Olette oikeilla jäljillä hyvinkin vahvasti, tämä on jälleen yksi kokeiluistani, joka päätyi jopa serverille asti. Tehtävää tehdessä, koitin välttää selkeää asetelmaa hyökkäys/puolustus ja se näkyy myös jalkaväen suhteessa, joka on lähes 1/1. Oman olettamuksen mukaan Opfor olisi tullut voittamaan tehtävän, joko raskailla tappioilla tai noin puolet olisi menetetty, hyökäten sivustoista etenevän vihollisen kimppuun. Näin ei kuitenkaan käynyt, vaan Opfor pelasi normaalisti yrittämällä viivyttää etenevää joukkuetta, vaikka se ei ollut edes tehtävänä. Ajoneuvoja ei käytetty nopeisiin siirtymisiin ja UAV operaattori kenties oli niin pahassa jurrissa, ettei hommasta vain tullut mitään. Näitä muuttujia on vaikea ottaa vain huomioon. Aikaisemminkin olen harkinnut brieffiin kirjoittavani toiminta ohjeet joukkueelle, kuinka käyttää hyödyksi tarjolla olevia assetteja, kuten tehtävä rajoja, maastoa, ajoneuvoja, tiedustelua jne. Ihmettelin myös loppupuolella, miksi Opforia on kylässä, vaikka sitä ei kuulunut puolustaa. Indfor taas tuntui käyttävän tehokkaasti omia assettejaan ja yllättävästi toinen BTR selvisi loppuun asti. Tällaista tällä kertaa ja nyt on todettava, että Indfor voitti kaikkia odotuksiani vastaan. Katsoa nyt, miten jatko kehittää.Konzig wrote:En ollut pelaamassa, mutta tutustuin tehtävän konseptiin etukäteen. Sen ja AAR:n pohjalta muutama ajatus tuli mieleen:
Tehtäväkonsepti oli mielenkiintoisella tavalla erilainen kuin yleensä. Hyökkääjän tehtävä on edetä tien suunnassa ja tarkistaa checkpointeja (järjestyksessä huom!). En tiedä oliko checkpointeilla brieffissä mainittua interaktiota siviilien kanssa. Checkpointien tarkoitus on luullakseni pitää hyökkääjä pääuralla ja hidastaa sen liikettä, jotta puolustaja ehtisi tekemään yllätysiskuja ja siirtymään sen jälkeen uusiin asemiin. Puolustajalla oli tässä tehtävässä normaalista poiketen mahdollisuus liikkua alueelle, jonne hyökkääjä ei saa mennä (mustien pisteiden ulkopuolelle, mutta ei harmaalle alueelle). Tämän tarkoitus on ilmeisesti mahdollistaa puolustajan manoveeraaminen hyökkääjän ympärillä ja mahdollistaa monipuolisemmat sissitaktiikat. Tämän lisäksi puolustajalla oli kolme UAV:ta tarkkailemassa aluetta hyvin kattavasti. Ilmantorjuntakyky oli puolustajalla heikko, mutta toisaalta hekot on pakotettu pysymään alle 150m ja näkyvyys pimeähköön metsään ei ole ilmasta kummoinen. Sen lisäksi, jos puolustaja ja hyökkääjä ovat lähellä toisiaan hahmottomassa metsämaastossa, on tuli-iskujen tekeminen todella vaikeaa.
AAR:n perusteella tulee mieleen, että ymmärsikö puolustaja mahdollisuutensa liikkua mustien pallojen ulkopuolelle ja siten suht turvallisesti päästä hyökkäävän osaston sivustoihin tai taakse. Juuri missään vaiheessa sinne ei menty - paitsi puolustajan 15 (miksi ihmeessä yhden miehen dayz-tiedustelu, kun taivaalla on UAV:tkin?). Puolustajalla oli ymmärtääkseni myös hyvin maastokelpoiset ajoneuvot käytössään nopeaan siirtymiseen. Nyt puolustusta pelattiin viivyttämällä, vaikka tehtävä oli aiheuttaa vain riittävästi tappioita ja vetäytyä oman harkinnan mukaan alueen reunaan. Tehtävän lopputulos arvioitaisiin sitten AAR:n perusteella. Itse oletin, että tässä tehtävässä puolustaja olisi koko ajan agressiivisesti hyökkääjän ympärillä, ei sen edessä, koska edes lopun kylää ei tarvitse tehtävän mukaan puolustaa.
Luulisin, että tehtävän "ideassa" ei oltu ajateltu hekokuljetuksia pelustajan selustaan, mutta toisaalta hindien ja hippien kanssa sitä vaihtoehtoa ei voi koskaan sulkea poiskaan. Jos puolustaja olisi pelannut sissitaktiikoilla eikä viivyttämällä, ei selustaan ilmestyneellä hyökkääjällä olisi ollut ehkä niin paljon väliäkään.
TLDR: Näissä erilaisten konseptien tehtävissä olisi mielestäni brieffissä tarpeen kaikin mahdollisin tavoin korostaa, että kyseinen tehtävä vaatii tavallisesta poikkeavaa mindsettiä. Harva tutustuu tehtäviin etukäteen, ja 10min voi olla turhan lyhyt aika ottaa erilaisen tehtävän luonteesta kunnolla kiinni. Tällaiset erilaiset konseptit ovat kuitenkin erittäin tervetulleita (kiitos tekijälle), niihin tottuminen voi vain vaatia aikansa - ja toki varmasti hiomisensakin. Seuraavalla kerralla tämäkin tehtävä pelataan varmasti hieman eri tavalla.
Muuta aisaa, itselläni tuli fps droppia paljon kovien taisteluiden aikana ja omat epäilykseni kohdistuvat savuihin. Tuliko muilla huomattavaa fps droppia ja oliko huomattavissa jotain yhteistä tekijää asialle?