Viikkopelit La 10.2.2018

Post Reply
Furean
Posts: 650
Joined: 26 Jul 2013, 18:14

Viikkopelit La 10.2.2018

Post by Furean »

Image

Tähän ketjuun Lauantaina 10.2.2018 pelattavien viikkopelien palaute.

Voit ilmoittautua tähän lankaan, jos haluat johtaa jonkin tehtävän viikkopeleissä. Toiveesi pyritään ottamaan viikkopeleissä huomioon.

Linkki tehtävähistoriaan: Tehtävähistoria

Linkki kaikkien tehtävien listaukseen: Tehtävälista
Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Viikkopelit La 10.2.2018

Post by Bummeri »

Analysoidaas ensin mitä ilmaosastolle kävi ja miksi.

1. Kopterin putoaminen tuli manpadista siinä vaiheessa kun raketti-iskusta oltiin kaartamassa poispäin. Korkeus oli sellainen keskikorkeus, joku satametriä ympäröivien mäkien yläpuolella. Manpadilla päästiin ampumaan siis ohjusampujaan nähden hitaasti liikkuvaan kopteriin joka oli sellaisessa pysähtyneessä tilassa, sillä kääntymisen takia vauhtia oli vähän ja kaarros oli vasta saatu loppumaan. Kopteri oli sellaisella korkeudella että maasto ei aiheuttanut minkäänlaisia esteitä ampumiselle. Kopterit olivat kuitenkin niin matalalla, ettei korkeus tarjonnut mitään suojaa.
Ohjuslukitus ja osuma.png
Ohjuslukitus ja osuma.png (611.02 KiB) Viewed 4430 times
Kopterien lentoprofiili oli huonoin mahdollinen kohteeseen. Kuivaa joenuomaa hyödyntämällä olisi voitu lentää alueelle maaston suojassa nousten ampumakorkeuteen vasta hieman ennen kohdetta. Toisaalta myös todella korkealta ja kovaa tullessa olisi voitu pommien ja rakettien käytön jälkeen poistua todella lujaa, sekä matalalla länteen kuivaa joenuomaa myöten länteen. Nyt oltiin poistuttaessa, eli kaikista uhanalaisimmassa vaiheessa, näkyvillä, hitaana ja pitkään.
Kuvassa kolme eri lentoprofiilia. Punainen oli se mitä käytettiin. Purppura ja vaaleanpunainen oli vaihtoehtoja. Kuvassa kaikki kopterit tulevat oikealta.
Kuvassa kolme eri lentoprofiilia. Punainen oli se mitä käytettiin. Purppura ja vaaleanpunainen oli vaihtoehtoja. Kuvassa kaikki kopterit tulevat oikealta.
Lentoprofiili.png (18.81 KiB) Viewed 4430 times
Nyt sitten ehkä tehtävän suorittamisen kannalta tärkeämpään asiaa, eli vihollisen IT tuhoamiseen. Mielestäni ihmisillä on tästä asiasta vääristyneet odotukset ja virheellinen kuva. Tunnutaan ajattelevan, ettei Ilma assetteja saa menettää ja että IT vihollista vastaan ei voi hyökätä ilma-asseteilla. Nehän on vain työkaluja jotka voivat kuolemassaankin palvella tehtävää. Se on ihan OK, että menetetään yksi tai kaksi helikopteria, jos jokaisella tuhoutuneella kopulla saadaan vihun ITtä tuhottua. Samalla lailla kuin panssareilla voidaan tuhot PST assetteja, hyvällä taktiikalla ja JV yhteistyöllä. Tässä saavutaan sitten tehtävän johtajan, eli minun virheelliseen taktiikkaan ja maan ja ilman väliseen yhteistyöhön.

Maa-osastojen ja Ilma-osastojen tehtävänä on tukea toisiaan ja tämä ei nyt toteutunut. Kun IT assetit ampui ilmaan, maa ei kyennyt niitä paikantamaan ja omalla tulella lamauttamaan tai tuhoamaan sitä. Ja sittenkun ilma-assetti iski, ei sen vaikutus ollut haluttu havaittuun viholliseen. Puhun nyt siis ilman ja maan taktisesta yhteistyöstä, jota AFIssa ei ole kovin monesti ollut, koska Ilma assetteja on aina ollut niin pirun vähän. Aiemmin on paljon keskitytty siihen yhden iskun toteuttamiseen ja pieniin maali-alueisiin ja suojelemaan niitä ilma-assetteja niiden käytön uhalla. Nyt pitäisi keskittyä siihen kuinka toinen voi toistaan tukea omalla toiminnallaan ja kuinka tuotetaan eniten tappioita viholiselle kohtuullisilla omilla tappioilla. Johdan nyt pienimuotoisen ohjeen siitä toiminnasta.

Mekanisoidun-joukkueen tai komppanian ja Rynnäkköhelikopteri-lentueen yhteistoimintaohje:

1. Paikanna vihollisen pääpuolustusasemat ja pesäkkeet mekanisoidulla ja muulla tiedustelulla
Vaihe1.png
Vaihe1.png (549.23 KiB) Viewed 4430 times
2. Asemoi mekanisoitu joukkue sellaisiin asemiin josta se voi omalla tulella lamauttaa tunnistetut pesäkkeet ja ilmaa vastaan syntyvät uhat iskun aikana
Vaihe2.png
Vaihe2.png (723.46 KiB) Viewed 4430 times
3. Suorita isku Rynnäkköhelikopterilentueella mekanisoidun osaston liikettä eniten häiritseviin pesäkkeisiin siten, että kokoa asekuorma käytetään aluemaalin täydelliseen tuhoamiseen ja että hyökkäysprofiili sopii maajoukkojen asemointiin. Viimeisellä helikopterilla tulisi tuhota iskun aikana esiintyvät uhkat.
Vaihe3.png
Vaihe3.png (717.48 KiB) Viewed 4430 times
4. Etene mekanisoidusti kohtelle ja puhdista tuhottu maali lopuista vihollisista jalkaväellä
Vaihe4.png
Vaihe4.png (366.29 KiB) Viewed 4430 times
5. Toista edellinen

Tässä tehtävässä oli todella lähellä, että vihollisen IT kalusto olisi tuhottu alkuunsa melkein kaikkineen. Ensimmäisessä kontaktissa olisi ollut mahdollista tuhota puolustaja täysin. Paremmin asemoituna mekanisoitu porukka olisi voinut tuhota shilkansekä läntisen vuorenpäällä olevan IT partion. Rynnäkkökoptereilla olisi ollut mahdollisuus tuhota paremmin maalitettuna ja kaikki putket tyhjentävällä hyökkäyksellä toinen vihollisen IT-partio ja jv ryhmä maalialueelta, sekä viimeisellä kopterilla olisi ollut todella hyvät edellytykset tunnistaa, lamauttaa ja tuhota Shilka jos lentoprofiili olisi ollut toisenlainen.



Tossa videossa hienon autorotaation lisäksi on myös havaittavissa hukattu mahdollisuus. Ohjusmapuja ampui ohjuksen, sergein vyökannu on tyhjä, ja toinen ehjänä oleva kopu päättää yllätettyään suojautua sensijaan että kääntää nokkaa hieman oikealle, nousee parimetriä ja tuhoaa koko perkeleen vihollisen viimeisen ilmatorjunta osaston. Minusta toi video juuri kuvastaa erinomaisesti sitä miksi useamman assetin yhteistyön tulisi näyttää täysin eriltä kuin yhdellä kopulla tapahtuva toiminta. Tossa oli se hinta jo maksettu siitä vihollisen paikantamisesta muttei sitä osattu tai uskallettu hyödyntää.
Last edited by Bummeri on 12 Feb 2018, 13:52, edited 1 time in total.
Reason: 1
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
TheTaltsi
Posts: 1533
Joined: 14 Nov 2013, 11:14

Re: Viikkopelit La 10.2.2018

Post by TheTaltsi »

Myös sergei tulitti tarkasti tuossa mun autorotate videossa eli se olisi tuhonnut meidät hyvin nopeasti. Oikeassa olet että olisin voinut pari rakettia keretä ampua mutta ns paniikki tila iski molemmissa pop upeissa. Toisessa varsinkin olisi kylmän viileästi pitänyt koko kopterin lasti tyhjentää mäelle
Tuntematon wrote:Jälleen kerran jos joku pahoittaa tästä viestistä mielensä niin totean nöyrästi ja autuaasti että ei kiinnosta.
Tohtori Kuolema wrote:Joo on Taltsi IHAN kiva.
Lauri wrote:isä poisti afin pois
Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Re: Viikkopelit La 10.2.2018

Post by Bummeri »

Puhuin juuri ekasta popupista, jossa oli 2 kopua. Siinä vihollinen ampui sekä stingerin että sergein lootan tyhjäksi siihen oikeanpuoleiseen kopuun. kakkoskopterilla olisi ollut vapaat kädet ampua sinne vuorelle.

EDIT. Näkyy siinä videolla kun sergein juovat osuvat kopuun ennen ohjusta:
https://youtu.be/0kGDfi4Ql-0?t=77

EDIT. en nyt siis syytä ketään vaan käytin tätä esimerkkinä siitä vallitsevasta mentaliteetistä.
Last edited by Bummeri on 12 Feb 2018, 15:56, edited 2 times in total.
Reason: 1
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: Viikkopelit La 10.2.2018

Post by JoneKone »

TheTaltsi wrote:Myös sergei tulitti tarkasti tuossa mun autorotate videossa eli se olisi tuhonnut meidät hyvin nopeasti. Oikeassa olet että olisin voinut pari rakettia keretä ampua mutta ns paniikki tila iski molemmissa pop upeissa. Toisessa varsinkin olisi kylmän viileästi pitänyt koko kopterin lasti tyhjentää mäelle
Toi maasto ja näkyvyys oli kyllä vaikeammasta päästä. Jos nyt jotain ehkä voisi tuosta saada vielä irti on se, että toi eka pop-uppi tehtiin mäen huipun yli jolloinka heko skylineaa ja on ammuttavissa joka suunnasta. Noin kovassa uhka-ympäristössä niin olisi hyvä saada mäki taakse tai sitten käyttää key-hole asemia. Toka popuppi oli jo paljon paremmasta asemasta. Mutta kuten todettu, todella hankala maasto ja vihollisella tehokkaat aseet (ja osasivat käyttää ne tehokkaasti).

Bummeri on kyllä siitä oikeassa, että optimitilanteessan niin heti kun vihollinen laukaisee IT-aseen niin sen niskaan tulisi sataa kaikenlaista räjähtävää maajoukkojen toimesta. Yllä hyvää pohdintaa ja siitä on hyvää jatkaa.

Edit:
Tuli ym. tilanteesta mieleen tää video. Ei kannate sellaisenaan varmaan kopioida Armaan muodostelmalentoineen yms, mutta tuosta voi ottaa jotain ideoita talteen.
Last edited by JoneKone on 12 Feb 2018, 18:41, edited 3 times in total.
Reason: ..
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
TheTaltsi
Posts: 1533
Joined: 14 Nov 2013, 11:14

Re: Viikkopelit La 10.2.2018

Post by TheTaltsi »

Myöskin bummerin ensimmäisen iskun kritiikkiin vastaan että minä olin lentäjistä ainut "kokenut" ja yritin muille opastaa ICM jammerin käyttöä, oletan että R10 tajusi sen ja R2 ei jonka takia se saatiin ohjuksella ammuttua alas... Lennettiin siis korkealla tarkoituksella jotta vältettiin ammus ilmatorjunta kun jammer päällä on se 30sek ikkuna jolloin ohjusta ei voi ampua
Tuntematon wrote:Jälleen kerran jos joku pahoittaa tästä viestistä mielensä niin totean nöyrästi ja autuaasti että ei kiinnosta.
Tohtori Kuolema wrote:Joo on Taltsi IHAN kiva.
Lauri wrote:isä poisti afin pois
niemih
Posts: 160
Joined: 03 Mar 2015, 07:56

Re: Viikkopelit La 10.2.2018

Post by niemih »

Loistavaa analyysiä Bummerilta. Eli nyt voisi torstaisin harjoitella seuraavia asioita:

- Taistelukentän hahmottamista ilma-assetin kannalta. (Missä on turvallista lentää, missä ovat omat, missä viholliset, mistä suunnasta kannattaa hyökätä, miten lennän suojassa sinne, mitä teen iskun jälkeen? Vasemmalle, oikealle, suoraan, ylös? Flaret? Kannattaako lentää kohteen yli?)

- Hyökkäykset pareittain (mikä on hyvä etäisyys johtokoneesta/kopterista, uhkien tunnistaminen, tracerit, ohjusten savuvanat)

Se, että nämä asiat onnistuvat pelitilanteessa, vaatii vaan paljon toistoja, jolloin yllättävässä tilanteessa ei tarvi lähteä pähkäilemään, vaan on heti valmis toimintamalli tilanteeseen. Ilma-asseteilla asiat tapahtuvat niin nopeasti, että siinä ei ole paljon aikaa lähteä pohtimaan vaihtoehtoja. 8-)
User avatar
Cpl Honkonen
Posts: 657
Joined: 01 Aug 2015, 14:39
Location: Iisalmi

Re: Viikkopelit La 10.2.2018

Post by Cpl Honkonen »

Pidin Bummerin grafiikoita asiallisena ja jonenkonen videossa oleva mertaranta on 5/5. Mut joo, ei toi tehtävä menny redforce a2 näkkäristä mitenkään liian hyvin kun missään vaiheessa ei ollu mitään tietoa mistään ja sit meijät otettiin takaapäin rajusti.
Combat Camera
Jos meitsi sanoo jotain siitä ei saa selvää ja jos siitä sais selvää kannattaa olla vähän pelisilmää sen selvän suhteen
Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Re: Viikkopelit La 10.2.2018

Post by Bummeri »

Cpl Honkonen wrote:Pidin Bummerin grafiikoita asiallisena ja jonenkonen videossa oleva mertaranta on 5/5. Mut joo, ei toi tehtävä menny redforce a2 näkkäristä mitenkään liian hyvin kun missään vaiheessa ei ollu mitään tietoa mistään ja sit meijät otettiin takaapäin rajusti.
Te kuolitte koska epäonnistuin vihollisen toiminna arvioimisessa.
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
TheTaltsi
Posts: 1533
Joined: 14 Nov 2013, 11:14

Re: Viikkopelit La 10.2.2018

Post by TheTaltsi »

Bummeri wrote: EDIT. en nyt siis syytä ketään vaan käytin tätä esimerkkinä siitä vallitsevasta mentaliteetistä.
En nyt lähtisi ylianalysoimaan tätä yhtä tilannetta ja sanomaan että tämä on vallitseva mentaliteetti. En pilottina saanut paikannettua sitä mistä se ohjus tuli ensimmäisessä pop upissa, enkä ole meedio että tietäisin onko sergei ampunut koko lippaan tyhjäksi vai onko siellä tarpeeksi panoksia että saa meidät tuhottua/vaurioita aiheutettua, joten en nähnyt muuta vaihtoehtoa kuin ottaa irti.
Tuntematon wrote:Jälleen kerran jos joku pahoittaa tästä viestistä mielensä niin totean nöyrästi ja autuaasti että ei kiinnosta.
Tohtori Kuolema wrote:Joo on Taltsi IHAN kiva.
Lauri wrote:isä poisti afin pois
Post Reply