INSURGENCY -RP TAPAHTUMA suunnitteluketju

Post Reply
Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

INSURGENCY -RP TAPAHTUMA suunnitteluketju

Post by Bummeri »

Tänne tapahtuman suunnitleuun liittyvät asiat.

Hyvä kun kokeillaan erilaisia tapahtumia ja vieläpä ulkkisten kanssa yhteistyössä. Millaisissa roolissa he ovat tässä tapahtuman järjestämisessä?

Alustavassa kuvauksessa seuraavat asiat pisti silmään:
Heimolaiset eivät kuitenkaan ole avoimessa sodassa keskenään tapahtuman alussa, ja aseita on hyvin rajatusti saatavilla (Meleemodi kuitenkin käytössä). ISAF joukot pyrkivät de-eskaloimaan alueella esiintyvää väkivaltaisuutta ja levottomuutta neuvotteluiden, turvallisuustakeiden ja vastaavien kautta. Taliban joukot sen sijaan pyrkivät eskaloimaan väkivaltaisuutta, eli saamaan heimot taistelemaan avoimesti sekä toisiaan että mahdollisesti ISAF joukkoja vastaan. Molemmat heimot ovat tehtävän alussa neutraaleja sekä ISAF että Talibania kohtaan, ja ainoastaan näiden tekemät elkeet, tarjotut resurssit, palvelukset ja kaikki pelin tapahtumat määrittävät kumpaan suuntaan heimon kannatus kallistuu.
Pelaajamäärä: AFI n. 70-90 pelaajaa
Tästä syystä tapahtuman onnistuminen edellyttää ehdottomasti sitä, että kaikki ARMA Finlandin pelaajat kykenevät käyttäytymään ja toimimaan tapahtumassa kunniallisesti. Jokainen AFI pelaaja edustaa yhteisöä, ja jokaisen käytöksellä on merkitystä mielekkään ja immersiivisen pelikokemuksen kannalta. Mukana on muita ulkomaisia yhteisöjä, ja haluamme luonnollisesti osoittaa heille kykenevämme tämän kaltaisiin erikoistapahtumiin.

Tapahtuman osallistuvilta pelaajilta edellytetään kykyä ja halua roolipelata, sekä ehdotonta valmiutta noudattaa ennalta sovittuja pelisääntöjä ja tilannekohtaisia kirjoittamattomia herrasmiessääntöjä!
Minusta ei vaikuta realistiselta löytää tapahtumaan 70-90 afilaista jotka osaa seurata kirjoittamattomia herrasmiesääntöjä ja toimia ympäristössä, jossa ROE vaikuttaa olevan todella paljon rajattu. Olisiko järkevää tavoitella pienempää määrää alkuun, nytkun tapahtuma on muutenkin kokeellinen? Ottaisi sen kerman päältä ns.
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
faf
Posts: 196
Joined: 17 Mar 2015, 22:10

Re: INSURGENCY -RP TAPAHTUMA suunnitteluketju

Post by faf »

Toivotaan että osataan yhteisönä toimia tällaisessa Hardline-tyyppisessä ympäristössä. Ilman sitä toiminnan taantumista loppua kohti kuten muutamissa aiemmissa larppitapahtumissa on sattunut.

Kannattaa varmistaa se, että jokaisella pelaajalla on mielekästä tekemistä tehtävän loppuun asti. Ja korostetaan sitä että oma rooli voi olla sellainen ettei asetta ole tarkoituskaan käyttää koko tehtävän aikana. Tällöinkin kuitenkin pitäisi olla jokaisella jokin tavoite, ettei ole vaan vaelteleva siviili. Pelkät statistit yleensä tuppaavat tylsistymään ja hankkimaan sen aseen jostakin sekä liittymään johonkin ryhmittymään. Mielestäni tällainen toiminta olisi hyvä olla selvästi kiellettyä alusta saakka. Muuten jokainen tahtoo olla se puolta vaihtava salainen agentti.

Laittaisin myös kiinteän lopetusajan (onko tehtävän kesto esim. 2h vai 3h, tuskin sentään 4h?), jotta kaikki tietävät minkä ajan pitää vielä jaksaa käyttäytyä kunnolla. Voisi myös laittaa jokaiselle pelaajalle ja/tai yhteisölle tavoitetilan mikä olisi tavoite tehtävän ollessa suoritettu.

Näitä tavoitteita voisi myös jotenkin pistetyttää kun se tuntuu olevan monelle kova motivaattori. Varmaan kaikki (mahdollisia itsemurhapommittajia lukuunottamatta) haluavat olla elossa (+100p), ja lisäksi jotain että kauppias saa pisteitä vaikka tienaamansa rahamäärän mukaan (+1p per tienattu banaani), rauhanturvaajat +25p jokaisesta vangitusta talibaanista ja +10p jokaisesta surmatusta, talibaanit +20p surmatusta rauhanturvaajasta ja +50p vangitusta tms... En tiedä onko tällainen realistista, mutta tuli vaan mieleen.

Tiedän että näiden roolikäsikirjoitusten laatiminen on suunnittelijoille iso urakka. Mikäli on tarvetta, voin mielelläni toimia apua roolien laadinnassa.
User avatar
Paavo
Posts: 1005
Joined: 26 Jul 2013, 18:17

Re: INSURGENCY -RP TAPAHTUMA suunnitteluketju

Post by Paavo »

Ymmärrän huolenaiheet ja olette nostaneet tärkeitä asioita esille. Tässä tapahtumassa tullaan tekemään kuitenkin monia asioita eritavalla kun Hardlineissa, ja tahtoisinkin että yhteisön pelaajat eivät ajattelisi heti että "taas yksi Hardline". Tämä tapahtuma on luonteeltaan erilainen, vaikka sisältääkin roolipelaamista. Mainittakoon kuitenkin että Hardline -tapahtumat ovat yhteisökyselyidenkin perusteella olleet monelle mieleisiä, ja yleensä negatiiviset fiilikset jäävät siitä kun tapahtumat ovat loppuneet levottomiin tunnelmiin. Aikaraja tullaan ehdottomasti määrittelemään tähän tapahtumaan (3h).

Yhtenä merkittävänä muutoksena tulee olemaan se että pelaajien vapaa tahto ja oikeus päätöksentekoon käytännössä riistetään yksittäisiltä heimolaisilta. Heimopäällikkö on ultimaattinen diktaattori joka tekee päätökset, ja jonka päätöksiä heimolaiset noudattavat. Heimolaiset toimivat pelisääntöjen mukaisesti siis aina heimopäällikön käskyjen ja ohjeiden mukaisesti. Jos heimopäällikkö on käskenyt olla mukava vaikka neuvotteluiden ajan toiselle heimolle, niin sillon kaikenlainen haitallinen toiminta on kiellettyä. Jos tätä sääntöä ei noudateta, niin se on fudut tapahtumasta.

Heimolaiset eivät tule kuitenkaan olemaan vain jotain statistiikkahahmoja maailmassa. Kilpailu resursseista ja dominanssista antaa runsaasti tekemistä heimolaisille, ja ohjaa isolta osin toimintaa. Lisäksi heimopäälliköt, joihin valitaan ainoastaan tietyt kypsyyttä osoittaneet pelaajat, tulevat saamaan ennen tapahtumaa runsaasti yksilöllistä perehdytystä siitä minkälaista toimintaa ja tehtäviä heidän tulisi antaa omille heimolaisilleen. Yhtenä keskeisenä pointtina on myös se että heimopäälliköt eivät tule johtamaan "voitto keinolla millä hyvänsä" -mentaliteetilla, vaan heidän on ehdottomasti ajateltava että mikä on yleisen pelikokemuksen kannalta viisainta eri tilanteissa.

Uskon että monen pelaajan mielestä tapahtuma ja tehtäväidea on todella mielenkiintoinen, ja sen myötä se houkuttelee runsaasti pelaajia. Itse en aliarvioi AFI pelaajien kykyä toimia kunniallisesti tämmöisessä tapahtumassa, vaan uskon että tarpeeksi selkeillä pelisäännöillä ja hyvin suunnitellulla pelimekaniikalla tapahtuma voi menestyä. Mitään takeita ei ole sille että kaikki menee hyvin, mutta olen itse valmis ottamaan riskin kun näen tapahtuman potentiaalin.
Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Re: INSURGENCY -RP TAPAHTUMA suunnitteluketju

Post by Bummeri »

Toi 90 on vain käytännössä se afin aktiivisen porukan koko kaikkineensa. Hankala edes saada muuten tollaista poppoota kasaan, saati että vielä johonkin kokeelliseen tapahtumaan.
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
faf
Posts: 196
Joined: 17 Mar 2015, 22:10

Re: INSURGENCY -RP TAPAHTUMA suunnitteluketju

Post by faf »

Paavo wrote:...
Kuulostaa oikein hyvältä suunnitelmalta. Uskoisin, että saadaan kyllä afilaisia vähintään saman verran kuin viikkopeleihin, eli sellaista 70-80 luokkaa. Toivotaan että ulkomaanelävätkin löytäisivät paikalle. Uskon myös, että tuo heimopäälliköiden komentorakenne selkeyttää toimintaa huomattavasti.

Itseäni aiemmissa Hardlineissa on jäänyt harmittamaan se, että usein tunti-pari tehtävän alusta menee yleiseen tutustumiseen maailmaan. SItten kun alkaa vähän olla sinut toimintaympäristön kanssa niin homma pian jo loppuukin tai ainakin taantuu yleiseksi clusterfuckiksi.

En tiedä onko tämä realistista, mutta joskus olisi kiva kokeilla myös roolipelitehtävää jossa pelattais erillinen, lyhyempi (kesto voisi olla normaalin viikkopelin luokkaa) pohjustustehtävä samantyyppisessä settingissä ja samoilla hahmoilla vaikka viikkoa aiemmin. Vähän sillai tutoriaalihengessä niin että kaikki vain tutustuisivat ympäristöön ja tehtävät olisivat hyvin rajattuja (tai jopa niin ettei niitä vielä juuri olekaan). Tässä jos tutustuisi maailmaan niin oikeassa tehtävässä olisi sitten heti alusta asti kartalla että missä mennään ja mitä pitikään tehdä.

Nämä siis tällaisia yleisiä huomioita mitä on tullut mieleeni. Olen itse aina nauttinut kovasti Hardline-meisningeistä ja odotan myös tätä tehtävää suurella innolla!
Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Re: INSURGENCY -RP TAPAHTUMA suunnitteluketju

Post by Bummeri »

Tämän lisäksi AFI pelaajien olisi ennen tapahtumaa vaihdettava pelaajaprofiilin kasvot tapahtumaan soveltuvaksi (modi lisää inventoryn kautta laitettavat parrat, mutta kaikenlaiset sotamaalaukset pohjalla ovat kiellettyjä).
Tuolla on ohje kuinka voit pakottaa haluamasi kasvot yksiköille:
https://community.bistudio.com/wiki/setFace

Lista kasvoista:
https://community.bistudio.com/wiki/Arm ... Identities
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
Temppa
Posts: 699
Joined: 30 Jan 2014, 07:33

Re: INSURGENCY -RP TAPAHTUMA suunnitteluketju

Post by Temppa »

Jossain tehtävässä ajoin gear skriptin kautta naamat pelaajille:

_face_array = ["AsianHead_A3_01","AsianHead_A3_02","AsianHead_A3_03"]call BIS_fnc_selectRandom;
[_unit, _face_array] remoteExec ["setFace", 0, _unit];
Post Reply