Viikkopelit Ke 7.2.2018

Post Reply
Furean
Posts: 650
Joined: 26 Jul 2013, 18:14

Viikkopelit Ke 7.2.2018

Post by Furean »

Image

Tähän ketjuun Keskiviikkona 7.2.2018 pelattavien viikkopelien palaute.

Voit ilmoittautua tähän lankaan, jos haluat johtaa jonkin tehtävän viikkopeleissä. Toiveesi pyritään ottamaan viikkopeleissä huomioon.

Linkki tehtävähistoriaan: Tehtävähistoria

Linkki kaikkien tehtävien listaukseen: Tehtävälista
User avatar
=FU= J0ntt1_F1N
Posts: 293
Joined: 27 Jul 2013, 18:43

Re: Viikkopelit Ke 7.2.2018

Post by =FU= J0ntt1_F1N »

TVT75 Conflict in La Riviere, Malden, Opfor 10 kertomus/havaintoja mitkä elementit auttaa puolustuksessa:
AAR:sta näkee hyvin taistelun ja kuvaamani Opforin karttamerkit.

Nopealla karttatiedustelulla arvio vihollisen toimintamahdollisuuksista:
- M2 kukkula vihollisen 1. tulitukikukkula
- Päähyökkäys joko M1 kukkulalta M113 tukemana tai G-H alueen kautta läpi taistellen

Omat ratkaisut:
- A1 linnoitteet W2, safestart jälkeen heti G alueelle tuottaa tappioita tehtävälle. Valmistautuu irtautumaan F-alueelle tykeille jalan/ajoneuvolla.
- A2 linnoitteet H-W alueelle, torjuu vihollisen alueellaan ja vaikuttaa mahdollisuuksien mukaan M2.
- A3 linnoitteet M1 alueelle ja valmistautuu irtautumaan ajoneuvolla X alueelle kylän eteläpuolelle. Pyrkii havaitsemaan vihollisen koukut idästä.
- A15 A3 mukaan ja A10 W2, jolloin silmät M2 itä- ja länsipuolelle. A10 kävi lisäksi linnoittamassa F-alueen pelin alussa.

Lopputulos:
Vihollinen käyttää M2 ja M1 suuntaa, pohjoinen AFIkoukku ei tule, koska A1 pystyy tähystämään pohjoiseen. Vihollisen komento havaitaan A15 toimesta J5 alueella.

M2 saadaan vihollisen huomio sidottua A2 hajatulella ja mahdollistaa A1 koukun vihollisen sivustaan. A1 tuhoutuu, koska vihollinen onnistuu tukemaan idästä M2 alueelle, mutta myös vihollisen ryhmä ja kaksi M113 tuhoutuu M2 alueelle.

M1 suunnalla A3 torjuu onnistuneesti vihollisen hyökkäykset, M113 ja pari jv tuhottu. Ymmärtämättä jää minulta, että kuorma-autossa irtautui jopa kaksi ryhmää vihollista ja tappiot siellä jäivätkin viholliselle yllättävän pieneksi.

M2 alueelle pidetään jatkuva tähystys, kun vihollinen uudelleen organisoi hyökkäyksensä (harvinaista AFIssa, hyvin toteutettu vastapuolelta!), siirretään A3 W-alueelle ja A2 tykeille/H-alueelle. Ajatuksena kopata vihollisen, arviolta 2-2,5 vahvuisen ryhmän, suuntautuminen M2-G-alueelta A10 toimesta, avata tuli ajoneuvolla/jalkaisin tulevaan viholliseen ja ottaa irti ryhmien taakse. Tämän jälkeen ryhmät tuhoaisivat vihollisen jalkaväen W- ja H-alueiden edustalle ristitulella. Omassa vihollisen arviossa jäi arvioimatta, että vihollinen yrittäisi, ja vielä onnistuisi, vain ajamaan joukon läpi suoraan kylään/kohteelle. Lisäksi tykeille jätetty A2 osasto oli liian pieni (uskoin siellä olevan enemmän), jolloin tehtävän häviämisen mahdollisuus oli suuri.

Onneksemme vihollinen jalkautti kylän keskelle ennen kohteita, jossa hätäisellä kulutustaistelulla F- ja H-alueilta pystyttiin torjumaan meitä vahvempi vihollinen. Kylän taisteluihin oli varauduttu taistelutunnuksella (Kettu!) ja loppuvaiheessa muistin käskeä loput taistelijat samaan lyhyeen verkkoon (Pitäisi aina muistaa käskeä ennakkoon!).

Analyysi:
Maasto (hyvät ristikkäiset tuliasemat meille, huono etenemismaasto viholliselle), meidän ryhmitys, vihollisen kalusto ("vain M113 M2:set") ja meidän onnistunut linnoittaminen ei tälläkertaa tukenut vihollisen taistelua, mutta hyvää suunnitelmassa oli se, että
1) ensimmäisen puolustuksen joutuessa ottamaan irti, olisi A1 ja A3 joukoilla ollut teoriassa nopea keino irtautua ajoneuvoin taaemmille tasoille.
2) A1 ei olisi irtautunut suoraan rintamavastuuseen.
3) paikalla oli linnoitteita valmiiksi odottamassa. Ainoastaan A3 olisi pitänyt rakentaa vielä A15 tms. toimesta muutama linnoite X-alueelle safestartin aikana. Miinat olisivat olleet kivat ja olisin niille käskenyt vain tietyt tasat/alueet, jotka olisin rajannut kartalla selkeästi käyttökieltoon meiltä.
4) Ryhmillä oli hyvin aikaa briiffata miehet, toivottavasti se auttoi. Monesti meillä jää ryhmäbriiffi pahimmillaan kokonaan pitämättä.

Peliliikkeet taas meiltä onnistuivat siksi, että meillä oli kattava tähystysverkko ja lähes 24/7 tiedustelukosketus viholliseen, joka mahdollisti A1 koukun. Lisäksi se mahdollisti A3 uudelleenryhmittämisen, kun nähtiin vihollisen irtaantuminen ja uuden hyökkäyksen suuntautuminen. Lisäksi tilannetietoa koottiin alhaalta ja jaettiin alaspäin A10 suunnalta aktiivisesti (ehkä taistelussa oleville osille jopa liikaa?) sisältäen myös arvioita vihollisen jatkotoiminnasta sekä suunnitelmia omasta jatkotoiminnasta. Näin A10 kaatuessa ryhmillä olisi pitänyt olla suht selkeä kuva, mitä tehdä ja mitä vihollinen tekee. Esim. Selvitettiin A1 kohtalo, tuhottu vihollinen ja jäljellä oleva vihollinen määrä+sijainti viimeiseltä A1 taistelijalta, ennenkuin annettiin lupa tuhota viimeinen vihollisen M113, jonka jälkeen A1 katosi sankarien listoille. Tämä auttoi arvioimaan vihollisen jäljellä olevaa määrää.
User avatar
Pjetu
Posts: 327
Joined: 25 Nov 2016, 18:28
Contact:

Re: Viikkopelit Ke 7.2.2018

Post by Pjetu »



Joskus kannattaa varmistaa vaikka ihan omalla läsnäololla, että tiettyä sektoria oikeasti vahditaan.
Image[url=steam://friends/add/'.76561198020606007.']Image[/url]
https://www.youtube.com/user/MrPjetu

-Emmä tiennyt että tää on COTVT t. Elias
-Ei lyhyitä, ei jumalauta.
Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Re: Viikkopelit Ke 7.2.2018

Post by Bummeri »

Tuossa vaiheessahan oli epäonnistuneesta sivustansuojauksesta huolimatta hyökkääjälle ihan mielekäs vaihtosuhde tappioissa. Koukkaava porukkaa kuoli viimeistä miestä lukuunottamatta.
Last edited by Bummeri on 08 Feb 2018, 15:45, edited 1 time in total.
Reason: 1
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
User avatar
Konzig
Posts: 416
Joined: 08 Jan 2014, 07:57

Re: Viikkopelit Ke 7.2.2018

Post by Konzig »

Kyseiselle ryhmälle annettiin myös outo käsky "piiloutua" viholliselta juuri ennen koukun saapumista. Ilmeisesti ajatuksena oli saada puolustaja luulemaan, että mäeltä on vetäydytty. Toki syntyi myös putkinäköä kylän suuntaan kun ammuskelu alkoi.
User avatar
Konzig
Posts: 416
Joined: 08 Jan 2014, 07:57

Re: Viikkopelit Ke 7.2.2018

Post by Konzig »

1. tehtävä:
Post Reply