Viikkopelit La 11.11.2017 Klo19:00

User avatar
Keneraali
Posts: 823
Joined: 26 Jul 2013, 18:15

Re: Viikkopelit La 11.11.2017 Klo19:00

Post by Keneraali »

Konzig wrote:Joku muuten keksi (jälleen kerran) ensimmäisessä tehtävässä tukkia plankeilla yhden kahdesta sisäänkäynnistä puolustettavaan tukikohtaan. Ymmärrän houkutuksen, mutta kyllä jokaisen pitäisi ymmärtää, että se ei ole plankkien käyttötarkoitus. Jos tehtäväntekijä haluaisi tehdä puolustettavasta tukikohdasta yksiporttisen, hän varmasti tekisi niin. Tukkimalla reittejä pilataan vain toisten pelikokemusta. Onneksi, kun huomasin mitä oli tehty, oli adminin vielä mahdollista räjäyttää plankit salamalla rikki (suureni kyllä alkuperäinen aukkokin samalla).
Kumpi portti=?
User avatar
Konzig
Posts: 416
Joined: 08 Jan 2014, 07:57

Re: Viikkopelit La 11.11.2017 Klo19:00

Post by Konzig »

Itäinen.
User avatar
Keneraali
Posts: 823
Joined: 26 Jul 2013, 18:15

Re: Viikkopelit La 11.11.2017 Klo19:00

Post by Keneraali »

Ei siis minun vartioima :D
User avatar
Keneraali
Posts: 823
Joined: 26 Jul 2013, 18:15

Re: Viikkopelit La 11.11.2017 Klo19:00

Post by Keneraali »

Viesti spämmi jatkuu.

Omasta näkökulmasta homma toimi ja kerrankin hyvää vaikutusta kaupungissa ilman suurempia tappioita. Ei huono puolustus 2 ryhmällä ja vaunulla, näin näitä pitäisikin vetää. Tilanteet oli kyllä sekavia, jossain vaiheessa luulin että vihollista on lännessä, pohjoisessa ja idässä tukikohdan lähellä...

Paljon keskustelua ilman toimimisesta ja varsinkin siitä organisoinnista, mitä jos lähdettäisiin siitä että saataisiin niitä raketteja tonttiin niin että syntyisi jotain vahinkoakin? Ymmärrä BMP-2:n uhkana, mutta ihan realistisesti ajateltuna mikäli ei ole varmuutta että ne voi tuhota AH-6:lla, saati sitten että joku osuisi tarpeeksi hyvin, niin miksi uhrata raketteja niihin? Kopterin iskuihin taisi kuolla 2 taistelijaa, oliko raketit ammuttu kun taistelua käytiin kaupungissa? Aika kasassa oli puolustaja siinä vaiheessa ja raketilla saanut hyviä osumia.

Aikaa tiedustelulle oli äkkiä katsottuna 40min, lisäksi vielä thermalit käytössä. Tuolla ajalla pitäisi olla puolustajan ryhmitykset pääpiirteittäin selvitetty, tai ainakin missä ne ei ole. Toteutuiko? AAR perusteella tiedustelua tehtiin vain länsipuolelta kohdealuetta, ja hoverissa :x (tämä on hyvä kun olen vastapuolella). Noh, ei se mitään, bugisilla igloilla joilla ei pitänyt osua mihinkään niin 2 kopteria putosi lähes nolla vauhdeista.

Nyt yritetään parantaa toimintaa organisaatio muutoksilla ja viestiyhteyksillä, on yritetty jo jonkin aikaa. Vaikka ne pitääkin olla että ei mene täysin sooloksi ja saadan toimintaa haluttuun paikkaan, niin kyllä assetit tarvitsee paljon enemmän vapautta toimia. Ei pelkästään eilisessä. Kun puhutaan koptereista niin hitaat viestiyhteydet saattaa tappaa porukkaa ja vaikuttaa huonosti toimintaan. Antakaa ny ihmeessä jo niille koptereille jonkinäköinen oma-aloitteisuus että voivat reagoida esimerkiksi omiin joukkoihin vaikuttaviin välittömiin uhkiin. Ohjekirjan mukainen toiminta että pyydetään kaikkeen lupa henkilöltä, joka ei edes ole välttämättä tilanteessa on tarkoitettu hallittuisiin tilanteisiin, jossa on aikaa tehdä näin. Mutta kun komppanian tai joukkueen kärkiryhmä yllätetään ja kopteri tiedostaa asian niin ei muuta kun rakettia viholliselle.

Tästä päästään asiaan mikä myöskin laahaa aika pahasti asseteissa. Miksi miehistöt ei kuuntele automaattisesti oman toiminta-alueensa verkkoja? Jos vaunu X toimii A joukkueen ryhmän 2 lähellä niin ehdottomasti kilo, alpha ja 2r verkot kuuntelussa. Ja sitten kun siirrytään muiden alueelle niin ainakin se ryhmä verkko vaihtuu, joukkue myös mikäli joukkue vaihtuu. Koptereissa sama homma, poikkeuksena ryhmä verkko mikäli joukkue toimii liian lähellä toisiaan että kopterista voitaisiin tietää mikä ryhmä on missäkin. Nykyään se menee niin että 2-3 välikäden kautta joutuu pyytämään tukea, saati sitten että menisi MBT:n vierelle niin komentaja ei usein edes reagoi, vaikka olisi maali osoitettavana.

Omalla kohdalla assetit on jo pitkään kuulunut kategoriaan että auttaa jos auttaa. Oma toiminta suunnitellaan niinkuin assettia ei olisi, ja kaikki mitä assetti tekee on plussaa. Mutta yhteenkään en ole luottanut pitkään aikaa, ei ole voinut luottaa, poislukien harvat ja valitut.

Tässä allekirjoittaneen omakätöinen esimerkki AH-6 lentelystä, kuunnellen verkkoja ja reagoiminen uhkaan, ei ehditty pelastaa tuossa ketään, mutta ainakin annettiin takaisin. Sanottakoon kuitenkin että uhka havaittiin kun RPG-7:lla ammuttiin oma hummeri paskaks, mutta siitä vastineeksi vihollisen ryhmä. Toivottavasti itsekehu haisee pahalle.
Vitun tehokasta[+] Spoiler
Vaihteeksi tunti näin :ugeek:
User avatar
S.M.F.
Posts: 109
Joined: 15 Nov 2014, 14:50
Location: Oulu, Finland
Contact:

Re: Viikkopelit La 11.11.2017 Klo19:00

Post by S.M.F. »

Konzig wrote:Joku muuten keksi (jälleen kerran) ensimmäisessä tehtävässä tukkia plankeilla yhden kahdesta sisäänkäynnistä puolustettavaan tukikohtaan. Ymmärrän houkutuksen, mutta kyllä jokaisen pitäisi ymmärtää, että se ei ole plankkien käyttötarkoitus.
Eräille se voittaminen ja fragien saanti keinoilla millä hyvänsä sallittua (ellei jotain ole erikseen kielletty, se on sallittu). Harmi vaan että näillä teoilla voi olla merkitystä meidän pelien mielekkyyteen sekä pelaaja määriin. Pisteet konzigille, että hoksasit ja korjasit tämän vaikka ei vaikuttanutkaan lopputulemaan
sotakalusto:
ASUS Prime Z270-A
i7-7700k@4,9GHz, Kraken X62
32Gb DD4-3200Mhz
1080Ti OC
Samsung Odyssey G9
Beyerdynamic DT 1990 Pro, Blue Yeti, Logitech G Pro, Roccat RYOS MK Pro
User avatar
Castor
Posts: 1448
Joined: 01 Aug 2013, 13:51
Location: Hämeenlinna

Re: Viikkopelit La 11.11.2017 Klo19:00

Post by Castor »

Keneraali wrote:Omalla kohdalla assetit on jo pitkään kuulunut kategoriaan että auttaa jos auttaa. Oma toiminta suunnitellaan niinkuin assettia ei olisi, ja kaikki mitä assetti tekee on plussaa. Mutta yhteenkään en ole luottanut pitkään aikaa, ei ole voinut luottaa, poislukien harvat ja valitut.
Asseteilla on oltava rooli jos niitä annetaan, se että niitä kohdellaan hälläväliä-meiningillä johtaa siihen että he eivät tunne tehtäväänsä tärkeäksi ja saattavat tehdä typeriä asioita.

Itse uskon että pääosin assetteja käytetään ihan väärin, KRHta vain reaktiivisesti, Vaunuja kuin jalkaväkeä, jne.
Tämä johtaa siihen että ne eivät sitten myöskään saa mitään aikaan, sun huomiot asseteista tähän kommenttiin asti oli ihan nappiin.

Eli: Jos sinulla on jalkaväkeä ja assetti X niin suunnittelet siten tehtävän että assetti X pystyy auttamaan JVtä mahdollisimman tehokkaasti, Eikä silleen että assetti X on teipattu suunnitelmaan jälkeenpäin.
TheTaltsi
Posts: 1533
Joined: 14 Nov 2013, 11:14

Re: Viikkopelit La 11.11.2017 Klo19:00

Post by TheTaltsi »

saataisiin niitä raketteja tonttiin niin että syntyisi jotain vahinkoakin? Ymmärrä BMP-2:n uhkana, mutta ihan realistisesti ajateltuna mikäli ei ole varmuutta että ne voi tuhota AH-6:lla, saati sitten että joku osuisi tarpeeksi hyvin, niin miksi uhrata raketteja niihin? Kopterin iskuihin taisi kuolla 2 taistelijaa, oliko raketit ammuttu kun taistelua käytiin kaupungissa? Aika kasassa oli puolustaja siinä vaiheessa ja raketilla saanut hyviä osumia.
Saatiin tuhottua toinen bemari niillä raketeilla.
Tuntematon wrote:Jälleen kerran jos joku pahoittaa tästä viestistä mielensä niin totean nöyrästi ja autuaasti että ei kiinnosta.
Tohtori Kuolema wrote:Joo on Taltsi IHAN kiva.
Lauri wrote:isä poisti afin pois
User avatar
ruoste
Posts: 583
Joined: 05 Jan 2015, 16:03

Re: Viikkopelit La 11.11.2017 Klo19:00

Post by ruoste »

Joo paitsi että se tuhottiin kyllä kertasingolla.
"Kolme-neljä RJtä huutelee samaan aikaan jotain vitun 'broken arrowia' tukiverkkoon ihan Mel Gibsonina..." -Härö
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: Viikkopelit La 11.11.2017 Klo19:00

Post by JoneKone »

Keneraali wrote:
Nyt yritetään parantaa toimintaa organisaatio muutoksilla ja viestiyhteyksillä, on yritetty jo jonkin aikaa. Vaikka ne pitääkin olla että ei mene täysin sooloksi ja saadan toimintaa haluttuun paikkaan, niin kyllä assetit tarvitsee paljon enemmän vapautta toimia. Ei pelkästään eilisessä. Kun puhutaan koptereista niin hitaat viestiyhteydet saattaa tappaa porukkaa ja vaikuttaa huonosti toimintaan.

Tässä allekirjoittaneen omakätöinen esimerkki AH-6 lentelystä, kuunnellen verkkoja ja reagoiminen uhkaan, ei ehditty pelastaa tuossa ketään, mutta ainakin annettiin takaisin. Sanottakoon kuitenkin että uhka havaittiin kun RPG-7:lla ammuttiin oma hummeri paskaks, mutta siitä vastineeksi vihollisen ryhmä. Toivottavasti itsekehu haisee pahalle.
Vitun tehokasta[+] Spoiler
Vaihteeksi tunti näin :ugeek:
Eilisessä organisoitumisessa tehtiin virheitä, sen myönnän, mutta niistä samalla opittu ja ensi kerralla paremmin. (siitä aika paljon kirjoitettiinkin jo).

Mitä tulee assettien alun pienessä panttaamisessa niin uhkaprofiili oli kuitenkin, että vihollisella on ohjuksia sekä BMP-2 vaunuja. Joten oli aika selkeätä, että kohdealueelle ei ole alussa menemistä ilman, että tiedossa on mihin isketään (tai edes tiedustelumielessä) . Tiedossa oli, että Iglat on bugisia, mutta siitä huolimatta ei halua opettaa siihen peruslähtökohtaan, että kohdealueen yläpuolella lennetään silloin kun on ohjusuhkan vaara. Se, että miksi sitten kuitenkin hoveerrattiin paikallaan taivaalla niin en osaa sanoa. Luullen, että ko. pilotti on ottanut siitä opikseen (toivottavasti).

Videossasi oleva tehtävä näyttäisi olevan TVT67_Sons_of_God 10.6.2015. Jos AAR:stä saa oikein selvää, niin olette ainoa iskevä ilmaassetti ja vihollisella ei ole pkm:ää raskaampaa IT:tä (voin toki olla väärässä). Ei ole ehkä ihan reilu vertailukohta kun voitte alueella toimia vapaasti alusta lähtien ja kokonaispelaajamäärä on pienempi kuin pelkkä blufor eilisen tehtävässä.

Tarkoitus ei ole rakentaa mitään superjäykkää organisaatiota vain sen organisaatiohieromisen takia. Tavoitteena ainakin itellä ollut se, että yritetään koordinoida ilma- ja maajoukot keskenään mahdollisimman hyvin. Ainakin ite muistan tehtäviä jossa on annettu ilmalle "vapaat kädet" ja seurauksena on että ilmaassetit on menetetty ensimmäisten minuuttien aikana. Eli se sankarilentäjä-malli ei myöskään aina toimi.

On myös helppoa jälkikäteen huomauttaa virheistä. Silloinhan kaikki faktat on tiedossa.
Last edited by JoneKone on 12 Nov 2017, 23:20, edited 1 time in total.
Reason: ..
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
User avatar
Keneraali
Posts: 823
Joined: 26 Jul 2013, 18:15

Re: Viikkopelit La 11.11.2017 Klo19:00

Post by Keneraali »

JoneKone wrote: Mitä tulee assettien alun pienessä panttaamisessa niin uhkaprofiili oli kuitenkin, että vihollisella on ohjuksia sekä BMP-2 vaunuja. Joten oli aika selkeätä, että kohdealueelle ei ole alussa menemistä ilman, että tiedossa on mihin isketään (tai edes tiedustelumielessä) . Tiedossa oli, että Iglat on bugisia, mutta siitä huolimatta ei halua opettaa siihen peruslähtökohtaan, että kohdealueen yläpuolella lennetään silloin kun on ohjusuhkan vaara. Se, että miksi sitten kuitenkin hoveerrattiin paikallaan taivaalla niin en osaa sanoa. Luullen, että ko. pilotti on ottanut siitä opikseen (toivottavasti).
Jotenkin ristiriidassa tapahtuneen kanssa, erityisesti tiedustelukopterihan siellä lenteli kohdealueen yläpuolella? Pikku hiljaa hivuttautuen syvemmälle, 500m etäisyydellä kartalla iglasta, kunnes iglaa alettiin käyttämään. Tietämättä mitä briiffissä on sanottu, voisi olettaa että tukikohdan katolla olleet 4 staattista IT laitosta on ainoat eikä kannettavia ole, olettaen että ne tiedusteltiin katolta. BMP ei pitäisi olla uhka kun se on thermaleilla etsitty ja tieto välitetty koptereille, tykki on kuitenkin sen verran hidas käyttää ilmamaaleja vastaan. Maaston käytöllä olisi mahdollisesti voinut esimerkiksi neutralisoida ne IT asemat tukikohdasta.
JoneKone wrote: Videossasi oleva tehtävä näyttäisi olevan TVT67_Sons_of_God 10.6.2015. Jos AAR:stä saa oikein selvää, niin olette ainoa iskevä ilmaassetti ja vihollisella ei ole pkm:ää raskaampaa IT:tä (voin toki olla väärässä). Ei ole ehkä ihan reilu vertailukohta kun voitte alueella toimia vapaasti alusta lähtien ja kokonaispelaajamäärä on pienempi kuin pelkkä blufor eilisen tehtävässä.


Tarkoitus ei ollut vertailla lauantain tehtävään, aikaa kulunut paljon, yhteisö muuttunut jne. Tarkoitus oli demonstroida hyötyä mikä saavutetaan sillä, tällä hetkellä täysin puuttuvalla, oma-aloitteellisuudella. Tuossa kun olisi lähtenyt radioitse kyselemään niin ryhmä olisi mahdollisesti kadonnut kuin paska saharaan, otetaan se yksittäinen tilanne tuosta eikä kokonaiskuvaa tehtävästä. Muistaakseni ei ollut thermaleita käytössä vaan itsekin lähdin tuossa täysin yleisen tilannetiedon, blueforce trackerin ja mk. 1 eyeball datalla hyökkäämään.

JoneKone wrote: Tarkoitus ei ole rakentaa mitään superjäykkää organisaatiota vain sen organisaatiohieromisen takia. Tavoitteena ainakin itellä ollut se, että yritetään koordinoida ilma- ja maajoukot keskenään mahdollisimman hyvin. Ainakin ite muistan tehtäviä jossa on annettu ilmalle "vapaat kädet" ja seurauksena on että ilmaassetit on menetetty ensimmäisten minuuttien aikana. Eli se sankarilentäjä-malli ei myöskään aina toimi.
Ainoa koordinointi mitä yleensä maastakäsin toivoo on että rautaa tulisi järkevän viiveen puitteissa. Ja haluaisinkin että tavoiteena olisi onnistuneiden iskujen suorittaminen, oli viestintätapa mikä tahansa. Se että radiossa on mukavaa ja helppoa keskustella ei tarkoita että se tarvittava tuki tulisi helposti saati nopeasti.
Oma ryhmä kun joutuu kontaktiin niin yleensä ei tiedä heti vihollisen vahvuutta tai tarkkaa sijaintia, mutta jos se on kopterin ollut mahdollista nähdä, tai edes arvioida sijainti juovien perusteella. Kyllä kiitos, ampukaa. Ensimmäisten laukausten jälkeen 10-15 sekuntia ja rakettia vihollisen niskaan, tällaista pidän itse hyvänä suoritteena ilman osalta. Eikä iskun tarvitse olla 100% tarkka, pelkällä vaikutteella pääsee jo todella pitkälle. Sitten sitä radioprotokollaa voi hoitaa ilmoitusten osalta kun tilanne antaa myöden. Mikäli kopteri kokee kuitenkin että ei ole vähäisten A-tarvikkeiden arvoinen tilanne, niin sitten ainakin mahdollisuuksien mukaan tietoa alaspäin. Ellei ole jotain erityistä syytä miksi pantata ammuksia, pitäisi niiden käytön olla pilotin päätettävissä, vähintään vaaratilanteissa.

Sankarilentäjä malli ei toimi koska silloin haetaan frägejä. Tuossa omassa mallissa tavoitteena on suojata ja tukea omia joukkoja tilanteiden vaatimalla tavalla. Ja tästä syystä kopterien täytyy tietää enemmän mitä kilo tai ilmatukiverkossa puhutaan.
Tähän samaan malliin perustuu myös ajatus niistä brittien polvimortareista ryhmätasolla, voitaisiin käyttää ilman viivettä heti tilanteen vaatiessa. Tästä myös keskusteltu tessussa ja muutamat ollut sitä mieltä että kaikki mortarit kuuluu minimissään joukkuetasolle. Ja viive kasvaa yli 1min. Eipä ole kyllä ollut mahdollisuutta kokeilla.
JoneKone wrote: On myös helppoa jälkikäteen huomauttaa virheistä. Silloinhan kaikki faktat on tiedossa.
Eikö se osaltaan ole debriiffin tarkoitus, mitä voidaan parantaa. Vaikka ei tämä mikään kunnon debrief olekaan niin virheistä usein oppii, juurikin koska on faktat tiedossa.

Toisaalta, onhan noita ollut kiva katsella vastapuolelta.
Post Reply