Toukokuun TVT - suunnitteluketju

Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Re: Toukokuun TVT - suunnitteluketju

Post by Bummeri »

Zaippo wrote:Ottaen huomioon että kunkin partion sisällä on se 3-4 tyyppiä en pitäisi mitenkään haastellisena että pitäisi ulkoa muistaa kahden tai kolmen pelaajan + RJ:n nimet ilman STHudia. Muista partioista ei tarvitse tietää kuin sen värin. Merkkaus onnistuu kartalle, sieltä on helppo brieffin aikana katsoa partiojako.
Esim RJlle hyödyllstä tietoa, ja jotka vaihtelee aina tehtävästä tehtävään: Missä partiossa on konekivääreja? Missä partiossa on singot? Onko minulla lääkintämiestä? Onko minulla kuinka monta partiota? Onko minulla kuinka monta jäsentä ryhmässä? Kenet käsken uudeksi partionjohtajaksi kaatuneen tilalle? Oliko juuri nimeltä ilmoitettu kaatunut meidän konekiväärimies, sinkomies vai lääkintämies? Missä partiossa on omalla nimellään vihollisilmoituksen tehnyt jäsen? Oliko disconnut pelaaja mistä partiosta ja mikä hänen roolinsa oli? Mihin partioon tämä radiossa eksyneeksi ilmoittautunut kaveri kuuluu? Kuka on vaunun komentaja?.....................

Mä aikoinani otin sen sthudin radarin vapaaehtoisesti pois toisinaan viikkopeleissä vielä kuin muistin sen pikanäppäimen. Jätin kuitenkin aina sen ryhmälistan siihen, ihan syystä.

Joten yksi askel eteenpäin ja sitten kaksi taakse.

EDIT. Ainiin, ja vielä jos tuntuu että susta on helppoa muistaa aina uusi ryhmäkokoonpano tehtävästä toiseen, niin se ei ole yhtä helppoa välttämättä muille.
Last edited by Bummeri on 17 Apr 2018, 13:12, edited 3 times in total.
Reason: 1
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
Scottz
Posts: 562
Joined: 14 Aug 2013, 11:48
Location: Hki

Re: Toukokuun TVT - suunnitteluketju

Post by Scottz »

Joonas [kLj] wrote:
Scottz wrote:Itsekin olen näitä lentokuljetuksia väläyttänyt. Myös rajoitetusti joku BTR/BMP voisi esim. kaupunkitaistelussa hoitaa joukkojen siirtoa.
Itsekkin puoltaisin näitä lentokuljetuksia. Luulen kuitenkin, ettei innoikkaammatkaan pilotit jaksa neljää tuntia putkeen tehdä kuljetuslentoja. Pelkkien joukkojen kuljetuksen lisäksi mahdollisten varuste- ja ajoneuvojen kuljetuksen lisääminen voisi tuoda hieman vaihtelua.
Mi-8 ja UH-60 saa varustettua rakettikaseteilla. Edelliseen myös mm. fiksatut konetykit ja rautapommit, jälkimmäiseen myös laserohjattavat ohjukset. Eli CAS, (MED)EVAC ja joukkojenkuljetus pitäisi onnistua.
The only hope you have is to accept the fact that you're already dead and the sooner you'll accept that, the sooner you're able to function as a soldier's supposed to function. Without mercy, without compassion, without remorse. All war depends upon it.
Zaippo
Posts: 34
Joined: 01 Dec 2015, 19:04

Re: Toukokuun TVT - suunnitteluketju

Post by Zaippo »

Bummeri wrote:Ainiin, ja vielä jos tuntuu että susta on helppoa muistaa aina uusi ryhmäkokoonpano tehtävästä toiseen, niin se ei ole yhtä helppoa välttämättä muille.
Hyvä on, useammat optiot helpottavat kun johtamistyylejä ja johtajia on enemmän. Intouduin nyt ajattelemaan omasta vinkkelistä/kokemuksesta.
Bummeri wrote:Esim RJlle hyödyllstä tietoa, ja jotka vaihtelee aina tehtävästä tehtävään: [Lista]
Omassa ajattelussani ryhmä toimii aina samalla lailla tehtävästä tehtävään. Se on kehittynyt koko ajan nykyiseen muotoonsa. Etuna on että "briiffi" on samanlaista kuin aliupseerina oikeassa elämässä: se rimpsu tulee aina samalla tavalla, nopeasti ja varmasti. Lisäksi toiminta tehtävän aikana on helpompaa suunnitella sekä johtaa. Oma mallini ei toimi jos kokoonpano heittelehtii villisti tehtävien välissä johtajan toimesta.
Toisekseen mielestäni RJ:lle ei ole oleellista tietää yksittäisten henkilöiden roolia tai nimeä. Enemmänkin soisin sekä RJ:nä että PJ:nä että se on partionjohtaja joka komentaa yksittäisiä sotilaita. Näin homma ei kasaudu RJ:lle, joka joutuu olemaan että partioiden käskyttäjä, tilannekuvan ylläpitäjä sekä linkki joukkueeseen. Lisäksi PJ:n pelikokemus saa hieman tähdellisempää tekemistä, vastuuta ja autonomiaa.
Bummeri wrote:Mä aikoinani otin sen sthudin radarin vapaaehtoisesti pois toisinaan viikkopeleissä vielä kuin muistin sen pikanäppäimen. Jätin kuitenkin aina sen ryhmälistan siihesyystä.
Konsensushengessä jos pidettäisiin tämä optio? Etenkin WWII-eventeissä korostuisi kommunikointi myös ryhmän sisällä, mikä on ollut omasta mielestäni erittäin immersiivistä sekä pakottaa miettimään taktiikoita uusiksi. Melkeinpä uusi peli samalla. Vaikka olenkin sitä mieltä että saman asian ajaa karttaan merkityt partiot.

Ja painotan, idea ei ole mollata kenenkään johtamistyyliä. Ajattelen että tässä eventissä, etenkin jos radioita ei ole paljoa, voisi korostua kommunikaatio sekä tilannekuva myös alimman tason kiväärimiehellä. Tämä toisi lisää kommunikaatiotarvetta ryhmätasolla, mikä loisi sinänsä oman haasteen ja uuden tason pelaamiseen. Jotkut tykkää, jotkut ei. Itse ainakin pidin puskissa juoksemista partioiden ja JJ:n välillä jossakin Iron Frontissa (se mäkitehtävä, UK vs Ger, 2 ryhmää ruottalaisia mukana briteillä) tietoa ja käskyä eteenpäin välittäen.
faf
Posts: 196
Joined: 17 Mar 2015, 22:10

Re: Toukokuun TVT - suunnitteluketju

Post by faf »

Bummeri wrote: Mä aikoinani otin sen sthudin radarin vapaaehtoisesti pois toisinaan viikkopeleissä vielä kuin muistin sen pikanäppäimen. Jätin kuitenkin aina sen ryhmälistan siihen, ihan syystä.
Huomasin että tämän pystyy tekemään sthudin optionseista, pikanäppäintä en tosin löytänyt. Pitää joskus kokeilla itse vaikka pelata pelit näin!
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: Toukokuun TVT - suunnitteluketju

Post by JoneKone »

faf wrote:
Bummeri wrote: Mä aikoinani otin sen sthudin radarin vapaaehtoisesti pois toisinaan viikkopeleissä vielä kuin muistin sen pikanäppäimen. Jätin kuitenkin aina sen ryhmälistan siihen, ihan syystä.
Huomasin että tämän pystyy tekemään sthudin optionseista, pikanäppäintä en tosin löytänyt. Pitää joskus kokeilla itse vaikka pelata pelit näin!
Ctrl+shift+H sanoo interweb
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
User avatar
Konzig
Posts: 416
Joined: 08 Jan 2014, 07:57

Re: Toukokuun TVT - suunnitteluketju

Post by Konzig »

JoneKone wrote:
faf wrote:
Huomasin että tämän pystyy tekemään sthudin optionseista, pikanäppäintä en tosin löytänyt. Pitää joskus kokeilla itse vaikka pelata pelit näin!
Ctrl+shift+H sanoo interweb
Se on/oli SHIFT+ALT+H, mutta siinä ei ole enää sitä toiminnallisuutta, jolla sitä pystyi muokkaamaan lennosta. Siinä on enää vain yksi toiminto "Reset layout", jolla ei tee mitään.

Se oli hyödyllinen se vanha toiminnallisuus esim. screenshottien ottamiseen...
Enzio
Posts: 372
Joined: 26 Jul 2013, 19:12

Re: Toukokuun TVT - suunnitteluketju

Post by Enzio »

Configure addonssin alta löytyy SThudin muokkaamis vaihtoehdot, sieltä jokainen voi säätää sen mieleisekseen.
Olen nallepa, sanokaa vain nallepaksi.
Post Reply