. Vaikkakin toi tuntemattoman ehdottama slotin randomointi hommeli olis ihan kiva, niin jättäisin kyllä väliin, sillä lisää taas admineiden työtaakkaa. Heppi systeemissä on pieniä vikoja, mutta omasta mielestäni on ihan riittävä. Ja karma systeemi nyt vaikuttaa olevan aika perseestä. Peliporukoille ei pitäisi antaa mitään lisäetua slotatessa.
Scottz
Posts: 562
Joined: 14 Aug 2013, 11:48
Location: Hki

Re: ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post by Scottz »

VarjoV2 wrote:Peliporukoille ei pitäisi antaa mitään lisäetua slotatessa.
Jossakin määrin samaa mieltä, peliporukkasysteemillä pyrittiin helpottamaan alunperin ryhmänjohtajien vajetta ja tarjoamaan helpommin mahdollisuuksia pelata ns. omassa porukassa. Systeemin rakentaminen erityisesti peliporukoita suosivammaksi nykyisestä ei saa täältä kannatusta, sillä aika usein samat naamat siellä on asseteissa ja ns. kivoissa ryhmissä (myönnän toki itsekin syyllistyväni tähän, mutta jos systeemi on rigged, niin eikö sitä kuulu vähän hyväksikäyttääkin? :roll:). Mitä tulee tähän vähemmän mieluisten slottien ottamiseen, erityisesti johtopartioissa, niin tarjoaisin lääkkeeksi vaihteeksi johtajakoulutusta, niin eiköhän sillä saada vaihtelua naamoihin. Ei ole mitään järkeä rakentaa systeemiä siihen suuntaan esimerkiksi, että päästääkseen pommivarmasti johonkin helvetin helikopteriin toisessa tehtävässä, niin hyppää vastuunalaiseen johtorooliin osapuolen johtoon ensimmäisessä, minkä voi vetää ihan lipan alta suoriutumisen puolesta, kunhan pääsee vetelemään tatista seuraavassa.
The only hope you have is to accept the fact that you're already dead and the sooner you'll accept that, the sooner you're able to function as a soldier's supposed to function. Without mercy, without compassion, without remorse. All war depends upon it.
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post by JoneKone »

Scottz wrote:
VarjoV2 wrote:Peliporukoille ei pitäisi antaa mitään lisäetua slotatessa.
Jossakin määrin samaa mieltä, peliporukkasysteemillä pyrittiin helpottamaan alunperin ryhmänjohtajien vajetta ja tarjoamaan helpommin mahdollisuuksia pelata ns. omassa porukassa. Systeemin rakentaminen erityisesti peliporukoita suosivammaksi nykyisestä ei saa täältä kannatusta, sillä aika usein samat naamat siellä on asseteissa ja ns. kivoissa ryhmissä (myönnän toki itsekin syyllistyväni tähän, mutta jos systeemi on rigged, niin eikö sitä kuulu vähän hyväksikäyttääkin? :roll:). Mitä tulee tähän vähemmän mieluisten slottien ottamiseen, erityisesti johtopartioissa, niin tarjoaisin lääkkeeksi vaihteeksi johtajakoulutusta, niin eiköhän sillä saada vaihtelua naamoihin.
Se fiilis kun sulla on postaus valmiina ja joku ehtii väliin... :D Eniveis:

Kyllä se suurin syy johtajapulaan AFI:ssa on aina ollut se, että ko. roolit eivät ole kovin kiitollisia rooleja pelata. Jos kaikki menee hyvin niin fine, jos ei... niin. Myös se, että slottausvaiheessa ei juuri tiedä mitään tulevasta tehtävästä ei varsinaisesti lisää johtamishalukkuutta (onko se taas joku klusteri vai ei).

Jos taas slottaa 15 tai RTO rooliin niin ei paljon tiedä onko millaista settiä tiedossa. Tuleeko metsälenkkisimulaattori vai onko pahimmassa tapauksessa yksinään johtamassa joukkuetta kun 10 discaa ekan minuutin jälkeen. Eli johtopartioiden rooleja leimaa se, että paljon on menetettävää ja panostettava, mutta korkeintaa saa sitten jälkikäteen haukut siitä jos/kun jokin on mennyt pieleen.
Scottz wrote: Ei ole mitään järkeä rakentaa systeemiä siihen suuntaan esimerkiksi, että päästääkseen pommivarmasti johonkin helvetin helikopteriin toisessa tehtävässä, niin hyppää vastuunalaiseen johtorooliin osapuolen johtoon ensimmäisessä, minkä voi vetää ihan lipan alta suoriutumisen puolesta, kunhan pääsee vetelemään tatista seuraavassa.
Johtajabännit pätee edelleen? Eli jos joku selkeästi eksploittaa järjestelmää niin sitten vaan johtajabännit (tai ihan vaan lyhyet bännit) kehiin? ja näillä vaihtelevilla pelaajamäärillä niin ei kukaan oikein edes tiedä mitä tehtävää sieltä on tulossa?

Ehdotin joskus tosiaan, että johtopartioden (10,15,RTO) slottaavilla olisi seuraavassa tehtävässä ensislottausoikeus. Itse näkisin järjestelmää edes kokeilukelpoisena. Käytännön toteutus vaatisi vain yhden lauseen lisäämistä isännälle illan tokaan/kolmanteen tehtävään: "edellisen tehtävän johtajat ja RTO:t saavat slotata". Kun harvoin tietää mitä tehtäviä sieltä on edes tulossa (pelaajamäärä) niin ei vois juurikaan edes yrittää kikkailla. Oikeus slottaa ekana olisi voimassa vain yhden illan eikä siirtyisi viikkopelistä toiseen. Eli ei tarvitsisi mitään kirjapitoa ylläpitää. Tarkoittaa myös se, että illan viimeisessä niin hyötyä ei olisi tarjolla tai jos vain pelaa yhtä tehtävää.

Eihän tästäkään tarttis heti tehdä vakiokäytäntö. Kokeillaan ja jos jengi kusee homman niin palataan vanhaan käytäntöön?


Niin ja niistä koulutuksista vielä. Se olisi varmaan se paras ratkaisu + se että henkilö itse haluaa johtaa ja saa siitä kiksejä. Nykyisellään ei vaan kyetä pitämään JJ koulutuksia tarpeeksi tiheään. Koulutetuista kun yleensä 1/10 jää vakiojohtajaksi (ellei vähemmänkin).
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
Post Reply