ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

User avatar
Nummi
Posts: 1589
Joined: 26 Nov 2013, 01:52
Location: Stadi

Re: ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post by Nummi »

Samaa mieltä castorin kanssa tehtäväntekijän vastuusta ilmoittaa puolustajille jollain tavalla tehtävän tarkoitetusta "fluffista", eli oletetuista aiemmista tapahtumista ja asetelmasta.
Tämä infohan on helppo jo muutamalla lauseella situation kohdassa ilmoittaa, eikä sille tarvitse mitään omaa brieffiosiota huutomerkeissä omistaa. Tehtäviä tarkostaessa huomaan usein, että monilta tehtäväntekijöiltä unohtuu selittää pelaajille asioita jotka heille itselleen tehtävän tekijänä ovat selkeitä, ja eniten törmää tähän "fluffin" tärkeyden aliarvioimiseen. Usein tunnutaan ajattelevan, että tehtävän tunnelman asettaminen brieffin avulla on toisaijaista, ja pitäisi jotenkin tehtävän asetelmalla ja säännöillä luoda suotuisa ympäristö kaavaillun ilmapiirin toteutuakseen itsekseen. Vaikka pelimekaniikoilla suunnitellunlaisen pelikokemuksen luominen onkin ihailtava tavoite, on muistettava että armassa on heikot työkalut ohjata pelaajia toimimaan tietyllä tavalla. Jos luottaa liikaa kartanrajaukseen, sääntöihin, ja aseistuksen luomiin rajoituksiin, voi pelaajilta jäädä suunnitelmaa tehdessä tehtävän tarkoitettu luonne huomaamatta.

Hyvä esimerkki siitä, miten brieffin laatu vaikuttaa pelaajien toimintaan tehtävässä, on insubrieffit. Meillä on afissa erilaisia tehtäväntekijöitä, ja tämä heijastuu näkemyksissä siitä, miten kapinallisfaktioiden tulisi pelissä toimia. Vaikka itse en nauti "allahuakhbar-jumalan nimeen"-brieffeistä, näkyy niitä aika usein, ja ne selvästi luovat pelaajille tietynlaisen mielentilan tehtävän suorittamisen kannalta. Toisaalta asiallisempi ja vakavamielisempi insibrieffi saa usein oelaajat toimimaan enemmän "afimaisesti" eli järjestäytyneenö taistelujoukkona joka pyrkii voittamaan tehtävän enemmän suomalaisella taistelumentaliteetilla kuin radikaalimentaliteetilla. (Mahd. Pienet tappiot vs. Omalla hengellä ei niin väliä)

Kaikkiin se brieffi ei vaikuta yhtä paljon, ja useat pelaajat pelaavat samalla tavalla tehtävissä riippumatta tehtäväntekijän asettamista oletusarvoista ja ns. "Larppausohjeista".

Ohjeistaisin kuitenkin afin tehtäväntekijöitä luomaan brieffillä tehtävään tarpeeksi tehtävän luonnetta kuvaavan brieffin, ilman että kaikkia toivottuja toimintatapoja on listattu sääntöihin noteseissa. Käyttäjää mielikuvitustanne ja ohjailkaa pelaajia haluamaanne toimintamalliin hyvin kirjoitetulla tehtävän alustuksella.
Furean wrote:Pitää muistaa, että ruotsalaisethan pani melkein koko Suomen kansaa.
ruoste wrote:Dataa on saatava.
User avatar
Keneraali
Posts: 823
Joined: 26 Jul 2013, 18:15

Re: ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post by Keneraali »

Mietteitä 14.3 kello 22.44, pelaaminen aloitettu illan toisesta tehtävästä n. klo 20.00. TVT:t pelattu tässä kohtaa, cooppi jatkui pidempään.


Kahden ensimmäisen pelaamani tehtävän kiteytys, katselin mustaa ruutua tai oikeastaan pelasin pimeyssimulaattoria. Ei ole itkua yö tehtävistä vaan oikeasti oli vain niin pimeä.

Ensimmäisessä kuolema korjasi kaiken näköisen härdellin jälkeen, aloituksesta siirtyminen ajoneuvoille (etäisyys yli 100m, miksi?), josta siirtymisen yritys, alle kilometri, kunnes tulta alkaa tulla taivaalta UH-60:stä. Meidän ajoneuvoissa/aseistuksessa ei mitään voi tehdä, vähän jäi pimentoon tehtävän perimmäinen tarkoitus, mikäli kopterit voi raiskata vastapuolen (meidät) täysin.... samlla meidän piti ajaa kartan toiselle puolelle. Meidän puolella ei NVG, vihollisella oli NVG (ilmeisesti).

Toinen TVT olikin sitten melkoista meininkiä. Ei NVG vain flaret, jotka ei toimi kuten niiden pitäisi, eivät käytännössä valaise juuri mitään. Siinä sitten taistellaan jenkkejä vastaan, joilla UAV, NGV:t, silut ja tarkka-ampuja pari. Eipä siinä ihan hauskaa oli siihen asti kunnes kuului pihadus ja kuula ottaan. Itse olisin jenkeillä vielä ne vähäisetkin katuvalot ampunut kaukaa snipereillä pois, niin puolustajat olisivat olleet täydessä pimeydessä, katuvalojen ollessa ainoa valon lähde.

Kolmas olikin cooppi, joka vaikutti vielä hieman keskeneräiseltä varusteiden perusteella. Eniten jäi harmittamaan pelaajien poistuminen TEHTÄVÄN VALITSEMISEN JÄLKEEN. Pelaajia oli ~38, valituksi tuli siis co42, mutta kun slottaus valmis pelaajia 31. Ei vittu mitä porukkaa, nappasimpa nimiä muistiin, pitää keksiä joskus kohdattaessa jotain jäynää....stna dayzi apinat.. :)


Summarummen..... TVT tehtävistä jäi vaikutelma nopeasti hutaistusta. Näissä pitäisi miettiä tehtäessä erilaisia skenaarioita, joita voi tapahtua eri puolilla ja yrittää eliminoida pois sellaiset skenaarioit, joita ei halua tehtävän olevan. Tietenkin jos tavoitteena on ensimmäisen 10 minuutin aikana ilmasta käsin tuhota puolisokea vastapuoli niin mikäs siinä. Siitä olisi mukava kuitenkin tietää myös siellä ottavalla puolella, voisi vaikka heittää sen alkuperäisen tehtävän romukoppaan ja heittää nopeat munapuolustukset. Maaliosastossa on ihan mukavaa kun tietää tilanteen.

Ja tehtävät oli:
1. TVT59 Dark Marathon
2. TVT72 Half is enough

Vähän jäi harmittamaan koska pari viikkoa sitten oli oikein mainioita TVT tehtäviä ja siinä toivossa tänäänkin pelaamassa, mutta aina ei voi onnistaa.
User avatar
Nummi
Posts: 1589
Joined: 26 Nov 2013, 01:52
Location: Stadi

Re: ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post by Nummi »

Oliko tuossa dark marathonissa siis ihan yö yö vai oliko aamu? Aamu meinaan laitettu vakioaloitukseksi, nimi kuvastaa enemmän koko operaation oletettua mediapimeyttä.

Pitääpä miettiä tuota UH:n poisottoa jos se tosissaan sai kattoluukuistaz PKM:illä ampuvat nopeasti liikkuvat autot liian helposti suolattua. :/

Ehkä laitan jenkkeille pitemmän aloitusajan? Mietitään.

Edit: Tehtävän aloitusidea on villi takaa-ajo quesh kibrulin läpi. Pitkä siirtyminen aloituksesta ajoneuvoille kuvastaa tehtävän aloitustilannetta. Jenkkejen monitoroimat HVT:t juuri otettu haltuun, jenkit lähtemässä ilmaan, ryssät yrittää hoputtaa vangit äkkiä piilotettuihin (pelisyistä helposti näkyvillä koska eihän pelaaja niitä ole piilottanut) ajoneuvoihin, ja kuskata omalle alueelleen jotta voivat kieltää panttivankejen olemassaolon ja syyttää USA:ta rauhanturvaoperaation hyväksikäytöstä aggressioon venäläisiä sotilaita kohtaan.
Furean wrote:Pitää muistaa, että ruotsalaisethan pani melkein koko Suomen kansaa.
ruoste wrote:Dataa on saatava.
aapee
Posts: 20
Joined: 13 Jan 2015, 12:29

Re: ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post by aapee »

Laita aseistamattomia little birdejä blackhawkien tilalle? Sieltähän pystyy matkustajat ampumaan kyydistä.
User avatar
Nummi
Posts: 1589
Joined: 26 Nov 2013, 01:52
Location: Stadi

Re: ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post by Nummi »

Juu niitähän siinä tehtävässä on 3 kappaletta FR jäbille. Otan varmaan blackhawkista ammukset pois ja ilmoitan brieffissä.

100% larppaustehtävähän tuo on, ehkä en osannut sitä tarpeeksi selkeästi brieffeissä välittää pelaajille. Eihän UH-60:sen ole mitään järkeä avata tulta autoja kohtaan joissa on mahdollisesti panttivankeja...? Ollut gunnereilla vähän huolimaton liipasinsormi oletan.
Furean wrote:Pitää muistaa, että ruotsalaisethan pani melkein koko Suomen kansaa.
ruoste wrote:Dataa on saatava.
User avatar
Junnu99
Posts: 729
Joined: 29 May 2014, 21:45
Location: Oulu
Contact:

Re: ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post by Junnu99 »

En tiedä mitä tapahtui, mutta kuulin huhua että Lauantaina admin oli vain poistunut paikalta ilmoittamatta mitään eikä kukaan userlistin mukaan ollut adminina sillä hetkellä. Myöskään peli-isäntää ei kuulemma käytetty. Minä ja Taltsi otettiin homma haltuun.
"Peliporukat saa mennä saunaan ensin, kunhan löylynheittäjä löytyy"
User avatar
ruoste
Posts: 583
Joined: 05 Jan 2015, 16:03

Re: ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post by ruoste »

Minä ammuin JoJona joukkueen väijytyksen läpi rynnistävää osastoa kopterista minigunilla vitullisen efektiradion häiritessä taustalla. Tehtävä lagasi / desynccasi niin älyttömästi että kopterit ja autot pakitteli aivan kokoajan. Renkaita oli tarkoitus ampua, mutta millään ei osunut mihinkään. Ilmeisesti hostageille tjsp oli laitettu vahingoittumattomuus tjsp kehiin koska uralin lavalla oli järjetön kasa ruumiita ja kaksi täysikuntoista HVT:tä pelastettavaksi.

Vajavaisen briefin perusteella yritin asemoida joukkoni pysäyttämään vastapuolta ennen kuin ovat perillä asemissa saaren etelärannalla, jossa kuvittelin olevan myös AI taistelijoita, joten sinne ei ollut syytä vastapuolta päästää. Tehtävän debrief vaiheessa tuli vielä joku tuntematon huutelemaan jostain 15 minuutin tulitauosta, josta ei ainakaan omassa briefissäni ollut hölkäsen pöläystä.

Nyt on tiedossa minkälainen tehtävä on, mutta alkuperäisen descriptionin pohjalta kuviteltiin että jenkit hyökkäävät eikä toisinpäin.
Oppia ikä kaikki.

Toinen TVT tehtävä oli mielestäni aivan järjettömän hieno, tuli kunnon leirinvartijafiilikset kun ympärillä pyöri erikoisjoukkoja metsästämässä omia leiristä ja yritettiin pärjätä niiden kusisten rakettien ja taskulamppujen kanssa. Omalla joukkueella oli kyllä 100 kpl tjsp kranaatinheittimen flare-ammuksia, mutta näitä ei saanut kuulema käyttää koska säästeltiin. Ehkä tuohonkin tehtävään olisi descriptioniin voinut laittaa, että larppaushenkeä tarvitaan. Tiedä näistä sitten.
"Kolme-neljä RJtä huutelee samaan aikaan jotain vitun 'broken arrowia' tukiverkkoon ihan Mel Gibsonina..." -Härö
Temppa
Posts: 699
Joined: 30 Jan 2014, 07:33

Re: ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post by Temppa »

Tuosta TVT72 Half is enough tehtävästä. Tuli kyllä hieno fiilis vartioida tutkia, noin 15m näki eteenpäin ja alkoi tuntumaan että se vihollinen on joka puolella, joka varjoa epäili. Radio alkoi täyttymään paniikki huudoista ne tulee nortista, etelästä, westistä, ei enää tiennyt mihin katsoa.

Bluefor piti tehtävää liian helppona mutta melkein hävisivät (10sek jäi aikaa) vaikka ratio oli ihan perseellään blu 20 opfor 31. En tee siihen vielä mitään muutoksia, jos se joskus vielä pelataan niin katsotaan sen jälkeen.
Miccosx
Posts: 86
Joined: 10 Feb 2015, 10:19

Re: ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post by Miccosx »

Keneraali wrote: Ja tehtävät oli:
1. TVT59 Dark Marathon
2. TVT72 Half is enough
Ite olin mukana näissä kahdessa. Ekassa tehtävässä iski vastaan säkkipimeys kuin myös NVG:n puute. Ryhmyrin briiffin jälkeen olo oli aika hämmentynyt, tehtävänä kaahata ajoneuvoilla alueelle joka oli vihollisen hallussa ja säilyä tunti hengissä siellä. Kun lyhyen matkan jälkeen aseistetut koput hyökkäsivät alkoi usko horjumaan tilanteeseen. Eikä mennyt pitkään kun tehtävä laitettiin poikki. Sekava ja outo tehtävä, ei auennut miten tämän olisi pitänyt mennä.

Toka tehtävä hyökkääjien puolella taas. Briiffissä hyvältä tuntuva suunnitelma, kierretään ja hyökätään vihollisen selustaan. Häirintä osasto sitoo vihollista taisteluun väärässä suunnassa. Etäisyys sen verran lyhyt että suoritetaan siirtymä jalkamarssina. Marssin aikana vihun teknikaali tuli yllättäen vastaan, naamat turpeeseen ja odottamaan (käsky oli että pyritään pysymään piilossa) mitä tapahtuu. Teknikaali kiersi partiomme alta 100 metrin päästä.
Jatkoimme kohteeseen ja aloimme putsaamaan aluetta. Viholliskontakti jalkaväkeen, lyhyt tulitaistelu ja tilanne hieman epäselvä. Partiomme jakaantui kahteen taistelupariin ja tsekkasimme aluetta etsien edellisen kontaktin vihuja sekä koittaen paikallistaa krh:n sijaintia. Tässä vaiheessa oli onni matkassa, että olen sen verta huono ampuja.. siivuttelin polttoainetankkeja ja kulman takaa tuli vastaan vihu.. sarja sarja sarja.. ja tässä vaiheessa vasta tajusin että kyseessä olikin taistelijaparini joka kiersi vastaan toista kautta.. Noh, ilmeisesti en onneksi osunut, ainakaan pahasti.
Partio kokoon ja eteenpäin. Tässä vaiheessa tuli myös tieto että vihun krh oli eliminoitu. Etenimme vihun varikon läpi, jossa tsekkasin pari ajoneuvoa, mutta niissä ei ollut mitään hyödyllistä. Samalla saimme näköhavainnon ensimmäiseen tutkaan. Jatkoimme etenemistä ja ajattelin varmistaa tien vasemmalla puolella olevaa compoundia, jotta samalla partio pääsisi kokonaisuudessaan etenemään tutkalle. Compoundilla havaitsin tulitusta, ja sain näköhavainnon toisesta vihusta. Tässä vaiheessa oletin että compoundissa oli kaksi vihua ja koitin vetäytyä sekä raportoida kontaktista.. Käytännössä samalla kun painon tangettia vieressäni räjähti kranaatti ja siihen päättyi tehtävä osaltani.. Seurasin tilannetta spektan puolella. Puolustajia olikin vain yksi, Fin_Johnny, mutta piti compoundia hyvin hallussa, teki pahaa jälkeä koko partiolle.
Tämä tehtävä hyökkääjän puolelta oli jees, mutta voin kuvitella että tilanne puolustajan kannalta oli vähän alimitoitettu. Tätä toisaalta voisin mielelläni kokeilla pelata myös puolustajan näkökannalta.

Tämän tehtävän jälkeen poistuin linjoilta, mielestäni poistuin ennekuin uuden tehtävän valinta oli alkanut, jos en niin pahoittelut.
User avatar
Nummi
Posts: 1589
Joined: 26 Nov 2013, 01:52
Location: Stadi

Re: ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post by Nummi »

Minigun ei ole ehkä luotettavin ase millä ampua renkaita rikki >.>

Selvästi vähän liian valtavirran vastainen tehtävä kun niin monelta meni yli hilseen tehtävän pointti.

Siitä olen kiinnostunut kuulemaan, että miten brieffistä pystyi saamaan niin huonon kuvan tehtävästä molemmat osapuolet. Liian monimutkainen? Liian hankalaa englantia? Siellä muistaakseni lukee ihan selvästi kartassa RU territory ja US territory, miten joku on voinut saada sen käsityksen että kun venäläiset menevät venäläisten alueelle, heitä odottaa siellä vihollista?

En tiedä miten afille saisi tällaisia tehtäviä tehtyä, jos tehtävän brieffissä pitää vääntää 20-kohtaisella sääntölistalla, mitä tehtävässä saa ja mitä ei saa tehdä.
Eikö 59 pelaajan TVT tehtävä ole itsestäänselvästi jo Spec Ops tehtävä? Miten porukalla tuntuu silti olleen konventionaalinen sodankäyntistrategia käytössä?

Tehtävä ei aiheuta lagia ja desyncciä, tulee clientin puolelta.
Furean wrote:Pitää muistaa, että ruotsalaisethan pani melkein koko Suomen kansaa.
ruoste wrote:Dataa on saatava.
Post Reply